Suomalainen keittää turhaan kuusi paketillista kahvia vuodessa ja kaataa sen viemäriin suurin ruokahävikki syntyy salakavalasti
Paljonko sinulla menee kahvia viemäristä alas? Miten aiot toimia jatkossa?
Kommentit (108)
"– Ihmiset eivät välttämättä havahdu hävikin todelliseen määrään, mutta vuodessa puhutaan noin 45 turhaan keitetystä litrasta. Sen määrän keittämiseen tarvitaan kuusi kahvipakettia."
Minulla on Moccamasterin sinkkukeitin, keittää vain yhden kupin kerrallaan. Hävikkiin ei mene yhtään kahvia. Suosittelen. Keittää myös todella hyvää kahvia tuo keitin. Ollut minulla jo melkein 10 vuotta.
Mutteripannu.
Juon myös ihan mielelläni kylmää kahvia.
Kuulostaa kyllä paljolta. Meillä keitetään kaksi kupillista kun ollaan omalla porukalla, yksi kummallekin. Kun käy vieraita niin silloin voi jäädä pari, kolme kupillista, mutta ei ne hukkaan mene, lämmitetään mikrossa illalla.
En juo kahvia, syön vain kofeiinitabletteja.
"– Se on harmillista, kuinka paljon hävikkiä syntyy, kun ajattelee, miten pitkän matkan kahvi kulkee ennen kuin se meidän kupissa. Se on aikamoista resurssien hukkaamista."
Meillä kyllä menee kahvia turhaan. Jo tunnin pannussa ollut kahvi on mielestäni pahaa joten jos maistuisikin lisää niin kaadan sen pois ja keitän uutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillakin on sellainen älytön tapa, että pitää aina keittää täysi pannullinen kahvia.
Kaikki muut juovat keittämänsä kahvin, paitsi sinun mysteerihenkilösi. Aika tarkkaan seuraat jonkun elämää.
Eikö teitä muita huvita yhtään se, että aina tulee ketjuihin joku, joka kertoo kumminkaiman siskon tekevän jotain typerää. Nämä ihmiset luulevat sitten olevansa jotenkin parempia.
Ei minulta ainakaan mene kahvia hukkaan. Lämmitän vanhat jos en jaksakaan kaikkea juoda.
Ja voihan sen jämän käyttää myös leivontaan tai lampaan marinointiin tai tehdä vaikka kahvikiisseliä.
https://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/249628/KAHVIKIISSELI%202/
Vierailija kirjoitti:
Kylmä kahvi kaunistaa!
Luulisin, että tuo sanonta on miesten keksimä ja täyttä huuhaata. Sanovat noin, jotta saavat vastakeitettyä kahvia niin paljon kuin haluavat, kun naisväki jää odottelemaan kahvin jäähtymistä.
Mitä ihmettä? Keittääkö monetkin ihmiset jotain täysiä pannullisia kerralla, vaikka se täys pannu ei yleensä kuluisikaan?
Meillä kahvinkeittäjä (minä tai puoliso) kysyy toiselta, montako kuppia aikoo juoda (yleensä 0,5-2 välillä). Sitten keitetään tasan sen verran kahvia ja juodaan pois.
Hävikkikahvia tulee lähinnä juhlissa tai illanistujaisissa.
Vierailija kirjoitti:
Aloitukseen linkitetyn jutun mukaan: "Eniten kahvihävikkiä syntyy Keski-Pohjanmaalla ja Pohjois-Savossa."
Olin joskus 2010-luvulla muutaman vuoden Kuopiossa töissä. Ainakin silloisella työpaikallani syntyi runsaasti kahvihävikkiä.
Mäkin lämmitän myöhemmin mikrossa, jos pannuun jää ylimääräistä kahvia.
Kuusi kahvipakettia on näillä nykyisillä kahvin hinnoilla melkein neljäkymppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillakin on sellainen älytön tapa, että pitää aina keittää täysi pannullinen kahvia.
Kaikki muut juovat keittämänsä kahvin, paitsi sinun mysteerihenkilösi. Aika tarkkaan seuraat jonkun elämää.
Oletkohan itse sellainen mystinen mysteerihenkilö?
Vierailija kirjoitti:
Kaadan varmaan jatkossakin viemäriin. Turha sitä kukille tai lattialle on kaataa.
Keitä senverran kun juot höh, yksinkertaista!
Vierailija kirjoitti:
Kapselikahvi. Juuri tarvittava määrä kurkusta kaadettavaksi.
Kahvihävikki on pienempi paha kuin kapselikahvien muovipakkaukset!
Ei mene viemäriin mitään.
Parempaa kahvia yksinasuvalle tulee kun keittää veden yhtä kuppia varten ja suodattaa sen suoraan kuppiin. Kupposen voi keittää aina kun kahvia tekee mieli. Tapa kahdesta peräkkäisestä kupista jäi siis myös pois.
Ei myöskään tarvi kahvinkeitintä huoltaa mm. voimakkailla putket puhdistavilla nesteillä, ym. kalkinpuhdistajilla.
Yksinkertaista, kätevää ja parempaa kahvia. Kokonaisuus tulee myös edulliseksi. Suosittelen.