Oikea teitittelymuoto: "olitte soittanut" EIKÄ "olitte soittaneet"
Miten tämä on niin vaikeaa? Sain asiakaspalvelijalta sähköpostia, jossa käytettiin tätä "olitte soittaneet -muotoa. Samalla tavalla teittitteli väärin moni toimittaja Sanna Marinin lehtistötilaisuudessa.
Tiesittehän kaikki, miten teititellään oikein?
Kommentit (38)
Toimittajista ehkä 5 % tietää, nekin vanhempaa sukupolvea. Nuoret teitittelee ja sinuttelee sekaisin, ja se teitittelykin menee lähes aina väärin.
Toinen lainausmerkki puuttuu aloituksestasi, mikä siinä on niin vaikeaa lisätä se toinen lainausmerkki?
Ensimmäinen on yksikkö, toinen monikko
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen on yksikkö, toinen monikko
Niimpä
Teitittelyn voisi heittää jo roskakoriin.
Jos ei ole opetettu niin ei voi osata. Turha hikeentyä, tuossakin yritettiin olla kohtelias ja ystävällinen.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole opetettu niin ei voi osata. Turha hikeentyä, tuossakin yritettiin olla kohtelias ja ystävällinen.
Kaikille peruskoulun käyneille on opetettu.
Tämä on tökkinyt aina. Sanovat sitä kielen kehittymiseksi, mutta ei sitä, mihin suuntaan.
Enpä itseasiassa tiennyt ja tuo "olitte soittanut" kuulostaa korvaani jopa väärältä. Olen melko nuori enkä ikinä teitittele. Joskus kaupassa työskennellessä yritin, mutta eräs ruova korjasi, että ei hän niin korkea-arvoinen ole että tarvitsisi teititellä. Silloin aloin luottaa omaan tyyliini puhua enkä enää teititellyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille peruskoulun käyneille on opetettu.
Eipä sitä kaikkea muutakaan peruskoulussa opetettua muista vuosikymmenten päästä. Olen kyllä samaa mieltä, että jos ei osaa, ei kannata teititellä, eikä se edes ole vaikea asia.
Vierailija kirjoitti:
Teitittelyn voisi heittää jo roskakoriin.
No ei.
No, yrittävät edes. Moni vaan sinuttelee ja puhuu ja vieläpä kirjoittaa puhekieltä.
Minusta pahempi kuin väärin teitittely on se, että asiakaspalvelija sanoo vanhukselle "ole hyvä". Minulle opetettiin 18-vuotiaana kassatyössä, että vanhoja ihmisiä teititellään. Opin sen hyvin nopeasti ja siitä lähtien en ole voinut kuvitellakaan että sinuttelisin vanhoja ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta pahempi kuin väärin teitittely on se, että asiakaspalvelija sanoo vanhukselle "ole hyvä". Minulle opetettiin 18-vuotiaana kassatyössä, että vanhoja ihmisiä teititellään. Opin sen hyvin nopeasti ja siitä lähtien en ole voinut kuvitellakaan että sinuttelisin vanhoja ihmisiä.
Minkä ikäinen olet nyt? Jos yli 40 v niin "maailma muuttuu".
Ihmiset kiireessä kirjoittavat mitä tahansa tai jos asia ei ole kovin tärkeä. Ja tekevät myös virheitä, ihan samalla tavalla kuin sinäkin, kun aloitustekstistä on jäänyt sinulta epähuomiossa toinen lainausmerkki pois.
Pata kattilaa soimaa, musta kylki kummallakin, sanoi vanhakansa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset kiireessä kirjoittavat mitä tahansa tai jos asia ei ole kovin tärkeä. Ja tekevät myös virheitä, ihan samalla tavalla kuin sinäkin, kun aloitustekstistä on jäänyt sinulta epähuomiossa toinen lainausmerkki pois.
Pata kattilaa soimaa, musta kylki kummallakin, sanoi vanhakansa.
*vanha kansa
Mä teitittelin Vilmassa opettajaa, kun laitoin viestin kaikkille kurssin opettajille, enkä siis tiennyt monta heitä on. Oli vain yksi ja sain iloisen vastauksen ja pyynnön, ettei teititeltäis.
Joo, tiedän kyllä.