Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

9-luokkalaisten englannin kielen osaaminen romahtanut vuosikymmenessä

Vierailija
14.09.2022 |

9-luokkalaisten englannin kielen kirjoitustaidon arvosana on enemmistöllä nykyään 6.

Asiantuntija: ei syytä huoleen!

Kommentit (323)

Vierailija
301/323 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palaan vähän ketjun alkupään teemoihin, mutta mä haluaisin ihan hirveästi tavata jonkun äidinkieleltään suomenkielisen lapsen, joka on YouTuben ja pelien yms. perusteella oppinut sujuvan englannin kielen puhumisen. Tällaisista aina välillä kuulee eri yhteyksissä, mutta valitettavasti mun tuttavapiiriin ei sellaisia kuulu. Mun omat alunperin suomenkieliset, Suomessa suomenkieliseen perheeseen syntyneet lapset asuu nykyään englanninkielisessä maassa ja ovat molemmat käyneet useamman vuoden tavallista englanninkielistä koulua. Molemmat on aikaa sitten potkittu pois ESL-opetuksesta, koska kielitaito on samalla tasolla kuin samanikäisillä englantia äidinkielenään puhuvia, mutta mä en silti osaa ajatella, että ne puhuisivat sujuvaa englantia. En oikein tiedä, puhunko minäkään sujuvaa englantia... Niin, siis haluaisin ihan hirveästi kuulla millaista on tämä "sujuvasti englanniksi keskusteleminen", kun ollaan 10-vuotiaita ja opittu kieli lähinnä viihteestä.

Mun lapset molemmat vuorollaan juuri 10-12 vuotiaana alkoivat selittää englanniksi pelejä tai you tubessa näkemiään asioita. Siinä iässä on joku herkkyyskohta, että kieli tarttuu hyvin. Kun käytiin Englannissa lyhyesti huomasin, että osaaminen olikin aika hyvää. Kuopukselle jäi englanniksi asioiden kertominen "päälle" ja me on puhuttu siitä lähtien englantia kotikielenä keskenämme. Esikoinen opiskelee englantia yliopistossa. Ei olla millään Oxfordin professori -tasolla mutta kaikki sujuvia. Sujuvuudessa on monta astetta, en tiedä mitä haet? 10-vuotiaasta ei voi vielä tietää kuinka lahjakas hän on kielen taitajana muutenkaan.

Ei millään pahalla, mutta puhutte englantia kotikielenänne? Eli lapsiraukkanne ovat oppineet jotain käsittämätöntä sössötystä ihmisiltä, jotka eivät itsekään osaa kyseistä kieltä? Eivätkä ole saaneet mahdollisuutta oppia äidinkieltään? Eli ovat kielitaidottomia kaikilla kielillä. Sääliksi käy.

Mulla oli jo popparit tulilla tätä vastausta varten ;) En tarkoituksella laittanut mitään omasta kielitaidostani mitään, koska vastasin lapsiani koskien. Mutta tottakai sinä tiedät minun puhuvan käsittämätöntä sössötystä.

Mistä muuten tulee tuo typerä ja alaluokkainen "popparit tulilla" -ilmaus? En ole koskaan nähnyt sitä Suomessa missään muualla kuin av:lla.

Intternetistä tietenkin! Malliesimerkki tästä täydellisestä, englannin taidosta, kun osaa tällaisia juttuja.

Tässä urban dictionaryn määritelmä:

get the popcorn

said by hopeful onlookers when watching a conflict develop between other people. the phrase is meant to symbolize sitting back as if one were at the movies, and watching the battle of words between two arguing people.

joe and jane are at it again, arguing big time. get the popcorn!

Juu, tuon popcornin USA:n kulttuurissa toki tiesin. mutta en ollut varma, oliko tuo typerä "popparit tulilla" otettu suoraan sieltä vai oliko sillä joku suomalainenkin tausta.

Toinen on muuten av:lla paljon nähty "Stop press!" Jonka pitää tietenkin olla "Stop the presses!" (monikossa).  Jonka jokainen tajuaa joka tietää mistä lause tulee ja mitä se on alunperin tarkoittanut. Eli "pysäyttäkää painokoneet". Koska tietenkin painokoneita oli lukuisia kun sanomalehtiä painettiin.

"Popparit tulilla" viittaa nimenomaan siihen, että on valmistamassa poppareita. Se on ihan hauska käännös tuolle, tuo mukaan sen aspektin, että on toiveikas tilanteen kehittymisestä ja kärjistymisestä.

Vierailija
302/323 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan kielten opetus edelleen yhtä surkeaa kuin ennen. Itse en oppinut koulussa juuri ollenkaan englantia, kun se oli sellaista tankkaamista.

Nykyisin puhun kuitenkin sujuvaa englantia ja teen töitä englanniksi. Päätin lukion jälkeen opetella englannin kunnolla ja aloin lukemaan ja katsomaan ohjeenglanniksi(englanninkielisillä teksteillä). Muutamassa vuodessa opin enemmän kuin siihen mennessä koulussa.

Minä yaas opin kieliä vain tankkaamalla.

Kaikki ei opi tuolleen itsestään.

Minå opin parhaiten yankkaamalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/323 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakee, jotta vain Boni Lii poppareilla suatta parraat tulokset!

Vierailija
304/323 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan kielten opetus edelleen yhtä surkeaa kuin ennen. Itse en oppinut koulussa juuri ollenkaan englantia, kun se oli sellaista tankkaamista.

Nykyisin puhun kuitenkin sujuvaa englantia ja teen töitä englanniksi. Päätin lukion jälkeen opetella englannin kunnolla ja aloin lukemaan ja katsomaan ohjelmia englanniksi(englanninkielisillä teksteillä). Muutamassa vuodessa opin enemmän kuin siihen mennessä koulussa.

Joo koulun syy kun et oppinut englantia kun et asian eteen tehnyt mitään vs. opit kun aloit nähdä oppimisen eteen vaivaa. Omalla tekemisellähän ei ole mitään merkitystä.

Vierailija
305/323 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin vaikea uskoa. Nythän englannin kieltä tuntuu olevan joka paikassa.

Vierailija
306/323 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni tosiaankin kuulee, että meemienglannin puhuminen olisi sama asia kuin oikea englanninkielentaito. Ainakin Herttoniemessä kuulee paljon teineiltä heikkolaatuista finglishmiä mitä juttelevat keskenään. Keskustelu koostuu pääasiassa reaktioista ja heikosta äidinkielen sanavarastosta mitä kierretään selittämällä auki vielä heikommalla englannilla. Jos teini haluaa sanoa, miten kaveri varasti ravintolasta lasinalusen voisi lause kuulua jotenki näin: "Sä et niinku koskaan believe it, siis remember ku lähettii niinku Maxin ja Aishan kaa sinne niinku, what was the fu ckin name.. aa nii joo siis niinku sinne baariin ja sit Aisha siis niinku fuckin queen vaa otti niinku sen, sen you know wherebyou out the drinks niinku mikä sw nyt oli, mut sit se niinku laitto sen sinne handbagii eikä se poke ehtiny niinku nähä ja sit Max nauro sille LOL nii much et se melkein niinku pissed his pants, slayyyy".

Ootko sä varma ettet SÄ oo teini?? Loistava esimerkki!:D

Vierailija
307/323 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englanniksi keskusteleminen uskottavalla tavalla laajaa sanavarastoa hyödyntäen ja esimerkiksi työhaastattelun hoitaminen on kielitaitoa.

Internetistä otettujen brittislangin termien huutelu ja sekoittaminen suomen kieleen ei ole kielitaitoa. Tällaista näkee ja kuulee todella paljon nykypäivän Suomessa. 

Vierailija
308/323 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret puhuvat englantia ja suomea sekaisin..

eihän siitä  saa oikeen selvää..

Vierailija
309/323 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen opiskeltiin kirjeenvaihtoenglantia. Nykyäänntaitaa olla vain suullista ja TIKTOK-englantia.

Vierailija
310/323 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Englanniksi keskusteleminen uskottavalla tavalla laajaa sanavarastoa hyödyntäen ja esimerkiksi työhaastattelun hoitaminen on kielitaitoa.

Internetistä otettujen brittislangin termien huutelu ja sekoittaminen suomen kieleen ei ole kielitaitoa. Tällaista näkee ja kuulee todella paljon nykypäivän Suomessa. 

Miten sitten ainekirjoitus?

Vierailija
311/323 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vaatimustaso on nykyään aivan eri kuin silloin joskus. Kyllä nuoret keskimäärin puhuvat parempaa englantia kuin vanhemmat ikäluokat.

Vierailija
312/323 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin vaikea uskoa. Nythän englannin kieltä tuntuu olevan joka paikassa.

Kaupallinen elämä kuvittelee olevan jotenkin hienompaa sotkea englantia joka paikkaan.

Vierailija
313/323 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nykynuorten sanavarasto englanninkielellä laaja? Montako sanaa keskimäärin?

Vierailija
314/323 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika outoa. Olin luullut, että nykyinen nettimaailma ja verkkopelaaminen auttaa myös kielitaidossa. Lapsella englanti on 10. Puhuu myös sujuvasti. 

Vierailija
315/323 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaksi varmaan johtuu myös siitä, että kuvitellaan että esimerkiksi somesta oppii englannin. No, tavallaan jotain sieltä oppii, mutta ei sitä englanniksi voi kutsua, se on niin hirveää kuraa se kirjoitustyyli siellä. Just juttuja kuten "Imma" (I am going to), u, ain't (kyllä sattui korviin kun yksi nuorempi työkaveri käytti tätä jatkuvasti). Ilman että niiden käyttäjät edes tajuavat niiden olevan ihan roskaslangia eivätkä tiedä mistä sanoista ne ovat lyhenteitä.

Muuten olet oikeassa, mutta aint ei ole roskaslangia, se on murreilmaisu, jota pyritään elvyttämään. Yhdysvaltain etelävaltioissa sitä saa käyttää nykyään jopa opinnäytetöissä!

Aika harvoin sitä edes kuulee somen broken englishissä.

Itse olen puoliksi yhdysvaltalainen ja toki pohjoisesta, saanut yliopistokou

Rasisti sinä olet.

Vierailija
316/323 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja vaatimustaso on nykyään aivan eri kuin silloin joskus. Kyllä nuoret keskimäärin puhuvat parempaa englantia kuin vanhemmat ikäluokat.

Ei pidä paikkaansa. 

Vierailija
317/323 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suppean kielitaidon oppii suht helposti. Sellainen on nykynuorilla. Mutta laaja sanavarasto vaatii pänttäämistä. Sitä ei opi leffoista tai peleistä. Ääntämys voi olla hyvää, mutta mitä sillä tekee jos on suppea sanavarasto?

Vierailija
318/323 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä omalla kohdallani teinit puhuvat parempaa englantia kuin minä. Osa lapsen kavereista ääntää lähes natiivitasoisesti. Ja omakin lapseni puhuu ja ymmärtää englantia paremmin kuin minä.

Itse olen ahkerasti opiskellut ja menestynyt yo-kirjoituksissa; englannista tuli muistaakseni magna. Lukion jälkeen kävin lyhyessä vaihdossa ja käytin englannin kieltä. Silti koen, työelämässäni tarvitsisin parempaa kielitaitoa; joskus kokouksissa en ymmärrä kaikkea puhuttua. Lisäksi lapseni nauravat minulle, jos kuulevat ääntämystäni. :)

T. Äiti, joka äskettäin on aloittanut englannin tunnit

Vierailija
319/323 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin puhun kuitenkin sujuvaa englantia ja teen töitä englanniksi. Päätin lukion jälkeen opetella englannin kunnolla ja aloin lukemaan ja katsomaan ohjelmia englanniksi(englanninkielisillä teksteillä). Muutamassa vuodessa opin enemmän kuin siihen mennessä koulussa.

Tankkaaminen on ainoa tapa, jolla minä opin. 

Eli koen, että se ei ole surkea tapa. 

Vierailija
320/323 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tähän laskettu ne joiden kotona suhtaudutaan kielteisesti kaikkeen muuhun kuin islamiin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yksi