9-luokkalaisten englannin kielen osaaminen romahtanut vuosikymmenessä
9-luokkalaisten englannin kielen kirjoitustaidon arvosana on enemmistöllä nykyään 6.
Asiantuntija: ei syytä huoleen!
Kommentit (323)
Vierailija kirjoitti:
Onkohan kielten opetus edelleen yhtä surkeaa kuin ennen. Itse en oppinut koulussa juuri ollenkaan englantia, kun se oli sellaista tankkaamista.
Nykyisin puhun kuitenkin sujuvaa englantia ja teen töitä englanniksi. Päätin lukion jälkeen opetella englannin kunnolla ja aloin lukemaan ja katsomaan ohjeenglanniksi(englanninkielisillä teksteillä). Muutamassa vuodessa opin enemmän kuin siihen mennessä koulussa.
Minä yaas opin kieliä vain tankkaamalla.
Kaikki ei opi tuolleen itsestään.
Minå opin parhaiten yankkaamalla.
Muistakee, jotta vain Boni Lii poppareilla suatta parraat tulokset!
Vierailija kirjoitti:
Onkohan kielten opetus edelleen yhtä surkeaa kuin ennen. Itse en oppinut koulussa juuri ollenkaan englantia, kun se oli sellaista tankkaamista.
Nykyisin puhun kuitenkin sujuvaa englantia ja teen töitä englanniksi. Päätin lukion jälkeen opetella englannin kunnolla ja aloin lukemaan ja katsomaan ohjelmia englanniksi(englanninkielisillä teksteillä). Muutamassa vuodessa opin enemmän kuin siihen mennessä koulussa.
Joo koulun syy kun et oppinut englantia kun et asian eteen tehnyt mitään vs. opit kun aloit nähdä oppimisen eteen vaivaa. Omalla tekemisellähän ei ole mitään merkitystä.
Jotenkin vaikea uskoa. Nythän englannin kieltä tuntuu olevan joka paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Moni tosiaankin kuulee, että meemienglannin puhuminen olisi sama asia kuin oikea englanninkielentaito. Ainakin Herttoniemessä kuulee paljon teineiltä heikkolaatuista finglishmiä mitä juttelevat keskenään. Keskustelu koostuu pääasiassa reaktioista ja heikosta äidinkielen sanavarastosta mitä kierretään selittämällä auki vielä heikommalla englannilla. Jos teini haluaa sanoa, miten kaveri varasti ravintolasta lasinalusen voisi lause kuulua jotenki näin: "Sä et niinku koskaan believe it, siis remember ku lähettii niinku Maxin ja Aishan kaa sinne niinku, what was the fu ckin name.. aa nii joo siis niinku sinne baariin ja sit Aisha siis niinku fuckin queen vaa otti niinku sen, sen you know wherebyou out the drinks niinku mikä sw nyt oli, mut sit se niinku laitto sen sinne handbagii eikä se poke ehtiny niinku nähä ja sit Max nauro sille LOL nii much et se melkein niinku pissed his pants, slayyyy".
Ootko sä varma ettet SÄ oo teini?? Loistava esimerkki!:D
Englanniksi keskusteleminen uskottavalla tavalla laajaa sanavarastoa hyödyntäen ja esimerkiksi työhaastattelun hoitaminen on kielitaitoa.
Internetistä otettujen brittislangin termien huutelu ja sekoittaminen suomen kieleen ei ole kielitaitoa. Tällaista näkee ja kuulee todella paljon nykypäivän Suomessa.
Nuoret puhuvat englantia ja suomea sekaisin..
eihän siitä saa oikeen selvää..
Ennen opiskeltiin kirjeenvaihtoenglantia. Nykyäänntaitaa olla vain suullista ja TIKTOK-englantia.
Vierailija kirjoitti:
Englanniksi keskusteleminen uskottavalla tavalla laajaa sanavarastoa hyödyntäen ja esimerkiksi työhaastattelun hoitaminen on kielitaitoa.
Internetistä otettujen brittislangin termien huutelu ja sekoittaminen suomen kieleen ei ole kielitaitoa. Tällaista näkee ja kuulee todella paljon nykypäivän Suomessa.
Miten sitten ainekirjoitus?
Ja vaatimustaso on nykyään aivan eri kuin silloin joskus. Kyllä nuoret keskimäärin puhuvat parempaa englantia kuin vanhemmat ikäluokat.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin vaikea uskoa. Nythän englannin kieltä tuntuu olevan joka paikassa.
Kaupallinen elämä kuvittelee olevan jotenkin hienompaa sotkea englantia joka paikkaan.
Onko nykynuorten sanavarasto englanninkielellä laaja? Montako sanaa keskimäärin?
Aika outoa. Olin luullut, että nykyinen nettimaailma ja verkkopelaaminen auttaa myös kielitaidossa. Lapsella englanti on 10. Puhuu myös sujuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaksi varmaan johtuu myös siitä, että kuvitellaan että esimerkiksi somesta oppii englannin. No, tavallaan jotain sieltä oppii, mutta ei sitä englanniksi voi kutsua, se on niin hirveää kuraa se kirjoitustyyli siellä. Just juttuja kuten "Imma" (I am going to), u, ain't (kyllä sattui korviin kun yksi nuorempi työkaveri käytti tätä jatkuvasti). Ilman että niiden käyttäjät edes tajuavat niiden olevan ihan roskaslangia eivätkä tiedä mistä sanoista ne ovat lyhenteitä.
Muuten olet oikeassa, mutta aint ei ole roskaslangia, se on murreilmaisu, jota pyritään elvyttämään. Yhdysvaltain etelävaltioissa sitä saa käyttää nykyään jopa opinnäytetöissä!
Aika harvoin sitä edes kuulee somen broken englishissä.
Itse olen puoliksi yhdysvaltalainen ja toki pohjoisesta, saanut yliopistokou
Rasisti sinä olet.
Vierailija kirjoitti:
Ja vaatimustaso on nykyään aivan eri kuin silloin joskus. Kyllä nuoret keskimäärin puhuvat parempaa englantia kuin vanhemmat ikäluokat.
Ei pidä paikkaansa.
Suppean kielitaidon oppii suht helposti. Sellainen on nykynuorilla. Mutta laaja sanavarasto vaatii pänttäämistä. Sitä ei opi leffoista tai peleistä. Ääntämys voi olla hyvää, mutta mitä sillä tekee jos on suppea sanavarasto?
Kyllä omalla kohdallani teinit puhuvat parempaa englantia kuin minä. Osa lapsen kavereista ääntää lähes natiivitasoisesti. Ja omakin lapseni puhuu ja ymmärtää englantia paremmin kuin minä.
Itse olen ahkerasti opiskellut ja menestynyt yo-kirjoituksissa; englannista tuli muistaakseni magna. Lukion jälkeen kävin lyhyessä vaihdossa ja käytin englannin kieltä. Silti koen, työelämässäni tarvitsisin parempaa kielitaitoa; joskus kokouksissa en ymmärrä kaikkea puhuttua. Lisäksi lapseni nauravat minulle, jos kuulevat ääntämystäni. :)
T. Äiti, joka äskettäin on aloittanut englannin tunnit
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin puhun kuitenkin sujuvaa englantia ja teen töitä englanniksi. Päätin lukion jälkeen opetella englannin kunnolla ja aloin lukemaan ja katsomaan ohjelmia englanniksi(englanninkielisillä teksteillä). Muutamassa vuodessa opin enemmän kuin siihen mennessä koulussa.
Tankkaaminen on ainoa tapa, jolla minä opin.
Eli koen, että se ei ole surkea tapa.
Onko tähän laskettu ne joiden kotona suhtaudutaan kielteisesti kaikkeen muuhun kuin islamiin?
"Popparit tulilla" viittaa nimenomaan siihen, että on valmistamassa poppareita. Se on ihan hauska käännös tuolle, tuo mukaan sen aspektin, että on toiveikas tilanteen kehittymisestä ja kärjistymisestä.