Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkomailta takaisin Suomeen muutto - kokemuksia?

Vierailija
13.09.2022 |

Olen asunut viimeiset 15 vuotta ulkomailla (Eurooppa), ja nyt olisi mahdollisuus muuttaa takaisin Suomeen.

Haluaisin kuulla kokemuksia muilta (entisiltä) ulkosuomalaisilta. Oliko kulttuurishokki kova? Mikä on Suomessa paremmin kuin muualla? Saitko paljon uusia ystäviä?

Kaikki kokemukset ovat tervetulleita.

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulisi kalliiksi ja tylsäksi olla hotellissa monta viikkoa. Sillä rahalla jo maksaa omaa asuntoa.

Vierailija
22/78 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaa myös! Olen suunnitellut paluuta Suomeen erityisesti ikääntyvien vanhempien vuoksi mutta myös muuten, kun elämä ulkomailla on vähän kuin "taitevaiheessa".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme tehneet kaksi paluumuuttoa takaisin Suomeen ja molemmilla kerroilla halunneet taas pois. Kulttuuri- ja ilmastoshokki sekä ihmisten mentaliteetti ovat aiheuttaneet liikaa pahoinvointia. Nyt on viimeisimmästä muutosta pois Suomesta kulunut ja 25 vuotta, enää emme palaa. Viikon loma Suomessa vuosittain on enemmän kuin tarpeeksi, sen jälkeen alkaa ahdistaa ja iskee koti-ikävä ulkomaille.

Vierailija
24/78 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me olemme tehneet kaksi paluumuuttoa takaisin Suomeen ja molemmilla kerroilla halunneet taas pois. Kulttuuri- ja ilmastoshokki sekä ihmisten mentaliteetti ovat aiheuttaneet liikaa pahoinvointia. Nyt on viimeisimmästä muutosta pois Suomesta kulunut ja 25 vuotta, enää emme palaa. Viikon loma Suomessa vuosittain on enemmän kuin tarpeeksi, sen jälkeen alkaa ahdistaa ja iskee koti-ikävä ulkomaille.

Mua aina naurattaa tämä ihmisten herkkyys ja kermaperseily. Olen asunut eri maissa ja ei niissä ole mitään suuria eroja keskenään. Arki on samaa kaikkialla. Tosin jos ei käy töissä vaan pummiin puolison siivellä asia on eri.

Vierailija
25/78 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan tänne muuttaa, mutta ei kannata haikailla vanhojen kavereiden perään ja uusia ainakaan hyviä kavereita on vaikea saada.

Sukulaiset nyt on monesti tyyliä "suku on pahin".

Itse en jäänyt Ruotsiin Tukholmaan, vaikka oli kiva turvallinen kaupunki, kun kieli ei kovin hyvin sujunut  - huono kielipää.  Ja nyt se ei ole enää kiva rauhallinen kaupunkikaan.

Vierailija
26/78 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me muutettiin pakosta takaisin Suomeen toista kuukautta sitten 10 Saksan-vuoden jälkeen, enkä mitään kadu elämässäni niin paljon kuin sitä.

Täällä ei vaan ole mitään. En ymmärrä, miksi kukaan palaisi tänne esim. Keski-Euroopasta, jos ei olisi ihan pakko. Terveydenhuolto on ihan ruvella, kaikki maksaa järkyttävän paljon enemmän kuin Euroopassa. Jos tuotte autoja tänne, maksatte itsenne kipeiksi niistäkin. Sää on aivan syvältä. Ruoka on käsittämättömän kallista, samoin kaikki päivittäistarvikkeet. Asuminen samoin. Ensi vuonna soteuudistuksen takia verot nousevat rajusti entisestään. Eläkkeet tulevat olemaan surkeat, jos niitä edes enää teille maksetaan.

Jos voitte valita, älkää tulko tänne. Ihan mihin tahansa muualle kannattaa mennä muttei tänne. Itse lähden heti pois, jos vaan vielä tilaisuuden saan.

Vierailija
27/78 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua aina naurattaa tämä ihmisten herkkyys ja kermaperseily. Olen asunut eri maissa ja ei niissä ole mitään suuria eroja keskenään. Arki on samaa kaikkialla. Tosin jos ei käy töissä vaan pummiin puolison siivellä asia on eri.

On kai se arki sillä kotona olevalla puolisollakin. Todennäköisesti se on arkea 7 päivää viikossa.

Vierailija
28/78 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin vasta kuukausi sitten takaisin Suomeen, koska ulkomaalainen mieheni halusi kokeilla elämää Suomessa. Muutto on vain väliaikainen, noin kaksi vuotta, sitten palaamme takaisin mieheni kotimaahan.

En ole matkustellut Suomeen moneen vuoteen enkä myöskään tuona aikana pystynyt näkemään perhettä tai ystäviä ollenkaan (kiitos korona, ja vaikka Suomessa ja muissa maissa ei ole rajoituksia, asuinmaassani on edelleen tiukat maahantulorajoitukset eikä vapaata matkustelua sallita) niin on mukava saada viettää taas vähän pidempi pätkä Suomessa.

Ehkä pientä käänteistä kulttuurishokkia on ollut ja sekin varmaan voimistuu kun talvi tulee ja päivät lyhenee. Pitkä ja pimeä talvi huolestuttaa eniten kun en ole kaamosaikaa enää monena vuotena kokenut.

Vierailija
29/78 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo monta vuotta halunnut muuttaa takaisin Suomeen, mutta kaikki sukulaiset ja ystävät epäilevät sopeutumistani, koska lähes 30 kun olen asunut muualla.

Vierailija
30/78 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo monta vuotta halunnut muuttaa takaisin Suomeen, mutta kaikki sukulaiset ja ystävät epäilevät sopeutumistani, koska lähes 30 kun olen asunut muualla.

30 vuotta

Vierailija
31/78 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mentaliteetista? Omassa naapurustossa tein hiukan töitä eli jutustelin heidän kanssaan ja vuosien myötä on oikein mukava asustella täällä.

Suosittelen!

Vierailija
32/78 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä paluumuutto oli shokki, ja pitkään oli olo, mitä hemmettiä sitä tuli tehtyä. Vanhat kaverit kaikonneet, sää hirveä, palkan ostovoima tippui kun lehmän häntä kaiken ollessa niin kallista, terveydenhoitoa ei saa, jne. Nyt olen tasaantumisvaiheessa, mutta edelleen toiveissa lähivuosina ulkomaille paluu.

Vierailija
33/78 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä paluumuutto oli shokki, ja pitkään oli olo, mitä hemmettiä sitä tuli tehtyä. Vanhat kaverit kaikonneet, sää hirveä, palkan ostovoima tippui kun lehmän häntä kaiken ollessa niin kallista, terveydenhoitoa ei saa, jne. Nyt olen tasaantumisvaiheessa, mutta edelleen toiveissa lähivuosina ulkomaille paluu.

Tiden förgyller minnena. Vid återflytten kommer hela nuet emot, inte bara det trevliga som man kommer ihåg.

De som har varit en längre tid utomlands bör komma ihåg att denna vinter blir en avskedens vinter i Finland. Om du inte har ett eget bolag, utan som äldre börjar i någon annans tjänst så kan det inte vara speciellt invecklat att klura ut vilka som avskedas först och vilka avdelningar som stängs först.

Om du efter återvändon till Finland började med den typiska 1/4 köpkraft från det du hade hemma, hur tror du att det kommer att se ut som arbetslös i Finland? Vilken fallskärm som helst är för klen i den kommande depressionen och är du pensionär så måste du väl närmast vara en masochist om du funderar på flytt till Finland.

Vierailija
34/78 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä ei ole kysymys, arki on arkea maasta riippumatta. Mekin olemme asuneet monessa maassa. Tosiasia kuitenkin on, että joissakin maissa ihmiset ovat erilaisia luonteeltaan, paljon hymyilevämpiä, vastaantulijoita tervehditään, hississä ei tuijoteta nurkkaa toisen ihmisen sijaan jne. Suomalainen huippu terveydenhoito on enää muisto vain, monessa maassa sekin on paremmalla tolalla. Ja palkat!

Vierailija
35/78 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu mikä tämä mahdollisuus oikeen on ?

Näin jos on hyväpalkkainen rento duuni niin miksei. Mutta ilman työtä ja työttömyyskorvauksen varassa 500e eur / kk on kusessa.

Vierailija
36/78 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa _tosi_ kummallista, että kaverit ovat kaikonneet, jos ette ole pitäneet yhteyttä, kutsuneet heitä käymään ja käyneet itse heillä.

Sillä tavoin kaverit kaikkoavat kyllä vuosien saatossa, ei väliä missä olette asuneet. 

Vierailija
37/78 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paluumuutimme Etelä-Saksasta vajaa 2 vuotta sitten. Asuimme siellä 14 vuotta, jona aikana meille syntyi 3 lasta. Paluumuuton syy oli sekä miehen että minun vanhenevat vanhemmat jotka alkaa tarvita paljon apua. Olemme molemmat ainoita lapsia.

Ei ole kyllä ollut helppoa tämä sopeutuminen, erityisesti lapsille jotka ovat syntyneet Saksassa ja asuneet siellä koko ikänsä. Heidän mielestä täällä on tylsää ja rumaa ja erityisesti vanhin inhoaa Suomen koulua. Talvi oli kaikille järkytys, kun pimeä ja kylmä jatkui ja jatkui vaan.

Ei tämä meille vanhemmillekaan juhlaa ole, kun työkin saatiin Helsingistä, 200 km kotiseudultamme. Ei viihdytä oikein pk-seudulla mutta varsinkaan miehelle ei olisi oikein töitä muualla. Mutta kyllä me täällä pysytään vanhemmistamme huolehtimassa niin kauan kuin he tarvitsee apua. Sen jälkeen tuskin jäädään Suomeen.

Aika iso uhraus vanhempien takia. Eikö ne voineet muuttaa saksaan jos kaipaavat ylläpitoa.

Vierailija
38/78 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu mikä tämä mahdollisuus oikeen on ?

Näin jos on hyväpalkkainen rento duuni niin miksei. Mutta ilman työtä ja työttömyyskorvauksen varassa 500e eur / kk on kusessa.

Det är ändå en dålig idé. Ta för enkelhetens skull ett välbetalt jobb, fast som lands- eller ortschef utomlands, med säg 10.000 €/månad som lön. Med den lönen är jobbet knappast stressande ännu. Med 30.000 €/månad är det.

Från din forna 10.000 € utomlands blev det kanske 8.000 € i handen. I Finland kan du vara glad om du får 8.000 € brutto och 4.000 € i handen. Tillägg att det är dyrare att leva i Finland och märk att din 4.000 € i Finland är värd lika mycket som 2.000 € - 3.000 € i ditt forna hemland, så klarnar det vilken chock i levnadsstandard som ligger framför.

Observera att långt ifrån allt är med då man räknar kostnadsnivån. Finland har bilskatt, bruksskatt, dieselskatt, en hög mervärdesskatt, överlåtelseskatt, Yle-skatt, arvskatt, gåvoskatt, fastighetsskatt, ledningsplatsskatt, exitskatt, sockerskatt, alkoholskatt och tobaksskatt över det normala samt kapitalskatt på egendom som inte beskattas i normala länder. Räkna allt det ihop och konstatera att kalkylen är korrekt.

Flytta till Finland, var en finsk höginkomsttagare och känn dig fattig.

Vierailija
39/78 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein pienen koemuuton Suomeen lokakuu - joulukuu välillä eräänä vuonna, ja olihan se valottomuus, kylmyys ja märkyys henkisesti aika rankkaa. Aamuisin tuntui ettei sitä herää ollenkaan, koska aurinko ei toiminut piristävänä herättäjänä. Itse olen vuosien myötä tullut täysin "riippuvaiseksi" auringonvalon tuomasta elinvoimasta ja virkeydestä mieleen ja kehoon.

Vierailija
40/78 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhempani ovat kuolleet sinä aikana kun olen asunut ulkomailla. Olen usein miettinyt, että olisiko minun pitänyt luopua omasta hyvästä elämästä, ja olla lähempänä auttamassa heitä? Eivät he kuitenkaan yksin olleet, eivätkä ilman hoivaa, eivätkä koskaan vaatineet, että minun olisi palattava Suomeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä