Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ulkomailta takaisin Suomeen muutto - kokemuksia?

Vierailija
13.09.2022 |

Olen asunut viimeiset 15 vuotta ulkomailla (Eurooppa), ja nyt olisi mahdollisuus muuttaa takaisin Suomeen.

Haluaisin kuulla kokemuksia muilta (entisiltä) ulkosuomalaisilta. Oliko kulttuurishokki kova? Mikä on Suomessa paremmin kuin muualla? Saitko paljon uusia ystäviä?

Kaikki kokemukset ovat tervetulleita.

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me muutettiin takaisin. Hieman hadissaan tehtiin ehka ratkaisu kun silloinen tilanne ei ollut ihanteellinen asuinjarjestelyjen vuoksi. Ulkomaalainen mieheni halusi tulla Suomeen, itse olisin muuttanut toiseen kaupunkiin edellisessa asuinmaassa. Nyt kaduttaa valilla, mietin useasti oliko tama oikea valinta ja millaista elama olisi jos emme olisi tulleet Suomeen vaan jaaneet.

En koe Suomea kotimaakseni yksinkertaisesti.

Se on jännä se ulkopuolisuuden tunne joka on kun tulee suomeen. Ystäviä on mahdoton ainakin miehenä saada puhumattakaan tyttöystävästä. Työtäkään ei saa jos CV:ssä on jotain muuta kuin suomen korporaatiossa työskentely. Ulkomailla työskentely tai yrittäjyys on vähempiarvoisia kuin vaikka siivoominen suomessa.  Jos pitää yksinäisyydestä ja arabeista niin suomi on hyvä valinta.

En ihmettele. Ehkä suhun suhtaudutaan kuten itsekin suhtaudut muualta tulleisiin.

Vierailija
62/78 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me muutettiin takaisin. Hieman hadissaan tehtiin ehka ratkaisu kun silloinen tilanne ei ollut ihanteellinen asuinjarjestelyjen vuoksi. Ulkomaalainen mieheni halusi tulla Suomeen, itse olisin muuttanut toiseen kaupunkiin edellisessa asuinmaassa. Nyt kaduttaa valilla, mietin useasti oliko tama oikea valinta ja millaista elama olisi jos emme olisi tulleet Suomeen vaan jaaneet.

Se on jännä se ulkopuolisuuden tunne joka on kun tulee suomeen. Ystäviä on mahdoton ainakin miehenä saada puhumattakaan tyttöystävästä. Työtäkään ei saa jos CV:ssä on jotain muuta kuin suomen korporaatiossa työskentely. Ulkomailla työskentely tai yrittäjyys on vähempiarvoisia kuin vaikka siivoominen suomessa.  Jos pitää yksinäisyydestä ja arabeista niin suomi on hyvä valinta.

En ihme

Vihamielinen maa suomalaiselle miehelle. Kaikki on intersektionaalisen feminismin sanelemaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perhe muutti takaisin ja on viihdytty oikein hyvin. Muutettiin eri paikkakunnalle pohjoiseen, mikä on ollut varmaan se meidän juttu. Ei koskaan räntää tai loskaa vaan pakkasta, hiihtoa, pilkkimistä ja moottorikelkkailua koko talvi, uintia, kalastusta, veneilyä ja mökkeilyä kesät. Kyllä Suomi on ihana maa.

Vierailija
64/78 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän perhe muutti takaisin ja on viihdytty oikein hyvin. Muutettiin eri paikkakunnalle pohjoiseen, mikä on ollut varmaan se meidän juttu. Ei koskaan räntää tai loskaa vaan pakkasta, hiihtoa, pilkkimistä ja moottorikelkkailua koko talvi, uintia, kalastusta, veneilyä ja mökkeilyä kesät. Kyllä Suomi on ihana maa.

Vierailija
65/78 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin 9 vuoden jälkeen takaisin ja onhan tämä maistunut. Asiat hoituvat helposti ja kätevästi ilman isoja byrokratioita ja paperisotaa, lapsia ei tarvitse aina viedä kouluun ja hakea vaan voivat itse kävellä/pyöräillä/mennä bussilla. Ei tarvitse pahemmin pelätä asioita, luonto on lähellä ja siitä voi nauttia. Ihmiset ovat eri tavalla ystävällisiä ja luotettavia eikä tarvitse niin paljoa esittää iloista. 

Vierailija
66/78 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on jännä se ulkopuolisuuden tunne joka on kun tulee suomeen. Ystäviä on mahdoton ainakin miehenä saada puhumattakaan tyttöystävästä. Työtäkään ei saa jos CV:ssä on jotain muuta kuin suomen korporaatiossa työskentely. Ulkomailla työskentely tai yrittäjyys on vähempiarvoisia kuin vaikka siivoominen suomessa.  Jos pitää yksinäisyydestä ja arabeista niin suom

Muuta sinne arabimaahan jo, kukaan ei pitele sua Suomessa. 

Vierailija
67/78 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me muutettiin pakosta takaisin Suomeen toista kuukautta sitten 10 Saksan-vuoden jälkeen, enkä mitään kadu elämässäni niin paljon kuin sitä.

Täällä ei vaan ole mitään. En ymmärrä, miksi kukaan palaisi tänne esim. Keski-Euroopasta, jos ei olisi ihan pakko. Terveydenhuolto on ihan ruvella, kaikki maksaa järkyttävän paljon enemmän kuin Euroopassa. Jos tuotte autoja tänne, maksatte itsenne kipeiksi niistäkin. Sää on aivan syvältä. Ruoka on käsittämättömän kallista, samoin kaikki päivittäistarvikkeet. Asuminen samoin. Ensi vuonna soteuudistuksen takia verot nousevat rajusti entisestään. Eläkkeet tulevat olemaan surkeat, jos niitä edes enää teille maksetaan.

Jos voitte valita, älkää tulko tänne. Ihan mihin tahansa muualle kannattaa mennä muttei tänne. Itse lähden heti pois, jos vaan vielä tilaisuuden saan.

Vanhahko ketju, mutta olisi mielenkiintoista kuulla muiden (lannistuneiden) paluumuuttajien kokemuksia nyt kun fiilis Suomessa on sodan ja taloustilanteen myötä mennyt jossain määrin alamäkeen.

Omasta paluustani jo vuosikausia. Asun tällä hetkellä "suomalaisuuden ytimessä" (pakosta). Tämä on kuin eläisi jotain 90-luvun Suomi-filmiä, johon on liimattu päälle amerikkalaisia vaikutteita.

Yritän olla positiivinen, mutta ihmisten huonot käytöstavat ja asenteet lannistavat vuosi vuodelta enemmän. Muutun itsekin täällä ankeaksi ja jäykäksi, koska kuka jaksaa yrittää innostua tylyssä latteudessa.

Kai sitä kuitenkin oletti, että Suomi pikkuhiljaa muuttuisi dynaamisempaan ja hilpeämpään suuntaan, mutta samanlaista täällä pohjimmiltaan on (etelärannikkoa lukuun ottamatta) kuin 90-luvulla. Arjen pienet anteliaisuudet, hyvän mielen tuottaminen, hymy ja hilpeys (ilman päihteitä), dynaamiset työmarkkinat, aktiivinen ja vapautunut ilmapiiri, innostus, arjen värikkyys (lähipiirin ulkopuolella)... Kaikki se loistaa poissaolollaan.

Vaikea ymmärtää, miksi tällaisella raskaalla mentaliteetilla halutaan elää, varsinkin kun talvi on niin raskas jäisine katuineen ja pimeyksineen.

Koko homman voisi tiivistää kaupan kassan robottimaiseen, pakotettuun "ihanaa päivää" -toivotukseen. Fiilis puuttuu täysin arjesta tuntemattomien kesken.

Ja joo, on pahempiakin ongelmia maailmassa; se ei ole nyt pointtina.

Muita?

Vierailija
68/78 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muutin takas suomeen 52 vuoden jälkeen ruotsista

Muutin lapsena perheen kanssa, ja nyt eläke mummona  palasin suomeen.

Olen nyt asunut  täällä 2 vuotta. Ja päivääkkään en ole katunut.

Ongelmia on tietenkin tullut matkan varrella, mutta kaikki on selvinnyt.

Kaikki virastot, on olleet ystävällisiä ja auttavaisia aina kun apua olen tarvinnut.

Asunnon ostin kun muutin, naapurit on ottanut minut hyvin vastaa ja apua voin 

aina pyytää kun tarviin.

Ruotsissa olen käynyt sukulaisissa, mutta ei tee mieli jäädä sinne kun pari viikkoa.

Siis, minä olen tullut kotiin.

Työelämän tein ruotsissa 48 v. Nyt nautin eläke päiviä kotimaassa.

Vierailija
69/78 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää tulko tänne, täällä on liikaa persuja

Vierailija
70/78 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paluumuutimme Etelä-Saksasta vajaa 2 vuotta sitten. Asuimme siellä 14 vuotta, jona aikana meille syntyi 3 lasta. Paluumuuton syy oli sekä miehen että minun vanhenevat vanhemmat jotka alkaa tarvita paljon apua. Olemme molemmat ainoita lapsia.

Ei ole kyllä ollut helppoa tämä sopeutuminen, erityisesti lapsille jotka ovat syntyneet Saksassa ja asuneet siellä koko ikänsä. Heidän mielestä täällä on tylsää ja rumaa ja erityisesti vanhin inhoaa Suomen koulua. Talvi oli kaikille järkytys, kun pimeä ja kylmä jatkui ja jatkui vaan.

Ei tämä meille vanhemmillekaan juhlaa ole, kun työkin saatiin Helsingistä, 200 km kotiseudultamme. Ei viihdytä oikein pk-seudulla mutta varsinkaan miehelle ei olisi oikein töitä muualla. Mutta kyllä me täällä pysytään vanhemmistamme huolehtimassa niin kauan kuin he tarvitsee apua. Sen jälkeen tuskin jäädään Suomeen.

Me asutaan vain Suomessa, mutta otimme äidin meille asumaan. Helpotti

Vierailija
71/78 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 vuotta ulkomailla ja työkkäristä onniteltiin maahan paluusta ja annettiin 90 päivää karenssia.

Vierailija
72/78 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa muiden puolesta tietenkään, mutta itse olin putkeen reilun vuoden ulkomailla, ja jouduin (onneksi tilapäisesti) palaamaan Suomeen. Muutamassa viikossa tuli jo selväksi, että en voi/halua enää jäädä Suomeen, tänne takaisin tulo olikin yllättäen se "kulttuurishokki". Aikaistin alkusyksyyn varatut paluuliput niin, että jo juhannuksen jälkeen palaan takaisin ulkomaille. Aikaisemmin olisin jo lähtenyt, mutta olin luvannut joillekin tavata heitä juhannuksena...

Vierailija
73/78 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

7 vuotta ulkomailla ja työkkäristä onniteltiin maahan paluusta ja annettiin 90 päivää karenssia.

Olipa väärin, ettet heti saanut Suomesta elatusta, vaikket mitään ollut ulkomailla säästänyt. 

Vierailija
74/78 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla ei ole luottotietoja vuoteen (?) koska suomessa yrityksillä ei ole sinusta kokemusta laskujen maksajana. Jos sinulla on jo suomalainen matkapuhelinnumero ja pankkitili niin helpottaa alkua. Osamaksulla tai laskulla ei saa tilauksia netistä tehtyä kaikilta firmoilta noin vuoteen ja sellaista pikku yllätystä.

Vierailija
75/78 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin ja kadun sitä. Olisi pitänyt jäädä muualle. Lähinnä huonoa kokemusta täällä. Ilma vain kesällä hyvä, asunto aivan jääkylmä ja kallis toista ei saa. Ilman luottotietoja. Kaikesta haettu, Suomessa vain luottotiedot merkkaa ei mikään muu. Esim. Päihde hemmo saa asunnon jos on luottotiedot. Muualla ulkomailla ei merkkaa velat, vaan se millainen on. Vakuus voi olla valtava summa Suomessa vaikka asunto kehno, jo naapurimaassa on jopa useita asuntoja ilman vakuutta tai pieni vakuus/palvelumaksu. Ymmärrän kyselyn työstä asuntoa hakiessa, mutta täällä niin pienet piirit vaaditaan kaikenlaista extra maksua. Viranomaisiin ei voi luottaa, etsivät jopa te- toimistossa vikaa että käy siellä hyötymassa ja muualta, oli ihme oletus. Luulin että saisi työn tuota kautta, erehdyin. Siellä vain kysyttiin ihan turhia kysymyksiä asuinpaikasta yms, se ja sama missä asuu työtä tuolla haetaan. Tai niin luulisi. Mitään työtä ei haluta antaa. Kun pitäisi auttaa, keskitytään epäilyyn, kyttäämiseen. 

Vierailija
76/78 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin se vielä että kukaan ei ole kiinnostunut ulkomailla asumisestasi tai ovat niin kateellisia että vaikuttavat ettei kiinnosta ja siitä ei puhuta.

Vierailija
77/78 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ulkosuomalainen joka ei voi kuvitellakaan palaavansa suomeen. En vietä edes lomia siellä, yksi pitkä viikonloppu vuodessa riittää mulle.

Tiedän yhden perheen joka teki paluumutoon, olivat kaksi vuotta ja lähtivät takaisin keski-eurooppaan.

Vierailija
78/78 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ruotsissa musliimia, raiskauksia, pommia ja aseita.