Ihmisillä on kummallisia ajatuksia perintöjen oikeudenmukaisuudesta
Niin kuin nyt tuokin, että olisi jotenkin ok, että on neljä lasta, mutta vain yksi perii kaiken, niin kuin tuossa maatilajutussa. Että ajatellaan, että on ihan ok, että kolme lasta jää täysin perinnöttä ja nimitellään jopa ahneiksi, kun eivät tähän alistuneet. Muitakin olen ihmetellyt. Vaikkapa sitä, että rajataan jotain puolisoita pois testamenteilla. Eikö luottoa ole siihen omaan lapseen, että osaa katsoa rahojensa perään. Tai, että lapsettoman oikeutta jättää perintöjään vaikka puolison suvulle, olisi jotenkin väärää. Ihan sama vaikka jättäisi Eritrean lapsille, lapsiahan sieltä ei jäänyt perinnöttä.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän maatilan pyörittäminen ole helpompaa, jos tilan omistaa yksi henkilö neljän sijasta? Jos itse olisin tuossa tilanteessa, niin kernaasti antaisin sen tilan jatkajaksi mielivän sisaruksen periä, ettei itseni tarvitsisi osallistua tilan hoitamiseen ja jotta tila pysyisi kasassa.
Se yksi tietty maksaa muut ulos. Eli kaikki perii saman arvon verran. Yksi vaan saa sen omaisuutena, toiset rahana.
Millä se yksi maksaa ne muut ulos? Jos tilan arvo on 2 000 000 e ja siitä 700 000 e on pellon arvo, 900 000 e (tuotanto)rakennusten+ koneiden arvo ja 400 000 e metsän arvo, niin miten se yksi maksaa jokaiselle sisarukselle 500 000e?
Ottaa velkaa tilaa vastaan tai tila myydään pois ja rahat jaetaan.
Äiti jätti mulle 25 % ja siskolle 75 %. Hieman pasha maku jäi. Mutta ehkä karma hoitaa. Yleensä näin.
Kummallinen käsitys, että lapseton ei saisi jättää omaisuuttaan kenelle tahtoo. Testamentti vaan kannattaa laittaa säilytykseen sellaiseen paikkaan, että ainakin testamentin saaja sen löytää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän maatilan pyörittäminen ole helpompaa, jos tilan omistaa yksi henkilö neljän sijasta? Jos itse olisin tuossa tilanteessa, niin kernaasti antaisin sen tilan jatkajaksi mielivän sisaruksen periä, ettei itseni tarvitsisi osallistua tilan hoitamiseen ja jotta tila pysyisi kasassa.
Se yksi tietty maksaa muut ulos. Eli kaikki perii saman arvon verran. Yksi vaan saa sen omaisuutena, toiset rahana.
Millä se yksi maksaa ne muut ulos? Jos tilan arvo on 2 000 000 e ja siitä 700 000 e on pellon arvo, 900 000 e (tuotanto)rakennusten+ koneiden arvo ja 400 000 e metsän arvo, niin miten se yksi maksaa jokaiselle sisarukselle 500 000e?
Metsä sisaruksille, loput lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaista omaisuusmäärää vastaan saa suhteellisen helposti tarvittaessa lainaa. Toisekseen on lähes varmaa että tuollaisen määrän perittävää omaisuutta omistavalla on myös jotain muuta kuten sijoitusasuntoja tai pörssiosakkeita, jotka otetaan myös jaossa huomioon.
Ottaa lainaa tietenkin.