Hävettää oma isä
Olen itse jo ihan aikuinen, pian 20-vuotias, mutta jotenkin tämä ei vaan mahdu pääkoppaan.
Hävettää. Isä on terve, mutta ylipainoinen ja älyttömän laiska. Vietti yli 5 viikkoa sairaslomaa ja kävi sitten n. 4-6 tunnin päiviä tekemässä kevyttä työtä. Kun viimein alkoi normaalit päivät (8 tuntia) hän yhtäkkiä taas "sairastui" ja on jäämässä taas sairaslomalle. Aivan terve. Käy vähän väliä jääkaapilla kun "kukaan ei huomaa" - kuuluu seinien läpi. Kyllä kaikki huomaa. Vetää makkaraa.
Itse teen 8 tunnin työpäiviä, enkä kyllä ikinä kehtaisi jatkuvasti sairastella vaan koska ei tee mieli. Mennyt töihin vaikka koko kehoa särkisi, kunhan en flunssassa ole ollut.
En tajua, eikö tuohon tarvita jonkinlainen todistus sairaudesta/sairastumisesta? Miten tälläinen sallitaan? Ihan mahdotonta. Ärsyttää aivan järjettömästi, tekisi mieli paljastaa laiska p*ska valehtelusta. Ja jos ei huomaa, niin en ole läheinen isän kanssa.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Kalenteri-ikä ei ole = aikuinen
Saman ikäiset voivat olla valovuosien päästä toisistaan henkiseltä tasoltaan. Se, että häpeät isääsi josta ei taida kuitenkaan tietää hittojakaan kertoo enemmän sinusta kuin isästäsi.
Tämä.
Katellaan sitten kun olet ollut 40 vuotta työelämässä. Onko vielä motivaatiota... varsinkin nyt kun kansa köyhtyy köyhtymistään.
Olen osittain samaa kategoriaa- vanhahko ukkeli joka on tieten ja tarkoittaen pudottautunut pois - no sanotaan nyt vaikkapa oravanpyörästä. Ja minulla on kyllä mielestäni siihen itselleni riittävät perusteet, jotta ei itseäni olemiseni nolota yhtään. Mutta myös tiedän satavarmasti, että tässä työ-uskovaisten maassa harva olisi samaa mieltä vaikka perusteluni tietäisikin.
Sairastunut häpeään ja itsevihan kierteeseen. hakee pikaista fiksiä "viinaryypyllä", eli mättämällä ruokaa. Kierre suuntautuu aina alaspäin, ellei ihminen saa tukea sisimmässä olevaan huonnommuuden tunteeseensa ja itseinhoonsa. Jokainen kilo lisää tuo lisää häpeää. Huoh! Näitä piisaa. Olet jo aikuinen, joten pyri pääsemään irti siitä, että olet kiinni jollain tasolla isässäsi. Et voi parantaa isääsi. Todennäköisesti olet sisäistänyt itseesikin isäsi tematiikkaa, joten työstä sitä itsessäsi.
Kuulostaa masennukselta. Oma äitini siirtyi juuri tähän moodiin, oltuaan useamman vuoden välinehuoltajana sairaalassa. Tuli korona ja keuhkoahtauma ja siihen vielä Burn outti.
Häpeä kasvaa varjoissa. Puhu häpeästäsi ääneen ja suoraan ihmisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen häpeäminen on normaalia teineille ja alle 25-vuotiaille. Kyllä se siitä jossain vaiheessa helpottaa.
Tuo vanhempiensa häpeäminen on jännä juttu. Itselläni on kolme lasta, jotka ovat nyt iältään 16-21 vuotiaita. En muista, että kaksi heistä olisi koskaan hävennyt minua tai isäänsä ja keskimmäinenkin vain joskus yläkouluun mennessä hetken.
Itse en muista oikeastaan håvenneeni vanhempiani, tosin he olivat aina kiireisiä ja emme liikkuneet kodin ulkopuolella paljon yhdessä silloin, kun olin teini-ikäinen. Nyt vanhempani ovat noin 80 vuotiaita ja he ovat ihania omia persoonallisuuksiaan.
Kuulostaa hyvinkin siltä, että hänellä saattaa olla mielenterveyspuolen ongelma (uupumus, ahdistus, masennus, vakava unettomuus...), johon on myönnetty sairaslomaa, mutta josta hän ei kehtaa tarkemmin mainita teille. Varsinkin jos tunnelma perheessä on kiristynyt ja ärsyyntynyt äitisi ja sinun kanssa, hän ei koe voivansa avautua jostain, jonka kokee häpeälliseksi. Siihen vaadittaisiin tosi tukeva ilmapiiri. Eli ota huomioon, että tilanne saattaa näyttäytyä sinulle ihan erilaisena kuin mitä hän oikeasti kokee.
(Voi toki olla, että hän todella vain haluaa hengata kotona makkaraa syöden, mutta muista, että esim. masennus-diagnoosia ei lue otsassa ja jos et ole sitä itse kokenut, sitä tilannetta on mahdotonta täysin ymmärtää.)
Ei sun isäsi sairastamiset tai jääkaapilla käynnit sulle kuulu. Lääkäri on todennut, että hän tarvitsee sairaslomaa, joten aivan turhaan itse siellä diagnosoit. En yhtään ihmettele, että ette ole väleissä keskenänne. Tuollainen kyttääminen ja pahansuopa juoruilu ei anna sinusta kovin hyvää kuvaa. Keskity omiin asioihisi. Kannattaa mieluummin vilkaista peiliin ja hävetä omaa ilkeää käytöstään ja negatiivista luonnettaan. Todennäköisesti vika löytyy sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Voin myöntää, että olen lapsellinen. Olen katkaissut välit isän kanssa, mutta ärsyttää kuulla näitä juttuja äidiltä.
En tiedä, onko masentunut. Ei siltä kuullosta. No annan nyt olla, halusin vaan jonnekin valittaa.
Älä välitä mitä täällä sanotaan. Olet ihan oikeassa. Ja minusta sinulla on just oikeat elämänarvot. Itsekään en voi sietää tuollaista laiskottelua ja tukien varassa elämistä, jos kerran on terveestä ihmisestä kyse, niin kuin isäsi tapauksessa ilmeisesti on.
Meillä naapurissa vähän samanlainen naiseläjä. Jatkuvasti saikuttaa, kun ei työnteko maista. Minulle ihan suoraan sanonutkin, että jos joutuu töihin, hakee vaan lisää sairauslomaa.
Milläpä kukaan sitä todistaa, ettei selkä ole kipeä.
Meillä äiti tapasi sanoa, että maailma ei laiskoja elätä, mutta nykyään näköjään elättää.
Ihmettelen noita alapeukkuja mita aloituksesi sai, koska sinä olet tässä asiassa oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Katellaan sitten kun olet ollut 40 vuotta työelämässä. Onko vielä motivaatiota... varsinkin nyt kun kansa köyhtyy köyhtymistään.
Eikä tarvita kuin niinkään paljon aikaa, vaan katsotaan asiaa sitten, kun ap on tehnyt töitä vaikka 20 vuotta. Tosin siihen väliin ap tuottaa tietenkin muutaman lapsukaisen ja on niiden kanssa kotosalla 15 vuotta.
Tottakai lastensa kanssa kotona oleminen on oikeasti hieno asia, mutta se, että on kodin ulkopuolella töissä, voi olla henkisesti erittäin kuormittavaa. Kun on ollut työelämässä vaikka 20 vuotta ja tajuaa, että työvuosia on hyvinkin 20 vuotta vielä jäljellä, niin se saattaa olla julma hetki. Varsinkaan, jos työstään ei pidä.
Olet tahditon! Eritäin tyhmä ja huono aikuinen lapsi! Kasva aikuiseksi ja opetele katsomaan nenääsi pidemmälle.
Parempi tuo kuin alkoholisti isänä. Mies ei onneksi koskaan nähnyt häntä, häpesin silmät päästä.
Vierailija kirjoitti:
Ei sun isäsi sairastamiset tai jääkaapilla käynnit sulle kuulu. Lääkäri on todennut, että hän tarvitsee sairaslomaa, joten aivan turhaan itse siellä diagnosoit. En yhtään ihmettele, että ette ole väleissä keskenänne. Tuollainen kyttääminen ja pahansuopa juoruilu ei anna sinusta kovin hyvää kuvaa. Keskity omiin asioihisi. Kannattaa mieluummin vilkaista peiliin ja hävetä omaa ilkeää käytöstään ja negatiivista luonnettaan. Todennäköisesti vika löytyy sieltä.
Höpö höpö, kyllä tuo nuori tässä nyt on oikeassa.
Lääkäri kirjoittaa sairauslomaa hankalille tyypeille jo ihan sen takia, kun tietää, että muuten ei kunnian kukko laula. Ja sitäpaitsi kaikkia sairauksia ei lääkäri voi todeta. Tiedän montakin ihmistä, jotka on lähes koko elämänsä olleet "sairaita" vaikko oikeasti ei vaivaa mikään. Sairausloman aikana tehdään kattoremonttia kotona tai hoidellaan lapsenlapset, vaikka hoitolapsia ei kyvetäkkään hoitamaan :D Eipähän tarvitse lasten maksaa lapsistaan kalliita päivähoitomaksuja, kun mummo jää kotiin hoitamaan saikulla lapset.
Ja jos väität, että polvi on kipeä, etkä voi tehdä töitä, lääkäri määrää sairauslomaa, kun ei kaikille niin vaan sanota, että terve olet, mee töihin.
Monikin näistä saikuttajista sanoo itsekin, että kyllä sitä lomaa saa, kun vain hakee. Mutta eihän tämä tämmönen meiltä kaikilta onnistu, onneksi.
Vierailija kirjoitti:
Asut vielä vanhemmilla?
Siis mitä väliä olisi vaikka tuon ikäinen asuisi vielä vanhemmilla? Oma lapsi on 19v. ja asuu vielä mun ja mun miehen kanssa. Mitä sitten? On vielä lukiossa koska ei päässyt keväällä ylioppilaaksi kun oli koronassa pakollisen aineen kirjoitusten aikaan. On käynyt töissä huhtikuusta lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos kyseessä olisi nuori nainen, joka on ylipainoinen (kuten ap:n isä on) niin kylläpä se jääkaapilla käyminen kuuluisi koko mammaraadille.
Ei tarvitse, kuin mennä lukemaan Maajussille morsian tai EA ketjua niin kyllä nuorten naisten ylipaino näyttää kuuluvan kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Voin myöntää, että olen lapsellinen. Olen katkaissut välit isän kanssa, mutta ärsyttää kuulla näitä juttuja äidiltä.
En tiedä, onko masentunut. Ei siltä kuullosta. No annan nyt olla, halusin vaan jonnekin valittaa.
Miksi olet katkaissut välit isääsi? Mitä pahaa hän on sinulle tehnyt?
Nyt tässä jutussa haisee joku ja pahalta haiseekin.
Vierailija kirjoitti:
AP:n isä tuskin on yli 60v, kun lapsikin on noin nuori, että olisi ollut vielä työelämässä 40 vuotta.
Ja kyllä sitä työmotivaatiota on toisilla vaikka eläkeikä kolkuttelee ovella. Jotkut ei halua elää tukien varassa ja se on ihan oikein. Ei ne tuet tyhjästä tule, jonkun työssäkäyvän veromarkkoja ne aina on.
Täähän kuulostaa ihan perus suomalaiselta ryömieheltä :D ahkera ryömies!!!!!!! :D
muuta pois kotoa jo , saat oman rauhan .
Isälläsi on oma elämänsä, sinulla omasi, älä sekoita asioita