Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

10-vuotiaan pojan kanssa jatkuva vääntö puhelimen, pelien, somen jne käytöstä

Vierailija
13.09.2022 |

Millaisia rajoituksia muilla on 10-vuotiaiden suhteen? ymmärrän että lapset on tässä erilaisia, niin meilläkin vaikka sisaruksia ovat. Mutta etenkin näiden lasten (ja poikien!) kohdalla nyt, jotka eivät itse sitä omaa puhelimella oloa ym osaa vielä yhtään rajoittaa.

Olen ihan loppu tähän päivittäiseen vääntämiseen ja vahtimiseen. Pojalla on oma puhelin, johon on asennettu family link. Peleistä olen sallinut mm. minecraftin, robloxin ja amongusin + jotain semmosia peruspelejä.

Poika osaa sujuvasti jo ohittaa kaikki family linkin rajoitukset, jopa poistaa sen sovelluksen minun puhelimestani etänä. Eli moinen valvonasovellus yhtä tyhjän kanssa.

Yrittää salaa käyttää googlea, youtubea ja tiktokkia. Lisäksi haluaisi pelata gta:ta ja fortnitea ja katsoa squidgamea. Nämä on meillä siis kielletty, olenko liian nipo? Youtubea saa joskus katsoa valvotusti, esim. Lakkoa ja Paqpaa, mutta koska ei-valvottuna ei pysy sovituissa sisällöissä, ei saa youtubea omin päin katsoa.

Rangaistuksena meillä on ollut puhelin poisotto, netin poisotto ja pleikkarin poisotto (koska myös pleikkarin kautta pääsee nettiin ja youtubeen ja ties mihin). Saattaa hetken sen jälkeen olla nätisti, mutta sit jatkuu taas sekä selän takana puuhailu että noiden jatkuva ja alatuinen ruinaaminen. Kavereiden puhelimilta toki katsellaan myös niin paljon ******* kun vaan keretään, esim. koulussa ja koulumatkoilla.

Poika nukkuu hyvin, syö hyvin, käy koulua ja pärjää siellä hyvin. Hänellä on kavereita, joskaan ei vapaa-ajalla hirveästi koska koulukaverit asuu kaukana. Mutta en uskois että asiat sujuis niin hyvin, ellen koko ajan olisi tälläinen niuho ruutuajan vartija, johon olen täysin kyllästynyt.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat kun aikuisillakin. Aina hereillä ollessa käsissä.

Vierailija
2/24 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi noin nuorelle on annettu älypuhelin? Anna sille näppäinpuhelin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajoitukset kuulostaa hyviltä. Meillä on melko kuuliainen samanikäinen (on ollut aina tottelevainen, ei ole kasvatuksesta kiinni). Hän saa katsoa youtubea ja käyttää googlea, koska katsoo vain sallittua sisältöä sieltä. Pelejä tai elokuvia isolla ikärajalla ei saa katsoa/pelata. Elokuvista ja sarjoista saa katsoa ikärajalla 12 olevia, mutta peleistä ei jousteta ollenkaan.

Ruutuajoista käydään jatkuvaa vääntöä. Ollaan kokeiltu vapaampaa mallia, tiukempaa mallia ja erimääräisiä peliaikoja. Vääntö on vakio. Minua ei toisaalta haittaisi isokaan peliaika, mutta se haittaa, että peliajan johdosta normaalit toimet vaikeutuvat. Kaikki välipalojen tekemisestä treenivaatteiden pukemiseen on välillä kamalaa marinaa.

Vierailija
4/24 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama se on tytöilläkin. Eri sovellukset ja somet vaan käytössä

Vierailija
5/24 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 10 vuotias katsoo YouTubea. Pääasiassa minecraft videoita, paqpaa ja muutamaa jenkkitubettajaa. Lisäksi katsoo sallittuja sarjoja Netflixistä. Ei tykkää katsoa pelottavia elokuvia tai videoita niin sen suhteen ei ole ongelmaa.

Tiktok/insta ei käytössä. Ei ole sellaisia pyytänytkään. Pelaa puhelimella amongusia ja prawlia

Ruutuajasta saa kyllä vääntää. Jos puhelimesta loppuu aika niin siirtyy telkan/pelikoneen pariin jos ei kiellä

Vierailija
6/24 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 v. On jo pomo perheessänne. Itse olet sallinut hänen käytös malinsa ja tekemisensä. Kenties näyttänyt esimekkiä? Aina netissä? Omena ei silloin kauas putoa.

Vierailija
7/24 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo on koukuttavaa roinaa, niin ei ihmekkään että ne lasta vetää puoleensa. Rajoittaminen mutta silti jossain määrin salliminen ylläpitää riippuvuutta, mutta saa lapsen kitumaan ja haluamaan lisää ja lisää

Vierailija
8/24 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama se on tytöilläkin. Eri sovellukset ja somet vaan käytössä

Tuon kun laajennat koskemaan myös vanhempia tyttöjä ja poikiakin, niin näet koko kuvan. Ihmiset vaan roikkuu siinä puhelimessa koko ajan.

Lehdessä oli hyvä kuva bussia odottamassa olevista seitsemästä aikuisesta, kaikilla naama kiinni puhelimessa.

Vierailija
9/24 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääntönne kuulostavat järkeviltä. Veikkaan että aika monessa perheessä väännetään tästä asiasta. Asiaa ei varmaan auta vanhempien antama huono esimerkki. Itseäni ärsyttää kun täytyy miestäkin muistuttaa jatkuvasti että puhelin pois kun vaikka "leikkii" lasten kanssa.

Vierailija
10/24 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein niin että en rajoita mitään, enkä nipota puhelimen käytöstä. Poika kysyy itse että saako olla vielä puhelimella, esim illalla.

Puhun kyllä että ulkona on nyt niin hieno ilma että kannattaa mennä ulos, tai että kohta tulee ilta että nyt kannattaa leikkiä kaikkea että ehtii. Meillä on toiminut paremmin tämä, puhelimesta ei ole tullut taisteluvälinettä.

Vierailija
11/24 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä.

Menee ohi aiheen mutta itselleni nykyinen somekausi on oikeasti kynnyskysymyksenä sille tulenko ikinä lisääntymään. Roikuin itse netissä nuorena huonoin seurauksin (koulu meni vituiksi ja päädyin nettiyhteisöön missä oli mm. yksi nuoria tyttöjä saalistanut hullu, jonka uhriksi jouduin) ja jos meno on nyt sata kertaa pahempaa kuin 10-15 sitten, ei kiitos.

Vierailija
12/24 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rajoitukset kuulostaa hyviltä. Meillä on melko kuuliainen samanikäinen (on ollut aina tottelevainen, ei ole kasvatuksesta kiinni). Hän saa katsoa youtubea ja käyttää googlea, koska katsoo vain sallittua sisältöä sieltä. Pelejä tai elokuvia isolla ikärajalla ei saa katsoa/pelata. Elokuvista ja sarjoista saa katsoa ikärajalla 12 olevia, mutta peleistä ei jousteta ollenkaan.

Ruutuajoista käydään jatkuvaa vääntöä. Ollaan kokeiltu vapaampaa mallia, tiukempaa mallia ja erimääräisiä peliaikoja. Vääntö on vakio. Minua ei toisaalta haittaisi isokaan peliaika, mutta se haittaa, että peliajan johdosta normaalit toimet vaikeutuvat. Kaikki välipalojen tekemisestä treenivaatteiden pukemiseen on välillä kamalaa marinaa.

Jos treenivaatteiden pukeminen nyppii, olisiko aika miettiä onko kyseinen  laji oikea ?

Vierailija
13/24 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tein niin että en rajoita mitään, enkä nipota puhelimen käytöstä. Poika kysyy itse että saako olla vielä puhelimella, esim illalla.

Puhun kyllä että ulkona on nyt niin hieno ilma että kannattaa mennä ulos, tai että kohta tulee ilta että nyt kannattaa leikkiä kaikkea että ehtii. Meillä on toiminut paremmin tämä, puhelimesta ei ole tullut taisteluvälinettä.

Yritetty on, ei toimi yhtään. Poika valitsee aina puhelimen, pelikoneen, tietokoneen jos se on mahdollista. Yläkoulua odottaa kun siellä saa käyttää puhelinta välitunnilla. Aikuisuutta odottaa, kun sitten saa pelata ja katsoa youtubea niin paljon kuin haluaa. Hänen suurin unelmansa on, että ei olisi peliaikoja.

Että aika surullista on. Ja meillä on siis myös toinen lapsi, jonka family linkkiin en ole edes kuukausiin perehtynyt kun sille ei ole mitään tarvetta. Häntä ei juurikaan kiinnosta pelit, somet tai netit, ainoastaan telsusta netflix, josta katsoo lastenohjelmia.

Vierailija
14/24 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä.

Menee ohi aiheen mutta itselleni nykyinen somekausi on oikeasti kynnyskysymyksenä sille tulenko ikinä lisääntymään. Roikuin itse netissä nuorena huonoin seurauksin (koulu meni vituiksi ja päädyin nettiyhteisöön missä oli mm. yksi nuoria tyttöjä saalistanut hullu, jonka uhriksi jouduin) ja jos meno on nyt sata kertaa pahempaa kuin 10-15 sitten, ei kiitos.

Joo, no aika vaikeaa sekin on jos sun lapsi on ainoa, joka ei saa puhelinta ennen 18-vuoden ikää. Mutta joo, kyllä. On paljon pahempaa tämä nettiriippuvuus ym nykyään ja varmasti monelle yksi rasittavimmista asioista vanhemmuudessa. Ja muistetaan että nämä lapsethan saa sen tabletin käteen varhaiskasvatuksessa, koska digikasvatus ja monilukutaito.

Vierailija
15/24 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hieman addiktiolta, mikä ei sinällänsä yllätä sillä suurin osa ihmisistä ovat puhelin/nettiaddiktoituja. Olisko ns. detox päivä mitään, jolloin ei käytetä älylaitteita ollenkaan? Meillä helpotti kun käytiin telttailemassa ilman älylaitteita (vanhemmilla tietenkin oli jos tulee jokin yllättävä kriisi tmv, mutta kuitenkin netti pois päältä) ja ollaan tehty tästä ihan tapa että mennään aina toisinaan jonnekin puuhastelemaan ilman puhelinta.

Vierailija
16/24 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa hieman addiktiolta, mikä ei sinällänsä yllätä sillä suurin osa ihmisistä ovat puhelin/nettiaddiktoituja. Olisko ns. detox päivä mitään, jolloin ei käytetä älylaitteita ollenkaan? Meillä helpotti kun käytiin telttailemassa ilman älylaitteita (vanhemmilla tietenkin oli jos tulee jokin yllättävä kriisi tmv, mutta kuitenkin netti pois päältä) ja ollaan tehty tästä ihan tapa että mennään aina toisinaan jonnekin puuhastelemaan ilman puhelinta.

Kaveriperheessä on kokonaisia detox-viikkoja. Silloin ei kukaan katso edes televisiota vaan he pelaavat yhdessä lautapelejä. Kuulostaa mielestäni kivalta.

Vierailija
17/24 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Aikoinaan ei ollut älykännykköitä mutta oli pleikkarit sun muut. Vaatimuksena oli että ollaan ulkona, läksyt on tehty, on muutakin elämää kuin pleikkari. Muitakin harrastuksia, kavereita jne.

Telkkaria meillä ei katsottu kuin "joskus ja jouluna" valikoidusti, siitä ei ollut ongelmaa.

Ei kieltojen kautta opita.

Se vaan yllyttää enemmän ottamaan selvää kaikesta, myös pahasta.

Vierailija
18/24 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinua ei totella, koska tottelemattomuudesta ei tule todellista seuraamusta.

Kiristä rangaistuksia. Tee kiinnijäämisestä sellaista, että sillä on oikeasti merkitystä. Ehdoton raja, että jos älykännyn kanssa homma ei toimi niinkuin sovitaan, älykänny pois ja perusluuri tilalle, ja asiaa katsotaan uudestaan kuukauden päästä. Kerran tuon joutuu tekemään, tokalla kerralla ei enää.

Tuon ikäinen on vielä helposti manipuloitavissa. Jos et nyt saa häntä kuriin, se todellinen helvetti alkaa siellä 15 vuoden paikkeilla, kun mennään miten halutaan ja tehdään mitä halutaan. Kaljaa alkaa lähteä mukaan kaupoista varastettuna ja ryypätään kavereiden kanssa, lintsataan koulusta, pannaan tyttöystävä paksuksi, vedetään huumeita, varastellaan yms.. Nyt toiminta on vielä viatonta kuitenkin oikeasti. Mutta siihen pitää saada kontrolli ajoissa.

Tärkeintä on, että uhattu rangaistus toteutetaan AINA.

Tyhjä uhkaus tarkoittaa, ettei sinun sääntöjäsi tarvi ottaa tosissaan, kun niistä ei seuraa mitään. Ihan niinkuin juoksukaljat on sallittua syrjäytyneelle, kun niistä ei seuraa mitään oikeasti (sakkoa ei tarvi maksaa, kun ei ole tuloja, ja vankilaan ei joudu, kun muuntorangaistusta ei enää ole). Sama ilmiö. Jos siitä ei rangaista, se on sallittua.

Jos "kaverit" aiheuttavat tuon, muuttaminen eri kaupunkiin tai kaupunginosaan voi olla ainoa tapa päästä niistä kavereista eroon. Voi olla lapsen tulevaisuuden takia tarpeellinen uhraus perheelle.

Tunnen myös pari perhettä, jossa lapsi oli huostaanotettuna muutaman kuukauden, kun elämästä ei tullut mitään kotona. Auttoi oikeasti. Sieltä tuli aika nöyrä lapsi takaisin, kun se vaihtoehto oli nähtynä.

Vierailija
19/24 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ajatellaan niin, että kunhan koulu sujuu, uni maittaa, on kavereita, ulkoilua ja hyvää käytöstä, niin ei ole tarpeen olla mitään rajoituksia. Puhe toimii.

Lapsi siis kykenee itse säätelemään puhelimen käyttöä. Uskon, että tämä on enemmänkin sattumaa ja luonnekysymys kuin meidän vanhempien aikaansaannosta. Aamuisin lapsi ei koske puhelimeen ennen kouluunlähtöä. Koulusta tulee suoraan kotiin eikä kulje luuri kädessä zombiena kadulla. Tämän tietää siitä matkaan kuluneesta ajasta. Kotona pitää hoitaa läksyt ja välipalat ennen pelaamista. Ei ole tuottanut ongelmia.

Pelit ei ole mikään perusoikeus. Lapsi on ansainnut ne omalla käytöksellään. Jos tulisi mitään kädenvääntöä, niin pelit lähtisi pois. Näin tapahtui kerran, kun lapsi oli 7v. Asia meni perille.

Vierailija
20/24 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritetty on, ei toimi yhtään. Poika valitsee aina puhelimen, pelikoneen, tietokoneen jos se on mahdollista. Yläkoulua odottaa kun siellä saa käyttää puhelinta välitunnilla. Aikuisuutta odottaa, kun sitten saa pelata ja katsoa youtubea niin paljon kuin haluaa. Hänen suurin unelmansa on, että ei olisi peliaikoja.

Että aika surullista on. Ja meillä on siis myös toinen lapsi, jonka family linkkiin en ole edes kuukausiin perehtynyt kun sille ei ole mitään tarvetta. Häntä ei juurikaan kiinnosta pelit, somet tai netit, ainoastaan telsusta netflix, josta katsoo lastenohjelmia.

Olen eri vastaaja.

Eikö tuosta jo huomaa, että pelit on tuon lapsen juttu. Jollain toisella jalkapallo, kitaran soitto tai lukeminen. En oikein ymmärrä sitä ainaista pelien demonisointia. Marinaa nyt lasten kanssa on aina. Minusta teillä nyt ei kuitenkaan mitään ongelmia ole kun elämä sujuu normaalisti muuten. Kuten joku aiemmin totesi, ehkä se urheilulaji ei ole sopiva jos siitä aina pitää vääntää. En minäkään lähtisi hiihtämään, mutta uimaan kyllä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kolme