Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

10-vuotiaan pojan kanssa jatkuva vääntö puhelimen, pelien, somen jne käytöstä

Vierailija
13.09.2022 |

Millaisia rajoituksia muilla on 10-vuotiaiden suhteen? ymmärrän että lapset on tässä erilaisia, niin meilläkin vaikka sisaruksia ovat. Mutta etenkin näiden lasten (ja poikien!) kohdalla nyt, jotka eivät itse sitä omaa puhelimella oloa ym osaa vielä yhtään rajoittaa.

Olen ihan loppu tähän päivittäiseen vääntämiseen ja vahtimiseen. Pojalla on oma puhelin, johon on asennettu family link. Peleistä olen sallinut mm. minecraftin, robloxin ja amongusin + jotain semmosia peruspelejä.

Poika osaa sujuvasti jo ohittaa kaikki family linkin rajoitukset, jopa poistaa sen sovelluksen minun puhelimestani etänä. Eli moinen valvonasovellus yhtä tyhjän kanssa.

Yrittää salaa käyttää googlea, youtubea ja tiktokkia. Lisäksi haluaisi pelata gta:ta ja fortnitea ja katsoa squidgamea. Nämä on meillä siis kielletty, olenko liian nipo? Youtubea saa joskus katsoa valvotusti, esim. Lakkoa ja Paqpaa, mutta koska ei-valvottuna ei pysy sovituissa sisällöissä, ei saa youtubea omin päin katsoa.

Rangaistuksena meillä on ollut puhelin poisotto, netin poisotto ja pleikkarin poisotto (koska myös pleikkarin kautta pääsee nettiin ja youtubeen ja ties mihin). Saattaa hetken sen jälkeen olla nätisti, mutta sit jatkuu taas sekä selän takana puuhailu että noiden jatkuva ja alatuinen ruinaaminen. Kavereiden puhelimilta toki katsellaan myös niin paljon ******* kun vaan keretään, esim. koulussa ja koulumatkoilla.

Poika nukkuu hyvin, syö hyvin, käy koulua ja pärjää siellä hyvin. Hänellä on kavereita, joskaan ei vapaa-ajalla hirveästi koska koulukaverit asuu kaukana. Mutta en uskois että asiat sujuis niin hyvin, ellen koko ajan olisi tälläinen niuho ruutuajan vartija, johon olen täysin kyllästynyt.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinhuoltajan ongelmia.

Vierailija
22/24 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi isättömiä lapsia pitää vaan tehdä. Katson teitä naiset.

Ja myös teitä miehet. Lopettakaa niihin tatskattuihin sen kalun tunkeminen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rajoituksia kiertää kuten Family Linkiä niin perusluuri älypuhelimen sijaan kuukaudeksi ja seuraavalla kerralla kahdeksi kuukaudeksi. Loppuu pariin kertaan.

Kirjoitat, että kaverit on kaukana. Jos asutte kaukana muista niin, että lapsella ei ole harrastuksia tai mahdollisuutta olla kavereiden kanssa niin peli on menetetty. Mitä lapsen pitäisi sun mielestä tehdä, leikkiä käpylehmillä?

Vierailija
24/24 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rajoitukset kuulostaa hyviltä. Meillä on melko kuuliainen samanikäinen (on ollut aina tottelevainen, ei ole kasvatuksesta kiinni). Hän saa katsoa youtubea ja käyttää googlea, koska katsoo vain sallittua sisältöä sieltä. Pelejä tai elokuvia isolla ikärajalla ei saa katsoa/pelata. Elokuvista ja sarjoista saa katsoa ikärajalla 12 olevia, mutta peleistä ei jousteta ollenkaan.

Ruutuajoista käydään jatkuvaa vääntöä. Ollaan kokeiltu vapaampaa mallia, tiukempaa mallia ja erimääräisiä peliaikoja. Vääntö on vakio. Minua ei toisaalta haittaisi isokaan peliaika, mutta se haittaa, että peliajan johdosta normaalit toimet vaikeutuvat. Kaikki välipalojen tekemisestä treenivaatteiden pukemiseen on välillä kamalaa marinaa.

Jos treenivaatteiden pukeminen nyppii, olisiko aika miettiä onko kyseinen  laji oikea ?

Tästä on kyllä puhuttu paljonkin ja harrastus on lapselle hyvin rakas. Pointti oli se, että kaiken tekeminen on vaikeaa niinä päivinä, kun on saanut pelata. Täältä tulee nyt lisää esimerkkejä: lukeminen, läksyjen tekeminen, piirtäminen, rakentelu, leikkiminen, jopa peliohjaimen paikalleen laitto ei suju. Sitten taas päivinä, jolloin ei ole pelannut, nuo kaikki asiat sujuvat hyvin ja osa on jopa mieleistä tekemistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi neljä