Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Antaakko periksi lapselle ja ostaakko lelu?

Vierailija
12.09.2022 |

En kauppareissuilla osta koskaan mitään leluja. Uusia leluja lapsi saa joskus yllätyksenä ja sitten toivomiaan synttäri- ja joululahjaksi. Mutta nyt lapsi pyysi, että voisiko saada erään haaveilemansa lelun. Hintaa sillä on 30 euroa. Kyselin syytä miksi se pitäisi saada nyt ei joululahjaksi niin lapsi mietti pitkään ja sanoi syyksi, että koska sinä rakastat minua niin paljon. Antaisitko lapselle periksi ja ostaisit tämän lelun jo nyt syksyllä?

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksihän ap kyselee vauva-palstalla, että pitäisikö ostaa. 

Osta, jos lapsesi sen lelun haluaa. Itse ostan monesti ihan samantien, mutta kalliimpien kanssa voidaan odotella vaikka viikko, joskus kaksikin, että vieläkö on tosissaan siitä lelusta kiinnostunut.  

Ei se lapsi siitä pilalle mene. 

Jos lelu maksaa yli satasen, niin sitten sitä voi toivoa joululahjaksi tai synttärilahjaksi, mutta kyllä 30e pitäisi olla ihan ok. summa, jos lapsi sen kovasti haluaa. 

Mitä itse tekisit, jos oikein kovasti haluaisit jonkun parinkympin jutun itsellesi? Odottaisitko jouluun asti?

No ihan vaan siksi, että kellään ystävällä ei ole lapsia ja on kiva välillä vaihtaa ajatuksia muiden kanssa näistä asioista. Isovanhemmilla on niin vanhanaikaiset ajatukset, että en jaksa näistä heidän kanssa jutella. Ap

Vierailija
22/49 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä itse tekisit, jos oikein kovasti haluaisit jonkun parinkympin jutun itsellesi? Odottaisitko jouluun asti?

Omalla kohdallani tuo olisi huono neuvo, olen tosiaankin odottanut jouluun ja ylikin joitain haluamiani juttuja, parhaimmillaan varmaan 25 vuotta (loppujen lopuksi varsin turha ostos sekin...). Olen hyvä perustelemaan, miksi jotain ei tarvitsisi ostaa juuri nyt.

Lapset haluaa joka kauppareissulla jotain, ja melko usein jotain krääsää. Harvoin ostetaan, mutta joskus hankitaan jotain ihan yllätyksenä tai tarpeeseen. Reissuilla ym erityistilanteissa on yleensä rennompaa, niiltä saatetaan ostaakin leluja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kylläpä osasi nelivuotias sanoa hellyyttävästi :) 

Jepjep... en nyt väitä olevani mikään kasvatuksen mestari, mutta kyllä minä ostan joskus kaupasta lelun noin samanikäiselle tyttärelleni, paino sanalla joskus. Ehkä joka viides kerta kun pyytää, ehkä pari kolme kertaa vuodessa jonkun "ylimääräisen" lahjan. Mutta en taivu painostukseen, jos alkaa kärttää niin se on ei ja stop siihen paikkaan. Yleensä sanon, että eipä nyt osteta tällä kertaa, mutta mietitään viikon tai kahden päästä että vieläkö se tuntuu että se on juuri se juttu mikä pitää saada. Jos on, niin kyllä minä sen sitten ostan. Mutta lapsi saa joutua kyllä hetken aikaa odottelemaan, ei ne lahjat tunnukaan niin kivoilta jos aina saa heti sen kun pyytää vain...

Vierailija
24/49 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ostan lapsille leluja välillä ihan vaan ilahduttaakseni. Rakastaminen on ihan hyvä syy.

Se ei tarkoita kuitenkaan, että joka kerta ostan. Tai edes kovin usein.

Voi vaikka sanoa, että jos vielä viikon päästä haluat sen saman lelun, niin voidaan ostaa. Usein nuo halut kun tulevat ja menevät, ja toivottukin lelu jää käyttämättömänä nurkkaan.

Ei ole vielä kertaakaan tapahtunut, että viikon päästä muistaisivat vielä jonkun lelun perään. Vanhin lapseni täyttää 5v.

Vierailija
25/49 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä olisi ollut varaa ostaa ilman mitään ongelmia aina leluja kaupassa käynnin yhteydessä. Ei ostettu, koska en halunnut opettaa lasta sellaiseksi shoppailijaksi. Asioita piti odottaa ja/tai toivoa lahjaksi, eikä niitä kaikkia saanut.

Kamalaa tuollainen. Yllätyksiä on ihana saada välillä ja lapsi ei pilalle mene. Yllätykset ei tarkoita, että aina saa. Kyseessä on yllätys.

Sanoinko ettei ostettu yllätyksiä? Yllätys ei ole sellainen, että lapsi kaupassa pyytää jotain lelua ja minä sen hänelle heti ostan.

Vierailija
26/49 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kylläpä osasi nelivuotias sanoa hellyyttävästi :) 

Jepjep... en nyt väitä olevani mikään kasvatuksen mestari, mutta kyllä minä ostan joskus kaupasta lelun noin samanikäiselle tyttärelleni, paino sanalla joskus. Ehkä joka viides kerta kun pyytää, ehkä pari kolme kertaa vuodessa jonkun "ylimääräisen" lahjan. Mutta en taivu painostukseen, jos alkaa kärttää niin se on ei ja stop siihen paikkaan. Yleensä sanon, että eipä nyt osteta tällä kertaa, mutta mietitään viikon tai kahden päästä että vieläkö se tuntuu että se on juuri se juttu mikä pitää saada. Jos on, niin kyllä minä sen sitten ostan. Mutta lapsi saa joutua kyllä hetken aikaa odottelemaan, ei ne lahjat tunnukaan niin kivoilta jos aina saa heti sen kun pyytää vain...

Hauskaa. Olikin just tullut samanhenkinen vastaus sieltäkin.

Piti vielä lisätä, että omani harvemmin kärttävät lelujen perään ja ovat aina niin liikuttavan ilahtuneita ihan pienistäkin yllätyksistä, että heille mielellään välillä osteleekin.

24.

Vierailija
27/49 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavaroita ostetaan silloin kun niitä tarvitaan. Tarvitseeko lapsi tuota lelua? Joulu ei opeta arvostamaan mitään, koska silloin saa runsaasti kaikkea, sellaistakin mitä ei halua tai tarvitse.

Vierailija
28/49 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taisit ap joutua nyt manipuloinnin kohteeksi :)

Mitä pahaa siinä nyt sitten olisi jos tämän yhden kerran ostaisin ihan pyytämällä lelun? Ap

"Tämän yhden kerran.." 🤣

Vierailija
29/49 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin. Jos lelu olisi sellainen jolla tod näk leikkii aika kauan. Ja ostelenkin lapsilleni silloin tällöin leluja, kun ei ne muuten sais ku pari krt vuodessa leluja. Nyt onkin jo erilaiset toiveet ku on 10v ja 12v ja nyt pystyy jo isompiin ostoksiin tehdä välillä töitä ja kerätä/säästää rahaa. Ja on sen hyväksyneet vaikka ennen saivatkin leluja ilman töitä, sillo pieninä

Vierailija
30/49 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihyvääpäivää..

Ap haluaa(!) ostaa lelun, koska lapsi sanoi, että se on merkki rakastamisesta.

Tajuaa itsekkin, että perustelussa ei ole päätä eikä häntää (siksi tulee edes mieleen kysellä täältä..) mutta kun siitä tulis ap:lle itselleen niin hyvä mieli, kun todistaisi rakastavansa.

Just.

Ei ihme, että lapset ja nuoret on sekaisin.

Vierailija
31/49 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kai sä ap oo menny tähän halpaan että "vanhempien tulee aiheuttaa lapsilleen pettymyksiä"? Eiköhän se elämä muutoinkin niitä tee. Osta se lelu.

Vierailija
32/49 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ostan lapsille leluja välillä ihan vaan ilahduttaakseni. Rakastaminen on ihan hyvä syy.

Se ei tarkoita kuitenkaan, että joka kerta ostan. Tai edes kovin usein.

Voi vaikka sanoa, että jos vielä viikon päästä haluat sen saman lelun, niin voidaan ostaa. Usein nuo halut kun tulevat ja menevät, ja toivottukin lelu jää käyttämättömänä nurkkaan.

Ei ole vielä kertaakaan tapahtunut, että viikon päästä muistaisivat vielä jonkun lelun perään. Vanhin lapseni täyttää 5v.

Voi kuule aikuiset lapseni on kertoneen jälkikäteen pettymyksestään, kun eivät ole saaneet jotain toivomaansa juttua lapsena.

Vierailija
33/49 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä hartaasti lapsena toivoin meikkipäätä, enkä

Ikinä saanut sisko toivo jättipehmonallea eikä ikinä saanut! Eli kyllä ne jättää jälkensä ja ne muistetaan! :D

Vierailija
34/49 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä raatihan ei voi tehdä asiasta enemmistöpäätöstä, jollet kerro mistä lelusta on kyse. Miten muuten voisi tietää, onko lelu tarpeellinen lapsellesi ja varsinkin onko hän ansainnut sen.

(Osta ihmeessä se lelu, jos lapsi ei niitä pyytele joka kauppareissulla. Sano, ettet osta sitä sen takia että rakastat häntä, vaan siksi, että haluat ilahduttaa. Ei sitä silti tarvitse heti juosta ostamaan. Itse olisin kuitenkin äitinä kiinnostunut kuulemaan, miksi se lelu on ehdottoman tärkeä.)

Vierailija
35/49 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaakko vai ostaakko lapselleko vaiko itsellekö vaiko hankkiako leluko nytkö vaiko jouluksiko????

Vierailija
36/49 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaako vaiko rakastaako lapselleko vaiko lelulleko?????

Vierailija
37/49 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ostaisi kuin vasta jouluksi, siihen on enää kolme kuukautta. Jos lapsi on jo isompi (yli 8v), voisin ehdottaa että voi yrittää tienata taskurahaa kotihommista, keräämällä pulloja yms niin voisi itse ostaa lelun.

On vasta neljä.

Ap

Vastaan rehellisesti, että ostaisin. 30 e on pieni raha ja vastaus oli hauska!

Vierailija
38/49 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei elämä niin vakavaa ole, jos sulla on varaa niin osta ihmeessä! Lapsuus on lyhyt aika! Ja luulisin ettei lapset lelujen määrästä pilalle mene. Kyllä ne muista syistä pilalle menee!

Ja toisekseen on ihan superhauskaa pitää hömpöttelypäivä lapsen kanssa, ihan vaikka hyvin sujuneen päiväkotiviikon jälkeen. Valkkaamaan haluttu lelu ja sit jonnekki ravintolaan (hese tai parempi mistä tykkäätte) syömään!

Vierailija
39/49 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taisit ap joutua nyt manipuloinnin kohteeksi :)

Mitä pahaa siinä nyt sitten olisi jos tämän yhden kerran ostaisin ihan pyytämällä lelun? Ap

No jos lapsi ei ole ennen pyytänyt ja nyt olisi todella iso toive, niin mitä kamalaa tapahtuu tulevaisuudessa - siis nimenomaan sellaista, jonka tuon lelun ostaminen aiheuttaa.

Enpä keksi mitään.

Seuraavaan toiveeseen voi sitten sanoa ei, jos se esitetään ensi viikolla ja kyllä, jos se esitetään ensi heinäkuussa.

Kieltäminen vain siksi, että se on kivaa - minusta sellainen on typerää!

Vierailija
40/49 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hommia tekemällä, ei pelkällä rakkausperusteella. Jos tuo menee läpi, lapsi alkaa käyttää sitä jatkossa jatkuvasti. Jos ei sitten saakaan joskus tahtoaan periksi, hän voi kokea ettet oikeasti rakasta häntä kun et osta.

No mikä olisi kohtuullinen homma juuri neljä täyttäneelle, jolla voisi sitten ansaita tuon lelun? Ap

Jotain pihahommia voisi laittaa tekemään. Esim ostat lapselle pienen haravan ja voi haravoida pihaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän