Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaapa yksi hyvä syy, miksi pitäisi käyttää asunnonvälittäjää asunnonmyynnissä?

AapoKuningasAapo
12.09.2022 |

paitsi että menetät 4000e vaikka olisit voinut itse näyttää asuntoasi ja muita kirjoja ei tarvii kuin talonkirjaotteen ja ilmaiseksi voi laittaa myynti-ilmon torille tai 150 e maksu etuovelle?

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myynyt itse jo pari omaa asuntoani ilman välittäjää. Säästö on kyllä huomattava.

Vierailija
42/82 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hupsua maksaa päivän työstä kuukauden palkka.

Olen säästänyt kymmeniä tuhansia ilman trokareita.

Pankki on aina mukana ja sieltä lakimies neuvoo.

Niinpä ja kaupanvahvistajia kyllä löytyy ilman välittäjääkin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli asunto myynnissä Etuovessa omatekoisella ilmoituksella n. 8 kuukautta. Otin mielestäni hyvät kuvat, ja laadin tekstin ohjeiden mukaan. Lisäksi asuntoni oli melko uusi ja hyvällä paikalla. Hinnan määrittelin alueen keskiarvon mukaan, mitä vastaavanlaisista pyydettiin. Tulos: yksi ainut kysely, joka ei johtanut edes näyttöön.

Annoin myynnin välittäjälle, ja kolmen viikon päästä oli kaupat tehty ostajan kanssa. Luulen, että suurin osa ostajista haluaa tehdä kauppaa välittäjän kautta, koska silloin aika moni epävarmuustekijä poistuu, ja hommat (yleensä) sujuu.

Vierailija
44/82 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AapoKuningasAapo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset tykkää ostaa mieluummin välittäjän kautta.

Mikäs siinä, jos haluavat maksaa enemmän. Välittäjän palkkio nimittäin siirtyy hintaan.

Ilman välittäjää myyvillä ei läheskään aina ole mitään realistista käsitystä asunnon arvosta. Ylihintaa pyytävät usein ja kas kun ei mene asunto kaupaksi.

hehh

minäpä käytin jo 3 välittäjää arvioimassa asuntoa, kaikilla oli suurinpiirtein sama hinta-arvio ja toisilla halvempi palkkio. ja samanlaisia asuntoja on vieressä 2 myynnissä. välittäjän arviointihan on ilmainen.

Meidän talossa yksi yritti myydä osakettaan itse. Ei mennyt muutamassa kuukaudessa kaupaksi ja otti välittäjän avuksi, ja hinta laski 20 000:lla. Meni kaupaksi ensiesittelyssä.

Me taas ostimme asunnon niin, että myyjä tuli ovelle kertomaan, että on kuullut että etsimme isompaa. Myytyä taas saimme niin, kun tuli paikkakunnan vaihto, että meille soitettiin, että miten nopeasti saatte tyhjäksi, olisi ostaja jolla on kiire saada muuttaa nopeasti. Eli mitään näyttöjä ei kummassakaan tapauksessa järjestetty edes.  

Vierailija
45/82 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ostaisi asuntoa yksityiseltä myyjältä. Jos säästelee jo välittäjän kuluissa, niin kaikki korjaukset ja hyvässä lykyssä koko möskä tehty asbestista ja pahvista.

Yksityiset myyjät myös poikkeuksetta ylihinnoittelevat läävänsä.

Vierailija
46/82 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota molemmat jetro ja liski myymään asunto. Tulee varmasti "hyvät" kaupat. 

Vierailija
47/82 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos myyt ite niin hahmottele kaupankäyntitermistö. Mitä jos ostaja lyö rahat heti tiskiin niin onko se tarjous vai osto....päästät myös tuntemattomia ihmisiä kotiisi, kun olet siellä yksin. Katsovat kaappisi sisällöt, parhammillaan käydään läpi alusvaatevarastokin, ja pohtivat tunnin mahtuuko kulmaukseen jääkaappi. Tunteet myös heittelehtivät ja saattaa näkyä agressiivisena käytöksenä ostajan puolelta; raha herättää aika lailla tunteita. Ilman välittäjää häviät sen minkä säästät välittäjän pestaamisella eli olisko matemaattinen lopputulos +-nolla. 

Vierailija
48/82 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä kävi 4 välittäjää. Oli jo tarkoitus ottaa yksi välittäjistä, että olisi ollut helppoa. Kävin sitten yhdessä tämän välittäjän (jonka olin jo mielessäni myyntiin valinnut) asuntonäytössä ja sen jälkeen oli selvää etten omaa asuntoani halunnut antaa hänelle myyntiin. Välittäjät antoivat hinta-arvion ja maksimihinnan. Laitoin hintaa vähän enemmän ja myin itse. Kuvat otatin ammattilaisella, mutta muut asiat hoidin itse. Meni ensimmäisellä näytöllä kaupaksi pyyntihintaan.

Vierailija
49/82 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunnonvälittäjän kautta homma hoituu vaivattomammin eli hän tekee ilmoitukset, hoitaa näytöt ja hoitaa paperisodan. Toki itsekin voi myydä, jos osaa. Asuntokauppa vain on nyt melko lailla hiipunut, kun sähkölämmitteisten talojen kulurakenne on nousussa ylöspäin.

"Asuntokauppa vain on nyt melko lailla hiipunut, kun sähkölämmitteisten talojen kulurakenne on nousussa ylöspäin."

Puhutko nyt suorasähkölämmitteisistä omakotitaloista vai kaukolämmöllä lämmitettävistä kerros- ja rivitalohuoneistosta?

Vierailija
50/82 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeneet välittäjät usein tuntevat alan lainsäädännön ja osaavat välttää asunto/kiinteistökauppoihin liittyviä riskejä. Jo välittäjien tekemät myynti-ilmoitukset on yleensä kattavampia ja paremmin tehtyjä, koska heillä on lakisääteinen velvollisuus kertoa tietyt asiat jo myynti-ilmoituksessa ja ottaa selvää asioista. Tosin myyjälläkin on velvollisuus kertoa maakaaren ja asuntokauppalain mukaan, mutta myyjiä on kaikenlaisia. Ei asunnon myyminen mitään rakettitiedettä ole, mutta tavallisten ihmisten perusosaaminen ja ymmärrys asunnon ja kiinteistöjen yms. myynnistä vaihtelee aika paljon. Sen takia monet ostajat luottavat mieluummin välittäjiin kuin ihmisiin, jotka kerran pari elämässään tekevät asuntokauppoja. Tämä johtaa taas siihen, että asunnot ostetaan mieluummin välittäjien kautta kuin yksityisten myyjien.  

Vierailija
51/82 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on varaa maksaa välittäjälle. En ole niin tarkka joistakin tonneista asuntokaupoissa saati suostuakseni  varaamaan omasta ajastani yleisiä tai yksityisiä näyttöjä kaikenlaisille tyypeille. 

Myyn juuri asuntoani välittäjän kautta. Hän saa täyden työrauhan ja tukeni. Olen tuntenut hänet 15 vuotta ja tiedän, että jo pelkkä hänen olemuksensa ja persoonansa antaa lisäarvoa asunnolleni. Sekin on tärkeää, että välittäjä on itsessään hyvä tyyppi ja vetoaa ihmisiin.

Vierailija
52/82 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Jostain syystä se herättää enemmän luottamusta. Vähän sama kuin miksi ihmiset ostaa mieluummin käytetyn auton liikkeestä kuin yksityiseltä suoraan.

Just tämä. En osta jos ei ole välittäjää.

Vierailija
53/82 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt paljon asuntonäytöillä.

Välittäjän näytöillä kävi (ennen korona-aikaa) paljon enemmän porukkaa kuin yksityisen näytöillä, joihin ihmisillä tuntuu olevan paljon korkeampi kynnys.

Vierailija
54/82 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni oli asunto myynnissä Etuovessa omatekoisella ilmoituksella n. 8 kuukautta. Otin mielestäni hyvät kuvat, ja laadin tekstin ohjeiden mukaan. Lisäksi asuntoni oli melko uusi ja hyvällä paikalla. Hinnan määrittelin alueen keskiarvon mukaan, mitä vastaavanlaisista pyydettiin. Tulos: yksi ainut kysely, joka ei johtanut edes näyttöön.

Annoin myynnin välittäjälle, ja kolmen viikon päästä oli kaupat tehty ostajan kanssa. Luulen, että suurin osa ostajista haluaa tehdä kauppaa välittäjän kautta, koska silloin aika moni epävarmuustekijä poistuu, ja hommat (yleensä) sujuu.

Ihan varmaan juu mutta hyvä yritys mainostaa välittäjien työtä.

Vierailija
55/82 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt paljon asuntonäytöillä.

Välittäjän näytöillä kävi (ennen korona-aikaa) paljon enemmän porukkaa kuin yksityisen näytöillä, joihin ihmisillä tuntuu olevan paljon korkeampi kynnys.

Hah hah, joku säälittävä välittäjä täällä sössöttää näitä voestejään :D

Vierailija
56/82 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

BennyHinnKuningas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi jo tarjousten tekeminen/hyväksyminen sisältää yllättävän paljon teknistä osaamista ja prosessituntemusta, ettei mene säätämiseksi. En ikinä ostaisi itse myyvältä, ei koskaan tiedä mikä on ihmisen ymmärrys ja lakiosaaminen. Suuret kaupat kyseessä, sanon ei puoskareille.

Kyllä välittäjienkin taidoissa huomaa eroja, en lähtenyt hieromaan kauppaa myöskään sekoilevien välittäjien kanssa. Tällä voi olla siis yllättävän suuri merkitys, täytyy herättää luottamusta kuten pankkitoimihenkilöiden, jotta heille talouttaan antaa hoidettavaksi. Tuli mieleen yksi sijoitusneuvoja, joka ei osannut edes vastata kysymyksiin, asioista joista olisi vähemmän valistuneen pitänyt saada hänellä tiedot. Joo, ei sijoituksia teidän pankille, en jaksa säätöä.

kerroppa dorka, esimerkki teknisestä ja prosessituntemisesta? lakiosaaminen?

myyntipaperithan saa pankista ja talosta talonkirjan isännöitsijältä ja jos on itse asunut, tietää onko tulossa remontteja tai mitä on jo tehty esim taloyhtiössä, samoin tietää sähkönkulutuksen kun on itse asunut

mitä ihmeen  prosessitietämistä tarvitaan siihen, että osaa verrata eri tarjouksia? toinen on isompi toinen pienempi, so what. senkun ilmoittaa tarjoajalle suuremmasta ,jos tä,mä tarjoaa vielä enemmän

hompsukin osaa välittää ja myydä talon niin osaa normaali ihminenkin

No aloitetaan helpolla; mitä pitää huomioida jos laittaa ilmoitukseen "myydään purkukuntoisena", että se on juridisesti sitova?

Toinen mikä tuli mieleen, pitääkö naapurikiinteistön vireillä olevasta kaavamuutoksesta mainita ostajalle, ja jos pitää, mitkä on vähimmästiedot?

En ole välittäjä, mutta esim. tällaiset asiat on osoittautuneet lähipiirissä kultaakin kalliimmaksi osaamiseksi.

Ymmärrätkö mitä tarkoittaa "asuntokauppa?"

Jos ymmärrät, niin miksi lässytät kiinteistökaupoista asuntokauppaa käsittelevässä ketjussa?

Vierailija
57/82 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Jostain syystä se herättää enemmän luottamusta. Vähän sama kuin miksi ihmiset ostaa mieluummin käytetyn auton liikkeestä kuin yksityiseltä suoraan.

Just tämä. En osta jos ei ole välittäjää.

Höps, jokainen ostaa kun löytää sen oikean asunnon. Et sä sitä välittäjää osta.

Sä olet välittäjä, joka yrittää täällä manipuloida ihmisiä.

Vierailija
58/82 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäs siinä, jos haluavat maksaa enemmän. Välittäjän palkkio nimittäin siirtyy hintaan.

Ilman välittäjää myyvillä ei läheskään aina ole mitään realistista käsitystä asunnon arvosta. Ylihintaa pyytävät usein ja kas kun ei mene asunto kaupaksi.

Tämä pitää paikkansa!

Vierailija
59/82 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kaikilla ole osaamista tai voimavaroja myydä asuntoa. Ja tuntuu turvallisemmalta ostaa välittäjältä.

Vierailija
60/82 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hassua kun otse asun tässä asunnossani enkä aio tyhjentää tätä ennen mtyntiä, sitten pitäs vielä maksaa siitä että olen poissa kun välittäjä käy esittelee asuntoni. Eri asia jos olen talven ulkomailla.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yksi