Vanhempien kalliit lahjatoiveet
Hei
Olen menossa erään ei niin läheisen lapsen syntymäpäiville, koska kutsuttiin. Kun kysyin lahjavinkkejä sain vastaukseksi yhden rakennussarjan, jonka hinta on 70 euroa. En millään pysty laittamaan lapsen lahjaan näin paljon rahaa. Kehtaanko mennä juhliin jonkun muun lahjan kanssa?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on tuttu ongelma. Kysytään lahjaa, kerron sarjan nimen ja sitten vieras googlaa sen kalleimman setin ymmärtämättä, että esim. Geomag-settejä on paljon erilaisia aina jostain 7 eurosta ylöspäin. Ja sitten tuodaan jotain ihan muuta ja ihastellaan, että ai, sulla on tällasia kivoja juttuja, mitäs näillä tehdään ja kerron, että ne on niitä Geomageja, joilla lapsi rakentelee, tuo setti maksaa 15 e ja tämä 18 e. Siis niitä, joita toivoin sinunkin tuovan.
Sitten kannattaisi varmaan antaa paremmat ohjeet näihin haluamiisi halvempiin setteihin.
Ja tämä ei ole tuttu ongelma, koska minulle on ehdotettu nimenomaan 70€ maksavaa lahjaa, ei halvempaa
Voi kuule, annan ihan kuvan siitä 15 euron hintaisesta setistä, mutta ei mene perille! Kun otetaan se eka, joka kaupassa on kasvojen korkeudella ja se maksoi 139 e, ei me sitä tuoda, sulla oli väärä hinta.
Sulla on sitten vaan tyhmiä tuttuja.
Vierailija kirjoitti:
Röyhkeys huipussaan,
Kysy onko tarjolla hummeria ja champanjaa?
Vai pitääkö illalliskortti ostaa vielä erikseen kenties?
Minä esitin joskus sisaruksille ja isovanhemmille sellaisen n, että josko antaisitte haluamanne summa rahana niin ostamme (Lego merirosvolaiva) pojan niin kovasti toivoman lahjan. Hyvin sopi heille, joku taisi juhliin tullessaan tuoda suklaapatukan ja kortin lisäksi, vaikka sanoimme, ettei mitään muuta tarvitse. Laivaan vieläkin tallessa, omistaja on kohta 41 v.
Vierailija kirjoitti:
Mietin vaan, että miten joku vanhempi edes kehtaa esittää tuollaisia lahjatoiveita vai ei vaan tiedä hintaa?
Ja millaisen mallin ja esimerkin vanhemmat antavat lapsilleen?
Jo kasvatussyistä, jos lahjatoiveita kysytään, pitäisi antaa eri hintaisia toiveita esim. 3 toivetta, joiden hintshaarukks välillä 10-40€.
Lapsen syntymäpäivän lahjatoive ei missään tapauksessa voi olla 70€. Se on aivan liian kallis ja kuuluu vanhempien ostettavaksi, vaikka lahjanantaja olisi miljonääri.
Joku järki kerjätässäkin.
On multakin pyydetty uutta pleikkaria, polkupyörää ja mitä lie. Ei mulla ole varaa ostaa sellaisia itsellekään! Tällaiset tyypit karsiutuivat nopeasti tuttavista. Sisarusten lapsille ostan kympin lahjoja.
Jos lahjatoive on 70€, niin siinä keskituloiset saa tehdä lähes työpäivän, jotta lahjan hinta on tienattu. Jos palkka 3000€, niin käteen jää 2000€ netto.
Jotain suhteellisuuden tajua näihin lahjatoiveisiin.
Puhumattakaan eläkeläisistä, kun keskim. eläke 1400€ ja tonni käteen..
Vierailija kirjoitti:
Jos lahjatoive on 70€, niin siinä keskituloiset saa tehdä lähes työpäivän, jotta lahjan hinta on tienattu. Jos palkka 3000€, niin käteen jää 2000€ netto.
Jotain suhteellisuuden tajua näihin lahjatoiveisiin.
Puhumattakaan eläkeläisistä, kun keskim. eläke 1400€ ja tonni käteen..
Juurikin näin. Ihan uskomatonta, että luullaan meidän ostavan tälläsiä lahjoja. Meillä on hyvä elintaso, mutta se ei tarkoita sitä, että meillä olisi halua laittaa vieraan lapsen lahjaan tällaista.
Taidan olla menemättä koko juhliin. Lapsen äiti on aina kovin tarkka lahjoista.
Me emme ole kertaakaan voineet toteuttaa kummilapsen lahjatoiveita, koska ovat sekä synttäreinä että jouluna järjestäen 80-140€. Vanhempansa aina laittavat listan mitä toiveena ja mitkä siitä on jo korvamerkitty kenellekin. En tajua miten kehtaavat. Joka kerta ollaan ostettu jotain muuta, koska ei meillä edes oma lapsi saa noin kalliita lahjoja. Ei yksinkertaisesti ole varaa. Lisäksi on myös muita kummilapsia muistettavana. Heille on mukava hommata lahjoja kun ovat miettineet maltillisen hintaisia toiveita, tyyliin kirja, palapeli, jumppapuku, vesivärit, muovailuvahaa, lahjakortti jonnekin, kalenteri tms. Aina tulee perässä myös kiitos.
Huh mitä summia! Pöyristyttäviä suorastaan. Juuri mietin miten saadaan edes omien lasten joululahjat ostettua. Joitakin toiveita olisi kuitenkin niin mukava toteuttaa. Mutta myös on 3 kummilasta. Näistä 1 perhe esittää aina 50€ tietämillä pyörivän toiveen, yleensä jonkin legosetin. Tympääntyneenä sen olen hankkinut kun en ole jaksanut muutakaan miettiä. Mutta nyt saa kyllä tyytyä 15€ lahjakorttiin.
Lahjakortteja suosittelen. 20€ tai 30€ on todella hyvä lahja. Ei lapsen pidä tottua mihinkään 50-100€ lahjoihin. Jotain suhteellisuudentajua pitää olla.
Katkaisin välit kummilapsen perheeseen kun kyllästyin tähän lahjarumbaan. Aina toiveena yli 100€ lahjat. Ties mitä överilelua, myöhemmin elektroniikkaa. Yksi synttäri vain meni kuppi nurin. En mennyt juhliin, sanoin olevani kipeä ja jätin lopulta ilman lahjaa kun näkeminen venyi ja venyi. Se oli niin vapauttavaa, että en enää palannut lahjojen ostamiseen. Mutta vetivät herneen nenään ja nyt eivät kutsu enää minnekään. Ihan sama. Helpottavaa vain.
Minkä hintaista kehtaa toivoa? Mikä sitten on raja? Vaikea on väkisinkään keksiä mitään jos ei mitään tarvetta ole tavaroille, jotka sattuvat olemaan edullisia. Siis tyhmää toivoa kirjaa jos ei lapsi lue tai palapelia jos lapsi niitä inhoaa. Eikä Legoista 10v. jaksa kiinnostua mistään ihan simppelistä. Jos ainoa toive on legot niin sitä ei sitten saisi toivoa? Just.
Katsoin otsikon ja luulin ihmisten van hempien toivovan kalliita lahjoja lapsiltaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä en menisi ollenkaan. Ostakoon itse penskansa lelut. Pölvästejä ihmisiä käytetään vain hyväksi. Kohta alkaisi satelemaan monen kersan kekkereille monta kertaa vuodessa kutsuja jos hevelinä alkaa niihin lahjoja kantamaan vaatimusten kasvaessa koko ajan.
Ja ikäviä vieraita ei kukaan tarvi. Jää sinä vaan kotiin. Kenties tossa on aateltu esim moni osallistuu lahjaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin vaan, että miten joku vanhempi edes kehtaa esittää tuollaisia lahjatoiveita vai ei vaan tiedä hintaa?
Mulle ei ainakaan vanhemmuuden mukana tullut tietoutta kaikkien mahdollisten lelujen hinnoista. Ei myöskään hintahaitarista. Eikä siitä minkä verran kukakin haluaa tai pystyy käyttämään rahaa lahjaan.
Voi hyvä luoja. Googlaa se lelu ennen kuin kerjäät sitä muilta. Ja 70 e on hyvä summa lahjaan jos lapsi on lähisukua ja lahjan antaja päättää itse summasta.
En osta tuon hintaluokan lahjoja sisarusten lapsille. Omalle lapselle ostan. En myöskään toivo tuon hintaluokan lahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Minkä hintaista kehtaa toivoa? Mikä sitten on raja? Vaikea on väkisinkään keksiä mitään jos ei mitään tarvetta ole tavaroille, jotka sattuvat olemaan edullisia. Siis tyhmää toivoa kirjaa jos ei lapsi lue tai palapelia jos lapsi niitä inhoaa. Eikä Legoista 10v. jaksa kiinnostua mistään ihan simppelistä. Jos ainoa toive on legot niin sitä ei sitten saisi toivoa? Just.
Jos lapsi ei lue, sitä suuremmalla syyllä hän tarvitsee omia kirjoja. Vahva lukutaito on avain hyvään elämään nyky-yhteiskunnassa ja helposti saatavilla olevat kirjat edistävät lukemista.
Hintahaarukkaa voi kysyä niiltä, joilta lahjaa toivotaan. Tai sitten antaa 10-20 euron hintaisia toiveita.
Vierailija kirjoitti:
Synttärilahjaksi max 20, vaihtoehdoksi pari halvempaa. Lahjakortti hampurilaisaterialle, Aku Ankan taskukirja, sukat, suihkusaippua ja sampoo... Vanhemmat itse ostavat toivotut Legot.
Sama.
Mulla on tapana ollut muistaa ihan liian kalliilla lahjoilla esim. lasteni ystäviä. Nyt olen tiputtanut hintahaarukkaa, max. 5e saa riittää.