Vanhempien kalliit lahjatoiveet
Hei
Olen menossa erään ei niin läheisen lapsen syntymäpäiville, koska kutsuttiin. Kun kysyin lahjavinkkejä sain vastaukseksi yhden rakennussarjan, jonka hinta on 70 euroa. En millään pysty laittamaan lapsen lahjaan näin paljon rahaa. Kehtaanko mennä juhliin jonkun muun lahjan kanssa?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Yleensä lahjatoiveet menee överiksi, on sitten mikä juhla tahansa.
Pitää myös huomioida, että kaikilla (opiskelijat, eläkeläiset, pienituloiset) ei yksinkertaisesti ole varaa ostaa kalliita lahjoja.
No, minä olen elänyt markka-ajan, silloin 100-200 markkaa oli iso lahja. Nykyään 100 euroa ei ole mitään.
Mikä sitten neuvoksi?
Juhlan järjestäjät voisivat myös miettiä, lahjatoiveita esittää. Ja ostaa ne kalliit kapineet itse.
En tiedä, mutta ei meidän lähipiirissä tai meidän perheessä ole ollut tapana esittää mitään övereitä lahjatoiveita kenellekään. Jos joku haluaa ostaa jonkun kalliimman lahjan ihan itse omalla päätöksellä, niin se on eri juttu.
Köhköh, tuli flunssa. Toimii aina.
Vierailija kirjoitti:
Köhköh, tuli flunssa. Toimiin aina.
No mä tein kerran näin, niin vanhemmat kysy monta kuukautta perään, että milloin tuodaan lahja :D
Usko pois. kirjoitti:
Kympin lahjakortti markettiin ratkaisee monta pulmaa.
Kehtaako
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin vaan, että miten joku vanhempi edes kehtaa esittää tuollaisia lahjatoiveita vai ei vaan tiedä hintaa?
Mulle ei ainakaan vanhemmuuden mukana tullut tietoutta kaikkien mahdollisten lelujen hinnoista. Ei myöskään hintahaitarista. Eikä siitä minkä verran kukakin haluaa tai pystyy käyttämään rahaa lahjaan.
Oletko ihan tosissasi? Jos lapseni toivoo asiaa x ja en jostain syystä tiedä hintaa, niin todellakin selvitän sen ja EI TODELLAKAAN tulisi mieleenkään esittää mitään 70 euron lahjatoiveita yhtään kenellekään, varsinkaan jollekin ei niin läheiselle ihmiselle. Valoja tauluun!
Sama mulla. Maksimihinta lahjatoiveille saa meillä olla 20 euroa. Jos lahja maksaa yli sen niin keksimme lapsen kanssa jonkun muun toiveen ja ostan yleensä itse sen kalliin sitten. Ei tulisi mieleenkään alkaa vaatimaan mitään kalliita lahjoja muilta.
Tää on tuttu ongelma. Kysytään lahjaa, kerron sarjan nimen ja sitten vieras googlaa sen kalleimman setin ymmärtämättä, että esim. Geomag-settejä on paljon erilaisia aina jostain 7 eurosta ylöspäin. Ja sitten tuodaan jotain ihan muuta ja ihastellaan, että ai, sulla on tällasia kivoja juttuja, mitäs näillä tehdään ja kerron, että ne on niitä Geomageja, joilla lapsi rakentelee, tuo setti maksaa 15 e ja tämä 18 e. Siis niitä, joita toivoin sinunkin tuovan.
Vierailija kirjoitti:
Tää on tuttu ongelma. Kysytään lahjaa, kerron sarjan nimen ja sitten vieras googlaa sen kalleimman setin ymmärtämättä, että esim. Geomag-settejä on paljon erilaisia aina jostain 7 eurosta ylöspäin. Ja sitten tuodaan jotain ihan muuta ja ihastellaan, että ai, sulla on tällasia kivoja juttuja, mitäs näillä tehdään ja kerron, että ne on niitä Geomageja, joilla lapsi rakentelee, tuo setti maksaa 15 e ja tämä 18 e. Siis niitä, joita toivoin sinunkin tuovan.
Sitten kannattaisi varmaan antaa paremmat ohjeet näihin haluamiisi halvempiin setteihin.
Ja tämä ei ole tuttu ongelma, koska minulle on ehdotettu nimenomaan 70€ maksavaa lahjaa, ei halvempaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin vaan, että miten joku vanhempi edes kehtaa esittää tuollaisia lahjatoiveita vai ei vaan tiedä hintaa?
Mulle ei ainakaan vanhemmuuden mukana tullut tietoutta kaikkien mahdollisten lelujen hinnoista. Ei myöskään hintahaitarista. Eikä siitä minkä verran kukakin haluaa tai pystyy käyttämään rahaa lahjaan.
Mutta vanhemmuuden myötä varmaan huomasit, että esimerkiksi legot on ihan järkyttävän kalliita. Pieni laatikko maksaa helposti sen pari kymppiä ja vähänkään isommat sarjat pyörivät siinä sadan euron molemmin puolin. Että jos annat jollekin lahjatoiveen niin kyllä sinun pitää sen verran tutustua, että tiedät onko reilua edes välittää moista lahjatoivetta. Olen yhden kerran saanut kummilapsen vanhemmilta vähän kalliimman lahjatoiveen, kyse oli noin 50 euron lelusta. Silloinkin lapsen vanhemmat painottivat, että se pitää ehdottomasti ostaa kimpassa muiden kummien kanssa ja ei sitten muita lahjoja. Joku suhteellisuuden taju noihin lahjoihinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kannattaisi varmaan antaa paremmat ohjeet näihin haluamiisi halvempiin setteihin.
Ja tämä ei ole tuttu ongelma, koska minulle on ehdotettu nimenomaan 70€ maksavaa lahjaa, ei halvempaa
Itse katsoisin teeman lahjasta ja ostaisin jotain halvempaa. Kyse on lahjatoiveesta, ei velvollisuudesta ostaa juuri kyseinen tuote. Tökeröä lapsen vanhemmilta pyytää keneltäkään noin kallista lahjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule, annan ihan kuvan siitä 15 euron hintaisesta setistä, mutta ei mene perille! Kun otetaan se eka, joka kaupassa on kasvojen korkeudella ja se maksoi 139 e, ei me sitä tuoda, sulla oli väärä hinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei halua käyttää 70 e, jonkun ei oman lapsen lahjaan. Vanhemmat voivat itse ostaa tuon hintaluokan lahjat.
Netti on verkkokauppoja pullollaan, josta voi hinnan tarkistaa ettei ihan tollona kerro lapsen kalliita toiveita eteenpäin.
Lahjatoiveet on vain kauppiaiden keino saada tavaraa myydyksi. Kun äideille on Äitienpäivä, niin silloin on tarjouksessa kaikenlaista tavaraa, samoin syksyllä Isänpäivän aikaan.
Lahjoja ei toivota, niitä saadaan, jos joku haluaa lahjan antaa.
En kehtaa pyytää edes omille lapsilleni noin kalliita lahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Pitää myös huomioida, että kaikilla (opiskelijat, eläkeläiset, pienituloiset) ei yksinkertaisesti ole varaa ostaa kalliita lahjoja.
No, minä olen elänyt markka-ajan, silloin 100-200 markkaa oli iso lahja. Nykyään 100 euroa ei ole mitään.
Mikä sitten neuvoksi?
Juhlan järjestäjät voisivat myös miettiä, lahjatoiveita esittää. Ja ostaa ne kalliit kapineet itse.
Näin juuri. Seuraava ahdistus onkin sitten joulu...
Mitä pidätte ok summana tälläisen henkilön lahjaan? Ei nähdä välttämättä edes joka vuosi...
Vierailija kirjoitti:
Jää pois niin oppivat olemaan.
Tämäkin mielessä
Ei se tyhmä ole joka pyytää , vaan ... Miksi ap on tollasten kanssa tekemisissä?
Röyhkeys huipussaan,
Kysy onko tarjolla hummeria ja champanjaa?
Häh, en todellakaan kehtaisi 3:n lapsen vanhempana pyytää keneltäkään 70 euron lahjaa (pl. lasten isovanhemmat, jotka kysyvät mitä isompaa/kalliimpaa voisivat ostaa lapsille esim. pyörät, sukset, elektroniikka). Päinvastoin tuntuu että kolmen lapsen kanssa pn jatkuvasti synttäreitä ja joulukin, joten sanon aina että ihan joku pieni juttu riittää lahjaksi tai sitten en sano ollenkaan mitään lahjatoivetta.
Mikä sitten neuvoksi?