Ja taas hylsy työnhaussa, miten ihmeessä tätä jaksaa?
"Kiitos kiinnostuksesta mutta tällä kertaa valinta kohdistui toiseen hakijaan. Hyvää jatkoa."
Näitä on tullut jo monta. Jokaisen hylsyn myötä itsevarmuus, se vähäinenkin karisee ja nyt on kyllä jo ihan masentunut olo suoraan sanottuna. Yksi työhaastattelu on tällä viikolla ja se on työhön, jonka haluaisin ihan hirveästi. On kuitenkin tosi vaikeaa taas saada luottamusta omaan olemukseen ja itsekehuun haastattelussa, kun kaikki muutkin on aiemmin olleet vesiperiä. Olen siis ollut elokuun aikana jo viidessä eri haastattelussa ja kaikissa jäänyt tokalle tai kolmannelle sijalle. Ja nyt on tuhannen taalan paikka saada työ, joka vastaisi kaikkea mitä haluan ja johon mulla olisi paljon annettavaa. Miten saa taas itsetuntoa koholle? Jokainen hakemus ja haastattelu on iso henkinen investointi potentiaaliseen työhön, jota ei kuitenkaan sitten saa.
Kommentit (16)
No ensinnäkin. Mene rennolla mielialalle sinne. Ei maailma kaadu jos et saa paikkaa. Ei ole sun vikasin jos tässä maassa ei ole työpaikkoja tarjolla riittävästi.
Olen vielä aivan kiusallisen huono kehumaan itseäni ja hehkuttamaan taitojani. Ja jokaisessa haastattelussahan kysytään, miksi olisi hyvä thän haettavaan työhön ja mitä juuri minulla on tarjota mitä muilla hakijoilla ei ole. On ihan skeidaa, että työhaastatteluissa pärjäävät supliikit itsensä myyjät ja sellaiset, jotka kiusaantuvat itsensä ylistämisestä mutta ovat varmasti hyviä työntekijöitä eivät tuossa piinapenkissä pärjää.
Tiedän niin miltä tuntuu. Hylsyä hylsyn perään.
Äh, tsemppiä! Täällä samat fiilikset. En ole koskaan aiemmin ollut työttömänä mutta nyt sekin päivä koitti. Työttömyys itsessään oli isku vasten kasvoja mutta jatkuvat hylsyt vielä päälle masentaa ja saa mielialan matalaksi.
Yritän kuitenkin ajatella positiivisesti ja nyt otan vain päivä kerrallaan. Joku päivä minuakin onnistaa ja niin myös sinua! :) Töitä tosiaan on aivan liian vähän suhteessa työttömiin joten on todella ihme että edes pääsee sinne haastatteluun asti. Sekin on jo itsessään saavutus, ajattele se näin.
Kuinka moneen paikkaan olet hakenut? Töitä kannattaa nimittäin hakea aktiivisesti useista kymmenistä paikoista. Jos laitat vaikka 10 hakemusta ja saat 1 haastattelukutsun niin se on jo tosi hyvä! Tai jos laitat 20 hakemusta ja pääset yhteen haastatteluun niin sekin on ihan hyvä! Joku laittaa toki vain neljä viisi hakemusta ja pääsee kaikkiin haastatteluun ja saa niistä useamman paikan, joista valita, mutta suurimmalla osalla työnhaku ei mene ihan noin vaan hakemusten ja myös pettymysten määrä on melkoinen. Aina kannattaa luottaa siihen että se yksi onnistuminen kuitenkin riittää ja se tulee sieltä kyllä. Tsemppiä!
Jos olet ollut jo noin monessa haastattelussa, niin niissä nyt mättää ehkä joku asia, jota varmasti pystyt harjoittelemaan. Olisiko työllisyyspalveluissa/te-toimistossa tehokasta valmennusta tähän? Osaisiko joku kaverisi auttaa, puoliso, kuka tahansa, jonka kanssa harjoittelisitte haastatteluja? Millaista palautetta olet pyytänyt ja saanut haastatteluista?
Vierailija kirjoitti:
"Kiitos kiinnostuksesta mutta tällä kertaa valinta kohdistui toiseen hakijaan. Hyvää jatkoa."
Voi kun tulisi edes tuo viesti. Monet yritykset eivät laita mitään tietoa, että työpaikka on annettu jollekin toiselle. Jäät roikkumaan ja tyhmänä odottamaan yhteydenottoa.
Tietyssä vaiheessa toivoo että ei lähetettäisi mitään. Silloin paras jättää avaamatta kokonaan koska aina soittavat jos tulee valituksi.
Asenne ratkaisee! Sun pitää vaan päättä et sä saat sen työn! Et taida haluta tarpeeksi kun et saa? Mut ainahan voit mennä kassalle tai siivoomaan vai eikö kelpaa? Pitää olla heti toimituskohtajan paikka?
No ei, koha trollaan itsekin työnhausta ärsyyntyneenä. Ja sit ku tän nykyisen työn sain ni ei voi sanoo ku jotta paskan möitte. Ei vastaa yhtään mainospuheita haastattelussa. Enää tää viikko onneks ja sit kortistoon ja kauhulla työnhaun kimppuun.
Tsemppiä sulle! Meitä on muitaki samassa veneessä.
Kohta on työpaikkoja 100 000 uutta.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet ollut jo noin monessa haastattelussa, niin niissä nyt mättää ehkä joku asia, jota varmasti pystyt harjoittelemaan. Olisiko työllisyyspalveluissa/te-toimistossa tehokasta valmennusta tähän? Osaisiko joku kaverisi auttaa, puoliso, kuka tahansa, jonka kanssa harjoittelisitte haastatteluja? Millaista palautetta olet pyytänyt ja saanut haastatteluista?
Jos hakee julkiselle niin on aivan sama, kuinka hyvä olet. Yleensä tekijä on valittu jo etukäteen ja haastattelu järjestetään lakien ja mahdollisten valitusten vuoksi vuoksi. Jos pääsee varasijalle niin se yleensä tarkoittaa, että hakija on ollut hyvä. Olen töissä, mutta hain syksyllä työpaikkaa, jonka osaamisvaatimukset vastasivat täysin omiani ja minulla on useamman vuoden työkokemus. En päässyt edes haastatteluun. Paikan sai vähemmällä kokemuksella oleva henkilö, joka on kyseisen paikan johtajan kanssa samassa harrastelijateatteriryhmässä.
Mä hain yli 200 paikkaa ennen kuin tärppäsi. Kyllä se itsetunnon päälle otti ihan helvetisti, mutta kun motivaatio uuden työn löytymiseen on kuitenkin suurempi kuin itsetunnon mureneminen, sain paikan😊
Olen saanut ainakin 400 hylsyä. Enää en ole pariin vuoteen edes hakenut töitä. Ihan turha kuluttaa aikaa työnhakemiseen koska työpaikkoja ei ole niin paljon että pääsisi töihin. 300 hakijaa jokaiseen pikkuhommaan joten en ala kilpailemaan kaikkien kanssa.
Kannattaa korostaa että haluaa kyseisen paikan.
Kysymys miksi olisit paras tähän tehtävään: Haluan tämän paikan ja olen todella motivoitunut.
Onko vielä jotain sanottavaa: haluan tämän paikan ja olen todella motivoitunut
Entä kun on 200 hakijaa
199 saa eikiitos viestin
eli haet vaan ja ajattelet että joskus se nappaa
mutta varmaan pitää hakea kymmeniä
Kiitos mielenkiinnosta, saimme 210 erittäin hyvää hakemusta.
Kiitos mielenkiinnosta, saimme 160 hyvää hakemusta.
Kiitos mielenkiinnosta, tällä kertaa vlinta ei osunut sinuun.
Tätähän se on, työttömän elämä. Kiitos mutta ei kiitos. Alkaa olla vitsit vähissä. Löytäisin koska tahansa itselleni osa-aikaista, ajoittaista työtä mutta en voi sitä tehdä. Työt ovat epätyypillisiä työsuhteita eli eivät ole varsinaisia työsuhteita vaan tekijä maksaa itse verot jne. eli kevytyrittäjänä tms. pitäisi tehdä. Työkkärille tämä ei käy vaan katsovat heti sut yrittäjäksi mikä lopettaa työttömyyskorvauksen. En ymmärrä miksi tänä päivänä on edelleen mahdotonta yhdistää omatoiminen itsensä työllistäminen osa-aikaisesti ja työttömyys. Etenkin ikääntyneille tämä voi olla ainoa mahdollisuus saada edes jonkinlaista tuloa.
Voi kun tulisi edes tuo viesti. Monet yritykset eivät laita mitään tietoa, että työpaikka on annettu jollekin toiselle. Jäät roikkumaan ja tyhmänä odottamaan yhteydenottoa.