Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka kannatatte hoitajien pakkotyölakia, kertokaa miten heidän pitäisi työtaistella oikeuksiensa puolesta yhtäläisesti muiden ammattiryhmien kanssa?

Vierailija
12.09.2022 |

Vai onko teistä oikein, että Suomessa on ammattiryhmiä joilla ei ole lakko-oikeutta?

Kommentit (2271)

Vierailija
1541/2271 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heidän tulisi tyytyä osaansa ja kohtaloonsa.

Ymmärrätkö että jos tämän lain annetaan mennä läpi, niin avataan ovi maailmaan jossa myös muiden ammattiryhmien lakko-oikeutta ja no oikeastaan ihmisoikeuksia voidaan pikkuhiljaa alkaa polkea? Aika naiivia kuvitella että jää tuohon.

Ymmärrättekö että jos tähän tehohoitajien lakkoon ei puututa, niin entä jos kaikki poliisit menisivät lakkoon ja pahoinpitelijä hyökkäisi hoitajan kimppuun mutta kukaan ei puutu pahoinpitelyyn kun poliisit olisivat lakossa.

Sanoisitko että hoitakaa hoitajat itse turvallisuutenne?

Kaikki poliisit vs. tehohoitajat. Miten tuo on verrannollista ollenkaan, että pistetään muutama osasto lakkoon ja susta se on sama kuin koko Suomen poliisivoimat? Jos näin on, niin pitäiskö niille hoitajille todellakin maksaa enemmän?

Ymmärräthän, että tehohoidossa on aina ihmisen henki kyseessä?

Toisten elämällä kiristäminen on yksinkertaisesti väärin ja moraalitonta.

Edelleenkin, sinne on neuvoteltu suojatyötä, se on työantajan velvollisuus huolehtia että siellä on työntekijöitä, niitä voi ostaa vaikka yksityiseltä tai keikkalaisia. Tehy ei pysty määräämään työsuhteisia hoitajia suojatyöhön, heillä ei ole siihen valtuuksia.

Vierailija
1542/2271 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajat perustelevat palkankorotusta isommalla vastuulla, mutta välttelevät vastuuta, kun siirtävät päätösten olevan tilanteessa lääkärillä.

Miksi hoitajat välttelee kysymystä ihmishengestä? Miksi he kokevat ansaitsevansa parempaa palkkaa, kun heidän palkkauksensa ei ole huono?

Miksi saadaan vastauksena, että "mene itse hoitajaksi"? Miksi hoitaja on valinnut alansa, ellei hän halua hoitaa sairaita ja hoitoa tarvitsevia? Minä en halua ja siksi en alunperinkään alaa valinnut. Miksi se tulee hoitajille yllätyksenä?

Mä valitsin siksi, että en lukion jälkeen vielä oikein tiennyt, mitä haluaisin tehdä työkseni. Sairaanhoitajan opinnot oli kuitenkin varsin lyhyet ja työpaikka varma. Viihdyin alalla viitisen vuotta ja sen jälkeen tiesin, mitä haluan lähteä opiskelemaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1543/2271 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksi sairaanhoitopiiriä vaatii Tehylle ja Superille lähes neljän miljoonan euron uhkasakkoa, jos lakko toteutuu.

Vielä ei tiedetä, lähteekö kolmaskin sairaanhoitopiiri vaatimukseen mukaan, eli Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri.

No mitäs, onhan ay-liikkeellä rahaa kuin roskaa, ja roska ei lopu koskaan.

Eri asia on, hyväksyykö käräjäoikeudet vaatimuksen?

Nämä sairaanhoitopiirit voisivat keskittyä miettimään, miten ratkaista hoitajapula.

Joopa.

Yksi sairaanhoito piiri yritti.

Lupasi maksaa hoitajille parempaa palkkaa, mutta muut sairaanhoitopiirit eivät sitä hyväksyneet.

Koska muut sairaanhoitopiirit eivät halunneet nostaa palkkoja, he teilasivat eli,kielsivät tuota tekemämästä.

Syy oli se, että nämä muut sairaanhoitopiirit olisivat menettäneet suuret määrät hoitajia, sille sairaanhoitopiirille, joka maksaisi parempaa palkkaa.

Kyllä tämä v-mainen tilanne on ihan kuntapäättäjien itse aihettama.

Johtajille kunnat maksaa huikeita palkkoja, mutta tavallisen tason duunareille, kuten sairaanhoitajille ja lähihoitajille.

Nyt sairaanhoitopiirit saavat just sitä, mitä itse ovat itselleen tilanneet, vuosikausia.

Jos haluaa lääkärin palkan, niin pitää lukea lääkäriksi. Teillä on muuten erittäin hyvät palkat. Tiedän juristeja, kunnan talousjohtajia ja ekonomeja, joiden palkka on samaa tasoa kuin teillä eli 3500-4000 e. Että ei nyt ihan mene läpi tuo palkkakuoppaporu.

Hieman on jatkuvat ylityöt vääristäneet hoitajien keskituloa. Ja hoitaja jää ylitöihin, ei siksi että haluaa tai edes jaksaa, vaan koska on pakko. Tekeekö muutkin, jotka tienaavat tuon verran 13h päiviä useita kertoja kuukaudessa tai viikottain? Koskaan et voi olla aivan varma että pääsetkö ajallaan kotiin.

Ylitöitä ei lasketa keskipalkkaan. Ne ylityölisät tulee sitten tuon 3500€ palkan päälle. Eli niin pienipalkkainen on hoitaja Suomessa.

Hyvä että sinä tiedät paljon paremmin paljonko hoitaja tienaa, enkä minä, jonka lähipiiri koostuu hoitajista ja joka itse tekee ko. työtä. Tämä kertoo itseasiassa myös paljon koko keskustelusta täällä, kun kaikki tietävät paremmin, kuin hoitajat itse, ilmeisesti me ei tiedetä edes omaa palkkaamme.

En tiedä sinun palkkaasi mutta tiedän hoitajan keskipalkan joka on aivan helposti kenen tahansa katsottavissa tilastoista. Ja jos sinä tienaat vähemmän, se tarkoittaa että joku toinen hoitaja tienaa vieläkin enemmän kuin tuo 3500€.

Ja ylityöt tosiaan sitten vielä sen päälle.

Vierailija
1544/2271 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas FB:ssä joku hoitaja märssyää, kun ei tuolla mukamas surkealla palkalla pysty lyhentämään lainojaan. Kummasti muut ammatiryhmät siihen pystyvät vaikka käteen jääkin reilusti alle kaksi tonnia. Mulla alkaa oikeasti myötätunto loppua - en mä tajua missä kuplassa noi elää ja mitä ne kuvittelevat muiden tienaavan... 🙄

Vierailija
1545/2271 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samalla kun hoitajilla on tämä työtaistelu/ lakko niin he mollaavat jokaisessa haastattelussa omaa alaansa kuinka se on raskas ja työmäärä aivan järkyttävä. He kertovat että kohta ei ole yhtään hoitajia ja kukaan ei halua enään kouluttautua alalle. Minusta on huono asia kertoa vain negatiivistä ja pelkkää epätoivoa alalta. Tämä on samalla aivopesua nuorille jotka miettivät mihin kouluttautuisivat. A-studiossa huomasin äsken taas saman ja Lääkäri katsoi välillä Hoitajaan päin puhuessaan kuten kuuluukin keskustelussa tehdä. Hoitaja ei katsonut kertaakaan toiseen haastateltavaan. Tulee huono mielikuva tuollaisesta. Itse olen ollut 14 vuotta laitoshuoltajan tehtävissä, en toki vastannut potilaiden hengestä ,mutta välillä oli raskaitakin päiviä  kuten monessa muussakin ammatissa.

Tämähän se. Lisäksi ne jotka hakeutuvat alalle lopettavat, kun tekevät harjoittelun paikassa, jossa harkkaria ei oteta porukkaan, sille ilkeillään ja yleisesti sielläkin ollaan mahdollisimman negatiivisia.

Kirsikkana kakun päällä se, että sitten hokevat miten vain he ovat tärkeitä ja sorrettuja (korona aikaan muitakin oli töissä, muillakin on koulutukseen ja vastuuseen nähden huonot palkat) ja tämä tyyli keskustella: ei vastata kysymyksiin vaan luetaan tekstiä kuin piru raamattua ja olkiukkoillaan menemään minkä ehditään.

Vierailija
1546/2271 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samalla kun hoitajilla on tämä työtaistelu/ lakko niin he mollaavat jokaisessa haastattelussa omaa alaansa kuinka se on raskas ja työmäärä aivan järkyttävä. He kertovat että kohta ei ole yhtään hoitajia ja kukaan ei halua enään kouluttautua alalle. Minusta on huono asia kertoa vain negatiivistä ja pelkkää epätoivoa alalta. Tämä on samalla aivopesua nuorille jotka miettivät mihin kouluttautuisivat. A-studiossa huomasin äsken taas saman ja Lääkäri katsoi välillä Hoitajaan päin puhuessaan kuten kuuluukin keskustelussa tehdä. Hoitaja ei katsonut kertaakaan toiseen haastateltavaan. Tulee huono mielikuva tuollaisesta. Itse olen ollut 14 vuotta laitoshuoltajan tehtävissä, en toki vastannut potilaiden hengestä ,mutta välillä oli raskaitakin päiviä  kuten monessa muussakin ammatissa.

Pitäisikö meidän olla kertomatta totuutta hoitoalan kriisistä ja hymyillä vaan tyytyväisinä, jotta kansa voisi elää uskossa että kaikki on ihan hyvin, kun todellisuus on jotain ihan muuta. Tiedän paikan jossa on useita vakansseja ollut auki ja 0 hakijaa, ei edes kesätyöntekijöitä meinannut saada, onneksi tuli vissiin yksi. Voit itse päätellä mitä silloin tapahtuu erikoissairaanhoidon yksikössä kun on useiden henkilöiden vajauksia vuosien ajan. Se on kuormittavaa ja rankkaa ja joo työmäärä on aivan järkyttävä.

Vierailija
1547/2271 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksi sairaanhoitopiiriä vaatii Tehylle ja Superille lähes neljän miljoonan euron uhkasakkoa, jos lakko toteutuu.

Vielä ei tiedetä, lähteekö kolmaskin sairaanhoitopiiri vaatimukseen mukaan, eli Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri.

Nämä sairaanhoitopiirit voisivat keskittyä miettimään, miten ratkaista hoitajapula.

Joopa.

Lupasi maksaa hoitajille parempaa palkkaa, mutta muut sairaanhoitopiirit eivät sitä hyväksyneet.

Koska muut sairaanhoitopiirit eivät halunneet nostaa palkkoja, he teilasivat eli,kielsivät tuota tekemämästä.

Syy oli se, että nämä muut sairaanhoitopiirit olisivat menettäneet suuret määrät hoitajia, sille sairaanhoitopiirille, joka maksaisi parempaa palkkaa.

Johtajille kunnat maksaa huikeita palkkoja, mutta tavallisen tason duunareille, kuten sairaanhoitajille ja lähihoitajille.

Nyt sairaanhoitopiirit saavat just sitä, mitä itse ovat itselleen tilanneet, vuosikausia.

Jos haluaa lääkärin palkan, niin pitää lukea lääkäriksi. Teillä on muuten erittäin hyvät palkat. Tiedän juristeja, kunnan talousjohtajia ja ekonomeja, joiden palkka on samaa tasoa kuin teillä eli 3500-4000 e. Että ei nyt ihan mene läpi tuo palkkakuoppaporu.

Hieman on jatkuvat ylityöt vääristäneet hoitajien keskituloa. Ja hoitaja jää ylitöihin, ei siksi että haluaa tai edes jaksaa, vaan koska on pakko. Tekeekö muutkin, jotka tienaavat tuon verran 13h päiviä useita kertoja kuukaudessa tai viikottain? Koskaan et voi olla aivan varma että pääsetkö ajallaan kotiin.

Kyllä muillakin aloilla tehdään. Itse teen ja mies tekee omalla alallaan. Meillä työpäivä on joka päivä 10-12 h, eikä ylitöistä makseta palkkaa. Palkkaus on matalampi kuin teillä, vaikka on maisterin paperit yliopistosta.

Hauskaa kun joku innokas alapeukuttaa kaikki viestit, missä käy ilmi, ettei hoitajilla ole elämä sen kummempaa kuin muillakaan.

Vierailija
1548/2271 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisetkin tietävät ettei naisen sanaan voi luottaa.

https://twitter.com/millaryt/status/1569395487102435328/photo/1

Vierailija
1549/2271 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju oli silmiä avaava. Naisvaltaiset alat on Suomessa palkkakuopassa ja sille pitäisi nopeasti tehdä jotain.

Hoitajat kusivat kuitenkin omille nilkoilleen. Teho-osastojen sulkeminen ja julkinen länkyttäminen mm. tässä ketjussa on kääntänyt sekä minun että yleisen mielipiteen hoitajia vastaan. Se on harmi myös heille itselleen.

Vierailija
1550/2271 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisetkin tietävät ettei naisen sanaan voi luottaa.

https://twitter.com/millaryt/status/1569395487102435328/photo/1

Miehet on aina tiennyt että Naisen Ei = KYLLÄ ja naisen KYLLÄ = EI.

Vierailija
1551/2271 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö meidän olla kertomatta totuutta hoitoalan kriisistä ja hymyillä vaan tyytyväisinä, jotta kansa voisi elää uskossa että kaikki on ihan hyvin, kun todellisuus on jotain ihan muuta. Tiedän paikan jossa on useita vakansseja ollut auki ja 0 hakijaa, ei edes kesätyöntekijöitä meinannut saada, onneksi tuli vissiin yksi. Voit itse päätellä mitä silloin tapahtuu erikoissairaanhoidon yksikössä kun on useiden henkilöiden vajauksia vuosien ajan. Se on kuormittavaa ja rankkaa ja joo työmäärä on aivan järkyttävä.

No tähän pitäisi ilman muuta puuttua ja selvittää miksi niitä hakijoita ei ole. Rahasta siinä ei ole kyse, se on selvää, koska paljon huonommin palkatut ja yhtä raskaat alat vetävät kyllä. Luultavasti kyse on alan negatiivisesta ilmapiiristä jonka muuttaminen on pitkä prosessi koska se on muodostunut jo perinteeksi

Vierailija
1552/2271 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen ammattiryhmä antaa työntekijöitä suojelutyöhön, kun on tarpeen. Miksi hoitajien pitäisi olla poikkeus?

Muilla aloilla ei pyydetä suojelutyöhön enemmän työntekijöitä, kuin mitä töissä on normaalisti.

Vierailija
1553/2271 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisten hengellä kiristäminen ei vie asiaanne yhtään eteenpäin. Yleinen mielipide on kääntynyt hoitajia vastaan, ja silloin palkkavaatimukset menee huonommin läpi. Olisitte toimineet viisaammin, kyllä teillä joukkovoimaa olis riittänyt. Hukkasitte mahdollisuutenne.

Vierailija
1554/2271 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joopa.

Ylitöitä ei lasketa keskipalkkaan. Ne ylityölisät tulee sitten tuon 3500€ palkan päälle. Eli niin pienipalkkainen on hoitaja Suomessa.

Hyvä että sinä tiedät paljon paremmin paljonko hoitaja tienaa, enkä minä, jonka lähipiiri koostuu hoitajista ja joka itse tekee ko. työtä. Tämä kertoo itseasiassa myös paljon koko keskustelusta täällä, kun kaikki tietävät paremmin, kuin hoitajat itse, ilmeisesti me ei tiedetä edes omaa palkkaamme.

Minäkin tein pääasiassa iltavuoroa ja joka toinen vkl 12h päivät (+puolet vuoden juhlapyhistä), ja silti sain vain haaveilla 3:lla alkavasta palkasta.

Vierailija
1555/2271 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen ammattiryhmä antaa työntekijöitä suojelutyöhön, kun on tarpeen. Miksi hoitajien pitäisi olla poikkeus?

Onko lakolla vaikutusta, jos lakon aikana suojelutyössä on samat jotka olisivat muutenkin vuorossa. Eli normipäivä tai ehkä jopa parempi, kun vapailla olijatkin hälytetään töihin, jotta suojelutyön minimi täyttyisi. Sehän on useassa paikassa enemmän kuin tavallisena päivänä.

Niinpä. Tämä on sanottu moneen kertaan ja on tehty ilmoituksia. Mutta ei niitä uskota. Valitetaan, kun ei saada hoitoa, joudutaan jonottamaan päivystyksessä miten ollaan tehty monta huoli-ilmoitusta, mutta mitään ei tapahdu. Ei uskota, kun ratkaisu kerrotaan. EI OLE ketään joka hoitaisi. Ja he kutsuvat hoitajia tyhmiksi.

Vierailija
1556/2271 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan ammatinvalinta-asia. Jos hoitajaksi aikoo, tällaiseen suojatyöhön on suostunut. Eikö siitä aloittaessa laadita jokin suostumuskin?

Ovatko hoitajat suostuneet siihenkin, että heidät voidaan määrätä sakon uhalla hoitotyöhön, vaikka olisivat irtisanoutuneet ja työllistyneet muualle?

Kyllä itseasiassa. Se on niitä asioita, jotka pitää päätellä siinä vaiheessa kun kouluttautuu. Jos tapahtuu hirveitä, niin alan ammattilaiset tulee ratkomaan sitä ongelmaa. Armeijalla sota, hoitajilla pandemia, poliiseilla olisi sitten joku hirveä vyörytysmellakka. Toisilla riski joutua kutsutuksi töihin on isompi kuin toisilla. Toisaalta jotkut ei saa vain sakkoja kieltäytyessään. Vaan vankilaa.

Tosin nyt ei tapahdu mitään hirveitä. Ei ole pandemiaa.

Ensinnäkin on. Siitä ei vain puhuta enää. Siksi toiseksi sama ulina oli pandemia aikaan ja kolmanneksi, Tehy itse tätä lakia kerjäsi.

Pandemia, joka ei näy enää missään muualla kuin hoitajien pakkotyössä? Joopajoo. Keksi jotain muuta. Ei mee enää läpi.

No kumma juttu. Mun hoitajatutut kaikki sanoo että koronan takia on sairaalassa hirveä ruuhka ja haluaa että asiasta puhutaan.

T. Eri

Vierailija
1557/2271 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju oli silmiä avaava. Naisvaltaiset alat on Suomessa palkkakuopassa ja sille pitäisi nopeasti tehdä jotain.

Hoitajat kusivat kuitenkin omille nilkoilleen. Teho-osastojen sulkeminen ja julkinen länkyttäminen mm. tässä ketjussa on kääntänyt sekä minun että yleisen mielipiteen hoitajia vastaan. Se on harmi myös heille itselleen.

Hoitajat eivät ole palkkakuopassa vaan palkkakukkulalla, koska heidän palkkansa on isompi kuin suomalaisten keskipalkka. Millään muulla alalla ei tienaa yhtä paljon saman mittaisella koulutuksella

Vierailija
1558/2271 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joopa.

En tiedä sinun palkkaasi mutta tiedän hoitajan keskipalkan joka on aivan helposti kenen tahansa katsottavissa tilastoista. Ja jos sinä tienaat vähemmän, se tarkoittaa että joku toinen hoitaja tienaa vieläkin enemmän kuin tuo 3500€.

Ja ylityöt tosiaan sitten vielä sen päälle.

Kvtes on se oikea paikka katsella niitä palkkoja, kun nyt on kyse kunnallisella sektorilla työskentelevistä.

Vierailija
1559/2271 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajat houkuteltiin hallituksen, Tehyn ja superin viritettämään ansaan. Nyt on ansa lauennut. Pakkolaki oli se tähtäin ja nyt se runnotaan vaikka väkisellä läpi. Kannattiko sittenkään seurata johtajaa, joka olikin harhaanjohtaja eli Tehy, super.. Taiskin tulla kallis vahinko!

Vierailija
1560/2271 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tokkopa olet hoitajien puolella aiemminkaan ollut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän