Te jotka kannatatte hoitajien pakkotyölakia, kertokaa miten heidän pitäisi työtaistella oikeuksiensa puolesta yhtäläisesti muiden ammattiryhmien kanssa?
Vai onko teistä oikein, että Suomessa on ammattiryhmiä joilla ei ole lakko-oikeutta?
Kommentit (2271)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt lähti sitten tauot ja lomia voidaan perua.
En tule IKINÄ äänestämään yhtäkään puoluetta, joka äänestää tämän lain puolesta. Marin on törkeä p*ska, joka huijasi naisten äänet itselleen ja sitten heitti hoitajat bussin alle. Varsinainen samppanjasosialisti.
Sua vaan harmittaa kun ihmishengillä ei voikaan kiristää.
Kukaan ei kiristä ihmishengillä.
Ihan vahingossa vaan työtaistelutoimenpiteet kohdistetaan teho-osastoille. No, onhan se tietysti vaihtelua tehyn edelliseen lakkoon, jossa ne uhattiin kohdistaa lastenklinikkaan.
Työnantaja ei ole ennenkään huolehtinut työvoiman riittävyydestä, joten onhan se lystikästä, että nyt ollaan huolissaan.
Työnantaja on tehnyt parhaansa rajoitetuilla resursseillaan. Mitään lystikästähän siinä ei ole, kun yritetään pelastaa niiden potilaiden henki jotka hoitajajärjestöt haluaisivat antaa kuolla.
Ei ole mitään rajoitettuja resursseja, vaan haluttomuutta korjata työoloja ja maksaa kunnon palkkaa.
Joo, kunnilla on tunnetusti tosiaan ihan rajattomat resurssit. 🤦🏼
Kyse on priorisoinnista. Myös hallitus voi kohdentaa rahaa julkisen sektorin palkankorotuksiin, kuten kokoomus teki 2007.
Nyt onkin syytä priorisoida Suomen turvallisuuteen ja lisätä puolustusmenoja. Vaikka näyttääkin siltä että Suomea uhkaa sisältäpäin AY-diktaattori ja alkaa tapattamaan suomalaisia. Ei näin!
Suomen turvallisuuteen kuuluu hyvin toimiva terveydenhuolto.
Oikea muoto on kuulunut
Vierailija kirjoitti:
Oikeuksien poistoon menee parisen kuukautta. Työnantaja voi sillä aikaa teettää pakkotyötä tai vaikkapa se entinen työnantaja.
Sen pari kuukautta voi vaikka tissutella tai matkustella. Siinähän komentelevat töihin.
Vierailija kirjoitti:
En ole hoitaja, perustoimistotyöntekijä.
Hoitajat ovat niin pirun tärkeitä, että heidän työtaistelua vastaan sorvataan pikavauhtia laki. Mistään Suomessa ei saada niin nopeasti aikaan lakeja ja määräyksiä, kuin hoitajille. Sama oli silloin, onko siitä jo yli 20 vuotta. Hoitajat eivät kuitenkaan ole niin tärkeitä, että palkkaa ja työoloja voitaisiin parantaa niin, että alalla olisi tulevaisuudessakin tekijöitä!
Se on sitten sen ajan ongelma se. Mitä sitä turhaan etukäteen stressata, ehtii sitä sit myöhemminkin.
Ei lakoille! Ajatelkaa jos puolustuslaitos menisi lakkoon! Täysin tuomittavaa ! Koen lakkoilun ylipäätään kiristyksenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin hoitajat, kertokaa miltä tuntuu kun lakiesitys on mennyt eduskuntaan? Aiotteko jatkaa töissä vai irtisanoutua ja poistaa ammatioikeutenne valviralta? Mitä tulevaisuuden suunnitelmia teillä on, esimerkiksi mille toiselle alalle haluatte mahdollisesti hakeutua vai teettekö hoitajan hommia ja toivotte parasta? Asiallisia vastauksia kiitos, olen vain utelias minkälaisia ajatuksia tämä herättää.
Ihan hyvältä. Oikeudet pois ja ei ole mitään asiaa entiselle työpaikalle. Jos pakotetaan, olen humalassa ja sormeani en koukista. Pakolla ei saada aikaiseksi mitään. Tulevaisuuden suunnitelma on ennenaikainen eläköityminen perinnön turvin. Mitä itselläsi suunnitelmissa lähiaikoina?
En ole terveydenhoitoalalla töissä, mutta sääliksi käy millaiseen suntaan kyseinen työ on menossa. Kyselin muuten vain.
Mä olen jo vaihtanut sairaanhoitajasta muihin hommiin, mutta nämä pakkolait yms kyllä aiheuttaa sen, että ei tulisi mieleenikään palata alalle enkä suosittele ketään hakeutumaan alalle. Ja olen sitä mieltä, että jos hoitajia kohdellaan kuin esineitä, silloin hoitajakin voi kohdella potilaita kuin esineitä.
Etkö ollut alalle hakeutuessasi tietoinen, että et voi jättää ihmisiä kuolemaan vaikka haluaisitkin sillä keinolla kiristää itsellesi lisää rahaa?
En myöskään siitä että joudun katsomaan potilaan kuolemaa aivoverenvuotoon, koska jatkohoito paikka on täynnä, koska hoitohenkilöstöä ei ole riittävästi.
Onko tähän ongelmaan ehdotuksena myös se, että sakon uhalla kaikki töihin, vaikka vapailta, vai löytyykö muita ehdotuksia? Tämän takia työtaistelua käydään. Miten saamme turvattua joka päivä potilasturvallisuuden. Yksi päivä teille muille, josta tämä koko haloo johtuu, on meille nykyistä arkea. Ja työnantajan vastaus meidän huoliimme on ollut jo pitkään "mä oon tosi pahoillani, pärjäilkää"Koska hoitajia ei saada lisää niin turhaa hoitoa pitäisi vähentää ja esimerkiksi omaisten ottaa enemmän vastuuta vanhuksista. Silloin hoitajia riittäisi sinne mihin ehdottomasti tarvitaan. Suomalainen tapa ettei vanhuksia muisteta omaisten osalta ennen perinnönjakoa on yksi suuri syy hoitoalan ongelmiin.
Mä olen tästä ihan samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeuksien poistoon menee parisen kuukautta. Työnantaja voi sillä aikaa teettää pakkotyötä tai vaikkapa se entinen työnantaja.
Sen pari kuukautta voi vaikka tissutella tai matkustella. Siinähän komentelevat töihin.
Hoitajien luonteella ei vain tehdä noin. Ehkä aina muutama poikkeus löytyy mutta peruskiltti hoitaja palaa töihin kun sitä edellytetään.
Vierailija kirjoitti:
Ei lakoille! Ajatelkaa jos puolustuslaitos menisi lakkoon! Täysin tuomittavaa ! Koen lakkoilun ylipäätään kiristyksenä.
Puolustusvoimissakin on kyllä lakkoiltu.
Yksityistetään terveydenhuolto ja sidotaan hoitajien palkka tulokseen. Parhaimmille 5000 € / kk, keskimäärin 4000 ja heikoin kolmannes kilometritehtaalle. Työn tehokkuus nousee ainakin 25 prosenttia, kun kahvittelijat, juoruilijat ja selkäänpuukottajat saadaan pois jaloista pyörimästä.
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko vielä mitä tarjoat työntekijöille lakon tilalle työtaistelu keinoksi? Nätisti pyytämisen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi sairaanhoitopiiriä vaatii Tehylle ja Superille lähes neljän miljoonan euron uhkasakkoa, jos lakko toteutuu.
Vielä ei tiedetä, lähteekö kolmaskin sairaanhoitopiiri vaatimukseen mukaan, eli Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri.No mitäs, onhan ay-liikkeellä rahaa kuin roskaa, ja roska ei lopu koskaan.
Eri asia on, hyväksyykö käräjäoikeudet vaatimuksen?
Nämä sairaanhoitopiirit voisivat keskittyä miettimään, miten ratkaista hoitajapula.
Joopa.
Yksi sairaanhoito piiri yritti.
Lupasi maksaa hoitajille parempaa palkkaa, mutta muut sairaanhoitopiirit eivät sitä hyväksyneet.Koska muut sairaanhoitopiirit eivät halunneet nostaa palkkoja, he teilasivat eli,kielsivät tuota tekemämästä.
Syy oli se, että nämä muut sairaanhoitopiirit olisivat menettäneet suuret määrät hoitajia, sille sairaanhoitopiirille, joka maksaisi parempaa palkkaa.
Kyllä tämä v-mainen tilanne on ihan kuntapäättäjien itse aihettama.
Johtajille kunnat maksaa huikeita palkkoja, mutta tavallisen tason duunareille, kuten sairaanhoitajille ja lähihoitajille.
Nyt sairaanhoitopiirit saavat just sitä, mitä itse ovat itselleen tilanneet, vuosikausia.
Tuohan olis ollut juuri sitä luonnollista palkkakehitystä, mikä on muilla aloilla normaalia, nyt on siis estetty luonnollinen palkkakehitys (aka kysynnän ja tarjonnan laki) ja nyt estetään vielä työstaistelutoimetkin.
Aikamosita menoa kyllä, ihmettelenpä, että kenen mielestä tuollainen ratkaisu aiheuttaa yhtään mitään hyvää?
Enkä ole itse edes hoitaja, kauhulla seuraan sivusta miten hoitajia kohdellaan tässä maassa ja pelkään sitä, että jos sairastun, niin en saakkaan hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heidän tulisi tyytyä osaansa ja kohtaloonsa.
Ymmärrätkö että jos tämän lain annetaan mennä läpi, niin avataan ovi maailmaan jossa myös muiden ammattiryhmien lakko-oikeutta ja no oikeastaan ihmisoikeuksia voidaan pikkuhiljaa alkaa polkea? Aika naiivia kuvitella että jää tuohon.
Ymmärrättekö että jos tähän tehohoitajien lakkoon ei puututa, niin entä jos kaikki poliisit menisivät lakkoon ja pahoinpitelijä hyökkäisi hoitajan kimppuun mutta kukaan ei puutu pahoinpitelyyn kun poliisit olisivat lakossa.
Sanoisitko että hoitakaa hoitajat itse turvallisuutenne?
Vierailija kirjoitti:
Yksityistetään terveydenhuolto ja sidotaan hoitajien palkka tulokseen. Parhaimmille 5000 € / kk, keskimäärin 4000 ja heikoin kolmannes kilometritehtaalle. Työn tehokkuus nousee ainakin 25 prosenttia, kun kahvittelijat, juoruilijat ja selkäänpuukottajat saadaan pois jaloista pyörimästä.
Miten mittaat hoitotyön tulosta? Ei tuollaiseen voi hoitoalalla lähteä, esim. nopeus ei välttämättä ole hoitoalalla hyväksi laadun kärsiessä, laatu taas riippuu paljon siitä millaisia potilaita kenenkin hoidettavaksi päätyy. Laatua jos kysytään potilailta, niin on niitä, jotka ei ole mihinkään tyytyväisiä ja taas toisia jotka on onnellisia vähästäkin: Miten tällaiseen saa tasapuolisuutta mitenkään? Joku ulkopuolinen tarkkailija katsomaan että miten työtä tehdään?
Yksityisellä on sitäpaitsi vielä surkeammat työolot ja palkat, että ei sinne hoitajat ole ilosta hihkuen lähdössä saati kannattamassa yksityistämistä: Siellä sitä vasta säästetäänkin ja otetaan työntekijöistä kaikki irti elinvoimaa myöten (tämän tiedän varmaksi, kun olen läheltä seurannut yksityisellä töissä ollutta läheistäni).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö että jos tämän lain annetaan mennä läpi, niin avataan ovi maailmaan jossa myös muiden ammattiryhmien lakko-oikeutta ja no oikeastaan ihmisoikeuksia voidaan pikkuhiljaa alkaa polkea? Aika naiivia kuvitella että jää tuohon.
Ymmärrättekö että jos tähän tehohoitajien lakkoon ei puututa, niin entä jos kaikki poliisit menisivät lakkoon ja pahoinpitelijä hyökkäisi hoitajan kimppuun mutta kukaan ei puutu pahoinpitelyyn kun poliisit olisivat lakossa.
Kaikki poliisit vs. tehohoitajat. Miten tuo on verrannollista ollenkaan, että pistetään muutama osasto lakkoon ja susta se on sama kuin koko Suomen poliisivoimat? Jos näin on, niin pitäiskö niille hoitajille todellakin maksaa enemmän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko vielä mitä tarjoat työntekijöille lakon tilalle työtaistelu keinoksi? Nätisti pyytämisen?
Tietyt yhteiskunnan avainalat eivät voi mennä lakkoon, mikä tässä on ay-mafialle niin vaikeaa ymmärtää. Kun vielä jonkin aikaa jankutatte ja laki otetaan käyttöön, niin sympatiat hoitajille alkaa olla nolla ja sitä myötä palkkavaateiden läpimeno.
Vierailija kirjoitti:
Kai tajuat, että tämä tarkoittaisi myös yksityisten terveyskeskusten ja sairaaloiden hintoja asiakkaille/potilaille?
Yksi ratkaisu hoitajapulaan on, että vähennetään potilaita. Hoidetaan vain yhteiskunnan kannalta hyödylliset yksilöt ja jätetään muut hoitamatta. Eläkeläisiä ei tarvitse hoitaa minkään sairauden vuoksi. Ei myöskään pitkäaikaistyöttömiä. Ylipainoisia työssäkäyviä hoidetaan vasta sitten, kun ovat laihduttaneet normaalipainoisiksi. Jne jne.
Hullulta näyttää meno siellä päin. Olen oikein tyytyväinen alkuvuodesta tekemääni päätökseen muuttaa Norjaan.
T. Nykyisin arvostettu hoitsu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai tajuat, että tämä tarkoittaisi myös yksityisten terveyskeskusten ja sairaaloiden hintoja asiakkaille/potilaille?
Ja ne hinnat nousis samalla kun kilpailu vähenis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö, että sairaanhoito on kriisissä ja jotain olisi pitänyt tehdä jo vuosia sitten? Hoitajat alkavat olla epätoivoisia. Lakko-oikeutta rajoittamalla ei alalle saada uutta työvoimaa, eikä vanhaa jäämään.
Joopa.
Yksi sairaanhoito piiri yritti.
Lupasi maksaa hoitajille parempaa palkkaa, mutta muut sairaanhoitopiirit eivät sitä hyväksyneet.
Koska muut sairaanhoitopiirit eivät halunneet nostaa palkkoja, he teilasivat eli,kielsivät tuota tekemämästä.
Syy oli se, että nämä muut sairaanhoitopiirit olisivat menettäneet suuret määrät hoitajia, sille sairaanhoitopiirille, joka maksaisi parempaa palkkaa.
Kyllä tämä v-mainen tilanne on ihan kuntapäättäjien itse aihettama.
Johtajille kunnat maksaa huikeita palkkoja, mutta tavallisen tason duunareille, kuten sairaanhoitajille ja lähihoitajille.
Nyt sairaanhoitopiirit saavat just sitä, mitä itse ovat itselleen tilanneet, vuosikausia.