Työttömän elämä on kyllä kivaa
Voi ryypätä joka päivä. Eipä sitä muuta elämältä kaipaakaan. M30
Kommentit (21)
Toki jos tuo on mielestäsi mielekästä elämää.
Minä lopetin vuoden vaihteessa runsaan juomisen mutta jaan ajatuksen kanssasi että työttömänä on mukavaa. Kunhan saan kahvin juotua niin lähden sienimetsälle ja saatan sen jälkeen käydä kylän baarilla lohileivällä ja kahvilla.
N28
Olen alalla, johon korona iski täysiä.
Mä siivosin kodin kokonaan, laitoin kiertoon paljon, opiskelin ilmaiseksi avoimessa, katsoin telkkaria, leffoja, pyöräilin.
Ystäväni päinvastoin töissö te keskuksessa, töitä aivan liikaa.
Palasin takas 1,5 v päästä. Levänneenä
Aivan helvetin mahtavaa! Saa joka kuukausi 530€ kuukaudessa eikä tartte tehdä mitään. Voi olla kapakassa aamusta iltaan, rahat vaan tuppa aina loppumaan jo toisella viikolla.
Mä vihasin työttömyyttä. Ennemmin vaikka hautaan kuin ikinä enää ilman töitä.
Vierailija kirjoitti:
Mä vihasin työttömyyttä. Ennemmin vaikka hautaan kuin ikinä enää ilman töitä.
Orjan puhetta.
Vaikeuksia tulee sitten vanhempana. Työttömälle ei nimittäln kartu eläkettä.
Työttömänä elosta voi jopa
nauttia, jos omaa jonkin seuraavista:
1. On jo kerännyt omaisuutta/maksanut auton omaksi jne töissä ollessaan tai perintörahoilla
2. On työssäkäyvä puoliso / ylipäätään edes puoliso jakamaan suurimpia kuluja, kuten vuokran/muut asumiskulut puoliksi
3. On monissa asioissa omatoimi taitoinen ja minimalisti. Tykkää nuohota kirppareilta sen vaatteen ja tavaran mitä tarvitsee. Hakea ruokaa ilmaisjakeluista ja kaupoista punalaputettuina iltamyöhäisellä. Saksia itse omat hiuksensa ja parsia vaatteita. Laittaa edullista kotiruokaa suuria kerta annoksia.
Ei kaipaa tai arvosta uusia teknisiä vimpaimia, ulkomaanmatkoja, trendi sisustuksia ja vaatetuksia jne.
Vierailija kirjoitti:
nauttia, jos omaa jonkin seuraavista:...
2. On työssäkäyvä puoliso / ylipäätään edes puoliso jakamaan suurimpia kuluja, kuten vuokran/muut asumiskulut puoliksi
Aika harva katsoo kovin pitkään ainakaan elämäntapatyötöntä puolisoa.
Isäni tapasi aina sanoa, ettei terve ruumis työtä kaipaa ja olen hänen kanssaan tismalleen samaa mieltä. Sen sijaan ihminen kaipaa rahaa ja harvalla sitä on mielestään tarpeeksi ilman työtä tai yrittämistä.
Opiskeluaikana, jollain tylsällä tunnilla laskin, että jos saisin sen aikaisen lottovoiton 1.200.000 markkaa, eli noin 200.000€, pärjäisin loppuelämäni ilman palkkatyötä. Nyt minulla on neljä kertaa enemmän ja perinnöt saamatta, enkä silti ole taloudelliseen tilanteeseeni niin tyytyväinen, että jäisin oloneuvokseksi. Nälkä näköjään kasvaa syödessä.
Vierailija kirjoitti:
Minä lopetin vuoden vaihteessa runsaan juomisen mutta jaan ajatuksen kanssasi että työttömänä on mukavaa. Kunhan saan kahvin juotua niin lähden sienimetsälle ja saatan sen jälkeen käydä kylän baarilla lohileivällä ja kahvilla.
N28
Minä teen osa-aikatyötä terveyssyistä ja haen soviteltua päivärahaa.
Työttömyysosuus lähinnä ahdistaa.
Muuten osa-aikatyöttömyys olisi ihan ok, mutta en jaksaisi hyppiä aktiivimallin mukaan. Pakko hakea työpaikkoja joita ei edes pysty ottamaan vastaan - terveys ei riitä. Nykyisessä työssäkin joudun säännöllisesti kieltäytymään lisätunneista.
(Saan osatyökyvyttömyyseläkettä niiden terveysongelmien takia, ja olen sen lisäksi oikeutettu soviteltuun päivärahaan.)
Vierailija kirjoitti:
nauttia, jos omaa jonkin seuraavista:1. On jo kerännyt omaisuutta/maksanut auton omaksi jne töissä ollessaan tai perintörahoilla
3. On monissa asioissa omatoimi taitoinen ja minimalisti. Tykkää nuohota kirppareilta sen vaatteen ja tavaran mitä tarvitsee. Hakea ruokaa ilmaisjakeluista ja kaupoista punalaputettuina iltamyöhäisellä. Saksia itse omat hiuksensa ja parsia vaatteita. Laittaa edullista kotiruokaa suuria kerta annoksia.
Ei kaipaa tai arvosta uusia teknisiä vimpaimia, ulkomaanmatkoja, trendi sisustuksia ja vaatetuksia jne.
Bingo. Osuu minuun. Olen ollut jo kauan työttömänä ja toiveina olisi saada työkyvyttömyyseläke. En minä mitään ryyppää, enkä edes tupakoi. Olen tässä aamuteellä ja kohta lähden ulos ihanaan auringonpaisteeseen poimimaan marjoja ja sitten tee muutakin kivaa. Töissä ollessa olin aina kiusattu ja voin huonosti. Nyt olen niin onnellinen ja iloinen kuin voin olla. Kiusaaminen ei ollut sitten mitään pelkkää työtehtäviin liittyvää vaan ihan ulkonäköäkin haukuttiin ja arvosteltiin kuten jo peruskoulussa. Miksi menisin kuuntelemaan tällaista enää, koska olen tottunut siihen, että näy käy joka ikisessä työ- ja koulupaikassa. Jopa pelkissä koulutuksissa, jotka vain hetken mittaisia. Ainoa pelko tässä on, että joutuisi töihin.
En olisi kauan työtön, sillä osaan tehdä kaikenlaista ja tykkään tehdä vaikka mitä. Olen ollut yrittäjänä pian 15 vuotta ja tykkään tehdä työtäni todella paljon, voisin tehdä sitä melkein ilman palkkaakin, mutta tottakai laskutan ja rahaa tulee helposti.
On ihan parasta, kun nauttii työstään ja se, että saa tehdä sitä omilla ehdoillaan. Tänään teen töitä noin neljä tuntia, sillä lupasin käyttää nuorinta vaateostoksilla, huomenna suunnittelin tekeväni hieman alle kuuden tunnin työpäivän. Velkoja ei ole ollut enää yli kymmeneen vuoteen, koti on ikioma ja elämä on oikein lokoisaa. :)
Vierailija kirjoitti:
Palkan pitää olla 2500€, että pääsee eläkkeellä samaan ansiotasoon kuin takuueläkkeellä ja asumistuella. Jos käy töissä parilla tonnilla, niin siitä saa lähinnä työparäisiä sairauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N28
Minä teen osa-aikatyötä terveyssyistä ja haen soviteltua päivärahaa.
Työttömyysosuus lähinnä ahdistaa.
Muuten osa-aikatyöttömyys olisi ihan ok, mutta en jaksaisi hyppiä aktiivimallin mukaan. Pakko hakea työpaikkoja joita ei edes pysty ottamaan vastaan - terveys ei riitä. Nykyisessä työssäkin joudun säännöllisesti kieltäytymään lisätunneista.
(Saan osatyökyvyttömyyseläkettä niiden terveysongelmien takia, ja olen sen lisäksi oikeutettu soviteltuun päivärahaan.)
Itse olen periaatteessa työkyvytön mutta Kela ei hyväksy asiaa joten roikun työttömien kirjoilla. Ei se minua haittaa sillä olen tottunut elämään vähällä ja olin myös kaksi vuotta koditon yhdessä vaiheessa. Talouteni romahti silloin kun loukkaannuin onnettomuudessa ja se on myös syynä tähän työkyvyttömyyteeni. Nyt tuo käteen jäävä 530e tuntuu jopa turhan suurelta summalta minulle.
N28
Vierailija kirjoitti:
Itse taas absolutistina ja matkustelua rakastavana en voisi olla työttömänä sillä ei työttömänä olisi varaa matkustaa. Jos en matkustelisi, jäisin varmaan myös työttömäksi sillä rahaa en tosiaan muuhun tuhlaa kun vaan matkoihin.
Ei kaikki työttömät ole köyhiä, eikä isolla osalla absolutisteista ole varaa mihinkään lähteä, kun kaikki raha menee joutavuuksiin, koiriin ja sisustamiseen.
Itse matkustelen useita kertoja vuodessa ja nautin elämästä. Päiväraha ja osingot juoksevat. Vastike on 110€ ja elämiseen jää työttömyyskorvauksen kanssa noin 20000€ vuodessa. Olen tosin sen verran vanha, ettei työmarkkinatukeen vaikuta pääomatulot tai omaisuus. Töitä en tosissani hae, enkä saisikaan, koska käytän rollaa. Se on aika tehokas tapa välttää työt. Matkustelua se ei estä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkan pitää olla 2500€, että pääsee eläkkeellä samaan ansiotasoon kuin takuueläkkeellä ja asumistuella. Jos käy töissä parilla tonnilla, niin siitä saa lähinnä työparäisiä sairauksia.
Tuo siis ilmeisesti pääkaupunkiseudulla? Entä jos asuu halvemmalla jossain, missä takuueläkkeen päälle ei sitä asumistukea niin paljoa tulekaan? Silloin pienempi laskennallinen palkka riittää.
Itse olen ollut pitkään työttömänä ja nautin edelleen tilanteesta. Olen hyvin sopeutuvainen ja olen nauttinut kyllä työnteostakin aina kun sitä on ollut.
Rahaa en tarvi paljoa koska harrastan käytännössä ilmaisia tai rahaa tuottavia asioita. Ennen työttömyyttä olin töissä ja koska olen säästäväinen niin keräsin omaisuutta jonka sijoitin ja sattui hyvä tuuri sijoitusten kanssa. Eli en todellakaan ole rikas mutta kohtuullisesti on kertynyt säästöjä ja omaisuutta kuitenkin. Ja asun hyvää palkkaa tienaavan miehen ja lastemme kanssa.
Tekemistä on enemmän kuin millään kerkeän tehdä. Omakotitalo pihoineen työllistää.
Autan anoppia hoitamalla hänen paperiasiat ja hoitamalla hänen pihatöitään ja lenkkeilyttämällä anopin koiraa. Vanhemmillani käyn joskus harvoin siivoamassa mutta he pärjäävät yleensä itse kun ovat vielä niin hyväkuntoisia.
Nytkin istun sohvalla viltin alla. Olen herätellyt teinit kouluun ja tehnyt miehelle evässalaatin töihin mukaan. Kunhan jaksan niin laitan pyykkikoneen pyörimään, tyhjennän ja täytän tiskikoneen, sitten leivon miehelle leipää ja laitan iltapäivällä uuniin perheelle pari erilaista ruokaa kypsymään. Takkaan laitan valkean kanssa. Jossakin kohden voisin käydä poimimassa loput tyrnit pensaista ja lähipäivinä käyn poimimassa myös talven puolukat. Raivaussahankin saisi kohta kunnostaa ja lähteä muutamana päivänä raivaamaan keväällä aloittamani taimikon loppuun.
Töitäkin pitäisi taas hakea ne vaaditut 4 paikkaa. Ennen seurasin aktiivisemmin aukiolevien paikkoja ja hain mutta nyt kun tuli tuo pakko hakea 4/kuukausi olen lipsunut siihen että haen kerran kuukaudessa neljään firmaan kerralla avoimella hakemuksella. Luulen että tämä on tehottomampi tapa kuin entinen mutta byrokratia määrää nyt näin. Ja toisaalta kun ikä alkaa 5:lla niin aika sama mihin ja miten hakee niin ei taida päästä.
Tsemppiä kaikille työttömille ja työllisille!
Itse taas absolutistina ja matkustelua rakastavana en voisi olla työttömänä sillä ei työttömänä olisi varaa matkustaa. Jos en matkustelisi, jäisin varmaan myös työttömäksi sillä rahaa en tosiaan muuhun tuhlaa kun vaan matkoihin.