Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen menossa huomenna elämäni ensimmäistä kertaa AA-ryhmään. Ahdistaa mutta minun on mentävä.

Vierailija
11.09.2022 |

En tiedä saanko siitä uutta puhtia elämääni, en tiedä viekö se tie mihinkään mutta ainakin se olisi askel toipumisen tiellä, että edes kohtaan asian.
En tiedä millainen minun tulisi siellä olla, mitä jos minua alkaa ahdistamaan ja saan pakokauhun. Mitä jos jännityn niin, että lamaannun. Pelottava askel eteenpäin.
On kuitenkin otettava vastuu ja haluan toipua. Haluan elää elämääni ilman alkoholia.

Haluaisiko joku kertoa kokemuksia AA:sta, mielellään toipumiskokemuksia ja rohkaisevia?

Kommentit (98)

Vierailija
1/98 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä! Ei ole kokemusta mutta tuolla jos missään luulisi olevan ei-tuomitseva ilmapiiri. Ehkä kannattaa ensin kuunnella muita että pääsee jyvälle.

Ja varmaan kannattaa olla raatorehellinen ennemmin kuin yrittää selitellä asiat parhain päin niin voi saada oivalluksia toipumiseen.

Rohkea olet.

Vierailija
2/98 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä ei ole pakko puhua mitään. Sanot omalla vuorollasi vain kuuntelevasi, niin voit tarkkailla mitä muut puhuvat. Ja vaikka olisit kova jännittäjä, niin aina siellä muitakin jännittäjiä on, ettei tarvi siitä välittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/98 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tsempeistä!

Tässä olen lukenut alkoholismista paljonkin.

Tommy Hellsteniä ja muita kirjailijoita. Myös traumoista ja kaikenlaisesta tällaisesta identiteettiä horjuttavista aiheista.

Elämäni ei voi jatkua näin. Näen sen asian selvemmin ja noista kirjoista saan jo paljon tukea ja rohkeutta. On joku, joka ymmärtää.

Tätä sieltä vertaistuestakin haen, siis sitä etten tuntisi itseäni ulkopuoliseksi ja olisi jotain jossa olisin samalla viivalla kanssaolijoiden kanssa.

Olen nuori, ystäviä ei enää ole. Parisuhteet kaikki olleet hurjan huonoja. Väkivaltaa täynnä ja alkoholisteja.

Itse olen ollut enemmänkin mukamas nuori bilettäjä mutta kyllä minulla ongelma on. Aloitin juomisen 13-vuotiaana. Vuosien saatossa olen vain oppinut käyttäytymään paremmin humalassa ja juon kodissani, harvoin haluan käydä missään enää. Häpeän itseäni jo muutenkin.

Työt kyllä onnistuu, olen tunnollinen. Juon yleensä 2 krt/vko kunnon kännin ja kuuntelen musiikkia. Yritän unohtaa todellisuuden.

Olen kuitenkin niin masentunut, rahaton, ja häpeissäni etten jaksa enää. Elämä pyörii samaa rinkiä enkä jaksa olla enää yksin näiden asioiden kanssa. Haluan muutosta elämääni ja elää terveenä sekä hyvinvoivana enkä halua menneisyyteni enää luoda perustaa identiteetilleni.

Olen siis alkoholistien lapsi. Kotona oli todella epävakaata ja aina joku kännissä sekoilemassa ja väkivaltainen tms.

Se ei kuitenkaan saa olla enää tekosyy oman itseni hylkäämiseen. Haluan eheytyä ja mennä näiden ihmisten joukkoon, jotka sitä haluavat myös.

Ap

Vierailija
4/98 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet jo ottanut ensimmäiset, ja ehkä jopa sen isoimmat askeleet, kun olet tunnustanut itsellesi, että kaikki ei ole kunnossa tarvitset apua.

Se on näissä pään sairauksissa, joihin alkoholismi ja muut riippuvuudetkin kuuluvat, se ensimmäinen ja ratkaiseva askel, että tunnistaa itsestänsä sen, että jotain on vialla, ja tunnustaa, että tarvitsee muiden ihmisten apua. Seuraavana on se, että uskaltaa hakea sitä apua.

Muista: Siellä AA-kerhossa ei kukaan sinua paranna. Sinä saat sieltä toivottavasti työkaluja itsesi hoitamiseen ja parantamiseen. Sinulla pitää itseltäsi löytyä motivaatio tehdä töitä sen eteen, että opit ajattelemaan asioista niin, että pärjäät ilman päihteitä.

Vierailija
5/98 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ap tehnyt hyvän päätöksen.  Kun uusi ihminen tulee ryhmään, siellä ne jotka haluavat kertovat oman tarinansa alkoholismistaan. Mene sinne ilman pelkoa ja kuuntele.  Pakko ei ole puhua.

Vierailija
6/98 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä saat sieltä toivottavasti työkaluja itsesi hoitamiseen ja parantamiseen. Sinulla pitää itseltäsi löytyä motivaatio tehdä töitä sen eteen, että opit ajattelemaan asioista niin, että pärjäät ilman päihteitä.

Tuo ei ole AA-ohjelman mukainen ajatustapa. AA:ssa ajatellaan nimenomaan niin, että ihminen itse on voimaton alkoholismia vastaan (1. askel), hänen opittava uskomaan korkeampaan voimaan (2. askel) ja luovutettava elämänsä tälle (3. askel). Eli vain luovuttaminen ja Korkeampi voima voivat auttaa, ei se että oppii ajattelemaan eri tavalla, toimimaan eri tavalla tilanteissa, joissa yleensä on juonut jne.

Loput askeleet koostuvat siitä, että "siivotaan menneisyys" ja hyvitetään niille joita on loukattu (4.-9. askel), jatketaan sellaista elämää ja kehitetään tietoista yhteyttä jumalaan (10.-11. askel) ja levitetään samaa sanomaa muille (12. askel).

Eli AA on oikea paikka, jos ajattelee, ettei itse voi tehdä alkoholismilleen mitään ja ainoa vaihtoehto on luovuttaa kaikki jumalalle (AA-ryhmissä kerrotaan kyllä, ettei tarvitse uskoa Jumalaan vaan jumalana voi pitää vaikka lämpöpatteria tai pöydänjalkaa, mutta se se vasta järkevää onkin, luovuttaa tahtonsa ja elämänsä pöydänjalalle...)

Mitä hittoa sä selität? Olet aivan väärässä, tuo ei ole perusta 12 askeleen ohjelmalle.

Kyseessä on juurikin, että ottaa vastuun omasta elämästään mutta nöyrtyy tuolle voimattomuudelle riippuvuuden edessä, hakeutuu ihmisten lähelle ja luo hengellistä suhdetta itseensä ja muihin. Ihan vain saadakseen elämän merkityksen takaisin - pois riippuvuusajattelusta ja tärkeiden asioiden äärelle palaaminen takaisin elämässään.

Vierailija
7/98 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä saat sieltä toivottavasti työkaluja itsesi hoitamiseen ja parantamiseen. Sinulla pitää itseltäsi löytyä motivaatio tehdä töitä sen eteen, että opit ajattelemaan asioista niin, että pärjäät ilman päihteitä.

Tuo ei ole AA-ohjelman mukainen ajatustapa. AA:ssa ajatellaan nimenomaan niin, että ihminen itse on voimaton alkoholismia vastaan (1. askel), hänen opittava uskomaan korkeampaan voimaan (2. askel) ja luovutettava elämänsä tälle (3. askel). Eli vain luovuttaminen ja Korkeampi voima voivat auttaa, ei se että oppii ajattelemaan eri tavalla, toimimaan eri tavalla tilanteissa, joissa yleensä on juonut jne.

Loput askeleet koostuvat siitä, että "siivotaan menneisyys" ja hyvitetään niille joita on loukattu (4.-9. askel), jatketaan sellaista elämää ja kehitetään tietoista yhteyttä jumalaan (10.-11. askel) ja levitetään samaa sanomaa muille (12. askel).

Eli AA on oikea paikka, jos ajattelee, ettei itse voi tehdä alkoholismilleen mitään ja ainoa vaihtoehto on luovuttaa kaikki jumalalle (AA-ryhmissä kerrotaan kyllä, ettei tarvitse uskoa Jumalaan vaan jumalana voi pitää vaikka lämpöpatteria tai pöydänjalkaa, mutta se se vasta järkevää onkin, luovuttaa tahtonsa ja elämänsä pöydänjalalle...)

Mitä hittoa sä selität? Olet aivan väärässä, tuo ei ole perusta 12 askeleen ohjelmalle.

Kyseessä on juurikin, että ottaa vastuun omasta elämästään mutta nöyrtyy tuolle voimattomuudelle riippuvuuden edessä, hakeutuu ihmisten lähelle ja luo hengellistä suhdetta itseensä ja muihin. Ihan vain saadakseen elämän merkityksen takaisin - pois riippuvuusajattelusta ja tärkeiden asioiden äärelle palaaminen takaisin elämässään.

Kolme ensimmäistä askelta:

1. Myönsimme voimattomuutemme alkoholiin nähden ja että elämämme oli muodostunut sellaiseksi, ettemme omin voimin kyenneet selviytymään.

2. Opimme uskomaan, että joku itseämme suurempi voima voisi palauttaa terveytemme.

3. Päätimme luovuttaa tahtomme ja elämämme Jumalan huomaan -sellaisena kuin hänet käsitimme.

Vierailija
8/98 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tsempeistä!

Tässä olen lukenut alkoholismista paljonkin.

Tommy Hellsteniä ja muita kirjailijoita. Myös traumoista ja kaikenlaisesta tällaisesta identiteettiä horjuttavista aiheista.

Elämäni ei voi jatkua näin. Näen sen asian selvemmin ja noista kirjoista saan jo paljon tukea ja rohkeutta. On joku, joka ymmärtää.

Tätä sieltä vertaistuestakin haen, siis sitä etten tuntisi itseäni ulkopuoliseksi ja olisi jotain jossa olisin samalla viivalla kanssaolijoiden kanssa.

Olen nuori, ystäviä ei enää ole. Parisuhteet kaikki olleet hurjan huonoja. Väkivaltaa täynnä ja alkoholisteja.

Itse olen ollut enemmänkin mukamas nuori bilettäjä mutta kyllä minulla ongelma on. Aloitin juomisen 13-vuotiaana. Vuosien saatossa olen vain oppinut käyttäytymään paremmin humalassa ja juon kodissani, harvoin haluan käydä missään enää. Häpeän itseäni jo muutenkin.

Työt kyllä onnistuu, olen tunnollinen. Juon yleensä 2 krt/vko kunnon kännin ja kuuntelen musiikkia. Yritän unohtaa todellisuuden.

Olen kuitenkin niin masentunut, rahaton, ja häpeissäni etten jaksa enää. Elämä pyörii samaa rinkiä enkä jaksa olla enää yksin näiden asioiden kanssa. Haluan muutosta elämääni ja elää terveenä sekä hyvinvoivana enkä halua menneisyyteni enää luoda perustaa identiteetilleni.

Olen siis alkoholistien lapsi. Kotona oli todella epävakaata ja aina joku kännissä sekoilemassa ja väkivaltainen tms.

Se ei kuitenkaan saa olla enää tekosyy oman itseni hylkäämiseen. Haluan eheytyä ja mennä näiden ihmisten joukkoon, jotka sitä haluavat myös.

Ap

Tilanteesi vaikuttaa valoistalta, koska ratkaisevin asia on jo hoidettu. Eli ongelman tajuaminen ja motivaatio sen muuttamiseen. Lukeminenkin on erittäin hyödyllinen ja antoisa homma. Toivotan kaikkea hyvää!

Vierailija
9/98 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa ei sulta onnistunut AA, kun et sen vertaa ymmärtänyt että nuo askeleet on lähinnä sen illan ryhmäkokouksen teema, jonka kukin tulkitsee miten haluaa tai on kokonaan tulkitsematta ja puhuu puheenvuorollaan ihan mitä haluaa, niinkuin muutkin, paitsi se ärsyttävä jeesustelija tai hörhö joka haluaa saarnata.

Vierailija
10/98 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa ei sulta onnistunut AA, kun et sen vertaa ymmärtänyt että nuo askeleet on lähinnä sen illan ryhmäkokouksen teema, jonka kukin tulkitsee miten haluaa tai on kokonaan tulkitsematta ja puhuu puheenvuorollaan ihan mitä haluaa, niinkuin muutkin, paitsi se ärsyttävä jeesustelija tai hörhö joka haluaa saarnata.

Luulenpa tietäväni AA:sta enemmän kuin moni muu, on sen verran aikoinaan niitä penkkejä kulutettu Suomessa ja ulkomailla. Suomessa se kieltämättä poikkeaa muista maista siinä, että täällä käydään ryhmissä kun taas muualla ollaan ohjelmassa.

Voihan sitä käyttää elämänsä kuuntelemalla kuinka pomo on paska ja vaimo pihtari, mutta ei se kyllä eväitä toipumiseen anna. Mutta mene ap ja kokeile, sillähän se selviää, saatko sinä sieltä apua.

Vierailija
11/98 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä sinä! Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta kovasti toivoisin, että omat läheiseni, joilla on alkoholin kanssa ongelmia pääsisivät tuohon pisteeseen, jossa sinä olet. Tuo ensimmäisen askeleen ottaminen on varmasti vaikein ja vaatii rohkeutta, joten muista olla ylpeä itsestäsi.

Vierailija
12/98 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso olantaputus täältä! Itsellä pitkä tie asian tiimoilta, älä lannistu takapakeista vaan nouse aina uudestaan.

Opit kestämään elämäntuskaa ilman alkoholia. Joskus et enää tunne himoa miettiessäsi alkoholia, kaipaus vaan sitä turruttajaa kohtaan.

Uskalla olla yksin jos seura on kosteaa. Älä vertaa äläkä vähättele itseäsi ja tarinaasi.

Et halua valuttaa elämääsi pullon mukana, ja myöhemmin surra menetettyjä vuosia. Rukous Jeesuksen nimessä auttaa, olet niin urhea ja rakastettu!

Uskalla tuntea. Surua, tylsyyttä, tyhjyyttä, kiukkua, turhautumista, stressiä, nautintoa ja rauhallisuuttakin. Elämä ei lopu vaikka juominen loppuisi.

Vierailija
13/98 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulenpa tietäväni AA:sta enemmän kuin moni muu, on sen verran aikoinaan niitä penkkejä kulutettu Suomessa ja ulkomailla. Suomessa se kieltämättä poikkeaa muista maista siinä, että täällä käydään ryhmissä kun taas muualla ollaan ohjelmassa.

Voihan sitä käyttää elämänsä kuuntelemalla kuinka pomo on paska ja vaimo pihtari, mutta ei se kyllä eväitä toipumiseen anna. Mutta mene ap ja kokeile, sillähän se selviää, saatko sinä sieltä apua.

Miten sinä sitten toivuit?

Vierailija
14/98 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä sinä! Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta kovasti toivoisin, että omat läheiseni, joilla on alkoholin kanssa ongelmia pääsisivät tuohon pisteeseen, jossa sinä olet. Tuo ensimmäisen askeleen ottaminen on varmasti vaikein ja vaatii rohkeutta, joten muista olla ylpeä itsestäsi.

Ensimmäinen askel, myöntäminen ja rehellisyys, on tärkeä ja rohkea askel, mutta usein parantuminen ei ole nousujohteista kiitoa välittömästi sen jälkeen. Sitten taistelu alkaa, henkinen riippuvuus varsinkin voi olla pidempi ja takkuinen tie

Vierailija
15/98 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upeaa,tsemppiä!Hieno päätös.Olette kaikki samassa tilanteessa,hyvin se menee👍🏻

Vierailija
16/98 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos todella paljon kommenteistanne!

Minua pelottaa mutta kai se kuuluu asiaan. Minä oikeasti rukoilen, vaikka en uskovaiseksi itseäni nimittäisi. Minä vain yritän ottaa kaiken vastaan kuten onkin ja toipua. Tunnen tunteet kuten tunnen, nytkin. Pelkään, ettei kuitenkaan pelkästään aa:sta ole apua. Tarvitsen kovasti yhteisöllisyyttä ja säännöllisyyttä. Mikään työ ei riitä ja kuviteellinen elämänhallinta vaan tarvitsen kokonaisvaltaista hoitoa tähän. Alkoholiriippuvuus on ollut seuraus huonosta olosta ja minun täytyy kohdata se kaikki.

Pitkä tie tulossa, jostain on aloitettava. Siksi menen sinne kerhoon vaikka se vähän pelottaa ja epäilyttää, menen silti. Käyn myös muissa kerhoissa kun tuossa yhdessä, yritän käydä viikossa ainakin kahdessa kerhossa jonkin aikaa ja tunnustelen millaista se on, mitä sieltä saan. Jos koen edes vähän saavani sellaista apua kun tarvitsen ja voimia omaan toipumiseen, jatkan.

Ap

Vierailija
17/98 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämä ei lopu vaikka juominen loppuisi.

Sitten se vasta alkaa.

Vierailija
18/98 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos todella paljon kommenteistanne!

Minua pelottaa mutta kai se kuuluu asiaan. Minä oikeasti rukoilen, vaikka en uskovaiseksi itseäni nimittäisi. Minä vain yritän ottaa kaiken vastaan kuten onkin ja toipua. Tunnen tunteet kuten tunnen, nytkin. Pelkään, ettei kuitenkaan pelkästään aa:sta ole apua. Tarvitsen kovasti yhteisöllisyyttä ja säännöllisyyttä. Mikään työ ei riitä ja kuviteellinen elämänhallinta vaan tarvitsen kokonaisvaltaista hoitoa tähän. Alkoholiriippuvuus on ollut seuraus huonosta olosta ja minun täytyy kohdata se kaikki.

Pitkä tie tulossa, jostain on aloitettava. Siksi menen sinne kerhoon vaikka se vähän pelottaa ja epäilyttää, menen silti. Käyn myös muissa kerhoissa kun tuossa yhdessä, yritän käydä viikossa ainakin kahdessa kerhossa jonkin aikaa ja tunnustelen millaista se on, mitä sieltä saan. Jos koen edes vähän saavani sellaista apua kun tarvitsen ja voimia omaan toipumiseen, jatkan.

Ap

Vaikutat että olet hyvä sanoittamaan ja analysoimaan tilannettasi ja itseäsi. Ja että ajattelet paljon ja ahdistut helposti.

Siunausta matkallesi! Minä uskon sinuun että selviät

Vierailija
19/98 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulikohan sinusta jonkin sortin AA-varoittelijasaarnaaja? No, mahtuuhan maailmaan tuollaistakin puhetta, mikäs siinä. Ei kai se AA kaikille toimi. Mistä suosittelet toipumisen eväät hankittavaksi? Mistä itse olet avun löytänyt?

Vierailija
20/98 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siellä oikeasti tuo jumalajorina? Ei kuulosta tieteelliselle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä viisi