Aivovuoto Suomesta pois
Tämä on jo käynnissä, vaikka siitä(kin) vaietaan.
Olen itse muuttamassa perheineni pysyvästi pois; emme koe nyky-Suomea enää omaksemme.
Millään ei ole enää täällä väliä, kaikki käy. Motivaatio osallistua tämän maan asioihin ja rakentamiseen on poissa.
Vielä pari vuotta sitten en olisi voinut ajatella käyvän näin. Elämä on onneksi aina ihmisen omissa käsissä.
Kommentit (294)
Vierailija kirjoitti:
Asun pysyvästi ulkomailla. Aivoni eivät tosiaan ole mitenkään tärkeät millekään maalle. Ikävöin Suomea todella paljon ja arvostan. Käyn niin usein kuin mahdollista. Arki on kaikkialla maailmassa samankaltaista. Se isompi palkkakin saattaa haihtua samantien isompiin asuinkustannuksiin.
Tässä on tämän ketjun asiallisin ja viisain kommentti 👍
Vierailija kirjoitti:
Suomi on sijalla 168 aivovuotorankingissä 177 maasta. Joten suhteessa aika vähän täältä lähdetään.
Vähiten aivovuotoa top 10
Australia
Ruotsi
Norja
Kanada
Sveitsi
Tanska
Espanja
Qatar
Uusi Seelanti
SuomiEi vaikuta kriisimaalta ei.
Luettelet ison kasan valtavan rikkaita tai sitten valtavan isolla väestöllä olevia maita.
Tuliko ollenkaan mieleen, että Suomen vähäinen aivovuoto voi johtua myös vähäisestä aivojen määrästä. Suomen aivovuoto on kestänyt jo valtavan kauan ja nyt tilanne alkaa olla, että se aivovuodoksi luokiteltava massa on enää niin pieni, ettei se edes näy noissa tilastoissa enää. Suurin buumi taisi olla Nokian romahduksen ympärillä jo 2010 luvulla. Silloin insinööriä lappasi laivaan minkä kerkisi.
Mitä muita töitä on tarjolla kuin tekniikan alan (tai sairaanhoitajan Norjassa)? En usko, että millään museoalan tutkinnolla paljon hurrataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIKSEI KUKAAN KOSKAAN KERRO MINNE MUUTTAA?!
No itse nostan kytkintä heti, jos saan paikan keski-Euroopasta, Iso-Britanniasta, Irlannista tai Kanadasta. Tosin näkisin nykyisin myös Viron mahdollisena kohdemaana.
Toivottavasti olet jonkin todella halutun alan ammattilainen jos Kanadaan tai Iso-Britanniaan mielit. Tai erinomainen kielitaito keski-Eurooppaa varten.
Ainakin tekniikan alalla hyvä englanti riittää, ei tarvitse osata paikallista kieltä. Toki se antaisi enemmän vaihtoehtoja, mutta paljon on paikkoja joissa pelkkä englantikin riittää.
Hollantiin riittää. Muualla jää kyllä aika ulkopuolelle kaikesta jos ei osaa kieltä. Toki jos haluaa vaan tehdä töitä ja pyöriä expat porukoissa niin eihän se sitten haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen myös valmistautunut jo pois muuttamaan. Ei tule mitään näillä veroilla, maksuilla eikä tulevaisuuden tilanteella. Korviaan myöten veloissa oleva yliverotettu valtio, joka kuitenkaan ei enää tarjoa edes säällisesti toimivia peruspalveluita kuten sairaanhoitoa. Joka puolella on johtajan johtajaa niin että päät yhteen kolisee mutta mikään ei toimi. Muu kuin heidän itsensä palkanmaksu. Täysin kyvyttömiä muuleja ihan joka paikassa, oli se sitten firma tai eduskunta. Suurin ongelma kuitenkin on, että kulttuuri on niin päin, että Suomen kansalaisista ei täällä ihan oikeasti välitetä. Meidän puolesta päätetään vain että meidän pitää maksaa jokin ihan toinen huuhaa. Oli se sitten italian remontit tai saksan kaasut. Kaikki asiat on ryssitty.
Tosin tuo kaikki ei katkaissut kamelin selkää. Tämä sähköasia nyt viimeistään. Ihan liian kallista samaan aikaan kun kaikki muutkin kulut nousevat. Sekä muuttuu ilmeisesti vielä epävarmaksikin. En minä pysty työskentelemään pimeässä kynttilänvalossa. Minä tarvitsen työasemani. Enkä minä halua selitellä lapsilleni, miksi maasta tuli yhtäkkiä täysi kehitysmaa missä mihinkään voi enää luottaa.
Rakastan Suomea.... sitä vanhaa aitoa suomea. Tämä nykyinen mikä koskaan lie onkaan, ole Suomea nähnytkään.
Suomen velkaantumisaste on kylläkin erittäin alhainen euroalueen mittapuulla mitattuna. Asiat paranisivat paljon, jos velkaa otettaisiin lisää ja veroja alennettaisiin
Suomen velkaantuminen on räjähtämässä käsiin. Se johtuu siitä, että täällä on jo lähes kymmenen miljardin vaje joka ikinen vuosi valtion budjetissa. Päälle kaikkien muiden tahojen velkaantuminen. Kunnat, firmat ja yksityiset ihmiset. Kaikki on korviaan myöten veloissa ja kun korot nousee.... Naps.
Toisekseen ongelmana on se, minkä uutisista näet. Nykyisin joka viikko tulee yksi tai kaksi uutista, missä jokin asia on miljardiluokan summilla levinnyt käsiin. Oli se sitten jokin elvytyspaketti kymmenen miljardia sinne yksi tänne. Oli se sitten jokin uniper paketti kymmenen miljardia sinne ja yksi tänne. Hävittäjähankinta, ei kuin hinta vain tuplaantuu vaikka ole hävittäjän hävittäjää vielä vuosiin näköpiirissä.
Sen lisäksi vielä kun tuolla johtoporsailla asiat on päätetty päin prinkkalaa. Täällä tämä yksityinen elintaso on jossain baltian tasolla nykyisin. Eikä mitään toivoa, että siitä koskaan voisi nousta. Ei mitään.
Muualla sentään tulevaisuus näyttää valoisalta. Ne korjaa kyllä ongelmat ja arki jatkuu. Suomen ongelmien korjaaminen on vain pelkkää laastaria ja tulevia vielä paljon isompia ongelmia.
Missä tulevaisuus on valoisaa ja ongelmat korjataan muullakin kuin laastarilla?
Vierailija kirjoitti:
Mitä muita töitä on tarjolla kuin tekniikan alan (tai sairaanhoitajan Norjassa)? En usko, että millään museoalan tutkinnolla paljon hurrataan.
Johtuu ehkä siitä, että sulla ei ole aavistustakaan mitä sillä tutkinnolla tehdään. Kyllä meitä kirjasto-, arkisto- ja museoalan ihmisiä arvostetaan maailmalla. Suomessa toki ei olla kovassa nosteessa.
T. Arkistonhoitaja
Vierailija kirjoitti:
No eipä sillä museoalalle paljoa hurrata missään. Olen itse arvostetussa brittiläIsessä museossa töissä otin 40000 palkanalennuksen vuositasolla kun siirryin tähän hommaan yritysmaailmasta.
Ainakin täällä Lontoossa museoduunit sopivat vain varakkaiden lapsille ja puolisoille, muut eivät palkalla pärjää.
Ulkosuomalainen ihminen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tiedän useammankin tapauksen, jossa ulkomaille opiskelemaan lähteneet nuoret eivät ole palanneet Suomeen. Kyse ei ole siitä etteivätkö he olisi halunneet takaisin, vaan siitä että heitä ei ole useamman vuoden työnhaun jälkeen hyväksytty edes työhaastatteluihin. Joukossa on psykologiaa, EU-oikeutta ja kansainvälisiä suhteita lukeneita fiksuja nuoria. Jotenkin käsittämätöntä, itse uskon että tähän on vain kaksi syytä: kateus ja "mitäs läksit" –asenne, sekä verkostoitumiseksi kutsuttu nepotismi jossa paikan saa se sliipatuin jätkä joka tuntee pomon. Nämä osaajat voisivat tuoda lisää osaamista, mutta näköjään tässä maassa on silti varaa hyljeksiä oma-aloitteisia nuoria.
Tuossa voi olla tottakin, mutta toisaalta ulkomailla on ehkä opiskeltu myös tutkinto, joka ei anna suoraa pätevyyttä moneenkaan avoimena olevaan paikkaan. Esim. mainitsemistasi kolmesta alasta vain psykologia tarjoaisi ehkä hyvät näkymät, mutta onko sekään tutkinto miten yhteensopiva suomalaisiin vaatimuksiin nähden? EU-oikeus ja kv. suhteet ovat mielenkiintoisia aiheita, mutta julkisella sektorilla on hyvin rajallinen määrä paikkoja suhteessa korkeakoulutettujen työnhakijoiden määrään ja yksityiselle sektorille niillä voi olla vaikea työllistyä ollenkaan. Ei sen puoleen, firmat ja organisaatiot voisivat ryhdistäytyä ja alkaa suhtautua avoimemmin, mutta ulkomailla opiskelevien (itsekin suoritin tutkintoni ulkomailla) on myös hyvä miettiä, millaiset lähtökohdat oma opiskeluvalinta antaa työnhakuvaiheessa.
Julkisella sektorilla nämä eivät useinkaan riitä, kun vaatimuksena on yleensä suomalainen oikeustieteen tutkinto. Sen suorittaneelle nämä ulkomaiset opinnot ovat sitten plussaa ansiovertailussa.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä sillä museoalalle paljoa hurrata missään. Olen itse arvostetussa brittiläIsessä museossa töissä otin 40000 palkanalennuksen vuositasolla kun siirryin tähän hommaan yritysmaailmasta.
Ainakin täällä Lontoossa museoduunit sopivat vain varakkaiden lapsille ja puolisoille, muut eivät palkalla pärjää.
Ja olet siis nimenomaan museoalan tutkinnon tehnyt? Ja koska vertailet, niin ilmeisesti olit myös yksityisellä museossa töissä. Missä museossa Suomessa saa 40 000 vuodessa? Oli sitten kyse punnista tai euroista. Ja koska varmaan edelleen saat palkkaa, sun palkka oli yli 40 000 rahaa. Todellakin kannattaa vaihtaa. Varsinkin jos pääsee sinne yksityiselle.
Minä ja puolisoni lähdimme jo lähes kymmenen vuotta sitten (olemme lapsettomia korkeasti koulutettuja). Emme kadu emmekä ole palaamassa. Kauhulla katsomme uutisia mm. Suomen terveydenhuollon tilanteesta. Suomen suunta on todella huolestuttava.
Trolleista huutelevalle; onko niin vaikeaa uskoa, että ongelma on todellinen eikä mikään Venäjän trollien juttu? Tai, että ulkosuomalaiset ja ulkomaille muuttoa harkitsevat saattaisivat tuoda asiaa esille siinä toivossa, että Suomen suunta sittenkin kääntyisi parempaan? Ei Suomi ole ainakaan minulle ja puolisolleni yhdentekevä vaikka emme palaakaan. Ongelmat olisi helpompi korjata kun ne tunnustettaisiin ja ryhdyttäisiin toimeen. Itsepetoksessa eläminen ei auta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja olet siis nimenomaan museoalan tutkinnon tehnyt? Ja koska vertailet, niin ilmeisesti olit myös yksityisellä museossa töissä. Missä museossa Suomessa saa 40 000 vuodessa? Oli sitten kyse punnista tai euroista. Ja koska varmaan edelleen saat palkkaa, sun palkka oli yli 40 000 rahaa. Todellakin kannattaa vaihtaa. Varsinkin jos pääsee sinne yksityiselle.
Eikä pidä unohtaa sitä, että monessa maassa esim kansallisarkistoja, - museoita ja
-kirjastoja arvostetaan. Suomessa ne lasketaan täysin ylimääräiseksi vanhanaikaiseksi höpöhöpöksi, josta ennemmin hankkiuduttaisi kokonaan eroon ja jolle näin ollen annetaan mahdollisimman miniresurssit toimintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIKSEI KUKAAN KOSKAAN KERRO MINNE MUUTTAA?!
No itse nostan kytkintä heti, jos saan paikan keski-Euroopasta, Iso-Britanniasta, Irlannista tai Kanadasta. Tosin näkisin nykyisin myös Viron mahdollisena kohdemaana.
Toivottavasti olet jonkin todella halutun alan ammattilainen jos Kanadaan tai Iso-Britanniaan mielit. Tai erinomainen kielitaito keski-Eurooppaa varten.
Ainakin tekniikan alalla hyvä englanti riittää, ei tarvitse osata paikallista kieltä. Toki se antaisi enemmän vaihtoehtoja, mutta paljon on paikkoja joissa pelkkä englantikin riittää.
Hollantiin riittää. Muualla jää kyllä aika ulkopuolelle kaikesta jos ei osaa kieltä. Toki jos haluaa vaan tehdä töitä ja pyöriä expat porukoissa niin eihän se sitten haittaa.
Ulkopuolelle niin mistä? Mihin sitä sitten pitäisi osallistua niin hirveästi? En esim itse osaa kuvitella haluavani olla sellaisen ihmisen ystävä joka ei kykene kommunikoimaan englanniksi (koska koulutustaso ja yleinen asenne kansainvälisyyttä kohtaan olisi vaan liian suuri kuilu välillämme), eikä politiikka kiinnosta. Uutisetkin selain kääntää suoraan joten mihinkään ei ole pakko paikallista kieltä osata. En keksi mihin sitä paikallista kieltä olisi pakko osata, jos jonnekin muuttaa töiden perässä.
Juuri tänään mietin kuinka ihana olisi taas asua britanniassa. Perheelläni ei kohta ole enää sellaisia perhesyitä miksi jäädä Suomeen. Omaa ammattiani voi täällä toteuttaa kapea-alaisemmin kuin siellä pystyisin. Nyt kun lehdissä on näkynyt tavallista enemmän tuttuja maisemia, kaipuu sinne on yltynyt.
Vierailija kirjoitti:
Sote-ala
Vierailija kirjoitti:
Usein Suomi taas alkaa kiinnostamaan kun lapset lähenevät kouluikää
Mika siina suomen koulussa on mita suomalaiset ihanoi? Aivan kamala taso niissa. Aivan kaikissa. Mitaan huipputason kouluja ei ole ainuttakaan.
Me asuttiin 7v ulkomailla, tultiin nyt suomeen hetkeksi etta lapsi saa tutustua mun perheeseen taalla. Ja lahdetaan satavarmasti pois ennen kouluikaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä ja puolisoni lähdimme jo lähes kymmenen vuotta sitten (olemme lapsettomia korkeasti koulutettuja). Emme kadu emmekä ole palaamassa. Kauhulla katsomme uutisia mm. Suomen terveydenhuollon tilanteesta. Suomen suunta on todella huolestuttava.
Trolleista huutelevalle; onko niin vaikeaa uskoa, että ongelma on todellinen eikä mikään Venäjän trollien juttu? Tai, että ulkosuomalaiset ja ulkomaille muuttoa harkitsevat saattaisivat tuoda asiaa esille siinä toivossa, että Suomen suunta sittenkin kääntyisi parempaan? Ei Suomi ole ainakaan minulle ja puolisolleni yhdentekevä vaikka emme palaakaan. Ongelmat olisi helpompi korjata kun ne tunnustettaisiin ja ryhdyttäisiin toimeen. Itsepetoksessa eläminen ei auta mitään.
Tämä
Vierailija kirjoitti:
Juuri tänään mietin kuinka ihana olisi taas asua britanniassa. Perheelläni ei kohta ole enää sellaisia perhesyitä miksi jäädä Suomeen. Omaa ammattiani voi täällä toteuttaa kapea-alaisemmin kuin siellä pystyisin. Nyt kun lehdissä on näkynyt tavallista enemmän tuttuja maisemia, kaipuu sinne on yltynyt.
Sama täällä. Tulin takaisin Suomeen Brexitin takia ja nyt kaipuu takaisin on alkanut nostaa päätään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
IT-alan ja teknisen alan ihmisiä muuttaa aina maasta toiseen, se ei ole sen kummempaa. Kyllä heitä muuttaa myös Suomeen (yleensä heillä on prioriteetti turvallisuus, ilmasto tms). Ihmettelen vähän teitä jotka valitatte että Suomessa ei jää käteen tarpeeksi rahaa - kuinka paljon te oikein tarvitsette, kun kuitenkin tienaatte hyvin?
Joku asioista tietävä rekrykonsultti taisi kommentoida jollain palstalla että Venäjä, Intia ja entinen itäblokki on ainoat maat mistä on jotain kiinnostusta tulla Suomeen IT-alalle. Ei paljoa paina ilmasto ja turvallisuus jos Länsi-Euroopassa, jenkkilästä puhumattakaan, saa tuplat tai triplat alemmalla veroasteella. Suomella ei ole juuri mitään tarjottavaa IT-alan huippuosaajille.
No voin kuvitella. Tarjotaan huippukoodaajalle 6000e/kk mistä jää lapaan joku 3500e/kk. Ja kaikki on helvetin kallista ja yli puolet vuodesta on helvetin kylmää ja pimeää ja ankeaa.
Itse muutin pois 5 vuotta sitten, ensin Aasiaan ja nyt Keski-Eurooppaan. Ostovoima on ollut paljon parempi ja ylipäätään meno "normaalimpaa." Suomi on muuttunut nuoruudestani todella paljon, järjen käyttö tuntuu olevan vähäistä. Tai ehkä se on aina ollut tuollaista, en tiedä. Joskus kotimaan outoudet tajuaa paremmin ulkomailta käsin.
Mitään paluusuunnitelmia ei ole, muttei se nyt poissuljettuakaan ole. Aika isoja muutoksia pitäisi tapahtua... Joskus tuntuu, ettei suomalaiset oikein itse ymmärrä, miten köyhää ja tarkoin säädeltyä heidän elämänsä on.
Asun pysyvästi ulkomailla. Aivoni eivät tosiaan ole mitenkään tärkeät millekään maalle. Ikävöin Suomea todella paljon ja arvostan. Käyn niin usein kuin mahdollista. Arki on kaikkialla maailmassa samankaltaista. Se isompi palkkakin saattaa haihtua samantien isompiin asuinkustannuksiin.