Aivovuoto Suomesta pois
Tämä on jo käynnissä, vaikka siitä(kin) vaietaan.
Olen itse muuttamassa perheineni pysyvästi pois; emme koe nyky-Suomea enää omaksemme.
Millään ei ole enää täällä väliä, kaikki käy. Motivaatio osallistua tämän maan asioihin ja rakentamiseen on poissa.
Vielä pari vuotta sitten en olisi voinut ajatella käyvän näin. Elämä on onneksi aina ihmisen omissa käsissä.
Kommentit (294)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä muita töitä on tarjolla kuin tekniikan alan (tai sairaanhoitajan Norjassa)? En usko, että millään museoalan tutkinnolla paljon hurrataan.
No eipä sillä museoalalle paljoa hurrata missään. Olen itse arvostetussa brittiläIsessä museossa töissä otin 40000 palkanalennuksen vuositasolla kun siirryin tähän hommaan yritysmaailmasta.
Ainakin täällä Lontoossa museoduunit sopivat vain varakkaiden lapsille ja puolisoille, muut eivät palkalla pärjää.
Ja olet siis nimenomaan museoalan tutkinnon tehnyt? Ja koska vertailet, niin ilmeisesti olit myös yksityisellä museossa töissä. Missä museossa Suomessa saa 40 000 vuodessa? Oli sitten kyse punnista tai euroista. Ja koska varmaan edelleen saat palkkaa, sun palkka oli yli 40 000 rahaa. Todellakin kannattaa vaihtaa. Varsinkin jos pääsee sinne yksityiselle.
Kyllä opiskelin museoalan tutkinnon töiden ohessa, olin aiemmin eri alalla joskin aika samanlaisissa tehtävissä. Nyt jo 10 vuotta museossa ja palkka ei edelleenkään ole 40000 vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Mä tiedän useammankin tapauksen, jossa ulkomaille opiskelemaan lähteneet nuoret eivät ole palanneet Suomeen. Kyse ei ole siitä etteivätkö he olisi halunneet takaisin, vaan siitä että heitä ei ole useamman vuoden työnhaun jälkeen hyväksytty edes työhaastatteluihin. Joukossa on psykologiaa, EU-oikeutta ja kansainvälisiä suhteita lukeneita fiksuja nuoria. Jotenkin käsittämätöntä, itse uskon että tähän on vain kaksi syytä: kateus ja "mitäs läksit" –asenne, sekä verkostoitumiseksi kutsuttu nepotismi jossa paikan saa se sliipatuin jätkä joka tuntee pomon. Nämä osaajat voisivat tuoda lisää osaamista, mutta näköjään tässä maassa on silti varaa hyljeksiä oma-aloitteisia nuoria.
Johtajat ja HR -ihmiset sanovat Kauppalehdessä että kannattaa käydä ulkomailla hakemassa työkokemusta. Mutta jostain kumman syystä Suomeen palatessa se 3v expat-työkokemus on ceeveessä yhtä hyödyllinen kuin 3v työttömänä. En ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Muuttaisin minäkin, mutta ilmastotekijät pelottavat. En halua asua paikassa jossa kesällä on 40 c lämmintä (lähes kaikki paikat Skandinaviaa ja Kanadaa lukuun ottamatta).
Sori, kanadassa on jopa lahemmas +50 helteet ollut viime vuosina ja metsa tulessa. Tultiin sielta juuri takaisin suomeen. Taalla on puhdas ilma ja ihanan viilea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein Suomi taas alkaa kiinnostamaan kun lapset lähenevät kouluikää
Mika siina suomen koulussa on mita suomalaiset ihanoi? Aivan kamala taso niissa. Aivan kaikissa. Mitaan huipputason kouluja ei ole ainuttakaan.
Me asuttiin 7v ulkomailla, tultiin nyt suomeen hetkeksi etta lapsi saa tutustua mun perheeseen taalla. Ja lahdetaan satavarmasti pois ennen kouluikaa.
Miten ne muka maailmalla on parempi?
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaalainen, täällä aikoinaan 5 vuotta asunut ystäväni totesi kerran Suomen olevan hyvä maa, mutta "ihmisten olevan helvetin outoja" – koulukiusaajia, nihilistejä, autistisia piirteitä omaavia kyräilijöitä, eikä kenenkään mielestä Suomessa ole ikinä kivaa, ja jos on niin ei saisi olla. Mielestäni tämä osuu aika lailla ongelmien ytimeen, eduskunta on samaa kansaa kuin me muutkin, koulukiusaajat pompottelevat toisiaan työelämässä ja kutsuvat sitä "tehostamiseksi" ja kaikessa mennään p-se edellä puuhun.
No kyllähän sen täällä palstallakin näkee. Jos joku tienaa bruttona yli 5000e/kk niin sanotaan että ei kukaan ansaitse noin isoja palkkoia tai jotain vastaavaa älyvapaata. Ilmeisesti kateudesta tämä kumpuaa?
Yksi kaveri menestyi bisneksissään ja ostin Porschen (muutaman vuoden vanha perus 911). Ihmiset kadulla näyttivät keskisormea ja puivat nyrkkiä. Muutti Ruotsiin ja osti uuden Porschen (ne on siellä paljon halvempia) eikä se herätä raivoa kanssaihmisissä.
Expat75 kirjoitti:
Itse muutin pois 5 vuotta sitten, ensin Aasiaan ja nyt Keski-Eurooppaan. Ostovoima on ollut paljon parempi ja ylipäätään meno "normaalimpaa." Suomi on muuttunut nuoruudestani todella paljon, järjen käyttö tuntuu olevan vähäistä. Tai ehkä se on aina ollut tuollaista, en tiedä. Joskus kotimaan outoudet tajuaa paremmin ulkomailta käsin.
Mitään paluusuunnitelmia ei ole, muttei se nyt poissuljettuakaan ole. Aika isoja muutoksia pitäisi tapahtua... Joskus tuntuu, ettei suomalaiset oikein itse ymmärrä, miten köyhää ja tarkoin säädeltyä heidän elämänsä on.
Mikä Keski-Euroopassa on vapaampaa?
Pitääkö se paikkaansa, kun jotkut sanovat, että siellä ostovoima on parempi? Palkasta jää enemmän käteen?
Vierailija kirjoitti:
Köpläge kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä taas Suomelle vihamielistä puhetta ja aika heppoisin perustein. Kyseessä on trolli. Jos olisi kyseessä aito aloitus, perustelut aloituksessa eivät olisi niin ympäripyöreät. Totta kai Suomesta voi lähteä pois. Tämä on vapaa maa, mutta aloittaja on feikki ja yrittää saada aikaan ajatusta, että Suomessa olisi nyt jotenkin erityisen katastrofaalista. Eikä edes selitä miksi.
Suomi on ollut jo vuosia vararikon partaalla. Kohta meidän korkea luottoluokitus tipahtaa toiseen päähän. Kusettamalla sitä on pidetty keinotekoisesti ylhäällä.
Finland köper sina kreditratingar, medan grannarna låter värderarna göra det för egen räkning. Finland ljuger om sin arbetslöshet genom Statistikcentralen. Grannarna behöver inte dubbelstandard, utan rapporterar siffrorna från sina lokala ANM. Man kunde fortsätta listan, helt som i Grekland, men varför bry sig då IMF snart presenterar den samt korrigerande åtgärder som bonus.
Aina puhutaan, että Suomi on rikas ja vauras. Silti täällä harvalla ihmisellä on varaa ostaa uutta autoa. Tiet on kuin mongoliassa. Lääkäri-tason ihmisetkin elää kädestä suuhun. Kämpät pienenee vuosi vuodelta. Eikö ihmisillä oikeasti sen verran aivosoluja päässä ole, että ne tajua kerrotussa asiassa ja siinä oikeassa ympäristössä olevan jotain ristiriitaa? On kuin Pohjois-koreassa. Länsimaalaisittain häkellyttävillä numeroilla valittu Niinistö on se jumal-hahmo. Ei tainnut edes se Kim Jong-Un saada noin suurta vaalivoittoa. Sitä ei kuitenkaan kerrottu kansalle, että ulkomailla tuota vaalitulostakin pidettiin "sairaana". Alkoivat epäillä jopa vaalivilppiä. Olivat lähettämässä vaalitarkastajia tänne. Koko maa pelkkää valhetta.
Minä kuitenkin uskon tuohon tulokseen. Tyhmä kansa valitsee arvoisensa johtajan. Ei siinä mitään vilppiä ole.
Oli järkytys käydä autolomalla Ruotsissa. Kaikki tiet olivat niin hyviä ja asfaltti priimaa. Ei kuoppia ei uria eikä routarailoja vaikka ihan sama talvi sielläkin on. Ja missään ei näkynyt niitä lappupaikkoja ajoradalla, koska on ilmeisesti varaa päällystää koko tie kunnolla ettei tarvii hätäkorjailla.
Kieltämättä Venäjä on lähin vertailukohde Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Minä ja puolisoni lähdimme jo lähes kymmenen vuotta sitten (olemme lapsettomia korkeasti koulutettuja). Emme kadu emmekä ole palaamassa. Kauhulla katsomme uutisia mm. Suomen terveydenhuollon tilanteesta. Suomen suunta on todella huolestuttava.
Trolleista huutelevalle; onko niin vaikeaa uskoa, että ongelma on todellinen eikä mikään Venäjän trollien juttu? Tai, että ulkosuomalaiset ja ulkomaille muuttoa harkitsevat saattaisivat tuoda asiaa esille siinä toivossa, että Suomen suunta sittenkin kääntyisi parempaan? Ei Suomi ole ainakaan minulle ja puolisolleni yhdentekevä vaikka emme palaakaan. Ongelmat olisi helpompi korjata kun ne tunnustettaisiin ja ryhdyttäisiin toimeen. Itsepetoksessa eläminen ei auta mitään.
Ei kukaan kaipaa täällä mitään lapsettomia aikuislapsia vinkumassa.
Vierailija kirjoitti:
Expat75 kirjoitti:
Itse muutin pois 5 vuotta sitten, ensin Aasiaan ja nyt Keski-Eurooppaan. Ostovoima on ollut paljon parempi ja ylipäätään meno "normaalimpaa." Suomi on muuttunut nuoruudestani todella paljon, järjen käyttö tuntuu olevan vähäistä. Tai ehkä se on aina ollut tuollaista, en tiedä. Joskus kotimaan outoudet tajuaa paremmin ulkomailta käsin.
Mitään paluusuunnitelmia ei ole, muttei se nyt poissuljettuakaan ole. Aika isoja muutoksia pitäisi tapahtua... Joskus tuntuu, ettei suomalaiset oikein itse ymmärrä, miten köyhää ja tarkoin säädeltyä heidän elämänsä on.
Mikä Keski-Euroopassa on vapaampaa?
Pitääkö se paikkaansa, kun jotkut sanovat, että siellä ostovoima on parempi? Palkasta jää enemmän käteen?
Korkeastikoulutetuilla on useimmissa maissa huomattavasti korkeampi palkka. Esim siinä missä suomessa palkka voi olla 50te vuodessa, vastaavasta voi saada saksassa/Alankomaissa/itävallassa yms 100te. Sveitsissä 150te. Ensin mainituissa verotus on suomen luokkaa mutta elinkustannukset pienemmät, käteen jää ison palkan takia jopa tuplat suomeen. Sveitsi on toki kallis mutta verot pienemmät, ja käteen voi jäädä jopa kolminkertainen summa suomeen verrattuna. Eli kyllä, ostovoima on järkyttävän paljon parempi.
Vierailija kirjoitti:
"aivovuoto" taitaa kuulua itänaapurin eli Venäjän sanastoon.
"Aivovuoto tarkoittaa työikäisten koulutettujen ihmisten muuttamista maasta toiseen. Tällöin alkuperämaa häviää menettäessään osaavaa työvoimaa, ja kohdemaa hyötyy saadessaan sitä.
Ilmaisu aivovuoto (brain drain) keksittiin Englannissa 1950-luvulla, kun koulutetut ihmiset muuttivat Yhdysvaltoihin ja Kanadaan."
Ei taida olla aivovuotoa näiden lähtijöiden meno. Näyttää olevan elämänhallintaongelmia ja mt-ongelmaa. Kuvaakin ennemmin aivottomaksi vuodoksi. Sama ruikutus jatkuu mihin ikinä menevätkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ja puolisoni lähdimme jo lähes kymmenen vuotta sitten (olemme lapsettomia korkeasti koulutettuja). Emme kadu emmekä ole palaamassa. Kauhulla katsomme uutisia mm. Suomen terveydenhuollon tilanteesta. Suomen suunta on todella huolestuttava.
Trolleista huutelevalle; onko niin vaikeaa uskoa, että ongelma on todellinen eikä mikään Venäjän trollien juttu? Tai, että ulkosuomalaiset ja ulkomaille muuttoa harkitsevat saattaisivat tuoda asiaa esille siinä toivossa, että Suomen suunta sittenkin kääntyisi parempaan? Ei Suomi ole ainakaan minulle ja puolisolleni yhdentekevä vaikka emme palaakaan. Ongelmat olisi helpompi korjata kun ne tunnustettaisiin ja ryhdyttäisiin toimeen. Itsepetoksessa eläminen ei auta mitään.
Ei kukaan kaipaa täällä mitään lapsettomia aikuislapsia vinkumassa.
Lapsettomien varmaan kannattaakin muuttaa ulkomaille, jos ajattelee vaikka verojen kannalta. Mikä on Suomen kilpailuvaltti, mitä se voi tarjota hyvin koulutetulle pariskunnalle tai sinkulle?
Expat75 kirjoitti:
Tämä on jotenkin ärsyttävää, että odotetaan että joku muu tekee valmiiksi hyvän maan johon sinä ja muut sitten suvaitsette palata.
Minulla oli työkaveri joka aina kertoi että hänen sukulaiset pääsivät sodan jälkeen pois Suomesta Amerikkaan koska silloin Suomessa oli kovin ankeaa. Palasivat sitten myöhemmin. Tekee mieli sanoa, että ai, minun sukulaiseni jäivät rakentamaan tässä kotimaasta hyvää paikkaa kaikille, jopa näille sinun kirsikat kakusta poimiville sukulaisillesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köpläge kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä taas Suomelle vihamielistä puhetta ja aika heppoisin perustein. Kyseessä on trolli. Jos olisi kyseessä aito aloitus, perustelut aloituksessa eivät olisi niin ympäripyöreät. Totta kai Suomesta voi lähteä pois. Tämä on vapaa maa, mutta aloittaja on feikki ja yrittää saada aikaan ajatusta, että Suomessa olisi nyt jotenkin erityisen katastrofaalista. Eikä edes selitä miksi.
Suomi on ollut jo vuosia vararikon partaalla. Kohta meidän korkea luottoluokitus tipahtaa toiseen päähän. Kusettamalla sitä on pidetty keinotekoisesti ylhäällä.
Finland köper sina kreditratingar, medan grannarna låter värderarna göra det för egen räkning. Finland ljuger om sin arbetslöshet genom Statistikcentralen. Grannarna behöver inte dubbelstandard, utan rapporterar siffrorna från sina lokala ANM. Man kunde fortsätta listan, helt som i Grekland, men varför bry sig då IMF snart presenterar den samt korrigerande åtgärder som bonus.
Aina puhutaan, että Suomi on rikas ja vauras. Silti täällä harvalla ihmisellä on varaa ostaa uutta autoa. Tiet on kuin mongoliassa. Lääkäri-tason ihmisetkin elää kädestä suuhun. Kämpät pienenee vuosi vuodelta. Eikö ihmisillä oikeasti sen verran aivosoluja päässä ole, että ne tajua kerrotussa asiassa ja siinä oikeassa ympäristössä olevan jotain ristiriitaa? On kuin Pohjois-koreassa. Länsimaalaisittain häkellyttävillä numeroilla valittu Niinistö on se jumal-hahmo. Ei tainnut edes se Kim Jong-Un saada noin suurta vaalivoittoa. Sitä ei kuitenkaan kerrottu kansalle, että ulkomailla tuota vaalitulostakin pidettiin "sairaana". Alkoivat epäillä jopa vaalivilppiä. Olivat lähettämässä vaalitarkastajia tänne. Koko maa pelkkää valhetta.
Minä kuitenkin uskon tuohon tulokseen. Tyhmä kansa valitsee arvoisensa johtajan. Ei siinä mitään vilppiä ole.
Oli järkytys käydä autolomalla Ruotsissa. Kaikki tiet olivat niin hyviä ja asfaltti priimaa. Ei kuoppia ei uria eikä routarailoja vaikka ihan sama talvi sielläkin on. Ja missään ei näkynyt niitä lappupaikkoja ajoradalla, koska on ilmeisesti varaa päällystää koko tie kunnolla ettei tarvii hätäkorjailla.
Ironisesti. Maailman rikkaimmassa Norjassa tuokin asia on ihan päälaellaan. En tiedä kummassa on surkeampi, Suomessa vai Norjassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on sijalla 168 aivovuotorankingissä 177 maasta. Joten suhteessa aika vähän täältä lähdetään.
Vähiten aivovuotoa top 10
Australia
Ruotsi
Norja
Kanada
Sveitsi
Tanska
Espanja
Qatar
Uusi Seelanti
SuomiEi vaikuta kriisimaalta ei.
Och källan är?
globaleconomy.com. Hakusana brain drain
Sajten är till salu och innehåller ingen information.
Ni är nog för gulliga. Man ber om en källa till information som väsentligt skiljer sig från det som olika länders statistikcentraler producerar. Då någon ger en källa, inte ens en länk, och det visar sig vara något som låter bra, men inte existerar, ger ni alla spaltdårar tummen ner. Hur rädda är ni på riktigt för att era mjölkkossor flyttar utomlands? På basen av beteendet här är nivån närmast hysterisk.
Har ni någonsin funderat på att skaffa ert eget bröd själva, via arbete som ni själva utför och vars resultat någon frivilligt köper?
Vierailija kirjoitti:
Joku persu tai trolli leikkii täällä biokemistiä.
Vihervasemmistolle on mahdotonta myöntää, että hullut enerigiapoliittiset tavoitteenne aiheuttavat koulutettujen joukkopaon Suomesta lähivuosina. Suomalaiset elinkustannukset yhdistettynä siihen, että maksatatte meillä koko muun maailman energiapolitiikan, on jokaiselle ajattelevalle ihmiselle mahdoton yhtälö. Kun tähän vielä lisätään se, että tänne haalitaan uusia elätettäviä, jotka eivät tee tuottavaa työtä, vaan sen sijaan lisäävät turvattomuutta ja yhteiskunnan hajaannusta, ajattelevat ihmiset lähtevät pois jonnekin, jossa voi edes ansaita tarpeeksi kompensoidakseen muita ongelmakohtia.
Me olemme myös lähdössä pois itse olen DI ja vaimo kans ja sit mekin löydettii töitä ja meilläkin menee ihan vitu hianosti
Keskieuroopassa naiset näkevät enemmän vaivaa parisuhteen eteen. Jos ei nainen panosta suhteeseen niin mies saa Lidlin reissulla seksiä mallinnäköiseltä naiselta parilla kympillä. Sasksa ei ole paska maa.