Aivovuoto Suomesta pois
Tämä on jo käynnissä, vaikka siitä(kin) vaietaan.
Olen itse muuttamassa perheineni pysyvästi pois; emme koe nyky-Suomea enää omaksemme.
Millään ei ole enää täällä väliä, kaikki käy. Motivaatio osallistua tämän maan asioihin ja rakentamiseen on poissa.
Vielä pari vuotta sitten en olisi voinut ajatella käyvän näin. Elämä on onneksi aina ihmisen omissa käsissä.
Kommentit (294)
Taitaa älykkyysosamäärä nousta kunhan aloittaja muuttaa pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köpläge kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä taas Suomelle vihamielistä puhetta ja aika heppoisin perustein. Kyseessä on trolli. Jos olisi kyseessä aito aloitus, perustelut aloituksessa eivät olisi niin ympäripyöreät. Totta kai Suomesta voi lähteä pois. Tämä on vapaa maa, mutta aloittaja on feikki ja yrittää saada aikaan ajatusta, että Suomessa olisi nyt jotenkin erityisen katastrofaalista. Eikä edes selitä miksi.
Suomi on ollut jo vuosia vararikon partaalla. Kohta meidän korkea luottoluokitus tipahtaa toiseen päähän. Kusettamalla sitä on pidetty keinotekoisesti ylhäällä.
Finland köper sina kreditratingar, medan grannarna låter värderarna göra det för egen räkning. Finland ljuger om sin arbetslöshet genom Statistikcentralen. Grannarna behöver inte dubbelstandard, utan rapporterar siffrorna från sina lokala ANM. Man kunde fortsätta listan, helt som i Grekland, men varför bry sig då IMF snart presenterar den samt korrigerande åtgärder som bonus.
Aina puhutaan, että Suomi on rikas ja vauras. Silti täällä harvalla ihmisellä on varaa ostaa uutta autoa. Tiet on kuin mongoliassa. Lääkäri-tason ihmisetkin elää kädestä suuhun. Kämpät pienenee vuosi vuodelta. Eikö ihmisillä oikeasti sen verran aivosoluja päässä ole, että ne tajua kerrotussa asiassa ja siinä oikeassa ympäristössä olevan jotain ristiriitaa? On kuin Pohjois-koreassa. Länsimaalaisittain häkellyttävillä numeroilla valittu Niinistö on se jumal-hahmo. Ei tainnut edes se Kim Jong-Un saada noin suurta vaalivoittoa. Sitä ei kuitenkaan kerrottu kansalle, että ulkomailla tuota vaalitulostakin pidettiin "sairaana". Alkoivat epäillä jopa vaalivilppiä. Olivat lähettämässä vaalitarkastajia tänne. Koko maa pelkkää valhetta.
Minä kuitenkin uskon tuohon tulokseen. Tyhmä kansa valitsee arvoisensa johtajan. Ei siinä mitään vilppiä ole.
Oli järkytys käydä autolomalla Ruotsissa. Kaikki tiet olivat niin hyviä ja asfaltti priimaa. Ei kuoppia ei uria eikä routarailoja vaikka ihan sama talvi sielläkin on. Ja missään ei näkynyt niitä lappupaikkoja ajoradalla, koska on ilmeisesti varaa päällystää koko tie kunnolla ettei tarvii hätäkorjailla.
Ruotsissa on kyllä leudommat talvet ihan pohjoista lukuunottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tiedän useammankin tapauksen, jossa ulkomaille opiskelemaan lähteneet nuoret eivät ole palanneet Suomeen. Kyse ei ole siitä etteivätkö he olisi halunneet takaisin, vaan siitä että heitä ei ole useamman vuoden työnhaun jälkeen hyväksytty edes työhaastatteluihin. Joukossa on psykologiaa, EU-oikeutta ja kansainvälisiä suhteita lukeneita fiksuja nuoria. Jotenkin käsittämätöntä, itse uskon että tähän on vain kaksi syytä: kateus ja "mitäs läksit" –asenne, sekä verkostoitumiseksi kutsuttu nepotismi jossa paikan saa se sliipatuin jätkä joka tuntee pomon. Nämä osaajat voisivat tuoda lisää osaamista, mutta näköjään tässä maassa on silti varaa hyljeksiä oma-aloitteisia nuoria.
Johtajat ja HR -ihmiset sanovat Kauppalehdessä että kannattaa käydä ulkomailla hakemassa työkokemusta. Mutta jostain kumman syystä Suomeen palatessa se 3v expat-työkokemus on ceeveessä yhtä hyödyllinen kuin 3v työttömänä. En ymmärrä.
Koska Suomessa työpaikat jaetaan hyväveliperiaatteella, ei todellisen osaamisen mukaan. Jokainen todellinen osaaja muodostaa siten uhan suurimmalle osalle työssä olijoista eli näistä työpaikkojen hallussapitäjistä.
Suosittelen tsekkaamaan työmarkkinat esim USA:ssa tai Britanniassa hyväveliverkostot ihan eri sfääreissä. T:kummassakin maassa työskennellyt
Vierailija kirjoitti:
Expat75 kirjoitti:
Itse muutin pois 5 vuotta sitten, ensin Aasiaan ja nyt Keski-Eurooppaan. Ostovoima on ollut paljon parempi ja ylipäätään meno "normaalimpaa." Suomi on muuttunut nuoruudestani todella paljon, järjen käyttö tuntuu olevan vähäistä. Tai ehkä se on aina ollut tuollaista, en tiedä. Joskus kotimaan outoudet tajuaa paremmin ulkomailta käsin.
Mitään paluusuunnitelmia ei ole, muttei se nyt poissuljettuakaan ole. Aika isoja muutoksia pitäisi tapahtua... Joskus tuntuu, ettei suomalaiset oikein itse ymmärrä, miten köyhää ja tarkoin säädeltyä heidän elämänsä on.
Tämä on jotenkin ärsyttävää, että odotetaan että joku muu tekee valmiiksi hyvän maan johon sinä ja muut sitten suvaitsette palata.
Minulla oli työkaveri joka aina kertoi että hänen sukulaiset pääsivät sodan jälkeen pois Suomesta Amerikkaan koska silloin Suomessa oli kovin ankeaa. Palasivat sitten myöhemmin. Tekee mieli sanoa, että ai, minun sukulaiseni jäivät rakentamaan tässä kotimaasta hyvää paikkaa kaikille, jopa näille sinun kirsikat kakusta poimiville sukulaisillesi.
Yhdellä ihmisellä on kovin vähän vaikutusvaltaa muuttaa valtion suuntaa varsinkin jos ei halua olla poliitikko tms. vaan esimerkiksi fysiikan tutkija. Synnyinmaataan ei myöskään kukaan pääse valitsemaan. Harva haluaa uhrata ainutkertaista elämäänsä taisteluun tuulimyllyjä vastaan jos haluamansa kaltaisen tilanteen saa ihan sillä, että muuttaa muualle.
Suomessa ongelmista ei mielellään saisi edes puhua ja mitään ei varsinkaan asioille tehdä vaikka ongelmat ja heikkenevä tilanne olisi hyvin tiedossa vuosikymmeniä. Esimerkkinä terveydenhuolto. Toki on myös asioita joille ei voi mitään (kuten pitkä ja pimeä talvi) mutta sekin on vain hyväksyttävä, että jotkut lähtevät sellaisestakin syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähdimme jo seitsemän vuotta sitten eikä kaduta. Asumme Amerikan itärannikolla. Lapset opiskelevat jo ammattiin täällä, pärjäsivät hyvin high schoolissa joten stipendit tipahtivat avuksi.
Pärjääjät pärjää kaikkialla, luuserit tippuu kaikkialla.
Ymmärrän sen, että te pärjäätte ja teillä on kaikki hyvin. Silti kukaan ei voi tietää mitä elämässä tulee vastaan. Ihminen ei voi taata menestymistään, terveyttään tai määrittää kaikkea muutenkaan. On ilkeää ja ylimielistä leikki jotain ihmistä suurempaa vain koska teillä on mennyt kaikki hyvin. Jos olisitte joutuneet työttömiksi, menettäneet varallisuuden, olisitte sairastuneet tai lapsenne olisivat sairastuneet yms pahaa olisi tapahtunut. Miten sitten? Olisitteko itse silloin niitä luusereita kun että olisikaan pärjänneet? Minusta ette, mutta jos miettii sinun näkökulmaasi niin sitten olisit itsekin luuseri omien ajatustesi mukaan. Tämä sivusta kirjoitettuna. Ei kannata olla liian ylpeä.
Ehkä olikin parempi, että menitte sinne ettekä myöskään koskaan palaa tänne takaisin. Siis meille tänne jääneille suomalaisille. Muistakaa viettää myös Suomen kesäaika siellä.
Tai kolmas viesti ei sitten ole minun kirjoittamani. Kirjoitin vaan tuon toisen viestin. Oli pakko selventää asiaa.
Se olikin minun kirjoittamani noille ensimmäisen viestin kirjoittaneille, jotka kerskuivat Amerikkaan muutollaan.
Itse voisin lähteä, vaikka en ole kuin bussikuski, mutta sillä koulutuksella saa helpolla töitä vaikka saksasta. Alunperin olen insinööri, mut sillä alalla ei ollut töitä, koska tehtaat meni Kiinaan suureksi osin.
Vierailija kirjoitti:
Itse voisin lähteä, vaikka en ole kuin bussikuski, mutta sillä koulutuksella saa helpolla töitä vaikka saksasta. Alunperin olen insinööri, mut sillä alalla ei ollut töitä, koska tehtaat meni Kiinaan suureksi osin.
Lähde ihmeessä, ei se ota jos ei annakaan.
Vierailija kirjoitti:
Korkeasti koulutetun ei todellakaan kannata jäädä suomeen, täällä saa murto-osan siitä, mitä muualla saa. Esimerkkinä oma alani eli museoala, jossa mediaanipalkka on 2600 euroa brutto. Museossa toimiminen edellyttää yliopistotason tutkintoa erityisopintoineen. Museotyössä, kuraattorina tai amanuenssina saan vähintään kolminkertaisen palkan lähes missä vain muualla ja verotus on 1/3 siitä mitä suomessa. Sama juttu puolisolla it hommissa, teki muutaman vuoden töitä jenkeissä jossa sai viisinkertaista palkkaa ja verot silti puolet vähemmän mitä suomessa. Aikamoinen siivu jäi säästöön. Esimerkiksi amerikassa on mahdollisuus vaikuttaa siihen, mihin rahat käytät, täällä valtio päättää sen sun puolesta tähtitieteellisillä veroilla ja saat pienen rahasumman, jolla ostat ruuan ja maksat laskut, mihinkään muuhun ei ole varaa. Muutamme viimeistään vuoden kuluttua pois suomesta.
Tervemenoa!
Museo-ihminen saa palkkansa verovaroista, eräitä poikkeuksia lukuunottamatta.
Museossa aika menee pitkälti kahvin juontiin, ja mitä nyt pölyhuiskalla heiluttelee pölyjä kamojen päältä.
Tälläisestä hommasta 2000 euroakin on kuussa liikaa.
Tuohon hommaan kävis kuka tahansa kellä on alaan palo.
Vierailija kirjoitti:
Ihan samalla tavalla me koulutetut korporaatiohait ehdimme maata puoli tuntia sunnuntaiaamuna sohvalla somettamassa kuin merkonomit ja sairaanhoitajat. Eli totta kai tällä palstalla on myös "aivoja" joista valtiot kilpailevat verotusjärjestelyillä yms.
Itse asiaan: itsellä on kumma kynnys ottaa sveitsiläisiä ja saksalaisia työtarjouksia vastaan, vaikka se olisi minulle taloudellisesti valtavan kannattavaa. Tottumuksen voima on suuri. Pisteet kaikille teille, jotka olette saaneet repäistyä ja lähteneet.
Korporaatiolamma lienee oikea termi. The Great Resetin hengessä työskentelet kellokorttiorjana jossain saksalaisessa ntsifirmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Expat75 kirjoitti:
Itse muutin pois 5 vuotta sitten, ensin Aasiaan ja nyt Keski-Eurooppaan. Ostovoima on ollut paljon parempi ja ylipäätään meno "normaalimpaa." Suomi on muuttunut nuoruudestani todella paljon, järjen käyttö tuntuu olevan vähäistä. Tai ehkä se on aina ollut tuollaista, en tiedä. Joskus kotimaan outoudet tajuaa paremmin ulkomailta käsin.
Mitään paluusuunnitelmia ei ole, muttei se nyt poissuljettuakaan ole. Aika isoja muutoksia pitäisi tapahtua... Joskus tuntuu, ettei suomalaiset oikein itse ymmärrä, miten köyhää ja tarkoin säädeltyä heidän elämänsä on.
Tämä on jotenkin ärsyttävää, että odotetaan että joku muu tekee valmiiksi hyvän maan johon sinä ja muut sitten suvaitsette palata.
Minulla oli työkaveri joka aina kertoi että hänen sukulaiset pääsivät sodan jälkeen pois Suomesta Amerikkaan koska silloin Suomessa oli kovin ankeaa. Palasivat sitten myöhemmin. Tekee mieli sanoa, että ai, minun sukulaiseni jäivät rakentamaan tässä kotimaasta hyvää paikkaa kaikille, jopa näille sinun kirsikat kakusta poimiville sukulaisillesi.
Yhdellä ihmisellä on kovin vähän vaikutusvaltaa muuttaa valtion suuntaa varsinkin jos ei halua olla poliitikko tms. vaan esimerkiksi fysiikan tutkija. Synnyinmaataan ei myöskään kukaan pääse valitsemaan. Harva haluaa uhrata ainutkertaista elämäänsä taisteluun tuulimyllyjä vastaan jos haluamansa kaltaisen tilanteen saa ihan sillä, että muuttaa muualle.
Suomessa ongelmista ei mielellään saisi edes puhua ja mitään ei varsinkaan asioille tehdä vaikka ongelmat ja heikkenevä tilanne olisi hyvin tiedossa vuosikymmeniä. Esimerkkinä terveydenhuolto. Toki on myös asioita joille ei voi mitään (kuten pitkä ja pimeä talvi) mutta sekin on vain hyväksyttävä, että jotkut lähtevät sellaisestakin syystä.
Joo, voi lähteä eipä siinä mitään. Sehän on yksi suomen hienous että tänne kun syntynyt niin pääsee aika helposti lähtemään myös pois. Joten ainakin siltä osin asiat täällä hoidettu hyvin.
No, itse ajattelen että yksittäinen ihminenkin voi tehdä asioita maansa eteen, niin että yrittää parhaansa omien resurssiensa mukaan tehdä siitä paremman paikan itselle ja muille. Esim. maksaa verot on jo hyvä alku.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin moni opiskelukaverini lähti ulkomaille jo kesken opintojen ja jäi sille tielle.
Yksilötasolla se on loistava asia, mutta kun alan miettimään kaikkia seurauksia Suomelle, asia ei olekaan niin hyvä homma. Yliopistolta jää saamatta valtavat rahat, kun tutkintoja ei tehdä loppuun, kun työn saa muutenkin. Menetetään myös osaaminen, verot, syntyvyys, kulutus jne.
No jos menetetään verot, jne.
Muutto voi olla yksilölle pelastus sekä henkisesti että ammatillisesti.
Yksilö voi kuitenkin muuttaessaan ulkomaille, säästää mielenterveytensä, kehittyä ilman Suomi- taakkaa.
Paljon on aineettomiakin arvoja vaakakupissa
Vierailija kirjoitti:
Ei taida olla aivovuotoa näiden lähtijöiden meno. Näyttää olevan elämänhallintaongelmia ja mt-ongelmaa. Kuvaakin ennemmin aivottomaksi vuodoksi. Sama ruikutus jatkuu mihin ikinä menevätkin.
Ne kauan ulkomailla asuneet kuuluvat kyllä ryhmään ilman- suurempia-elämänhallintaongelmia- tallustajat. Muutenhan homma olisi räjähtänyt jo heti ensimmäisten vuosien aikana käsiin.
Mukana pyörinyt
Eikö teillä lähtöä suunnittelevilla ole perhettä ja ystäviä Suomessa vai eikä ihmissuhteet ole teille tärkeitä?
Itsellänikin ollut mielessä että vielä joskus muutan täältä pois. Opiskelen tietojenkäsittelytiedettä ja toivon että sillä tutkinnolla saa työpaikan esimerkiksi Saksasta. Olen myös käynyt pari Saksan kurssia oppiakseni kielen alkeet.
En minä mitään Suomi-vihaa koe, mutta onhan tämä meidän talvi aika kamala. Iho kuivuu korpuksi, nenästä tulee joka päivä verta, jatkuva pimeys, saattaa olla pitkän aikaa niin liukasta ettei edes kävelylle pääse... En nauti talvesta yhtään ja se onkin suurin syy miksi haaveilen muutosta muualle. Totta on myös se, että täällä on keskiluokan elintaso aika matala. Meillä on yksi Euroopan vanhimpia autokantoja sekä ruoka ja palvelut kalliita.
Vierailija kirjoitti:
Onko ruoho vihreämpää ulkomailla? Suomi on oikeasti aika turvallinen maa.
Ei eletä enää 90-lukua. Yhtäkään monikulttuurista maata ei voi luokitella "turvalliseksi".
"Sehän on yksi suomen hienous että tänne kun syntynyt niin pääsee aika helposti lähtemään myös pois. Joten ainakin siltä osin asiat täällä hoidettu hyvin.
No, itse ajattelen että yksittäinen ihminenkin voi tehdä asioita maansa eteen, niin että yrittää parhaansa omien resurssiensa mukaan tehdä siitä paremman paikan itselle ja muille. Esim. maksaa verot on jo hyvä alku."
Du lunkar nog helt med skygglappar för ögonen.
Finland gör allt för att folk inte skall emigrera. Då 4 års skattefångenskap inte var tillräckligt enligt ihana Sanna och de andra kommunisttanterna, stiftade man lagen om utflyttningsskatt samt lagen om Finland som ledningsställe för internationella bolag. Bägge lagarna är nationella och icke godkända av något annat land. Bananstat och Bantuland är väl termerna som används i detta sammanhang?
Nr. 2 är den vanligaste formen av finsk hjärntumör: alla andra borde betala skatt och forma hela sitt liv enligt hur de kan betala skatt till Finland. Man har aldrig någonsin stött på någon utanför Finland som skulle grubbla och oroa sig över något sådant. Är ni verkligen så rädda för att mjölkkossorna tar sig till grönare beten och ni hamnar att skaffa er föda, mat, värme och ljus helt själva? Det stinker oro ända hit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku persu tai trolli leikkii täällä biokemistiä.
Vihervasemmistolle on mahdotonta myöntää, että hullut enerigiapoliittiset tavoitteenne aiheuttavat koulutettujen joukkopaon Suomesta lähivuosina. Suomalaiset elinkustannukset yhdistettynä siihen, että maksatatte meillä koko muun maailman energiapolitiikan, on jokaiselle ajattelevalle ihmiselle mahdoton yhtälö. Kun tähän vielä lisätään se, että tänne haalitaan uusia elätettäviä, jotka eivät tee tuottavaa työtä, vaan sen sijaan lisäävät turvattomuutta ja yhteiskunnan hajaannusta, ajattelevat ihmiset lähtevät pois jonnekin, jossa voi edes ansaita tarpeeksi kompensoidakseen muita ongelmakohtia.
Addera ännu det att man i normala länder betalar sin egen pension och inte någon annans. Det gäller att sticka i tid.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIKSEI KUKAAN KOSKAAN KERRO MINNE MUUTTAA?!
No itse nostan kytkintä heti, jos saan paikan keski-Euroopasta, Iso-Britanniasta, Irlannista tai Kanadasta. Tosin näkisin nykyisin myös Viron mahdollisena kohdemaana.
Toivottavasti olet jonkin todella halutun alan ammattilainen jos Kanadaan tai Iso-Britanniaan mielit. Tai erinomainen kielitaito keski-Eurooppaa varten.
Ainakin tekniikan alalla hyvä englanti riittää, ei tarvitse osata paikallista kieltä. Toki se antaisi enemmän vaihtoehtoja, mutta paljon on paikkoja joissa pelkkä englantikin riittää.
Hollantiin riittää. Muualla jää kyllä aika ulkopuolelle kaikesta jos ei osaa kieltä. Toki jos haluaa vaan tehdä töitä ja pyöriä expat porukoissa niin eihän se sitten haittaa.
Ulkopuolelle niin mistä? Mihin sitä sitten pitäisi osallistua niin hirveästi? En esim itse osaa kuvitella haluavani olla sellaisen ihmisen ystävä joka ei kykene kommunikoimaan englanniksi (koska koulutustaso ja yleinen asenne kansainvälisyyttä kohtaan olisi vaan liian suuri kuilu välillämme), eikä politiikka kiinnosta. Uutisetkin selain kääntää suoraan joten mihinkään ei ole pakko paikallista kieltä osata. En keksi mihin sitä paikallista kieltä olisi pakko osata, jos jonnekin muuttaa töiden perässä.
Et voisi olla ystävä sellaisen henkilön kanssa, jolla on negatiivinen asenne kansainvälisyyttä kohtaan? Ja itse et halua opetella paikallista kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ruoho vihreämpää ulkomailla? Suomi on oikeasti aika turvallinen maa.
Ei eletä enää 90-lukua. Yhtäkään monikulttuurista maata ei voi luokitella "turvalliseksi".
Suosittelen siis pohjois-Koreaa tai Bhutania.
Koska Suomessa työpaikat jaetaan hyväveliperiaatteella, ei todellisen osaamisen mukaan. Jokainen todellinen osaaja muodostaa siten uhan suurimmalle osalle työssä olijoista eli näistä työpaikkojen hallussapitäjistä.