Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aivovuoto Suomesta pois

Vierailija
11.09.2022 |

Tämä on jo käynnissä, vaikka siitä(kin) vaietaan.

Olen itse muuttamassa perheineni pysyvästi pois; emme koe nyky-Suomea enää omaksemme.

Millään ei ole enää täällä väliä, kaikki käy. Motivaatio osallistua tämän maan asioihin ja rakentamiseen on poissa.

Vielä pari vuotta sitten en olisi voinut ajatella käyvän näin. Elämä on onneksi aina ihmisen omissa käsissä.

Kommentit (294)

Vierailija
241/294 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIKSEI KUKAAN KOSKAAN KERRO MINNE MUUTTAA?!

No itse nostan kytkintä heti, jos saan paikan keski-Euroopasta, Iso-Britanniasta, Irlannista tai Kanadasta. Tosin näkisin nykyisin myös Viron mahdollisena kohdemaana.

Toivottavasti olet jonkin todella halutun alan ammattilainen jos Kanadaan tai Iso-Britanniaan mielit. Tai erinomainen kielitaito keski-Eurooppaa varten.

Ainakin tekniikan alalla hyvä englanti riittää, ei tarvitse osata paikallista kieltä. Toki se antaisi enemmän vaihtoehtoja, mutta paljon on paikkoja joissa pelkkä englantikin riittää.

Hollantiin riittää. Muualla jää kyllä aika ulkopuolelle kaikesta jos ei osaa kieltä. Toki jos haluaa vaan tehdä töitä ja pyöriä expat porukoissa niin eihän se sitten haittaa.

Ulkopuolelle niin mistä? Mihin sitä sitten pitäisi osallistua niin hirveästi? En esim itse osaa kuvitella haluavani olla sellaisen ihmisen ystävä joka ei kykene kommunikoimaan englanniksi (koska koulutustaso ja yleinen asenne kansainvälisyyttä kohtaan olisi vaan liian suuri kuilu välillämme), eikä politiikka kiinnosta. Uutisetkin selain kääntää suoraan joten mihinkään ei ole pakko paikallista kieltä osata. En keksi mihin sitä paikallista kieltä olisi pakko osata, jos jonnekin muuttaa töiden perässä.

Et voisi olla ystävä sellaisen henkilön kanssa, jolla on negatiivinen asenne kansainvälisyyttä kohtaan? Ja itse et halua opetella paikallista kieltä.

Sådan är mången finne som enligt sig själv vet bättre. De är herrefolk, andra bör kuva sig framför deras majestätiska gestalter.

Vi normala startar med det vi har gemensamt och tar sedan fast vårt handikapp mot de lokala genom att delta samt lära oss de lokala språken. Något som finnen som du beskriver inte har brytt sig om att göra ens i Finland.

Far till Centraleuropa och försök med att klara dig på engelska alen. Lycka till.

Vierailija
242/294 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskieuroopassa naiset näkevät enemmän vaivaa parisuhteen eteen. Jos ei nainen panosta suhteeseen niin mies saa Lidlin reissulla seksiä mallinnäköiseltä naiselta parilla kympillä. Sasksa ei ole paska maa.

Joku tainnut syöttää sulle paksua pajunköyttä. 😂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/294 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itse nostan kytkintä heti, jos saan paikan keski-Euroopasta, Iso-Britanniasta, Irlannista tai Kanadasta. Tosin näkisin nykyisin myös Viron mahdollisena kohdemaana.

Toivottavasti olet jonkin todella halutun alan ammattilainen jos Kanadaan tai Iso-Britanniaan mielit. Tai erinomainen kielitaito keski-Eurooppaa varten.

Ainakin tekniikan alalla hyvä englanti riittää, ei tarvitse osata paikallista kieltä. Toki se antaisi enemmän vaihtoehtoja, mutta paljon on paikkoja joissa pelkkä englantikin riittää.

Hollantiin riittää. Muualla jää kyllä aika ulkopuolelle kaikesta jos ei osaa kieltä. Toki jos haluaa vaan tehdä töitä ja pyöriä expat porukoissa niin eihän se sitten haittaa.

Ulkopuolelle niin mistä? Mihin sitä sitten pitäisi osallistua niin hirveästi? En esim itse osaa kuvitella haluavani olla sellaisen ihmisen ystävä joka ei kykene kommunikoimaan englanniksi (koska koulutustaso ja yleinen asenne kansainvälisyyttä kohtaan olisi vaan liian suuri kuilu välillämme), eikä politiikka kiinnosta. Uutisetkin selain kääntää suoraan joten mihinkään ei ole pakko paikallista kieltä osata. En keksi mihin sitä paikallista kieltä olisi pakko osata, jos jonnekin muuttaa töiden perässä.

Et voisi olla ystävä sellaisen henkilön kanssa, jolla on negatiivinen asenne kansainvälisyyttä kohtaan? Ja itse et halua opetella paikallista kieltä.

Ei ole kyse "haluamisesta" vaan resursseista ja niiden kohdistamisesta. Teen ajallani mieluummin jotain muuta kuin opettelen kieltä jossa menisi luokkaa 10 vuotta ennen kuin voisin tehdä sillä (erittäin monimutkaista kommunikaatiota vaativaa) työtäni. Enkä todennäköisesti jää ko maahan noin pitkäksi aikaa. Joten kaikki se uhrattu aika, vaiva ja raha menisi hukkaan. En vaan yksinkertaisesti näe tarpeeksi hyötyä ko kielen opettelusta koska kaikki hoituu myös englanniksi.

Vierailija
244/294 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä pärjää jos on amiskoulutus tai duunarimainen korkeakoulutettu ja arjessa kuljetaan päikky-työ-prisma-kolminaisuutta. Jos haluat olla kunnianhimoinen, byrokratia tulee vastaan tai mahdollisuuksien puute. Tasapäistämistä tapahtuu koulussa ja töissä.

En tule koskaan löytämään yhtä puhdasta maata mistään mutta haluan tehdä jotain sillä koulutuksella jonka eteen niin paljon vaivaa näin.

Vierailija
245/294 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö teillä lähtöä suunnittelevilla ole perhettä ja ystäviä Suomessa vai eikä ihmissuhteet ole teille tärkeitä?

Ei ollut. Pari ystävää, jotka jo valmiiksi asuivat satojen kilometrien päässä. Siksi oli sama lähteä muualle.

Vierailija
246/294 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme tyttöystävän kanssa myös lähdössä muutaman vuoden sisään. Täällä ei ole meille enää mitään, minkä vuoksi jäädä.

DI ja LL

Vierailija
247/294 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kyse "haluamisesta" vaan resursseista ja niiden kohdistamisesta. Teen ajallani mieluummin jotain muuta kuin opettelen kieltä jossa menisi luokkaa 10 vuotta ennen kuin voisin tehdä sillä (erittäin monimutkaista kommunikaatiota vaativaa) työtäni. i.

Varför i hela helvete har du då lärt dig finska och skriver här?

Vierailija
248/294 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnea matkaan asioimaan vaikkapa virastoissa lääkärissä, pankissa tai lasten paikallisessa koulussa esim Saksassa tai Ranskassa englannIksi hymy hyytyy aika äkkiä.

Lounaallakin olisi ehkä kiva joskus käydä työporukalla, etenkin keski-Euroopan maissa joissa ruokailu on tärkeä ja sosiaalinen tapahtuma, jos kaikki muut ovat paikallisia niin kieli muuttuu nopeasti englannista saksaksi tms ja sitten istua möllötät siinä tuppisuuna.

Todella kivan kansainvälinen asenne sulla kun oletat että kaikki osaavat tai haluavat puhua englantia. Keskimäärin eurooppalaiset ovat tosi ylpeitä kielestään ja kulttuuristaan, eikä esim pelkästään englantia puhuva henkilö saisi ikinä töitä palvelualalla niin kuin Suomessa joten jo pelkkään ravintolassa tilaamiseen se paikallinen kieli on tarpeen turistialueiden ulkopuolella.

Vierailija
249/294 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme tyttöystävän kanssa myös lähdössä muutaman vuoden sisään. Täällä ei ole meille enää mitään, minkä vuoksi jäädä.

DI ja LL

Eli ette koskaan. Jos mikään ei pidättele miksi odottaa kaksi vuotta?

Vierailija
250/294 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tiedän useammankin tapauksen, jossa ulkomaille opiskelemaan lähteneet nuoret eivät ole palanneet Suomeen. Kyse ei ole siitä etteivätkö he olisi halunneet takaisin, vaan siitä että heitä ei ole useamman vuoden työnhaun jälkeen hyväksytty edes työhaastatteluihin. Joukossa on psykologiaa, EU-oikeutta ja kansainvälisiä suhteita lukeneita fiksuja nuoria. Jotenkin käsittämätöntä, itse uskon että tähän on vain kaksi syytä: kateus ja "mitäs läksit" –asenne, sekä verkostoitumiseksi kutsuttu nepotismi jossa paikan saa se sliipatuin jätkä joka tuntee pomon. Nämä osaajat voisivat tuoda lisää osaamista, mutta näköjään tässä maassa on silti varaa hyljeksiä oma-aloitteisia nuoria.

Johtajat ja HR -ihmiset sanovat Kauppalehdessä että kannattaa käydä ulkomailla hakemassa työkokemusta. Mutta jostain kumman syystä Suomeen palatessa se 3v expat-työkokemus on ceeveessä yhtä hyödyllinen kuin 3v työttömänä. En ymmärrä.

No palkkatyö on vain yksi tulonlähde/ lähestymistapa.

Moni tuttavistani, on hankkinut useampia tulonlähteitä. Harva nykyään haluaa laskea toimeentuloaan yksinomaan palkkatyön varaan, ei liioin verotuksellisesti eikä ajallisesti.

Vierailija
251/294 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina hoetaan ilmaisesta koulutuksesta, kuinka ahkerien pitäisi Suomessa olla kiitollisia saamastaan ilmaisesta koulutuksesta. Todellisuudessa ulkomailla koulutuksen maksavat vanhemmat ja täällä se maksetaan itse progressiivisen verotuksen kautta.

Vierailija
252/294 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Denna kedja tycks verkligen ta på något icke språkkunnigt, lokalt socialfall. Aldrig tidigare har texter försvunnit ur kedjorna med en sådan takt som ur denna. 3/4 har försvunnit och kedjan bara fortsätter.

Det måtte vara en kallsvett förorsakad av panik som rinner längs klantens panna då den läser om hur många nettobetalare som har fått nog av att pröjsa slashasens existens. Fortsätt bara. Det blir en kall och mörk vinter då din BMI sjunker som aldrig förr.

Vierailija
253/294 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä pärjää jos on amiskoulutus tai duunarimainen korkeakoulutettu ja arjessa kuljetaan päikky-työ-prisma-kolminaisuutta. Jos haluat olla kunnianhimoinen, byrokratia tulee vastaan tai mahdollisuuksien puute. Tasapäistämistä tapahtuu koulussa ja töissä.

En tule koskaan löytämään yhtä puhdasta maata mistään mutta haluan tehdä jotain sillä koulutuksella jonka eteen niin paljon vaivaa näin.

Niinpä. Suomessa uramahdollisuudet ovat monilla aloilla hyvin rajalliset. Jos on valmis muuttamaan maasta toiseen uran vuoksi, mitään ylärajaa ei ole. Ja esimerkiksi joidenkin tutkijoiden kohdalla koko maailma hyötyy valtavasti heidän työstään asuivat he itse sitten missä maassa tahansa. Ei ole Suomellekaan huono asia, että tällaiset henkilöt lähtevät ja saavuttavat asioita, jotka jäämällä eivät olisi toteutuneet ollenkaan.

Joku kysyi eikö pitkä välimatka ystäviin ja sukulaisiin ole ongelma. Joillekin se varmasti on sitä enkä suosittele lähtöä jos omassa elämässä on tärkeää tavata kavereita ja/tai sukulaisia esimerkiksi viikottain. Ulkomaille muutto sopii henkilöille, jotka joko pärjäävät vähällä yhteydenpidolla läheisiin tai jotka haluavat tutustua uusiin ihmisiin.

Vierailija
254/294 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kyse "haluamisesta" vaan resursseista ja niiden kohdistamisesta. Teen ajallani mieluummin jotain muuta kuin opettelen kieltä jossa menisi luokkaa 10 vuotta ennen kuin voisin tehdä sillä (erittäin monimutkaista kommunikaatiota vaativaa) työtäni. Enkä todennäköisesti jää ko maahan noin pitkäksi aikaa. Joten kaikki se uhrattu aika, vaiva ja raha menisi hukkaan. En vaan yksinkertaisesti näe tarpeeksi hyötyä ko kielen opettelusta koska kaikki hoituu myös englanniksi.

Niin me ihmiset olemme erilaisia. Itse näkisin työskentelyn ulkomailla aivan mahtavana mahdollisuutena opetella uuden kielen. Mielestäni minkään kielen (tai muunkaan asian) opiskelu ei ole ikinä turhaa. Toivotan kuitenkin onnea matkaan!

Vierailija
255/294 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli työsi vaatii monimutkaista kommunikaatiota mutta silti kuvittelet pärjääväsi englanniksi?

Häh?

Vierailija
256/294 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina hoetaan ilmaisesta koulutuksesta, kuinka ahkerien pitäisi Suomessa olla kiitollisia saamastaan ilmaisesta koulutuksesta. Todellisuudessa ulkomailla koulutuksen maksavat vanhemmat ja täällä se maksetaan itse progressiivisen verotuksen kautta.

Först betalar dina föräldrar den, sedan betalar du den själv, varefter du betalar dina barns dito, vilka sedan betalar sina egna och medan cirkusen pågår, betalar ni alla lika många andras utbildning utöver era egna. För dem som är födda efter 60-talets början kommer ännu glädjen att betala fyrdubbla pensionsavgifter för att själva senare erhålla en halv pension. Tack, tack och moi, moi.

Vierailija
257/294 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina yhtä riemukasta lukea kuinka Suomessa sitä ja ulkomailla tätä, niin kuin ulkomaat olisivat joku yksi yhtenäinen kulttuuri.

Aika monessa muussakin maassa on ilmainen tai todella edullinen koulutus.

Vierailija
258/294 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö teillä lähtöä suunnittelevilla ole perhettä ja ystäviä Suomessa vai eikä ihmissuhteet ole teille tärkeitä?

Ei ollut. Pari ystävää, jotka jo valmiiksi asuivat satojen kilometrien päässä. Siksi oli sama lähteä muualle.

En osaa sanoa muista, tyytyväisiltä vaikuttava olevan ihmissuhteisiinsa eikä ainakaan minun seuraa kaipaa. Voisin ajatella että syy löytyy pelilistä, mutta ongelma on siinä että aina ulkomailla olen kuin kala vedessä ja saan frendejä ja seuraa. Ei sitä sosiaalinen ihminen jaksa enää olla yksin. Masennuskaan ei auta, sekin on kokeiltu. Kun se morsiamen ja kavereiden saanti tällaiselle normi jäbälle on suomessa niin saakelin vaikeaa kunnon duunista puhumattakaan niin pakkohan se on miettiä josko nostaisi kytkintä. Nyt on vielä 90-luvun toisinto tulossa jo valmiiksi naurettavan ankeaan maahan. Itse maa on ok, mutta suomalainen mielenlaatu kai se on ongelma. En keksi muutakaan. Tuolla joku mainitsi miten niinistö oli suositumpi kuin joku pohjoiskorena mao, muistan ihmetelleeni että miten ne koko suomen äänet laski 2 tunnissa silloin, että tiesi vaalien voittajan. Joku ennätys sekin. Ja olihan viime eduskuntavaalit farssi, kun sdp oli jo etukäteen jakanut salkut vaalit hävinneiden puolueiden kanssa. Eläkää ihmiset onnellisesti.

Vierailija
259/294 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnea matkaan asioimaan vaikkapa virastoissa lääkärissä, pankissa tai lasten paikallisessa koulussa esim Saksassa tai Ranskassa englannIksi hymy hyytyy aika äkkiä.

Lounaallakin olisi ehkä kiva joskus käydä työporukalla, etenkin keski-Euroopan maissa joissa ruokailu on tärkeä ja sosiaalinen tapahtuma, jos kaikki muut ovat paikallisia niin kieli muuttuu nopeasti englannista saksaksi tms ja sitten istua möllötät siinä tuppisuuna.

Todella kivan kansainvälinen asenne sulla kun oletat että kaikki osaavat tai haluavat puhua englantia. Keskimäärin eurooppalaiset ovat tosi ylpeitä kielestään ja kulttuuristaan, eikä esim pelkästään englantia puhuva henkilö saisi ikinä töitä palvelualalla niin kuin Suomessa joten jo pelkkään ravintolassa tilaamiseen se paikallinen kieli on tarpeen turistialueiden ulkopuolella.

Olen eri. Monet lähteneet työskentelevät kansainvälisissä ympäristöissä, joissa työkieli on englanti ja iso osa työntekijöistä on ympäri maailmaa eli myös lounastauon kieli on englanti. Tällaisessa tilanteessa on vaikeaa edes oppia kieltä kun sitä kuulee vain jossain ruokakaupassa. Mahdolliset lapset ovat usein kansainvälisessä koulussa (kieli englanti) ja lääkärit, pankit ym. palvelevat ainakin oman kokemukseni mukaan hyvin ja ongelmitta englanniksi. Osa kirjeistä ym. tulee paikallisella kielellä mutta ne voi kääntää kännykällä. Usein paikallista kieltä osaa ja/tai oppii kyllä jonkin verran mutta äidinkielen tasoisen kielitaidon saavuttaminen ei ole realistista kun maahan ei ole tarkoitus välttämättä edes jäädä muutamaa vuotta pidemmäksi aikaa. Palvelualoilla tai pysyvästi maahan jäävillä tilanne oletettavasti on eri.

Vierailija
260/294 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osaa sanoa muista, tyytyväisiltä vaikuttava olevan ihmissuhteisiinsa eikä ainakaan minun seuraa kaipaa. Voisin ajatella että syy löytyy pelilistä, mutta ongelma on siinä että aina ulkomailla olen kuin kala vedessä ja saan frendejä ja seuraa. Ei sitä sosiaalinen ihminen jaksa enää olla yksin. Masennuskaan ei auta, sekin on kokeiltu. Kun se morsiamen ja kavereiden saanti tällaiselle normi jäbälle on suomessa niin saakelin vaikeaa kunnon duunista puhumattakaan niin pakkohan se on miettiä josko nostaisi kytkintä. Nyt on vielä 90-luvun toisinto tulossa jo valmiiksi naurettavan ankeaan maahan. Itse maa on ok, mutta suomalainen mielenlaatu kai se on ongelma. En keksi muutakaan. Tuolla joku mainitsi miten niinistö oli suositumpi kuin joku pohjoiskorena mao, muistan ihmetelleeni että miten ne koko suomen äänet laski 2 tunnissa silloin, että tiesi vaalien voittajan. Joku ennätys sekin. Ja olihan viime eduskuntavaalit farssi, kun sdp oli jo etukäteen jakanut salkut vaalit hävinneiden puolueiden kanssa. Eläkää ihmiset onnellisesti.

Ui kalaseni ui!