Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tää lasten kirkuminen on? Ei tuollaista ennen ollut. Lapset huutaa/kirkuu suoraa huutoa julkisella paikalla, eikä vanhemmat sano mitään...

Vierailija
11.09.2022 |

En ymmärrä.

Kommentit (405)

Vierailija
41/405 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ainakin minua ja sisaruksiani opetettiin, miten julkisilla paikoilla pitää käyttäytyä. Että ei saa juoksennella, huutaa eikä muutenkaan olla häiriöksi. Olen syntynyt 1981.

Samoin meitä, olen syntynyt -94.

Mutta nykyajan menoa kun seuraa, niin ei vanhemmat puutu millään lailla. Käyn kirjastossa usein ja siellä sen menon huomaa. Aina meille opetettiin, niin kotona kuin koulussa, että kirjastossa vallitsee hiljaisuus. Ei nykyajan lapset tunnu sitä käsitettä ymmärtävän.

Monet kerrat mitä kirjastossa käyn, niin aina siellä on joku tenava kiljumassa ja leikkimässä portaissa. Vielä kun ala-asteikäinen porukka astelee sinne hengailemaan muuten vaan, niin vitut ja perkeleet vaan raikaa. Jos henkilökunta yrittää menoa hillitä, niin haistattelua saavat osakseen. Monesti tekisi mieli niskaperseotteella nakata häiriköit menemään, mutta sitten joutuisit itse syytteeseen.

Vierailija
42/405 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelimessa roikkuvat itsekkäät nykyvanhemmat ovat syynä. Lapsia ei huomioida, he hakevat sen huomion huutamalla. Huomaa keskusteluistakin, että moni äiti roikkuu äippävapaansa täällä kun pitäisi keskittyä siihen lapseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/405 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoivat huutaa, kun menivät päiväkotiin. Kai se on siinä jatkuvassa metelissä ainoa keino. Kotona hyssytän varsinkin kuopusta 10 minuutin välein, mutta aina äänen taso nousee. Kesäisin aina normalisoituu, syksyisin alkaa huutaa.

Vierailija
44/405 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin eilen kaupassa olevani piilokamerassa, kun äiti ja alle kouluikäinen muksu käyttäytyivät kuin jossain huvipuistossa. Lapsi juoksee kärryjen kanssa kiljuen ÄITI ÄITI ÄITI, ja äiti juoksee aina välissä EETU EETU EETU ja lapsi kailottaa joka hyllyn välissä täyttä kurkkua jne. Lopulta kun ollaan kassallakin samaan aikaan, totaa äiti kovaan ääneen (oli varmaan oma äiteensä siinä mukana) VOE VTTU MISSÄ MEIDÄN KÄRRYT ON VOOOI HlVTTI MÄHÄN UNOHDIN SEN MITÄ ME OLTIIN KÄLÄ KÄLÄ KÄLÄ ja taas sirkusseurue lähtee kiertämään takaisin. Huh huh.

Ei kaikkien tarvitse olla hiljaisia pohtijoita, mutta yleisesti minut, kasarin lapsi, kasvatettiin (se vähä mitä kasvatettiin) ettei tarvinnut julkisella paikallla hävetä, huomioitiin muita, siivottiin omat jäljet jne.

Vierailija
45/405 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin hotellin kylpyläosastolla, joka on pienehkö ja siellä yhdellä mammalla oli kiljukauloja useampi altaassa. Kivasti kaikui kaakeloidussa tilassa se kirkuminen.

Vierailija
46/405 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään näkee harvoin lapsia, joista voisi tykätä. Ovat pirullisia, manipuloivia rääväsuita.

Vierailija
47/405 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä kävi joskus niin, että kiljuin niin paljon, että ääni lähti hetkeksi. :D

Vanhemmat kyllä sentään joskus osasivat kyllä tehdä selväksi mitä saa tehdä ja mitä ei, nykyään taas kellään ei ole mitään otetta, istutaan vaan koneilla ja pilataan se lapsi sillä että saa kaikki mitä haluaa. Sitten kun kasvaa aikuiseksi ja huomaa, että maailma ei pyöri sillä tavalla että kaikkea vaan saadaan, niin onkin kova tiputus sieltä pilvilinnoista.

Vierailija
48/405 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma 4v lapsenlapseni juoksee, riehuu, kikattaa ja kiljuu ihan hysteerisenä ja aina se päättyy itkuun ja huutoon, kun lopulta satuttaa itsensä. Tyttäreni ei kiellä, eikä hillitse, lapsen riekkumista ja itse en voi, koska joskus jos olen yrittänyt, niin tyttäreni loukkaantuu verisesti. En ymmärrä 🤷

Meitä lapsena "kiltiksi" hiljennettyjä ja oman persoonan ja tunteet tukahdutettuja on niin paljon. Ei haluta sitä enää omille lapsille. Saavat ilmaista tunteitaan, olla omia itsekään. Uskaltavat sitten avata suun, olla pelkäämättä koulussa joutuessaan esiintymään, ovat itsevarmempia.

Höpö, höpö!

Vierailija
49/405 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoivat huutaa, kun menivät päiväkotiin. Kai se on siinä jatkuvassa metelissä ainoa keino. Kotona hyssytän varsinkin kuopusta 10 minuutin välein, mutta aina äänen taso nousee. Kesäisin aina normalisoituu, syksyisin alkaa huutaa.

Meilläkin esikoisen mentyä päiväkotiin on alkanut huuto. Eikä mikään enää tepsi, jos ei itsekin huuda käskyjä. Tajusin yksi päivä päiväkodissa sen johtuvan siitä, että päiväkodissa huudetaan. Siis aikuiset huutavat. Pakko niiden kai isoissa ryhmissä on huutaa, että jokin järjestys säilyy.

Vierailija
50/405 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma 4v lapsenlapseni juoksee, riehuu, kikattaa ja kiljuu ihan hysteerisenä ja aina se päättyy itkuun ja huutoon, kun lopulta satuttaa itsensä. Tyttäreni ei kiellä, eikä hillitse, lapsen riekkumista ja itse en voi, koska joskus jos olen yrittänyt, niin tyttäreni loukkaantuu verisesti. En ymmärrä 🤷

Meitä lapsena "kiltiksi" hiljennettyjä ja oman persoonan ja tunteet tukahdutettuja on niin paljon. Ei haluta sitä enää omille lapsille. Saavat ilmaista tunteitaan, olla omia itsekään. Uskaltavat sitten avata suun, olla pelkäämättä koulussa joutuessaan esiintymään, ovat itsevarmempia.

Höpö, höpö!

Sellaista väheksyntää.

Vierailija
51/405 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmilla huolia, kuormitusta ja stressiä, ja lapset aistivat sen. Monta vuotta eletty koronan varjossa, sitten tuli Eurooppaan sota, ja nyt tuoreimpana sähkökriisi ja ruuan hinta nousee. Lapset aistivat tämän ja ahdistuvat.

Joo, toisen maailmansodan aikaan ne vasta kiljuikin. Kotimaassakin sota, ei ruokaa, jatkuvaa pelkoa että isä kaatuu rintamalla, toiset vietiin sotalapsiksi Ruotsiin. On mahtanut olla hirveet desibelit yötä päivää kun tenavat on kirkuneet. Eiku...

Vierailija
52/405 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäminäfeminismiä. Ovat aikuisina samanmoisia.

Vierailija
53/405 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni luokalla on tyttö, joka kirkuu ja huutaa koko ajan. En ole koskaan kuullut hänen puhuvan normaalilla äänellä, vanhemmat eivät puutu käytökseen mitenkään, mutta tässä tapauksessa luulen, että malli on osittain kotoa opittua.

Vierailija
54/405 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska lapset voi huonosti,vanhemmat eivät laita mitään rajoja lapsilleen moni lapsi ihan hukassa, kommunikointi tapahtuu pitkälti just kurkku suorana kirkumista ja huutoa,tervetuloa kuuntelemaan päiväkoti/kouluun.

Tulihan se sieltä. Kaikki on vanhempien vikaa. Katsovat YouTubea, matkivat kavereita, ovat 9 tuntia päivässä tarhassa, harrastuksissa tai koulussa yhteensä, mutta aina se on äidin tai isän vika, vaikkeivät olisi edes paikalla.

Miksi nämä opettajat eivät saa opetettua edes tuota siellä koulussa? Eikö he saa siitä tarpeeksi palkkaa vai periaatteessa se ei kuulu heidän tehtäviin? Jos vanhemmat ei saa opetettua ettei huudeta, niin se jää sitten opettamatta?

Kukaan ei ota vastuuta, jos äiti epäonnistuu. Ainoa mitä muut saa tehtyä on osoitetta sormella sitä äitiä. No, sitten saamme juuri sitä mitä saamme. Kirkuvina lapsia, valittavia aikuisia ja äitejä, jotka katkeroituvat, kun kukaan ei autanut, jos omat resurssit eivät riittäneet. Tarjolla on vain jälkiehkäisyvinkkejä monelle, niinkuin se olisi jotenkin realistinen ratkaisu.

Haluaisin opiskella opettajaksi mutta en aio koska haluan opettaa lapsia en kasvattaa. Haluan omia lapsia jotta voi kasvattaa heitä ja opettaa. Vieraita lapsia ei voi kasvattaa koska vanhemmat loukkaantuu.

Älä naurata. Sinun kuuluu opettaa tai kasvattaa miten siellä koulussa käyttäydytään, myös heille joiden äiti ei siihen kyennyt. Ei itkeä, että vastuusi on vain sen kieliopin tms. opettaminen, ei sen mikä juuri sinusta sen äidit tai isän tehtävä oli.

Hyvin kuvaat juuri sitä, että kun äiti tai isä ei onnistu, niin jää sitten opettamatta mielummin. Siellä pihalla sitten nähdään lopputulos, kun kukaan ei ottanut tai kyennyt ottamaan sitä vastuuta lopputuloksesta.

Sinä et sitä varten kouluja käynyt, että kasvata muita ja siltikin ihan sillä pelkällä esimerkillä sinustakin opitaan vaikka mitä.

Vieraiden lapsiin mahtuu monenlaista vanhempaa. Vakavasti sairasta, paljon töissä olevia, älykkyydeltään matalampia, huonosti koulutettuja jne.

Nykylapset ovat netin kasvattamia ja tärkeimmät nippelitiedot on opettanut sitten opettaja.

Vierailija
55/405 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset tietävät valtansa ja tietävät, että kirkuminen häiritsee kaikkia ympärillä olevia. Se on homman idea, kirkumisella voi näyttää konkreettisesti, kenellä on valta tilanteissa. "Te ette voi mulle mitään, teidän on vain pakko kärsiä, mä teen mitä haluan."

Jos lasta toruu, nauttii hän saamastaan huomiosta ja kokee palkintona, että saa tunnustusta voimastaan tilanteessa. Lapsi kokee itsensä kaikkivoipaisena tuossa iässä muutenkin ja koska aikuisilta on poistettu kaikki konkreettiset auktoriteettityökalut ja minkäälainen rankaisumahdollisuus väärästä käytöksestä, ei lapsilla ole mitään syytä muuttaa käytöstään.

Endorfiinitaso on huipussaan, kun kokee olevansa kukkulan kuningas. Tunteen ylläpito vaatii aina vain voimakkaampia vallankokemuksia, koska aiemmat eivät enää tuota samaa tyydytystä, kehittyy resilienssi.

Päiväkodeissa nämä kunkut sitten lyövät, purevat, tönivät ja raapivat toisiaan. Jopa potkivat, kuristavat, hyppivät toisen päällä, ampuvat itse rakentamillaan aseilla ja käyttävät erilaisia esineitä toisen vahingoittamiseen. Osa kirkuu, raatelee ja pyrkii tuhoamaan/poistamaan repien ja raahaten toisen lapsen leikistä, jossa haluaa olla vain itse. Myös aikuisten huomiosta ja sylistä tapellaan ja jo 2-4-vuotiaat lyövät toista lasta tai aikuista, jos eivät itse saa olla sylissä tai tule valituiksi aina ensimmäisenä tai saa muuten etuoikeutettua kohtelua.

Uhmaiästä ei kasveta yli vaan jäädään sinne limboon.

Harmi, ettei päiväkodeissa ole enää koulutettua henkilökuntaa, tai ylipäätään mitään kasvatusvastuullista henkilöstöä siellä lasten keskuudessa. Jos yhden aikuisen vastuulla on monta tuntia päivittäin 10-18 lasta,on tyhmimmällekin selvää, ettei siinä mikään kasvatus onnistu. Eihän lasten omat vanhemmat saa edes sitä yhtä tai kahta omaa taaperoaan oppimaan ihmisten tavoille.

Ne huonosti käyttäytyvät näyttävät valtansa myös päiväkotiryhmissä, terrorisoivat koko toimintaa ja kannustavat monet muut samaan käytösmalliin. Koska sillä saa huomiota ja voiman tunteen, "syö tai tule syödyksi". Inkluusio toimii myös tähän suuntaan.

Päiväkodeissa (aivan liian monissa niistä) on kärpästen herra meininki nykyään.

Vierailija
56/405 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti olet trolli. Noh, sitä niittää mitä kylvää...

Vierailija
57/405 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenohjelmissa kaikissa medioissa kiljutaan ja puhutaan hutamalla ja toki se tarttuu.

80-luvun alussa muutimme lasten kanssa lapsivaltaiselle okt-alueelle.

Meidän pihassa välillä oli mäkeä laskemassa kymmenkuta tenavaa jamitään kiljumista ei ollut.

Just tapasin yhden silloisen asukkaan ja hän ihmetteli, miten yhdessä pihassa oli kolme lasta ja koko kylä raikui kiljunnasta verrattuna siihen 80-luvun tilanteeseen.

Ko miehellä ei ollut edes silloin omia lapsia, mutta muisti, miten normaalia oli lasten äänet.

Vierailija
58/405 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni luokalla on tyttö, joka kirkuu ja huutaa koko ajan. En ole koskaan kuullut hänen puhuvan normaalilla äänellä, vanhemmat eivät puutu käytökseen mitenkään, mutta tässä tapauksessa luulen, että malli on osittain kotoa opittua.

Eikä häntä ole tainnut opettaa kukaan muukaan puhumaan hiljempää tai olemaan hiljaa. Teille muille taisi teidän vanhemmat opettaa, että kaikki tarvitsee kestää hiljaa ja kärsien ettei kukaan vaan loukkaannu? No nyt sitten sen teidän kasvatuksen tulos näkyy siinä, että joudutte kestämään kirkuvaa lasta.

Vierailija
59/405 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöskin monet vanhemmat kailottavat sanoaåessaan normaaleja asioita lapsilleen ja kailottavat myös puhuessaan toisilleen. Eivät taida itse huomata.

Monesti esim ravintolassa ja kylpylässä on oikea Kiljusen herrasväki.

Vierailija
60/405 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastenohjelmissa kaikissa medioissa kiljutaan ja puhutaan hutamalla ja toki se tarttuu.

80-luvun alussa muutimme lasten kanssa lapsivaltaiselle okt-alueelle.

Meidän pihassa välillä oli mäkeä laskemassa kymmenkuta tenavaa jamitään kiljumista ei ollut.

Just tapasin yhden silloisen asukkaan ja hän ihmetteli, miten yhdessä pihassa oli kolme lasta ja koko kylä raikui kiljunnasta verrattuna siihen 80-luvun tilanteeseen.

Ko miehellä ei ollut edes silloin omia lapsia, mutta muisti, miten normaalia oli lasten äänet.

Se on totta, monesti lastenohjelmissa puhutaan aivan kummallisella äänellä ja huutaen.

Sitten kun annetaan television kasvattaa lapset, niin lopputulos on mikä on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kuusi