Aloittaako joku nykyisin soseet 3kk iässä?
Siis ennen EU:a suositus oli 3kk, sen jälkeen siirtyi 4kk:een. Nykyisin tosin suositellaan 6kk täysimetystä. Olin ennen synnytystä ajatellut täysimettäväni mahdollisimman pitkään, mutta erinäisten alkuongelmien takia vauva joutui osittaisimetykselle. Nyt on alkanut nukkumaan yöt sen verran hyvin, ettei maitoa enää juurikaan riitä. Olen muillakin lapsilla aloittanut soseet 3kk:n iässä, silloin tosin imetin kokonaan. Niinpä olen ajatellut aloittaa vauvallekin soseet kohta... kun korviketta menee (mielestäni) todella paljon, litra ja ylikin päivässä.
Miten muilla pienillä?
Kommentit (16)
Imetin ja maitoa tuli ihan hyvin, mutta lapsen kasvu kuulemma vaati lisäruokaa.
Joi korviketta jo hyvinkin yli litran päivässä ja oli jatkuvasti nälkäinen. Ihan neuvolasta tuli kehotus aloittaa kiinteät.
Imettää en voinut :(
on enemmänkin sellaista läheisyyden hakua, vauva haluaa olla rinnalla, mutta maidon tulon on melkein tyrehtynyt juuri sen takia, että vauva on alkanut nukkumaan öisin jopa 6-7 tunnin unet, enne imetin enimmäkseen yöllä. Terkkari ei ihmetellyt tuota maitomäärää, kun sitä ihmettelin (siis että litra), mutta itsestäni se tuntuu sen verran suurelta, että mieluummin antaisin sosetta.
ap
Meidänkään tytöllä ei ole minkäänlaisia allergioita. Eipä ole meillä vanhemmillakaan.
Vierailija:
Joi korviketta jo hyvinkin yli litran päivässä ja oli jatkuvasti nälkäinen. Ihan neuvolasta tuli kehotus aloittaa kiinteät.Imettää en voinut :(
6) miten vaikutti kiinteiden aloitus maidon menekkiin?
vauva siis viikon päästä 3kk... onko sillä merkitystä aloittaako kokeilun tänään vai pitäisköhän odottaa säntisti viikko...? :)
Varovastihan kiinteitä piti aloitella, joten ei heti radikaalisti. Mutta jo kuukaudessa väheni jonnekin 6-8 dl:aan.
ennenkin annettu, eikä siitä kai mitään haittoja ole ollut. Ei ole mun juttu hysterisoida jostain ikärajoista, suosituksista, enkä pidä neuvolantätiä jumalana. Maalaisjärjellä mennään...
viikkoa vajaan 3kk ikäsen kanssa,nyt jo pikkuhiljaa päititäin sosetta,joka päivä yksi lusikallinen lisää :D maalaisjärki toimii paremmin,kuin jotkut suositukset,kaikki lapset kun ei ole samanlaisia,jokainen äiti tuntee parhaiten oman lapsensa..
nyt muutin kyllä käsitykseni täysin tämän ketjun perusteella. en muutenkaan ymmärrä perusteluina tuota ' onhan sitä ennenkin tehty niin ja niin' - juttua, onhan joskus jopa tupakointia pidetty terveellisenä.
Vierailija:
Mutta minä aloitin vellin 10 viikkoiselle. Silti ehdin imettää viitisen tuntia päivässä. Korviketta annan myös. Varmaankaan maidon kanssa ei olisi mitään ongelmia, mutta rintani ovat psorin peitossa ja niitä pitää rasvata välillä kortisonilla ja pitää muutama tunti taukoa imetyksessä.
nuorinta täysimetin neuvolan ohjeiden mukaan 6 kuiseksi ja sitten olikin edessä se nykyinen tyypillinen ongelma. Lapsi ei alakaan syömään kun on tottunut luttuuttamaan tissiä.
Tämä sama ongelma tuntuu olevan nykyään aika yleinen kun lapsille ei aloiteta kiinteitä. Olen kuullut, että joku kertoo vielä täysimettävänsä 8 kuista vauvaa kun se ei suostu syömään lusikasta. On kuulemma aikamoista rallia kun yöllä herätään monta kertaa syömään.
Jos tämän olisin tiennyt, olisi kuopuskin saanut kiinteitä paljon aikaisemmin.
täysimetyksellä 6 kk ja sen jälkeen soseet, on tosi allerginen lapsi. Jaa-aa, mitäs johtopäätöksiä tästä voidaan sanoa, ei varmasti mitään, mutta uskon että se on geeneistä kiinni, tuleeko allergioita tai astmaa, eikä mistään muusta.
Varsinkin jos vauva on isompi, niin eihän sen maha nyt maidosta täyty. Onhan sinne suuhun annettava jotain vahvempaakin, kuten soseilla terästettyä maitoa ja kaikenlaisia vellejä.
2-3kk ja hengissä ovat eu on tuonut ihan uudet ulottuvuudet vauvan ruokailuun.
Tavis maidonkin antamisessa on homa muuttunut eu:n myötä ennen sai tavis maitoa antaa 8kk etiäpäin sitten se meni 10kk ja sitten 1v mitens on joko se on 14kk??? heh.. eu tietää parhaiten .... spooky...
Mutta minä aloitin vellin 10 viikkoiselle. Silti ehdin imettää viitisen tuntia päivässä. Korviketta annan myös. Varmaankaan maidon kanssa ei olisi mitään ongelmia, mutta rintani ovat psorin peitossa ja niitä pitää rasvata välillä kortisonilla ja pitää muutama tunti taukoa imetyksessä.