Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä tulee ajatus että parin tonnin palkalla ei tee mitään? Verojen jälkeen 5000 euron palkastakin jää käteen 3000 euroa ja on ns eliittiä?

Vierailija
10.09.2022 |

Suomessa tuloerot on keskimäärin pieniä. Suuri osa suomalaisista saa pari tonnia käteen töistä oli sitten matalasti tai korkeasti koulutettu.

Miksi parin tonnin palkoista puhutaan kuin ne olisivat todella pieniä?

Kommentit (288)

Vierailija
261/288 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta jos ei olisi verotusta, maksaisitte todella paljon enemmän terveydenhuollosta, päiväkodista, koulutukseen voi mennä 100 000 euroa yhtä lasta kohden... Siihen ei ehkä se 6000€ palkka sitten riitä kun perus hammaslääkäri lasku on 40€ sijasta 200-300€

Hei, tää oli muuten tosi hyvä kommentti siinäkin mielessä että tässä usein näkyy pieni- ja suurituloisten ero hyvin. Itse en ole koskaan käynyt julkisella hammaslääkärissä. Aina yksityisellä. Se lasku on siis jo aina ollutkin sen 200-300 euroa. Väitän että valtaosa hyvätuloisista käyttää pääosin yksityisiä lääkäripalveluita, jos kyseessä ei ole työterveys.

Vierailija
262/288 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta jos ei olisi verotusta, maksaisitte todella paljon enemmän terveydenhuollosta, päiväkodista, koulutukseen voi mennä 100 000 euroa yhtä lasta kohden... Siihen ei ehkä se 6000€ palkka sitten riitä kun perus hammaslääkäri lasku on 40€ sijasta 200-300€

Hei, tää oli muuten tosi hyvä kommentti siinäkin mielessä että tässä usein näkyy pieni- ja suurituloisten ero hyvin. Itse en ole koskaan käynyt julkisella hammaslääkärissä. Aina yksityisellä. Se lasku on siis jo aina ollutkin sen 200-300 euroa. Väitän että valtaosa hyvätuloisista käyttää pääosin yksityisiä lääkäripalveluita, jos kyseessä ei ole työterveys.

Rahasta ei siis ole pulaa, veroprosentista huolimatta. Kiitos, että vahvistit sen, minkä jo tiesimme. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/288 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On sen verran valtio velkaantunut viimeaikoina että verotus tulee olemaan melko kireää tulevina vuosina ja keskituloisella jää vielä vähemmän käteen ja samaan aikaan inflaatio on jossain 10% tienoilla.

Jokainen hallitus vuorollaan ilmoittaa että tulevien hallitusten pitää kiristää vyötä. Kukaan ei sitä aloita ja me äänestämme sitä puoluetta joka lupaa eniten ja kieltää vähiten. Siten ollaan pian Kreikan tiellä.

Mutta enhän minä ole veloissa, valtio on!

Valtion vyönkiristys on varma tie kurjistumiseen!

Vierailija
264/288 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahasta ei siis ole pulaa, veroprosentista huolimatta. Kiitos, että vahvistit sen, minkä jo tiesimme. 

Sitä tarkoitinkin. Valinnat ovat erilaisia. Mutta ihan yhtä lailla kaikki raha menee.

Vierailija
265/288 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni tienasi inssinä n. 7500e/kk, mutta käteen jäi vain n. 3500e.

Itse tienasin n. 3500e/kk ja käteen jäi n. 2200e. Verotus on suhteellisen ankaraa mitä suuremmat bruttotulot.

Isäni lopetti kaikki ylimääräiset puheenjohtajuudet kun lisäverot söivät palkkioista n. 75%.

Vierailija
266/288 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

8400€ jää käteen, helpot koodaushommat.

Sulla on dorka työnantaja.onnea

Vierailija
267/288 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä sais 2-3 päivää työtä viikossa pysyvän osa-aikaisen akateemiselta alalta? Otan mieluusti puolikkaan palkan tosta 3000-4000e ja teen puolet vähemmän duunia. Mutta missä se duuni on??

Duunia pitäisi jakaa useammalle ihmiselle, niin saisit tehdä sitä noilla ehdoilla. Se on vastoin kaikkia talousoppeja, sen suojelemiseksi tehtyä sopimusjärjestelmää ja lainsäädäntöä.

Vierailija
268/288 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ongelmana on juuri tuo aivan järkyttävä verotus. Jos saat käteen sen n. 2000€/kk eli palkka on 3000€ tai vähän yli, niin jotta pääset 3000€ palkkaan pitää bruttopalkka olla jossain 5k tasolla. Ja melko vähäisissä työpaikoissa tuollaisia palkankorotuksia on mahdollista saada edes koko uran aikana?

Mulla nousi palkka +2300€/kk, kun vaihdoin työpaikkaa.

Ison firman toimitusjohtaja pyysi töihin.

Amispohja, yksityisellä talotekniikka-alalla.

Aika harvassa varmaan tälläiset tapaukset, mutta niitäkin on.

Aivan, eli kenenkään ei kannata huudella, että kaikki pystyvät samaan. 

Se lukutaito? Kuten huomasit en sitä huudellutkaan, että kaikki pystyvät samaan.

Kunhan sanoin, että on se mahdollista, mutta kohtuu harvinaista.

Vierailija
269/288 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni tienasi inssinä n. 7500e/kk, mutta käteen jäi vain n. 3500e.

Itse tienasin n. 3500e/kk ja käteen jäi n. 2200e. Verotus on suhteellisen ankaraa mitä suuremmat bruttotulot.

Isäni lopetti kaikki ylimääräiset puheenjohtajuudet kun lisäverot söivät palkkioista n. 75%.

Ei pidä mitenkään paikkaansa, tai sitten on nostettu veroprosentti itse todella kovaksi.

Täällä n. 6000€ kuussa ja käteen jää 3500€

Vierailija
270/288 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin tienaan noin 5000, mutta kahden teinin yh-äitinä raha ei meinaa riittää mihinkään.

Verotus on todella epäreilu yhden aikuisen talouksille eikä ahkeruudesta tosiaankaan palkita.

Samoin, tienaan 6000e/kk, kaksi teiniä. Peruskituutusta elämä vaikka ylimmässä tulodesiilissä.

Kunhan lapset muuttavat kotoa niin minä muutan Viroon.

3900€ + lapsilisät kuukaudessa on kituuttamista. Vai niin.

+elarit. Kummasti jää aina laskematta mukaan tuloihin.... Vaikka ne olis minimimäärä ja tulisi Kelan kautta niin rahaa sekin on.

Tuossa jo aiemmin sanoinkin, en saa lapsilisiä enkä elareita. 3600e netto on meidän kolmen hengen tulot.

Pariskunta jolla on yksi lapsi (kolmen hengen perhe siis), voi tienata esim 3000+3000 brutto, ja saa paaaljon enemmän käteen. Reilua? No ei.

On reilua. Palkkaa ei pidä maksaa lapsiluvun mukaan. 

Jos haluat enemmän rahaa, kouluttaudu parempiin hommiin tai muuta ulkomaille. Niinhän sitä köyhille aina sanotaan, joten käy myös köyhiksi itsensä kokeville. 

Et ymmärtänyt kommentoimaasi kommenttia. Ei siinä koettu palkkaa epäreiluksi vaan verotuksen rajua progressiivisuutta. Kahden tasavertaisen tienaajan perheessä kuuden tonnin brutosta jää useita satoja enemmän käteen kuin yhden tienaajan kuuden tonnin brutosta.

Mitä epäreilua siinä on? Suomessa on henkilöverotus. Samalla tavalla jokaista henkilöä verotetaan suhteessa tuloihin.

eipäs verotetakaan vaan progressiivisesti. Se EI ole samalla tavalla, vaan mitä enemmän tienaan sitä ENEMMÄN maksat SUHTEESSA tuloihisi, eikä suinkaan "samalla tavalla".

Vierailija
271/288 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
272/288 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lopetin työnteon koska työnteosta jouduin maksamaan 37000€/v

Palkka oli reilu 6 tonnia /kk, kokonaisbrutto vuodessa n 78 000€

Ne on ihmisten rahoja jotka tienataan ei verottajan,valtion ja kuntien,  kiitos ja näkemiin!

Järkevämpää on syljeskellä kattoon.

Vierailija
273/288 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse lopetin työnteon koska työnteosta jouduin maksamaan 37000€/v

Palkka oli reilu 6 tonnia /kk, kokonaisbrutto vuodessa n 78 000€

Ne on ihmisten rahoja jotka tienataan ei verottajan,valtion ja kuntien,  kiitos ja näkemiin!

Järkevämpää on syljeskellä kattoon.

Mulla sama, veroprosentti 35 ja vuositulot ollut pari vuosikymmentä 75-125 tuhatta ja asunto maksettu. Jään vapaaehtoisesti pois seuraavalla yt-rundilla. Tulee vuoden palkka käteen, 20kk ansiosidonnaista ja 18 vuodeksi vapaaherraksi muiden piikkiin ennen 2,200 euron kuukausieläkettä v. 2040

Vierailija
274/288 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän montakin matalapalkkaista, jotka käyvät yksityisellä hammaslääkärillä. Itseni mukaan lukien. Olen koko aikuisikäni käynyt hoidattamassa hampaani yksityisellä. Tienaan bruttona 2000€ josta jää käteen 1600€. Asun yksin, ei ole lapsia eikä autoa.

Mutta, syy miksi pystyn panostamaan laatuun silloin, kun jotain tarvitsen, on se, että elän taloudellisesti budjetin mukaan. En koe tuota rankkana, sillä nautin elää ns. kohtuullisesti. En tunne itseäni köyhäksi.

Ei minulla ole kiusauksia ostella uusia rättejä vaatekaappiin tai uusia puhelinta parin vuoden välein. Ei ole vaikeuksia ohittaa kaupassa herkkuhyllyjä. Enkä muutenkaan sorru kovin helposti heräteostoksiin.

Jos saisin edes 500€ enemmän kuussa käteen, niin tottakai olisin iloinen. Mutta, itseni tuntien, tuo raha ei menisi kulutukseen, vaan säästöön.

Vierailija
275/288 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasavero vaikkapa 15% kannustaisi työntekoon, myös penituloisia kun tulojen noustessa veroprosentti ei nouse.

Vierailija
276/288 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin tienaan noin 5000, mutta kahden teinin yh-äitinä raha ei meinaa riittää mihinkään.

Verotus on todella epäreilu yhden aikuisen talouksille eikä ahkeruudesta tosiaankaan palkita.

Samoin, tienaan 6000e/kk, kaksi teiniä. Peruskituutusta elämä vaikka ylimmässä tulodesiilissä.

+elarit. Kummasti jää aina laskematta mukaan tuloihin.... Vaikka ne olis minimimäärä ja tulisi Kelan kautta niin rahaa sekin on.

Tuossa jo aiemmin sanoinkin, en saa lapsilisiä enkä elareita. 3600e netto on meidän kolmen hengen tulot.

Pariskunta jolla on yksi lapsi (kolmen hengen perhe siis), voi tienata esim 3000+3000 brutto, ja saa paaaljon enemmän käteen. Reilua? No ei.

On reilua. Palkkaa ei pidä maksaa lapsiluvun mukaan. 

Jos haluat enemmän rahaa, kouluttaudu parempiin hommiin tai muuta ulkomaille. Niinhän sitä köyhille aina sanotaan, joten käy myös köyhiksi itsensä kokeville. 

Et ymmärtänyt kommentoimaasi kommenttia. Ei siinä koettu palkkaa epäreiluksi vaan verotuksen rajua progressiivisuutta. Kahden tasavertaisen tienaajan perheessä kuuden tonnin brutosta jää useita satoja enemmän käteen kuin yhden tienaajan kuuden tonnin brutosta.

Palkkaa ei pidä maksaa senkään mukaan, meneekö parisuhteeseen jonkun kanssa vai ei. Jos raha on tärkeintä, niin on syytä jäädä sinkuksi ja hankkia työ, josta saa huikean palkan. 

Oletko noin yksinkertainen vai esitätkö vain?

Jos veroprosentti olisi sama, keksisit jotain muuta valittamista. 

Kuten hyvätuloiset muutenkin. 

Se on tullut ainakin selväksi miksi sinä olet pienituloinen.

Vierailija
277/288 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä saan 2000 euroa netto ja rahat riittävät oikein hyvin kahden teinin kanssa.

Vierailija
278/288 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et saa lapsilisiä etkä elareita? Jos lapset on alle 17-vuitiaita, kumpaakin pitäisi saada. Jos toinen vanhemmista ei maksa elareita, Kela maksaa elatustukea.

Olen eri, mutta kyseessä voi olla vaikka vuoroviikkovanhempi. Lapsilisät ehkä menee sinne exälle ja elatusta ei maksa kumpikaan.

Itse olen vuoroviikkovanhempi ja juurikin 5000€ tuloilla. En siis saa lapsilisiä, enkä mitään muitakaan tukia. Veroprosentti on mikä on, mutta hyvin minä ainakin pärjään näin. Säästöön jää, vaikka asun pk-seudulla ja asuntokin pitää olla mitoitettu riittävän isoksi, että lapset vuoroviikoin mahtuvat.

Vierailija
279/288 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkea verotus on Suomen ongelma ja siitä seuraa matala elintaso.

Tienaan 5500 €/kk plus työterveyshuolto plus erikoislääkärit plus vapaa-ajan silmälasit,aurinkolasit myös hammashoito ilmaiset lisäksi bonukset ja palkan lisäksi  vuosittaiset tulospalkkiot maksetaan osakerahastoon säntillisesti joka vuosi.

Veroja maksan liikaa varsinkin sivutuloista. Otan mieluummin ylityöt vapaana kuin rahana. Mikäli verotus olisi kevyempäåä saisi valtio kaltaisiltani enemmän verotuloja kuin nyt. Kuka viitsii ahertaa kun marginaalivero vie niin paljon? 

Näillä palkoilla ei levennellä vaikka olen lapseton poikamies ja asun perintöasunnossani.

Suomessa ei työtä tekemällä saa hyvää elintasoa. Ulkomaanmatkoillakin täytyy aina olla budjetti.

Muualla maailmassa koulutuksesta maksetaan.

Vierailija
280/288 |
11.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korkea verotus on Suomen ongelma ja siitä seuraa matala elintaso.

Tienaan 5500 €/kk plus työterveyshuolto plus erikoislääkärit plus vapaa-ajan silmälasit,aurinkolasit myös hammashoito ilmaiset lisäksi bonukset ja palkan lisäksi  vuosittaiset tulospalkkiot maksetaan osakerahastoon säntillisesti joka vuosi.

Veroja maksan liikaa varsinkin sivutuloista. Otan mieluummin ylityöt vapaana kuin rahana. Mikäli verotus olisi kevyempäåä saisi valtio kaltaisiltani enemmän verotuloja kuin nyt. Kuka viitsii ahertaa kun marginaalivero vie niin paljon? 

Näillä palkoilla ei levennellä vaikka olen lapseton poikamies ja asun perintöasunnossani.

Suomessa ei työtä tekemällä saa hyvää elintasoa. Ulkomaanmatkoillakin täytyy aina olla budjetti.

Muualla maailmassa koulutuksesta maksetaan.

Eikös viimekädessä kaikki vuositulot lasketa yhteen ja verotuspäätöksessä tarkistetaan, että veroa tulee maksettua sen vuoden tienestin mukaan?

Jos nyt sattuisit ahkeroimaan 500€ arvoista ylitöitä joka kuukausi, niin jossain kohtaa vuotta tuntuisi pahalta, että verokortin lisäprosentti leikkaa niin paljon pois tulosta. Silti, jos palkkasi olisi jo säännöllisesti 6000€ kuukaudessa, niin normaali veroprosenttisi olisi mitoitettu korkeammaksi ja lopulta maksaisit vuodessa joka tapauksessa saman verran veroa.

Eli verotus ei ole kivaa, mutta kyllä aina kannattaa tienata enemmän mieluummin kuin vähemmän.

Sitä paitsi pakkohan sinulla on olla hyvä elintaso, jos asut perintöasunnossa ja saat vielä melko korkean palkkasi lisäksi kaikki nuo etuudet, jotka mainitsit. Et mikään rikas ole, mutta hyväosainen todellakin.