Miksi naisten pitäisi käyttää ehkäisypillereitä?
Mistä moinen melko yleinen oletus, että melkein kaikki niitä käyttää pidemmissä suhteissa?
Kommentit (390)
Vierailija kirjoitti:
Noiden tuputus naisille on kyllä jotenkin todella silmiinpistävän voimakasta. Viimeksi minulle tuputettiin jälkitarkastuksessa ja minun piti toistaa itseäni monta kertaa, että ei kiitos, en halua hormoneja kunnes lääkäri lopetti hormonituputuksensa. Lääkärin oli jotenkin kauhean vaikea hyväksyä sitä, että en halua aloittaa minipillereitä tai laittaa kierukkaa.
Tuputus on todellakin oikea sana. Aina on tuputettu kun runsaat kuukautiset ovat tulleet puheeksi, tänä vuonna (30v) kuulin ensimmäisen kerran traneksaamihaposta, jolla olisi jo vuosien ajan voinut korjata tilannetta eikä varastorauta olisi päässyt vaarallisen alas.
Seksikumppaneita ei ole ollut kuin viimeiset 4v, pillereitä lääkärit ovat tuputtaneet ratkaisuksi milloin mihinkin jo ainakin 10v.
Osaisivatpa äidot neuvoa tyttäriään, että hormoonien syönti [hedelmällisyyden pidättämiseen] on yksi suuri puhallus.
Vierailija kirjoitti:
Se joka tulee raskaaksi ehkäisee. Onhan se aborttikin kokonaan naisen päätös.
Sama saisi olla elättämisessä, se joka tulee raskaaksi elättäköön.
Eli miehelle ei kuulu minkäänlainen vastuu? Ei kuulu sitten seksikään.
28/29 klo 7:23, Vaatikaa kehonne vikojen korjaamista juurisyihin puuttuen, ei hormoneja napsimalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei oo sananvaltaa niin ei vastuutakaan.
On tyhmää pysäyttää hedelmällisyyskierto siinä toivossa, että rautapitoisuuden häiriön ilmeneminen peittyisi.
Vierailija kirjoitti:
Oletus on kai kierukan käyttö, ainakin mun ikäisillä.
Syön mielelläni pillereitä, niin ei tarvitse kärsiä kuukautisista.
Jokainen tietysti valitsee itse riskinsä. Hormoonien syömiseen liittyy paljon erilsisia terveysriskejä. Lääkäreillä tulisi olla vastuu tiedottamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei oo sananvaltaa niin ei vastuutakaan.
Jos ei ole vastuuta, niin ei ole seksiäkään.
No ei tietenkään kun kondomitkin on keksitty. Ja vasektomia jos haluaa lasteja sisään ilman raskaudenpelkoa.
En todellakaan tiedä. Olen selvinnyt kuusikymppiseksi syömättä ensimmäistäkään ehkäisypilleriä. Oma valinta, vaikka ehkä kaikki eivät sitä usko.
Vierailija kirjoitti:
Noiden tuputus naisille on kyllä jotenkin todella silmiinpistävän voimakasta. Viimeksi minulle tuputettiin jälkitarkastuksessa ja minun piti toistaa itseäni monta kertaa, että ei kiitos, en halua hormoneja kunnes lääkäri lopetti hormonituputuksensa. Lääkärin oli jotenkin kauhean vaikea hyväksyä sitä, että en halua aloittaa minipillereitä tai laittaa kierukkaa.
Ja se tuputus alkaa jo yläasteella.
Terkat todella yrittävät saada jokaisen käyttämään pillereitä. Vain hyvät puolet mainitaan, ei mitään huonoja puolia.
Mun mielestä olis monellakin tavalla järkevää puhua teineille laajemminkin ehkäisystä, myös pojille, ja ensisijaisesti puhua kondomien puolesta ja tarjota niitä.
Se on kuitenkin ainoa ehkäisy joka suojaa myös taudeilta.
Ja ne pojat mukaan!
Nyt pojat on unohdettu ja tytöille tyrkytetään pillereitä joka käänteessä.
Meillä on neljä teiniä ja useita läheisiä teini-ikäisiä muutenkin joiden kanssa on tästä puhuttu useastikin joten en vain oleta nykyistä tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Oletus on kai kierukan käyttö, ainakin mun ikäisillä.
Syön mielelläni pillereitä, niin ei tarvitse kärsiä kuukautisista.
Minkä ikäinen sinä olet? Minulle tarjottiin kierukka 17-vuotiaana 1970-luvulla. Koko elämäni aikana olen syönyt pari lyhyttä hormonikuuria vuotohäiriöitten vuoksi, mutta ne eivät olleet ehkäisypillereitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan käyttänyt hormonaalista ehkäisyä enkä tule käyttämään. Minulla on miehelle kaksi vaihtoehtoa: kondomi tai pidättäytyminen. En halua sotkea kehoni toimintaa ja asettaa itseäni alttiiksi veritulpille ja muille terveysongelmille miehen nautinnon takia.
Yleisesti ottaen, järkevin ehkäisymuoto on kuparikierukka.
Ja monelle se on todella huono, jatkuva vuoto ja kivut. Ei voi sanoa mikä kullekin on paras ehkäisykeino.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terkat todella yrittävät saada jokaisen käyttämään pillereitä. Vain hyvät puolet mainitaan, ei mitään huonoja puolia.
Mun mielestä olis monellakin tavalla järkevää puhua teineille laajemminkin ehkäisystä, myös pojille, ja ensisijaisesti puhua kondomien puolesta ja tarjota niitä.
Ja ne pojat mukaan!
Meillä on neljä teiniä ja useita läheisiä teini-ikäisiä muutenkin joiden kanssa on tästä puhuttu useastikin joten en vain oleta nykyistä tilannetta.
Ne pillerit nyt vaan on teini-ikäiselle usein myös kuukautiskipuihin ja esim. akneen hyvät, ei toki kaikki pillerimerkit eikä kaikille. Mitä muuta ehkäisyä sä nuorille naisille sit tarjoaisit? Kondomia vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan käyttänyt hormonaalista ehkäisyä enkä tule käyttämään. Minulla on miehelle kaksi vaihtoehtoa: kondomi tai pidättäytyminen. En halua sotkea kehoni toimintaa ja asettaa itseäni alttiiksi veritulpille ja muille terveysongelmille miehen nautinnon takia.
Jotka tunnetusti lisäävät kuukautisvuotoa reilusti. Ei kiitos, minulla on todella runsaat ja kivuliaat menkat muutenkin, on aina ollut. Vuodan kuin teurastettu sika. En muutenkaan vierasesineitä kohtuuni.
Lopetin pillereiden syönnin kun lapsia sai alkaa tulla. Sen jälkeen on ole niihin suostunut enää palaamaan, ei turhia hormoneja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ne pojat mukaan!
Meillä on neljä teiniä ja useita läheisiä teini-ikäisiä muutenkin joiden kanssa on tästä puhuttu useastikin joten en vain oleta nykyistä tilannetta.Ne pillerit nyt vaan on teini-ikäiselle usein myös kuukautiskipuihin ja esim. akneen hyvät, ei toki kaikki pillerimerkit eikä kaikille. Mitä muuta ehkäisyä sä nuorille naisille sit tarjoaisit? Kondomia vai?
Mikä kondomissa on vikana? Oikein käytettynä lähes 100% varma ja ainoa, joka estää tautien leviämistä (mikä on itselleni todella tärkeä pointti).
Itse käytän kierukkaa koska kuukautisvuodot ja kuukautiskivut pysyvät täysin poissa. Olen nauttinut elämästä ihan eri tavalla ilman niitä. Aiemmin ne pilasivat aina niihin osuvat päivät. En edes harrasta seksiä miehen kanssa mutta tästä syystä en ole poistanut kierukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotka tunnetusti lisäävät kuukautisvuotoa reilusti. Ei kiitos, minulla on todella runsaat ja kivuliaat menkat muutenkin, on aina ollut. Vuodan kuin teurastettu sika. En muutenkaan vierasesineitä kohtuuni.
Tunnetusti? Minulla vuoto loppui kokonaan
Ei elintaso-korotusta avioliiton ulkopuolella syntyneille henkilöille.