Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas alkoi amk, syyslukukausi ja ihanat RYHMÄTYÖT

Vierailija
08.09.2022 |

Kappas keppanaa kun on taas samat ihmiset kenellä ei toimi milloin ei netti, milloin ei s-posti, esityksen tullessa äänet ei toimi, jonka viestit tai tiedostot on hävinneet matkalla, joka mielestään kyllä täytti diaesitykseen yhden lootan, vaikka sen ylläpitäjänä näen ettei ole avannut koko tiedostoa kertaakaan. Sit suututaan jos kehtaa edes vihjata sinnepäin et haloo, et oo tehnyt tän eteen vielä mitään... huoh.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelen kanssa AMK ja HALUAN pois!

Tämä on ihan leikkikoulu, olen siis opiskellut myös korkeakoulussa!

Meilläkin PELKKIÄ ryhmätöitä, meidät jopa arvostellaan ryhminä, ei yksilöinä!

Ryhmäarvostelu on tasa-arvon takia, että heikoimmatkin "pääsevät mukaan"!

Inkluusio tullut lujasti amiskakouluihin, vahvasti mennään surkeimpien tahdissa rimoja kaikkialla laskien!

Eikö tälläisen paapomisen pitäisi jäädä peruskouluun?

Paljon m a a h a n m u u t t AJ i a kaikkialta maailmassa ja valtaosa lukutaidottomia, ei edes ala-asteen matematiikkaa ymmärretä, jakolaskua amiiskan insinöörikoulutuksessa. Englantia ei ymmärretä eikä tietysti suomea.

Mukana myös lukion käyneitä suomalaisia jotka ansaitsivat oikeaa opetusta!

Asiasta olisi HYVIN TÄRKEÄÄ voida keskustella!

TL;DR: Tästä kaikille. Yllä oleva viesti tiivistettynä:

vitty syomi

VKK Igor

Vierailija
22/53 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen amk-ope.

Yhdestä opintojaksosta maksetaan koulusta riippuen x tuntia. Sillä opintojakso suunnitellaan, rakennetaan, opetetaan, vastataan kysymyksiin, palaveerataan, arvioidaan.

On eri asia lukea ja antaa palautetta 10 työstä kuin 40 työstä. Varsinkin, kun arvioitavia tehtäviä ja tenttejä on usein kolme per opintojakso. Ei vain riitä aika lukea 120 tehtävää. Varsinkin, kun opiskelijat haluavat kaikesta henkilökohtaista palautetta.

Toinen syy on laajat tehtävät. Jos opettajalla ei aika riitä, niin eipä riitä opiskelijallakaan. Asiat pitää opettaa isoina kokonaisuuksina. Olisi liikaa, kun yksi ihminen kirjoittaisi 20 sivun raportteja joka opintojaksolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa että jaksoin nähdä vaivaa ja hakea yliopistoon. Koko koulutuksen aikana tasan kaksi ryhmätyötä.

Vierailija
24/53 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annakun arvaan onko kyseessä Jamk? Voi jösses sitä nipotuksen ja esseiden määrää. Jatkuvaa nipotusta jostain esseen lähdeluettelosta ym shaibaa. Koko ajan ryhmätyötä, opetatte toinen toisille asiat. Huoh. Arvatkaa jatkoinko?

Vierailija
25/53 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, vapaamatkustajat ovat ryhmätöissä ihan persiistä.

MUTTA niin on myös ne pomottajat, jotka ottavat roolin, joka ei heille kuulu.

"Me jaettiin tää jo! Me tehdään Jennan kaa nää ekat sivut, tehkää te noi loput!"

"Tätä ei oo nyt YHTÄÄN tehty silleen kuin MINÄ ajattelin!"

"Tää alku on ihan timanttia, mutta sitten laatu laskee kuin lehmänhäntä!" kun tosiasiassa niihin Jennan kanssa valittuihin alkulukuihin on käytetty 80 % sivutilasta pelkkään yhdentekevään jaaritteluun ja asia pitäisi käsitellä lopussa 20 prosentissa. Eikä se siihen mahdu.

Varmasti on noitakin, tosin en ole siihen törmännyt. Itse annan paljonkin tilaa, ja esim. laitan aina kaikkeen että "aloitin tätä nyt näin, mitä ootte mieltä, saa muokkailla vapaasti" tms. Näiden tiettyjen kanssa kun fakta vaan on se että jos en aloita sitä työtä, tai joku muu siitä ryhmästä aloita, niin kukaan ei aloita sitä työtä. Olen kokeillut. Oikeesti, eivät heränneet asiaan edes palautuspäivänä. Ja etänä meillä on suurin osa opinnoista, nämä vapaamatkustajat on sellaisia että ei niillä ole edes etäpäivissä kamerat päällä, kun jotain kysytään niin sieltä ei kuulu vastausta, jos joskus onkin kamera päällä niin makaavat jossain sängyn pohjalla hiljaa. Aina kun pitäisi esittää joku ryhmätehtävä niin näillä ei mikki, kamera, nettiyhteys tai muut toimi, ja muut joutuu esittää heidänkin puolesta. En vaan ymmärrä miten opet sallii tuollaisen. Yksi näistä onneksi jätti opinnot kesken nyt.

Vierailija
26/53 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työelämässä ollut jo pitkälti yli kymmenen vuotta. Aloitin opiskella uutta tutkintoa AMK:ssa ja ainakaan mun töissä (IT-ala) ei tosiaankaan ole tiimityö sitä mitä se AMK:ssa on. Ryhmätyöt on kauheita. 

Vierailija
27/53 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen amk-ope.

Yhdestä opintojaksosta maksetaan koulusta riippuen x tuntia. Sillä opintojakso suunnitellaan, rakennetaan, opetetaan, vastataan kysymyksiin, palaveerataan, arvioidaan.

On eri asia lukea ja antaa palautetta 10 työstä kuin 40 työstä. Varsinkin, kun arvioitavia tehtäviä ja tenttejä on usein kolme per opintojakso. Ei vain riitä aika lukea 120 tehtävää. Varsinkin, kun opiskelijat haluavat kaikesta henkilökohtaista palautetta.

Toinen syy on laajat tehtävät. Jos opettajalla ei aika riitä, niin eipä riitä opiskelijallakaan. Asiat pitää opettaa isoina kokonaisuuksina. Olisi liikaa, kun yksi ihminen kirjoittaisi 20 sivun raportteja joka opintojaksolla.

Alkuosa ok, mutta viimeisestä kappaleesta täysin eri mieltä. Miksi oppimis- tai tenttimismenetelmäksi on valittu 20-sivuinen raportti? Eihän se voi edes olla laadukasta tekstiä. Miten tuo auttaa sisäistämään mitään alalla, jossa täytyy tieteellisesti perustellen opetella käytännön asioita. Tenttikirjat ja annettujen tapaustehtävien tenttiminen isossa salissa, ja voi palastella? En tajua perusteluasi. Miten joku ryhmätyö jossa yhdessä takkuamalla eritasoiset opiskelijat raapivat copypaste-raportin kasaan valmistaa säästää kenenkään aikaa tai varmistaa ammattitaidon.

Vierailija
28/53 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tehdä töitä, jos joku muu tekee ne kumminkin? 

Vierailija
29/53 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me teimme amkissa aina samalla porukalla ryhmätyöt. Meitä oli viisi sellaista, jotka oikeasti panostivat ja tekivät osansa. Muut saivat sitten pärjätä keskenään. Pari kertaa joku opettajista yritti sekoittaa porukkaa, mutta niiden yritysten jälkeen perustelimme opettajille, että näiden joukossa on iso määrä vapaamatkustajia ja meidän kanssa he eivät tee mitään. Kun heidät laitetaan keskenään, kaikki joutuu tekemään edes jotain.

Ryhmätyöt ovat kyllä tarpeellinen osa opiskelua, koska työnteko on nykyisin yhtä jatkuvaa ryhmätyötä. Jotenkin tämä pitäisi saada iskostettua niiden vapaamatkustajien kaaliin. Suurin osahan näistä on nuoria ja vähän lapsellisia vielä. Eikä ehkä ole kovin kummoiset tiedonhaku- tai opiskelutaidot.

Vierailija
30/53 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämä on nykyisin suurimmaksi osaksi ryhmätyötä, joten minusta on pelkästään hyvä asia, että opiskeluvaiheessa pakotetaan siihen. Ja siinä todellakin oppii paljon muista ihmisistä samalla ja hallitsemaan tilanteita, jossa kaikki eivät etenekään kuten Strömsössä: joku ei osaa, joku ei viitsi, joku yrittää teettää työt muilla jne. Oppii kyllä arvostamaan niitä joiden kanssa homma etenee. Ihan samaa tapahtuu työelämässä ja tällaisissa tilanteissa ei vaan voi sanoa, että en halua leikkiä teidän kanssanne.

Itse opiskellessa alkoi jo tunnistamaan tietyt tapaukset ja loppuopinnot menikin siten, että me tietyt hakeuduimme aina ryhmäksi, koska jokainen teki osuutensa aina ja hyvin. Tätä suosittelen. 

Vierailija
31/53 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ei maksa koululle niin paljon. Nythän kaikki matskut menee koulun pussista, joten on halvinta laittaa oppilaat itse etsimään tietoa ja vain odotella tuloksia. Jos on neljän hengen ryhmiä, ei tarvitse korjata töitä kuin neljäsosa oppilasmäärästä, jolloin ei ylitetä työtuntimääriä eikä tule pelkoa ylityökorvausten maksamisesta.

Te, joilla on ryhmätyö, kirjatkaa selkeästi heti työn alkuun, kuka hoitaa minkäkin osa-alueen. Sen jälkeen kukin vastaa vain omastaan. Ei tule sitten huonoa arvosanaa itselle sen takia, että muut ovat jättäneet oman osuutensa tekemättä.

Tää ei toimi yliopistossa ehkä amiksessa sitten? Jos joku osa-alue jää tekemättä niin homma hylätään eli kenellekään ei tule arvosanaa.

Vierailija
32/53 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tehdä töitä, jos joku muu tekee ne kumminkin? 

No ihan oman oppimisen vuoksi?

Vierailija
33/53 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa että jaksoin nähdä vaivaa ja hakea yliopistoon. Koko koulutuksen aikana tasan kaksi ryhmätyötä.

Mä olen yliopistossa ja pelkkiä ryhmätöitä koko ajan.

Vierailija
34/53 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen yliopistossa ja pelkkiä ryhmätöitä koko ajan.

Sama meillä. Opiskelen historiaa eli suhteellisen itsenäiseksi miellettyä alaa vieläpä. Välillä kyllä raivostuttaa, kun ryhmätyö laskee esim tentistä saatua numeroa etkä voi asiaan vaikuttaa, ellet tee/korjaa muiden vastuualueita.

Vierailija
35/53 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen amk-ope.

Alkuosa ok, mutta viimeisestä kappaleesta täysin eri mieltä. Miksi oppimis- tai tenttimismenetelmäksi on valittu 20-sivuinen raportti? Eihän se voi edes olla laadukasta tekstiä. Miten tuo auttaa sisäistämään mitään alalla, jossa täytyy tieteellisesti perustellen opetella käytännön asioita. Tenttikirjat ja annettujen tapaustehtävien tenttiminen isossa salissa, ja voi palastella? En tajua perusteluasi. Miten joku ryhmätyö jossa yhdessä takkuamalla eritasoiset opiskelijat raapivat copypaste-raportin kasaan valmistaa säästää kenenkään aikaa tai varmistaa ammattitaidon.

Amk-opiskelu pohjautuu kehittämiseen, ei teoriatiedon kehittämiseen. Jos opintojaksolla pitää tehdä organisaatiolle kehittämissuunnitelma, niin ei sitä oikein pienemmällä voi toteuttaa. Ensin tulee tutustua itse organisaatioon, koko toimintaympäristöön, trendeihin, kilpailijoihin, yrityksen sisäisiin prosesseihin, arvoketjuun, palveluketjuun tehtävästä riippuen, sekä analysoida tämä kenttä. 5-8 sivua. Sen jälkeen pitää tutustua teoriatietoon, jotta tietää mikä on tavoitetila, mihin kehittämisesuunnitelman tulee yltää. 3-5 sivua. Sen jälkeen kirjoitetaan kehittämismenetelmästä, jotta kehittäminen ei ole mutu-tuntumaa eikä hihasta vedettyä. 1-3 sivua. Lopuksi vielä itse kehittämissuunnitelma. 1-3 sivua.

Vierailija
36/53 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen amk-ope.

Amk-opiskelu pohjautuu kehittämiseen, ei teoriatiedon kehittämiseen. Jos opintojaksolla pitää tehdä organisaatiolle kehittämissuunnitelma, niin ei sitä oikein pienemmällä voi toteuttaa. Ensin tulee tutustua itse organisaatioon, koko toimintaympäristöön, trendeihin, kilpailijoihin, yrityksen sisäisiin prosesseihin, arvoketjuun, palveluketjuun tehtävästä riippuen, sekä analysoida tämä kenttä. 5-8 sivua. Sen jälkeen pitää tutustua teoriatietoon, jotta tietää mikä on tavoitetila, mihin kehittämisesuunnitelman tulee yltää. 3-5 sivua. Sen jälkeen kirjoitetaan kehittämismenetelmästä, jotta kehittäminen ei ole mutu-tuntumaa eikä hihasta vedettyä. 1-3 sivua. Lopuksi vielä itse kehittämissuunnitelma. 1-3 sivua.

typo: amk-opiskelija pohjautuu kehittämiseen, ei teoriatiedon copypastaamiseen.

Vierailija
37/53 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi yliopistossa ei juuri ryhmätöitä harrastettu. Ainoastaan jossain harjoitustyötunnilla saattoi olla pienet ryhmätyöt, mutta ne oli saman tien selvät. Kaikki isot jutut sai tehdä itse.

Riippuu alasta. Itse joudun mm. harjoittelemaan ryhmässä moniammatillista työotetta. Takana oman alani työkokemusta 25 vuotta ( sisältäen moniammatillisuuden).

Vierailija
38/53 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein suurimman osan AMK:n ryhmätöistä yksin. Pahimmillaan siis tein saman työmäärän, jota jossakin ryhmässä teki viisi ihmistä yksin. Kukaan ei vaan halunnut työskennellä kanssani niin jäin sitten yksin. Opettajat eivät huomioineet tilannettani mitenkään. Toisaalta kannattaa pysyä lujana ja sanoa tekevänsä työt yksin.

Vierailija
39/53 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitin juuri yliopistossa ja ryhmätyöt on onneksi harvassa. Nyt fuksisyksynä on yksi kurssi, johon liittyy ryhmätöitä, mutta ne ovat pienempimuotoisia. Esiintymisistä tuli selkeät ohjeet, että jokaisen pitää hoitaa siinä oma osansa. Jos esityksessä joku ei puhu yhtään mitään, niin hänen osaltaan suoritus on hylätty. Samaten opettaja esitti painavan toiveen, että jos ryhmässä on joku, joka ei osallistu ryhmätyöskentelyyn, niin hän haluaa siitä tiedon _heti_ eikä vasta kurssin jälkeen, kun arvosanat on jo annettu. Kirjallisiin ryhmätöihin laitetaan vain niiden nimet, jotka ovat osallistuneet niiden laatimiseen.

Vierailija
40/53 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ryhmätyöt on täyttä helvettiä.

Mutta, otappa asia niin että...Sitten kun ovat työelämässä, koittaa maanpäällinen helvetti, kun eivät osaa hoitaa projekteissa omaa osaansa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän viisi