Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te jotka olette jatkuvasti kipeänä syötte?

Vierailija
08.09.2022 |

Ihmettelen, kun jotkut tutut ihan jatkuvasti kipeänä. Niin lapset kuin aikuiset. Meillä myös useampi lapsi, jotka toki silloin tällöin saavat flunssan, mutta harvemmin ja jos saavat niin yleensä paranevat tosi nopeasti, jopa pienimmällä, päiväkoti-ikäisellä vuotaa ehkä korkeintaan pari päivää nenä ja sitten on jo ohi. Itse en edes muista milloin viimeksi olen ollut sairaana. Oksennustauti oli reilu vuosi sitten, sitä ennen edellinen sairasloma varmaan useita vuosia aiemmin.

Ihmettelen näitä perheitä joissa lapsilla aina valuu räkä nenästä, ja aikuisetkin vähän väliä kipeänä, miten se on mahdollista? Olen huomannut, että järjestäen näissä perheissä lapset juovat ihan järkyttäviä määriä maitoa, syövät tosi paljon lihaa (etenkin prosessoitua: nakkeja, makkaraa jne eineksiä), paljon sokeroituja tuotteita ja vähän, jos ollenkaan vihanneksia.

Toki tajuan, että on olemassa sellaisia ihmisiä, joilla erinäisiä sairauksia, jotka heikentävät vastustuskykyä, mutta tietämissäni tapauksissa ei näin ole. Ihan vaan vinkkinä, jos haluatte että perheenne pysyy terveenä, panostakaa siihen terveelliseen ruokavalioon.

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sairastelin lapsena tosi paljon, mutta aikuisena olen harvoin kipeänä. Syön kyllä terveellisesti. En ollenkaan sokeria. Liikun myös paljon.

Vierailija
22/62 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ne lapset jotka syöneet purkkiruokia, ovat sairastaneet eniten. Verrattavissa eineksiin. Tosi ravintoköyhiä, silti niitä lapsille syötetään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sairastelin lapsena tosi paljon, mutta aikuisena olen harvoin kipeänä. Syön kyllä terveellisesti. En ollenkaan sokeria. Liikun myös paljon.

Tämä kyselyhän ei sitten koskenut sua.

Vierailija
24/62 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö osaa suomea? Miten te jatkuvasti kipeänä olevat syötte?

Soppa lusikalla, kiinteämpi haarukalla. Nostetaan lautaselta suuhun, pureskellaan sopivaksi mössöksi (velliä vähempi jos ei leipää mukana) nielaistaan. Lopuksi ruoka-astiat tiskariin tai tiskipöydälle tilanteen mukaan.

Sitten kohteliaasti "kiitos" (se ei pahenna vaikka olisit yksin syömässä)

Vierailija
25/62 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, tuli mieleen tuttavaperhe, jossa joku sairastaa koko ajan. Siis aina siellä on joku kipeänä. Eivät syö lainkaan punaista lihaa tai eineksiä ja kaikki on aina kevyttuotteita. Meidän perhe elää eineksillä ja punaisella lihalla ja lapsi sairastaa flunssan 1-2 kertaa vuodessa. Koronaa meillä ei ole ollut. Vanhemmilla on kaksi rokotusta (vuoden takaa), lapsella ei yhtään (Tuolla toisella perheellä on sekin ollut kaikilla ja heillä on myös niin paljon koronapiikkejä kuin vain ovat saaneet).

Vierailija
26/62 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön paljon raakoja vihanneksia ja huuhtelen ne kevyesti. Porkkanatkin syön useimmiten kuorineen. Hedelmiä en aina edes jaksa huuhdella.

Kädet pesen vessakäynnin tai ulkoilemisen jälkeen. Käytän myös paljon maitotuotteita, enkä pelkää hysteerisesti rasvaa tai sokeria. 

Paino on BMI:n mukaan alakantissa, enkä edes muista, milloin viimeksi olisin ollut flunssassa tai vatsataudissa. 

Kyllä geeneilläkin on pakko olla vaikutusta.

Vierailija
27/62 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastustuskyky kasvaa parhaiten sairastamalla. Siihen voi hieman vaikuttaa esim. ravinnolla, liikunnalla ja unella, mutta niiden vaikutukset ovat pieniä.

Me syödään melko terveellisesti; valmisruokaa ja lisäaineita välillä, mutta arkena tuoretta kotiruokaa, joka koostuu suurimmilta osin kasviksista. Lapset syövät paljon hedelmiä, itse olen monella allerginen. Maitotuotteita ei käytetä, vaihdellen syödään kasvikunnan proteiinia ja lihaa. Niin vain olin keväällä sairastelukierteessä, oli suunnilleen flunssa per kuukausi. Samoin lapset ovat päiväkoti-iässä sairastelleet paljon flunssia ja vatsatauteja, kouluiässä jo paljon vähemmän mutta kertyy flunssia edelleen useampi vuodessa. Korvatulehduksia ei ole ollut ikinä kenelläkään lapsista, mutta sekin johtuu ennemmin korvien rakenteesta kuin ravinnosta.

Vierailija
28/62 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tietämissä tällaisissa perheissä on perussairauksia. Astmaa ja allergioita. Astmaatikot saa taudit helpommin ja ne usein pitkittyvät.

Voiko olla, ettet tiedä näistä perheistä ihan kaikkea, jos syyttelet, että ruokavalio on surkea? Kaikki ei huutele omia tai lastensa terveystietojaan ympäriinsä. Meillä esim. syödään kaikki terveellisesti ja monipuolisesti. Silti minä astmani kanssa olen usein kipeä. Samaa ruokaa syövät mutta asumattomaan mies ja lapsi eivät.

Vierailija
29/62 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No varmaan tykkäisit ajatella että olette vaan niin paljon parempia kuin muut. Ikävä tuottaa pettymys; meillä ei juoda maitoa, ei syödä paljoa lihaa eikä varsinkaan prosessoitua, ei karkkia, valkoista sokeria kuin joskus harvoin jos leivotaan. Paljon vihanneksia, hedelmiä, terveellistä normaalia kotiruokaa. Liikutaan ja urheillaan ja pestään käsiä.

Silti sairastetaan usein. Mutta kyllä teidän perhe varmasti jossain muussa kuitenkin osaa elää paremmin. Jatka pohtimista.

Vierailija
30/62 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ilmoittautuu myös yksi epäterveellisesti syövä sipsikaljavegaani joka ei sairasta koskaan. Ainakaan viimeiseen 12 vuoteen en ole ollut töistä sairaslomalla. En ole sairastunut koronaan vaikka matkustin paljon maailmalla pahimpaan pandemia-aikaan.

Olen toki aina pitänyt hyvää huolta käsihygieniasta ja ulkoilen joka päivä pari tuntia koirien kanssa. Muuta liikuntaa en harrasta. Mutta ruokavalio on ihan retuperällä, voi mennä viikkokin jolloin en syö kuin pelkkää leipää.

Vierailija
31/62 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a, en osaa sanoa, itsehän en sairasta ja syön omasta mielestäni terveellisesti. Mutta terveellinen ruokavaliokin on subjektiivinen näkemys. Joku voi olla kasvissyöjä ja silti syödä huonosti, jotain tärkeitä ravintoaineita jää puuttumaan (minulla kävi näin nuorena). Tosiasiahan kuitenkin on se, että monet syövät todella epäterveellisesti.

Vierailija
32/62 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla loppui ainaiset flunssat, kun ymmärsin lopulta, että D-vitamiinia pitää ottaa purkista Suomen oloissa ja reiluja annoksia. Meillä koko perhe syö 50 ug päivässä. Toinen mistä pidetään huolta, on tapa syödä kasviksia joka aterialla, aamusta lähtien. Jo yli 10 vuotta ovat näillä konstein flunssat iskeneet harvoin ja parantuneet nopeasti.

Ja käsienpesu tietty aina kotiin tullessa ja ennen ruokailua.

Vierailija
33/62 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätähän ei kysytty, mutta meillä ei juuri sairastella, syödään paljon lihaa, rasvaisia maitotuotteita, voita, ei rypsi- ym. öljyjä, ei sokeria, ei leipää tai muuta "viljahöttöä". Kasviksia kauden mukaan, kuitenkin esim. perunaa vältetään. Ei ole ummetusta kellään, kun sitähän se viljattomuus muka teettää, eikä flunssia. Tähän ruokavalioon siirryttäessä nuorimmainen pääsi eroon astmalääkkeistä ja jatkuva atooppinen ihottuma parani. Silloin tällöin herkutellaan karkilla, jätskillä yms. 

Vierailija
34/62 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla käytän yleensä lusikkaa, koska tykkään puurosta. Muilla aterioilla pääasiassa haarukkaa ja veistä. Hedelmät ja voileivät tulee syötyä vaan kädessä pitäen. 

Vierailija
35/62 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perimän lisäksi vaikuttaa kuinka huolellisesti pestään käsiä. Ja se käsien pesu ei tarkoita mitään sormien työntämistä vähän hanan alle veteen vaan oikein peukaloiden, sormenvälien ja ranteiden pesua saippualla.

Ja on tärkeää huolehtia käsihygieniasta kotiin palatessa ja muutenkin.

Joo kyllä! Pelkkä 2 sekunnin huljuttelu veden alla ei riitä!

Vielakin. Varsinkin vanhat ihmiset. Tulevat yleisen vessan kopista ulos ja marssivat vessasta pois. Ei edes 2sec huljuttelua. Yaks

Tai huljuttelevat veden alla 2sec ja laittavat kuivaimeen, josta muut poimii niiden tohnat.

D vitamiinin puutos on tosi monilla. Siita seuraa sairauskierre ja se ettei parannuta loppuu vaan mennaan heti metsastaa uusi tauti.

Aktiivisuus myos vaikuttaa. Tapaa enemman popoja.

Ja kaikilla meilla on yksillillinen immuniteetti.

Ruualla aika vahan merkitysta loppuviimeks.

Vierailija
36/62 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perimän lisäksi vaikuttaa kuinka huolellisesti pestään käsiä. Ja se käsien pesu ei tarkoita mitään sormien työntämistä vähän hanan alle veteen vaan oikein peukaloiden, sormenvälien ja ranteiden pesua saippualla.

Ja on tärkeää huolehtia käsihygieniasta kotiin palatessa ja muutenkin.

Meillä pestään kädet saippualla huolellisesti aina ulkoa tullessa, vessan jälkeen, ennen syöntiä. Kaikilla on omat käsipyyhkeet ja ne vaihdetaan muutaman päivän välein. Vessa vedetään kansi kiinni, kun kuitenkin sitäkin joku ehtii kohta sanomaan.

On käyty verikokeissakin, kun harva se kuukausi joku nuha kiertää meillä. Ei löydy mitään. D-vitamiinia otetaan talvisin 50mikrogr. Kasviksia, hedelmiä ja marjoja syödään päivittäin.

Kyllä minä olen perimän kannalla ja sen, että yksikin perheestä on joko päiväkodissa, koulussa tai sairaalassa, se edesauttaa runsasta sairastelua. En minä lapsettomana ulkotyöläisenä sairastellut juuri koskaan, vaikka söin miten sattuu ja vitamiineista ei ollut tietoakaan.

Vierailija
37/62 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivot käy sokerilla.

Huomaa hitaista tyypeistä, että kartetaan sokeria :D

Vierailija
38/62 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tietämissä tällaisissa perheissä on perussairauksia. Astmaa ja allergioita. Astmaatikot saa taudit helpommin ja ne usein pitkittyvät.

Voiko olla, ettet tiedä näistä perheistä ihan kaikkea, jos syyttelet, että ruokavalio on surkea? Kaikki ei huutele omia tai lastensa terveystietojaan ympäriinsä. Meillä esim. syödään kaikki terveellisesti ja monipuolisesti. Silti minä astmani kanssa olen usein kipeä. Samaa ruokaa syövät mutta asumattomaan mies ja lapsi eivät.

Tämä, ensinnäkin astmaatikko joutuu kuuntelemaan oloaan tarkkaan ja mielellään sitä keventää liikuntaa ja jää etätöihin, jos yhtään tuntuu siltä, että on flunssa tms. tulossa. Vaikka itse flunssa ei edes olisi paha, niin toipuminen kestää useamman viikon. 

Sitten on vielä migreeni ja pahat kuukautiskivut, joista ei välttämättä viitsi vieraammille huudella. Molemmat ovat sellaisia sairauksia, että jos ei itse kärsi, niiin helposti vähättelee "päänsärkyä" tai "vatsan nipistelyä".

Vierailija
39/62 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me syödään paljon kasviksia ja marjoja, melko vähän punaista lihaa. Maitotuotteita, kananmunia ja kanaa kyllä menee, samoin viljatuotteita mutta suositaan täysjyvää. Ei juurikaan mitään sokeroituja juttuja. Liikutaan ja ulkoillaan paljon. Vitamiineja syödään, ainakin d:tä ja kalaöljykapseleita, kun kalaa tulee syötyä melko vähän. Tuntuu että varsinkin kuopus on koko ajan kipeänä ja se sit tarttuu myös vanhempiin ja joskus isosiskoon.

Vierailija
40/62 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalion lisäksi liian hygieeninen elämäntapa huonontaa vastustuskykyä.

Olen samaa mieltä siitä, että kädet pitää pestä hyvin esimerkiksi aina, kun saapuu kotiin.

Mutta sitten pitäisi tehdä metsäretkiä ja harrastaa vaikkapa puutarhanhoitoa tms. "likaisia" juttuja, jotta saisi niitä hyviä mikrobeja vastustuskyvyn tueksi. Nykyihmisillä tällaiset jää usein tekemättä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kolme