Miten te jotka olette jatkuvasti kipeänä syötte?
Ihmettelen, kun jotkut tutut ihan jatkuvasti kipeänä. Niin lapset kuin aikuiset. Meillä myös useampi lapsi, jotka toki silloin tällöin saavat flunssan, mutta harvemmin ja jos saavat niin yleensä paranevat tosi nopeasti, jopa pienimmällä, päiväkoti-ikäisellä vuotaa ehkä korkeintaan pari päivää nenä ja sitten on jo ohi. Itse en edes muista milloin viimeksi olen ollut sairaana. Oksennustauti oli reilu vuosi sitten, sitä ennen edellinen sairasloma varmaan useita vuosia aiemmin.
Ihmettelen näitä perheitä joissa lapsilla aina valuu räkä nenästä, ja aikuisetkin vähän väliä kipeänä, miten se on mahdollista? Olen huomannut, että järjestäen näissä perheissä lapset juovat ihan järkyttäviä määriä maitoa, syövät tosi paljon lihaa (etenkin prosessoitua: nakkeja, makkaraa jne eineksiä), paljon sokeroituja tuotteita ja vähän, jos ollenkaan vihanneksia.
Toki tajuan, että on olemassa sellaisia ihmisiä, joilla erinäisiä sairauksia, jotka heikentävät vastustuskykyä, mutta tietämissäni tapauksissa ei näin ole. Ihan vaan vinkkinä, jos haluatte että perheenne pysyy terveenä, panostakaa siihen terveelliseen ruokavalioon.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Me syödään paljon kasviksia ja marjoja, melko vähän punaista lihaa. Maitotuotteita, kananmunia ja kanaa kyllä menee, samoin viljatuotteita mutta suositaan täysjyvää. Ei juurikaan mitään sokeroituja juttuja. Liikutaan ja ulkoillaan paljon. Vitamiineja syödään, ainakin d:tä ja kalaöljykapseleita, kun kalaa tulee syötyä melko vähän. Tuntuu että varsinkin kuopus on koko ajan kipeänä ja se sit tarttuu myös vanhempiin ja joskus isosiskoon.
Ja meidän kuopuksella on myös atooppista ihottumaa ja infektioastmataipumus joka taitaa kyllä vaikuttaa myös sairastumisherkkyyteen, tai ainakin siihen että ei ole pikkunuhaa vaan kunnon flunssa heti. Hänellä oli myös pienenä yksi autoimmuunityyppinen sairaus, joka sittemmin on mennyt ohi, mutta joku taipumus tuntuu olevan kerätä kaikki vaivat. Isompi on paljon perusterveemmän oloinen ollut aina.
Vierailija kirjoitti:
Ruokavalion lisäksi liian hygieeninen elämäntapa huonontaa vastustuskykyä.
Olen samaa mieltä siitä, että kädet pitää pestä hyvin esimerkiksi aina, kun saapuu kotiin.
Mutta sitten pitäisi tehdä metsäretkiä ja harrastaa vaikkapa puutarhanhoitoa tms. "likaisia" juttuja, jotta saisi niitä hyviä mikrobeja vastustuskyvyn tueksi. Nykyihmisillä tällaiset jää usein tekemättä.
Meillä ei kyllä ole tuota ongelmaa, on koiria, retkeillään, viljellään omalla pihalla pienimuotoisesti (just eilen lapset esitteli multaisia sormiaan kun olivat kaivaneet porkkanoita maasta). Silti yhdellä on taipumus sairastua. Ja ruokavalio on terveellinen, koti homeeton, liikutaan ja kädet pestään.
Vierailija kirjoitti:
Monet ei edelleenkään pese tarpeeksi käsiä.
Ja monet pesevät liikaa. Sekään ei ole vastustuskyvyn kannalta hyvästä.
Vierailija kirjoitti:
Monet ei edelleenkään pese tarpeeksi käsiä.
Tuo ei voi olla se syy, itse pesen käteni vain vessanreissun jälkeen tai jos on näkyvästi paskaiset kädet. Käsidesiä tai maskeja en ole kokeillut. Olen viimeksi ollut "sairaana" 5-vuotiaana kun minulla oli silmätulehdus.
Sitten siihen aloittajan kysymykseen, syön kanaa/kalaa/lihaa ja runsaasti kasviksia ja marjoja. Ruokani koostuu oikeastaan kaikesta mitä meillä täällä Suomessa kasvaa enkä osta ulkomailta tänne rahdattua. En ole ikinä maistanut eineksiä enkä tykkää karkeista tai juo limsaa/energiajuomia. Veikkaan että ruokavaliolla on osuutta ainakin oman terveyteni kohdalla.
N31
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tietämissä tällaisissa perheissä on perussairauksia. Astmaa ja allergioita. Astmaatikot saa taudit helpommin ja ne usein pitkittyvät.
Voiko olla, ettet tiedä näistä perheistä ihan kaikkea, jos syyttelet, että ruokavalio on surkea? Kaikki ei huutele omia tai lastensa terveystietojaan ympäriinsä. Meillä esim. syödään kaikki terveellisesti ja monipuolisesti. Silti minä astmani kanssa olen usein kipeä. Samaa ruokaa syövät mutta asumattomaan mies ja lapsi eivät.
Tämä, ensinnäkin astmaatikko joutuu kuuntelemaan oloaan tarkkaan ja mielellään sitä keventää liikuntaa ja jää etätöihin, jos yhtään tuntuu siltä, että on flunssa tms. tulossa. Vaikka itse flunssa ei edes olisi paha, niin toipuminen kestää useamman viikon.
Sitten on vielä migreeni ja pahat kuukautiskivut, joista ei välttämättä viitsi vieraammille huudella. Molemmat ovat sellaisia sairauksia, että jos ei itse kärsi, niiin helposti vähättelee "päänsärkyä" tai "vatsan nipistelyä".
Minulla on itseasiassa sama kombo kuin kuvailit. Kyllähän sitä on usein sairaana, kun nämä kaikki vaikuttaa.
Nytkin flunssassa. Poikkeuksellisesti yritin sinnitellä flunssan kanssa ja tehdä töitä, kun töissä on kiire. No, tuloksena pitkittynyt flunssa ja astman pahenemisvaihe. Tässä ei voittanut kukaan. Hain juuri lääkäristä kasan kortisonia ja muita lääkkeitä, että olisin edes maanantaina siinä kunnossa, että voisin tehdä töitä. Jos olisin jäänyt ajoissa saikulle, olisi tullut maksimissaan kolme päivää, nyt tuli yli viikko.
Tutkitusti d-vitamiinin puute altistaa viruksille.
Minä tulen kipeäksi jos syön liian huonosti esim. liikaa punaista lihaa, varsinkin prosessoitua esim. makkaraa, pastaa tai jotain joka aiheuttaa kauhean närästyksen esim. linssikeitto. En jaksa töissä, verenpaine laskee, tulee kauhea heikko olo. Sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa.
Kyllä se ruokavalio vaikuttaa ainakin jos on perussairaus. Syön siis usein kasviksia, kalaa, kanaa ja riisiä. Syön kyllä höttöruokiakin, mutta mieluummin vasta ennen nukkumaanmenoa. En halua sitä kauheaa oloa ainakaan töissä kun yrittää sinnitellä työpäivää läpi.
Olen syönyt prosessoimatonta kasvisruokaa kohta 15 v.
Tulen aina kipeäksi joululoman jälkeen ja syksyllä kesäloman jälkeen.
En kyt tiedä onko se jatkuvasti mutta sairastamiseen hurahtaa viikkoja elämästä. Se on ärsyttävää.
Mutta ihan selkeästi liittyy koulun loma-aikoihin tämä kierre, ei ruuan laatuun.
Unen ja liikunnan määrä vaikuttaa myös vastustuskykyyn ja lapsen ruokahaluun. Meillä päiväkoti ikäiset lapset harvakseltaan kipeinä. He ovat pitkään rintaruokittuja ja kotihoidettuja vähintään 3v asti, joten ovat saaneet nukkua aamulla pitkään ja vedellä monen tunnin päiväunia lapsen tahtisesti. Kaikki ruoka maistuu ja harrastetaan perheenä 1-2 liikuntaa päivittäin. Uinti, pyöräily, jumppa, puistossa juokseminen, sisäleikkipuistot yms... Pelkkä päiväkodin hiekkalaatikolla istuskelu ei välttämättä täytä lapsen liikunnan tarvetta. Ei perheet ehdi kun hoidossa ollaan aamusta iltaan
Ei se ruokavalio kaikkea takaa, muutakin tarvitaan.
Itse syön melkolailla ap kuvailemallasi epäterveelllisellä tavalla, no prosessoitua lihaa syön vähemmän ,mut lihaa kuitenkin ja kasvista liian vähän... No, minä olen silti epäterveellisyydestä huolimatta hyvin terve, sairastan erittäin harvoin. Tossa viime keväänä olin ekaa kertaa flunssassa kolmeen vuoteen. Sitä edellinen oli kesällä -19 ja sitä edellistä en edes muista, siitä on hyvin kauan, joskus 2012-2013?
Osa ihmisistä ja etenkin lapsista on myös sellaisia sottaisia. Ei todella huolehdita käsihygieniasta, esim jos ollaan liikenteessä ja aletaan syömään välipalapatukkaa (jotka muuten nekin prosessoituja ruokia!). Vanhempien tehtävähän se on, mutta kaikilla ei ole perushygienia osaamista, vaikka olisivat korkeasti koulutettuja. Samaa kalakeittoa saatetaan lämmittää kattilassa useita kertoja ja syödä päivätolkulla, ja sitten ihmetellään kun aina ollaan vatsataudissa. Hmm, jännä juttu tosiaan?
Sain otsikosta ensin sellaisen käsityksen, että kysyjä haluaa tietää minkälaista "sairaanaoloruokaa" nämä usein sairaana olevat syövät. Eli mikä maistuu tai menee alas kipeänä ollessaan potiessa flunssaa tai muuta. Vatsaoireiden aikana tietysti mustikkasoppaa, mitäs muuta. Vanha, hyväksi todettu ja maistuva terveellinenkin syötävä.
Ei se huononkaan ruoan syöminen siihen vaikuta, kuka sairastelee usein tai harvoin. Se on se henkilökohtainen vastustuskyky.
Vierailija kirjoitti:
Perimä vaikuttaa. Syön tosi terveellisesti ja olen helvetin usein kipeänä. Mieheni syö epäterveellisesti, harvoin sairastuu.
Miten perimä vaikuttaa mukamas niin paljon, kun samasta perheestä yksi sairastelee jatkuvasti ja toinen ei koskaan?
Pesen käsiä, syön terveellisesti, liikun, nukun ja ennen kaikkea hoidan perussairauteni tunnollisesti ja silti olen vähän väliä sairaana. Tätä on ollut niin kauan, että olen jo alistunut tähän. Olen hyväksynyt sen, että teen mitä voin ja että en voi vaikuttaa toisten ihmisten käytökseen. Viime vuosina on mennyt paremmin, kun ei ole tarvinnut olla ihmisten sijassa, ja vaihdoin sittemmin lähes kokonaan etänä tehtäviin hommiin. Mies on omaehtoisessa pussailukiellossa, koska tekee lähitöitä isojen ihmismassojen kanssa.
Hyvin paljon vaikuttaa hoivailun puute, jos stressipäivähoitoa tai - koulua ei ' korvata ' kotona.
Aivan naurettavaa itsensä korostamista taas. En ole huomannut, että omilla tekemisillä olisi ollut mitään vaikutusta sairasteluun. Meillä on ollut erittäin tarkka ruokavalio lapsilla. Käytännössä olen tehnyt kaikki ruoat itse. Olivat alkuun kotona hoidossa. Kun aloitettiin muskarit ym...alkoi jatkuvat flunssat. Noin kymmenen vuodessa. Kotona on kissa ja koira. Lapsilla ei ole allergioita. Harrastavat paljon liikuntaa ja hyvässä kunnossa kaikin puolin. Näin mentiin kaksi vuotta, että flunssa oli lähes koko ajan. Sen jälkeen muutaman kerran vuodessa. Nyt ovat jo isoja. Itse olin myös pienenä ihan jatkuvasti sairas. Mieheni ollut tosi vähän lapsena kipeänä. Vieläkin saa taudit tosi lievänä. Minä yleensä sairastun edelleenkin aika helposti.
Itsekin olin lapsena paljon sairaana
Nyt aikuisena harvemmin
Kuume oli 2010 yli 38
Ja heti perään 2022
Syön räkää ja en käsiä pestessä käytä aina saippuaa. Juon säännöllisesti alkoholia ja syön mitä sattuu. Varmaan sit ne geenit
Ohjeen otin henkilöltä joka tällä alvariin kesällä kirjotti keitin makaroonia,laitoin siihen niin ja niin paljon voita.Onko joutunut velvoite työ, kun ei vähän aikaa kertonut keitin makaronia?
Vierailija kirjoitti:
Jos ruokavalio vaikuttaisi eniten, niin en olisi koskaan kipeänä. Syön lähes pelkkää monipuolista kasvisruokaa ja lisäksi vitamiineja, nukun hyvin ja liikun sopivasti. Mutta kun ei se ole vain siitä kiinni, vaan ihan kaikesta muustakin.
Helppoahan se olis osoittaa sormella, et kaikki sairaat ovat itse syyllisiä sairasteluunsa, mutta kun se ei ole totta. Vaikka toki ruoalla on merkitys yleiseen hyvinvointiin, niin yksi yhteen terveyden kanssa se ei mene.
Minulla parani vointi huomattavasti, kun aloin 15 vuoden tauon jälkeen syödä taas punaista lihaa 😇
Lihassa on mm. sinkkiä, ja se ja moni muu mikroravinne on biologisesti paremmin saatavilla juuri eläinperäisestä ravinnosta.
Oikeasti olen sitä mieltä, että jokainen tekee omat ratkaisunsa. Mutta jeesustelenpa nyt näin päin ihan tasapainon vuoksi.
Ja vakavasti: kannattaa kokeilla. Oma kasvisruokavalioni oli monipuolinen. Ja tietenkin käytän reippaasti kasviksia edelleen, jo kulinaarisistakin syistä.
Perimä vaikuttaa. Syön tosi terveellisesti ja olen helvetin usein kipeänä. Mieheni syö epäterveellisesti, harvoin sairastuu.