Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi autisteja kiusataan?

Vierailija
08.09.2022 |

Tuottaako erilaisuus ja kyvyttömyys puolustautua sadistista tarvetta alistaa neurotyypilliselle?

Kommentit (285)

Vierailija
161/285 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisten ihmisten rajoja ei pysty mitenkään maagisesti ennustamaan. Eli ihan kaikki ihmiset ylittävät välillä toisten rajoja, koska ei vaan voi tietää missä jonkun tuntemattoman ihmisen raja menee. Toiset loukkaantuvat ihan neutraaleiltakin tuntuvista jutuista ja toiset eivät pistä pahakseen juuri mistään. Eli ei pidä ottaa liian kovasti itseensä, jos tekee jotakin "väärin", koska kaikki joutuvat jatkuvasti opettelemaan uusien ihmisten rajoja ja mokaavat välillä.

Minullakin on tuollainen vaikea aihe, joka on muille small talkia. Kun uusien tuttavuuksien kanssa jutustellaan niitä näitä, usein tulee esille työasiat ja minulla on nuorena koulut jääneet kesken (se ADHD) enkä ole oikein kunnolla työelämäänkään päässyt. Tämä on minulle vaikea aihe, mutta sentään tiedostan että tavallisesti se on ihan harmiton keskusteluaihe ja on lähinnä minun ongelmani, että koen sen kiusalliseksi. Sekin liittyy enemmän siihen, etten ole vielä päässyt ihan sopuun oman menneisyyteni kanssa.

Vaikka itsekin koin, että ei tuossa keskustelussa vastapuolikaan ihan tavallisella tavalla käyttäytynyt, niin silti minun on vaikeaa vain 'unohtaa se'. Olisi ehkä helpompi päästä yli, jos itsekin ymmärtäisin, että toimin jotenkin tahdittomasti. Mielestäni en sanonut mitenkään rumasti tai loukkaavasti ja siksi tuntuu epäreilulta, että siitä tuli tällainen selkkaus. Vaikea päästää irti, kun kokee itsekin kärsineensä vääryyttä. Ja samalla kuitenkin paha mieli siitä, että toiselle tuli niin epämukava olo, että joutui poistumaan tilanteesta.

Ehkä pitäisi olla iloinen siitä, että hän edes pystyi ilmaisemaan, että koki keskustelun menneen liian henkilökohtaiseksi. 

Vierailija
162/285 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin adhd-naisena minusta menettelit keskustelun osalta oikein hyvin. Kyllä olisin vastannut kysymykseesi ja kysynyt takaisin, että mites Itselläsi. Mutta joo, minä olenkin liian avoin "outo tyyppi", joka myös ajaa tuntemattomat tiehensä.

ADHD-diagnoosi minulla onkin. Ja liiallinen avautuminen ja höpöttäminen on minulle tuttua, en ole oppinut siitä pois. On jotenkin masentavaa, kun tulee näitä ongelmatilanteita vuorovaikutuksessa. En minä halua loukata ketään enkä olla liian tunkeileva. Tuonkin tyypin kanssa oli ihan mukavanoloista keskustelua kunnes yhtäkkiä joku raja tuntui ylittyvän - mistä sen voi tietää kenelle joku yleinen kaverikysymys on small talkia ja kenelle se on vahvasti yksityinen asia?

Toisten ihmisten rajoja ei pysty mitenkään maagisesti ennustamaan. Eli ihan kaikki ihmiset ylittävät välillä toisten rajoja, koska ei vaan voi tietää missä jonkun tuntemattoman ihmisen raja menee. Toiset loukkaantuvat ihan neutraaleiltakin tuntuvista jutuista ja toiset eivät pistä pahakseen juuri mistään. Eli ei pidä ottaa liian kovasti itseensä, jos tekee jotakin "väärin", koska kaikki joutuvat jatkuvasti opettelemaan uusien ihmisten rajoja ja mokaavat välillä.

Tämä on hyvä pointti. Opiskeluajoiltani muistan muuten sen, että tosi monelle vaikutti olevan tärkeää tulla nähdyksi sosiaalisena, coolina ja menevänä tyyppinä. Yksinäisempiä tai yksikseen viihtyviä opiskelijoita jos ei nyt suoranaisesti kiusattu niin ainakin pidettiin outoina. Tämä kaverikysymyksestä suivaantunut opiskelukaveri saattoi tulkita kysymyksen niin, että pidät häntä rivien välissä yksinäisenä reppanana, jota pitää vähän holhota, että onko hän nyt varmasti löytänyt samanhenkisiä kavereita. Kuulostaa älyttömältä ja sitä se tavallaan onkin. Tuossa iässä jotkut, varsinkin nuoret naiset, ovat vain sosiaalisesti niin epävarmoja ja hyväksynnänhaluisia, että siksi ylitulkitsevat helposti kommentteja ja kuulevat arvostelua sielläkin, missä sitä ei ole. Ikä ja kypsyminen auttavat monesti ja itsensä oppii määrittelemään muutenkin kuin ihmissuhteiden kautta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/285 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi ei? pitäisikö mieluummin kiusata kauniita/komeita ja sosiaalisia?

Vierailija
164/285 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autistit eivät kykene empatiaan ja ovat omassa maailmassaan. Ihmiset ovat sosiaalisia eläimiä siksi vaikeaa hyväksyä.

Vierailija
165/285 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä ikävää kiusata jotain vain auton merkin vuoksi.

Vierailija
166/285 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun se joku ihminen on tavalla tai toisella ärsyttävä, niin kaikki ihmisethän eivät reagoi siihen juuri kiusaamalla. Joku voi vaikkapa hiukan sääliä, joku taas sivuuttaa. Joku vaikkapa hiljaa mielessään ajatella ikävästi mutta ei muuta. Sitten taas on sellaiset ihmiset, jotka reagoivat juuri kiusaamalla, ja koettavat myös selittää, että se on pelkästään sen toisen ärsyttävyydestä johtuvaa, eikä ollenkaan omista taipumuksistaan. Että kiva ja sielukas kaveri vain jotenkin muuttuu pskaksi sadistiksi ärsyttävän ihmisen kohdatessaan, Jekyll ja Hyde-tyylisesti. Tai että tapahtuu ihmissusi-tyylinen muodonmuutos- onko kovinki uskottavaa? Vai olisiko sittenki, että se kusipäältä vaikuttava kiusaaja onkin juuri sitä miltä vaikuttaa?

Vierailija
167/285 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräässä entisessä työpaikassani porukka aisti heti, että olen epänormaali. En siis itse tuonut asiaa mitenkään esille. Ei tervehditty aamulla, tuijotettiin lattiaa, mentiin hiljaiseksi kun tulin kahvihuoneeseen, it-tukihenkilö ei suostunut auttamaan ja sitten kun "auttoi", niin sääti koneeni asetuksia niin, että en voinut tehdä etätöitä ja syytti minua asiasta. 

Miksi meitä kiusataan. No koska emme ole normaaleja.

En minäkään siedä enää nenttejä ja sen takia päätin syrjäytyä yhteiskunnasta ja erakoitua. 

Vierailija
168/285 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autisteilla on harvoin laajaa kaveripiiriä eivätkä ole niin suosittuja, niin heitä on helppo kiusata.

Mutta mikä on juurisyy tuohon, ettei heillä ole laajaa kaveripiiriä eivätkä he ole suosittuja? Eivätkö he yksinkertaisesti halua kavereita vai onko ihmisten vaikea ymmärtää ja hyväksyä erilaisuutta?

Koska autismin oleellisin piirre on "vaikeudet vastavuoroisessa sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ja kommunikaatiossa". Ilman sitä ei saa diagnoosia. Niin yksinkertaista.

Tuolla perusteella iso osa suomalaisistakin on autisteja.

Vierailija
169/285 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonojen sosiaalisten taitojen takia. Autistit eivät aina ymmärrä ollevansa kiusattuja.

Vierailija
170/285 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huonojen sosiaalisten taitojen takia. Autistit eivät aina ymmärrä ollevansa kiusattuja.

Ja olen huomannut, että se on monelle nentillw suuri nautinto. Kettuilla ja kiusata jotakin täysin rinnoin, joka ei edes tajua. Ihmisyys on kuvottavaa!

Vierailija
171/285 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja olen huomannut, että se on monelle nentillw suuri nautinto. Kettuilla ja kiusata jotakin täysin rinnoin, joka ei edes tajua. Ihmisyys on kuvottavaa!

Tämä. Purkaa sadistista puoltaan elävään olentoon jäämättä siitä kiinni. Eläinrääkkäys ei ole muodikasta, mutta autistirääkkäys ilmeisesti on. Sama metodi on kuntoutuksessa: saada toinen yksilö väänneltyä oman mielensä mjkaiseksi. Sairasta. Sairasta!

Vierailija
172/285 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta vain tuntuu, että nykyisin kaikille epänormaaleille pyritään keksimään joku lääketieteellinen syy, jolla ikäänkuin oikeutetaan sellainen käytös tyyliin Eihän hän sille mitään voi.

Vierailija
173/285 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräässä entisessä työpaikassani porukka aisti heti, että olen epänormaali. En siis itse tuonut asiaa mitenkään esille. Ei tervehditty aamulla, tuijotettiin lattiaa, mentiin hiljaiseksi kun tulin kahvihuoneeseen, it-tukihenkilö ei suostunut auttamaan ja sitten kun "auttoi", niin sääti koneeni asetuksia niin, että en voinut tehdä etätöitä ja syytti minua asiasta. 

Miksi meitä kiusataan. No koska emme ole normaaleja.

En minäkään siedä enää nenttejä ja sen takia päätin syrjäytyä yhteiskunnasta ja erakoitua. 

Ulkomaille muuttaminen voi helpottaa oloa, muissa länsimaissa ollaan keskimäärin suvaitsevaisempia. Jos älypäätä riittää, niin Piilaaksoon; sinne suorastaan revitään asseja töihin. 

Tiedän yhden assin joka opiskeli maakunta-amk:ssa tietojenkäsittelyn traddeksi ja ei saanut Suomessa töitä aspergerin takia. On nyt töissä Piilaaksossa maailmankuulussa it-alan yrityksessä ja tienaa päätähuimaavasti. Työsuhde-edutkin ovat kuulemma loistavat.

Vierailija
174/285 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän muut ihmiset tiedä onko joku autistinen vai ei, mutta kiusataan siksi että ovat herkkiä ja suuttuvat muiden leikinlaskulle ja niin kierre alkaa.

Vierailija
175/285 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahin kiusaaja jonka tiedän on asperger.

Vierailija
176/285 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä ikävää kiusata jotain vain auton merkin vuoksi.

bemarikuskeja on helppo vihata niiden käytöksen vuoksi

Vierailija
177/285 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Purkaa sadistista puoltaan elävään olentoon jäämättä siitä kiinni. Eläinrääkkäys ei ole muodikasta, mutta autistirääkkäys ilmeisesti on. Sama metodi on kuntoutuksessa: saada toinen yksilö väänneltyä oman mielensä mjkaiseksi. Sairasta. Sairasta!

Ei vaan yhteiskuntakelpoiseksi.

Vierailija
178/285 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tajuan kyllä, mutta minkäs sille voi? Tapppaakko teidät pitäisi jotta lopettaisitte? Näin varmaan kouluampujat kelailee.

Vierailija
179/285 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan yhteiskuntakelpoiseksi.

Ei toki. Esimerkiksi ABA on eheyttämishoito, joka aiemmin kiellettiin homoseksuaalien *hoidossa*. Nykyisin käytössä puolustuskyvyttömillä autisteilla.

Vierailija
180/285 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tajuan kyllä, mutta minkäs sille voi? Tapppaakko teidät pitäisi jotta lopettaisitte? Näin varmaan kouluampujat kelailee.

Eugeniikkaanhan nentit tällä pyrkivät. Itsemurhien ja eristämisen kautta.