Miksi toiset pitävät työkyvyttömyyseläkettä automaattisesti huonona ratkaisuna?
Onko tullut mieleen, että ehkä se voi joillekin olla helpotus ja elämänlaatua parantava päätös? Ei kaikkien ole mikään pakko mennä työelämään, mikäli ei itse koe pystyvänsä siihen.
Kommentit (40)
Nykyään ei myönnetä työkyvyttömyyseläkettä kovin heppoisin perustein. Pitää olla aika painavat syyt siihen.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ei myönnetä työkyvyttömyyseläkettä kovin heppoisin perustein. Pitää olla aika painavat syyt siihen.
Nykyään on paljon kevyitä töitä joissa pärjää vaikka kroppa olisikin vähän rikki.
Varmasti on helpotus monelle, mutta nuorien ihmisten kohdalla se kyllä myös kauhistuttaa.
Sen sijaan, että etsittäisiin yhdessä ihmisen kanssa tehtävää, joka sopisi hänelle ja hänen rajoitteillleen, ihminen viskataan syrjään ja syrjäytymään.
Työelämä ei ole vain työtä. Se voi tuoda rytmiä elämään, sosiaalisia kontakteja, harrastusmahdollisuuksia, työterveyden palveluja, merkityksellisyyden tunnetta, mahdollisuuksia kehittyä ihmisenä.
Esim. monista mielenterveydenongelmista kärsivä voisi hyötyä äärettömästi siitä, että olisi jotain elämässä muutakin kuin esim. masennuksen surkeutta. Vaikka sitten osa-aikaisena katuja lakaisemassa tai kevytyrittäjänä taidetta tekemässä.
Mieluummin ottaisin perustulon kaikille kuin sysäisin tuhansittain nuoria ihmisiä vuosittain kokonaan syrjään työmarkkinoilta.
Miksi näiden ihmisten annetaan olla vapaamatkustajina. Jos haluavat ilmaiseksi kerjätä elantonsa, niin vois sijoittaa jonnekin parkkeihin asumaan. Keskusta-asuntoihin näillä ei ole mitään asiaa. Jos ei tee työtä, niin ei pidä syödäkkään 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on paljon kevyitä töitä joissa pärjää vaikka kroppa olisikin vähän rikki.
Harmi vaan, että silloin ei kelpaa työnantajille. Muutama poikkeus voi palkata henkilön, jolla on jotain terveydellistä vaivaa, mutta suurin osa vaatii työntekijöiltä täydellisyyttä joka suhteessa. Edes osa-aikaisiin töihin ei palkata osatyökykyistä vaikka työ ei koskaan muuttuisi kokopäiväiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä haluaisin tietää näitä ammatteja. Työ ei saa sisältää istumista tai seisomista yli kymmentä minuuttia pidempään ja minun on tauotettava tekemistäni niin että pääsen makuulle tunnin tai kahden välein. Joustava työaika on myös plussaa, sillä en tiedä kauan minulla menee aamulla siihen kun saan rankani oikaistua niin että pystyn kävelemään. Palkan on oltava sen verran suuri että pystyn ulosotosta huolimatta ostamaan auton sillä en pysty liikkumaan bussilla pahan matkapahoinvoinnin vuoksi. Työmatkaa on jokatapauksessa väh. 40km suuntaansa sillä asun pienessä maalaiskylässä josta on karsittu palveluja viimeisen viiden vuoden aikana. Muista vaivoista on turha edes puhua enempää mutta astma estää pölyssä työskentelyn ja ilmastoidussa tilassa oleminen pahentaa iho-ongelmat siihen pisteeseen että naamasta halkeaa nahka ja valuu kudosnestettä.
Antakaa minulle vinkkejä aloista joille soveltuisin sillä oma pää lyö tyhjää.
Kalliiksi tulevat nämä nuorena eläköityvät. Ei ole yhteiskunnalla varaa siihen. Heidän eläkkensä kun revitään työllisten selkänahasta.
Vierailija kirjoitti:
Elävät loisina, joten ei voi muuta kuin halveksiä. Hyh hyh.
Okei. Muistan halveksia sinua takaisin kun sairastut parantumattomasti ja joudut lopuksi aikaa työkyvyttömyyseläkkeelle ennen kuin kuolet. Hyh hyh.
Vierailija kirjoitti:
Kalliiksi tulevat nämä nuorena eläköityvät. Ei ole yhteiskunnalla varaa siihen. Heidän eläkkensä kun revitään työllisten selkänahasta.
Älä huoli. Ei ole paljon elinaikaa jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi näiden ihmisten annetaan olla vapaamatkustajina. Jos haluavat ilmaiseksi kerjätä elantonsa, niin vois sijoittaa jonnekin parkkeihin asumaan. Keskusta-asuntoihin näillä ei ole mitään asiaa. Jos ei tee työtä, niin ei pidä syödäkkään 👍
Tunnevammainen mulkero!
Piikit näyttää lisäävän aivovammaa ja käytöshäiriöitä vai koko ikäsikö olet ollut tuollainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnevammainen mulkero!
Piikit näyttää lisäävän aivovammaa ja käytöshäiriöitä vai koko ikäsikö olet ollut tuollainen?
Eiköhän nämä ole niitä, joilta piikit jäänyt ottamatta. 🤷
No minä ainakin oletan, että ihminen on saanut sen jostain ihan aidosta syystä. Enkä kahdehdi toisten sairauksia.
Lisäksi se köyhyysloukku on monen arkea. Vaikka voisikin tehdä jotain työtä, niin työpaikka pitää ensin saada. Suomessa vajaatyökykysiten työllistyminen on todella hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti on helpotus monelle, mutta nuorien ihmisten kohdalla se kyllä myös kauhistuttaa.
Sen sijaan, että etsittäisiin yhdessä ihmisen kanssa tehtävää, joka sopisi hänelle ja hänen rajoitteillleen, ihminen viskataan syrjään ja syrjäytymään.
Työelämä ei ole vain työtä. Se voi tuoda rytmiä elämään, sosiaalisia kontakteja, harrastusmahdollisuuksia, työterveyden palveluja, merkityksellisyyden tunnetta, mahdollisuuksia kehittyä ihmisenä.
Esim. monista mielenterveydenongelmista kärsivä voisi hyötyä äärettömästi siitä, että olisi jotain elämässä muutakin kuin esim. masennuksen surkeutta. Vaikka sitten osa-aikaisena katuja lakaisemassa tai kevytyrittäjänä taidetta tekemässä.
Mieluummin ottaisin perustulon kaikille kuin sysäisin tuhansittain nuoria ihmisiä vuosittain kokonaan syrjään työmarkkinoilta.
Mikä tässä nyt ei mene ymmärrykseen? Työkyvyttömyyseläkkeellä voi tehdä töitä ja opiskella. Jos ihminen ei niin tee, siihen on varmasti ne terveydelliset syyt että oikeasti jaksaminen on nolla. Ketään ei syrjäytetä eläkkeellä minnekään eikä viskata syrjään, se on ihan vapaaehtoista jäädä pois.
Minä jouduin työkyvyttömyyseläkkeelle. Olen kokeillut pari kertaa tehdä töitä, mutta en kivuiltani pysty tekemään. Yritän jotenkin pitää elämää kasassa, mutta talvet on tosi rankkoja, kun en käytännössä pysty ulkona edes käymään.
Nämä haukkujat ei tunnu käsittävän, että kaikki ei synny terveenä. Silti ihminen yrittää vammoineen rämpiä elämän läpi. Oppivelvollisuus koskee, ammatti pitäisi hankkia, töihin pitää mennä.
Nämä olen suorittanut rimaa hipoen, opettajat ovat päästäneet armosta läpi, säälien, ja nyt olen aikuisena ollut pitkään työttömänä, koska en kelpaa työnantajille.
Tässä vaiheessa elämää seinä tuleekin vastaan. Työnantajilla ei ole mitään velvollisuutta palkata puolikuntoista.
Ymmärrän tämänkin.
Kävelen ja raajat toimii, mutta pää ei leikkaa täysin ja ulkoinen vamma ei viehätä.
Siksi meillä on yhteiskunnassa tuet ja eläkejärjestelmä, koska kaikista ei ole oikeisiin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Arvaa mitä?
Olen työkyvyttömyyseläkkeellä monen diagnoosin vuoksi. Minulla on puoliso ja kolme lasta. Asun vasta rakennetussa omakotitalossa, ajan kaksi vuotta vanhaa hybridi-autoa ja suunnittelen tässä samalla kun palstailen, koko perheen ulkomaanmatkaa.
Mihin parakkiin haluaisit minut asuttaa?
Miten paljon haluaisit minun kärsivän?
Miten haluaisit satuttaa, että kokisit oman elämäsi mielekkäämmäksi?
Niin en minä tiedä miksi jotkut kuvittelee, että se on joku vankeustuomio. Eläkkeellä ollessa voi tehdä työtä jonkin verran menettämättä eläkettään. Eläkkeen voi laittaa lepäämään kahdeksi vuodeksi ja tehdä vaikka kokoaikaista työtä. Pitää kuukauden taukoa ja taas alkaa uusi kahden vuoden putki kun saa tehdä töitä. Eläkkeellä voi opiskella. Mikä se ongelma sitten näillä on asian suhteen niin en tiedä?