IL: Nuorien työkyky on kelvottomalla tasolla. Mistä se johtuu, miksi nykynuori ei jaksa edes nykyajan kevyitä työtehtäviä?? Ennen tehtiin raskasta työtä ja urheiltiin illalla.
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/3d889e2b-8ef7-498a-82c5-4647764dbe30
Töissä on ollut näitä nykyajan nuoria, mutta työsuhteet on pitänyt päättää mikä on ollut molempien osapuolien etu.
Yksi nuori oli sellainen, että ei koskaan ymmärtänyt tulla ajallaan töihin. Oli helpottunut, kun purin työsuhteen ja minulle jäi se käsitys, ettei hän alunperin edes halunnut olla töissä. Elämänhallinta täysin retuperällä, 25 v sivari siis.
Toisella oli niin pahat mielenterveyden ongelmat, ettei niiden kanssa voinut olla työelämässä.
Kaksi oli niin ylipainoisia ja fyysisesti nollakunnossa, että eivät voineet seisten tehdä töitä ja toinen vaati toimiakseen energiajuomaa muutaman minuutin välein. Nämäkin lähetin kortistoon.
Sitten on ollut näitä jotka yks kaks saavat jonkun hullun idean ja lähtevät sitä toteuttamaan ennen kuin edes ehtivät oppimaan työtään.
Miksi nuoret ovat tuhonneet maineensa??
Kommentit (252)
Vierailija kirjoitti:
Monien nuorten työelämätaidot eivät ole samalla tasolla kuin aiemmilla sukupolvilla. Kun itse olin nuori 15 v sitten, niin vielä silloin osattiin soittaa pomolle, töissä tehtiin annetut tehtävät ja kysyttiin, mitäs sitten tehdään jne. Kännykkä ei räplätty töissä ja työpaikalle mentiin ajoissa. Oli itsestäänselvää, että töissä tehdään töitä ja työnantaja määrää. Nykyään odotetaan jo todella nuorilta itseohjautuvuutta, mutta enää ei opeteta monia asioita ja koulussa vaatimustaso on laskenut. Iso osa nuorista ei ole tottunut soittamaan vaikka työpaikan pomolle tai hoitamaan muuten virallisia asioita puhelimessa. Jos ei kouluaikoinakaan ole opittu työelämätaitoja, niin eivät ne mystisesti tipahda syliin töissä. Ja kaikki nuoret eivät ole tällaisia. Sanoisin, että viisaiden ja kypsien nuorten määrä on kasvanut, mutta sitten on entistä suurempi joukko, jolla ei ole ihan perus työelämätaitoja.
Nämä jutut pistävät toisinaan miettimään, että kuinka huikea ihmisrotu olisikaan ellei jokainen sukupolvi olisi edellistä veltompi, ahneempi, röyhkeämpi ja monella muulla tavoin kehnompi.
Olen tutkinut ko. aihepiiriä. Valituksia nuorison laiskuudesta ja velttoudesta löytyy todistettavasti ainakin antiikin ajoista lähtien. Jo silloin oltiin huolissaan nuorison kelvottomuuden tähden. Laiskoja ja hävyttömiä nuoret ovat aina olleet. Eivätkä osaa kunnioittaa vanhempaa sukupolvea, niinkuin "meidän" täytyi 😱
Tietenkään nuorilla ei ole työelämätaitoja siinä ensimmäisessä työpaikassakaan. Miten voisikaan olla jos ei ole koskaan ollut töissä. Ihan jokainen ne taidot joutuu opettelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset puhuvat avoimemmin näistä asioista nykyään. Oltiin sitä ennenkin työkyvyttömiä ja uupuneita, mutta ei siihen saanut apua samalla tavalla kuin nykyään.
Tämä on ihan täyttä fuulaa. Ennen miehet olivat miehiä eikä mitään kimeällä äänellä hameisiin pukeutuvia soijapoikia! Silloin ei uhriuduttu, silloin luotettiin itseensä ja toisiin miehiin, sen sijaan että oltiin täysin riippuvaisia yhteiskunnan tukipilareista. Silloin vaadittiin ITSELTÄ enemmän, nyt vaan vaaditaan muilta ja yhteiskunnalta.
No entä sitten naiset?? On niin helvetisti korkeaa koulutusta, asunto kivalla paikalla, kavereita, voi ostaa ja reissata niitä joogareissuja ja silti, silti vedetään masennuslääkkeitä ja uhriudutaan jonkun toisella puolella maailmaa kuolleen narkkirikollisen puolesta.
Ei todellakaan mene läpi tämä "kyllä ennenkin".
Vierailija kirjoitti:
Te jotka väitätte nykynuoria ahkeraksi, miksi nykynuoria ei sitten näy kesäisin marjametsissä poimimassa?
Kyllä meillä on lähimetsiköt syksyllä täynnä kaiken kokoisia poimijoita ja marjojen syöjiä. Harvempi taitaa enää kuitenkaan lähteä marjareissuille kymmenien kilometrien päähän.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka väitätte nykynuoria ahkeraksi, miksi nykynuoria ei sitten näy kesäisin marjametsissä poimimassa?
Eipä, instagram tänäkin kesänä ollut täynnä kuvia marjasaaliista. Itsekin kävin 19-vuotiaan siskoni kanssa useamman kerran mustikassa. Puolukat ei ole oikein kummankaan mieleen niin ne jätettiin suosiolla metsään. Vadelmasato jäi tänä vuonna kehnoksi.
Ei opiskelijalla ole varaa marjoja ostaa, kyllä ne pitää itse kerätä.
Kyllä niitä vetelehtijöitä tuntuu olevan nykyään enemmän, mutta tullut myös huomattua, että työelämäkin on kovempaa, kuin silloin kun itse nuorena aloitin. Ennen oltiin ymmärtäväisempiä sen suhteen, että nuori työntekijä ei osaa tai opi kaikkea heti. Nykyään pitäisi olla asiantuntija taloon tullessaan tai vähintään oppia hommat sillä että joku käyttää 10 minuuttia kallista aikaansa "perehdytykseen" ja jos ei sillä opi, niin on laiska vätys, jolla on huono asenne työelämään.
Vierailija kirjoitti:
Just, koko ajan tätä nykynuorten mollaamista. Kyllä ne laiskimmat ja osaamattomimmat ainakin meidän toimistossa löytyy vanhemmasta ikäluokasta. Ovat täysin avuttomia it-taitojen suhteen, viesteihin ja tehtäviin reagoidaan myöhässä, työtahti on helvetin hidasta ja kahvitauoilla venytään.
N28
Oon itse vuosimallia 1979 ja kyllä meitäkin vanhemmat sukupolvet haukkui laiskoiksi vätyksiksi joista ei koskaan kunnon työntekijöitä tule. Keski-ikäisten mielestä sen ajan nykynuoriso on pilalla, näin on aina ollut ja tulee olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan nykynuoret monetkin velttoja, saamattomia. Hirveää liksaa pitäisi vaan saada tekemättä juuri mitään. Sitoutuminen työhön puuttuu.
Sitoutuminen on vähän niinkun kakspuoleinen juttu. Kun tietää että jatkuvat YT:t niin kannattaako sitoutua? Palkka ei nouse. Inflaatio nousee. Korot nousee. Ahkerana poltat vaan itsesi loppuun työssä jota inhoat. Pomo kuittaa bonukset työstäsi.
Rupea yrittäjäksi sitten.
Aika moni rupeaakin kun ei ole vaihtoehtoja.
Minäkin rupesin, ja huomasin saman kuin ao. jutun palkkatyöstä irtautuneet. Vähemmällä työllä tienaa enemmän kuin kokopäiväisenä työntekijänä.
Nykyään teen max. 30 tunnin työviikkoa ja pidän lomaa ainakin 8 viikkoa vuodessa. Silti tienaan enemmän kuin kokopäivätyössä vakituisena työntekijänä.
Olen ulkoistanut kaikki byrokratiaan ja kirjanpitoon liittyvät pakolliset työt ja teen itse vain oman alani töitä. Ei ole mikään pakko raataa pitkää päivää. En ole niin ahne, että uhraisin rahalle oman ja perheeni hyvinvoinnin.
Työelämä | Parhaita timanttijuttuja: Eetu Karppanen tienaa viikon työllä kuukauden tulot. Palkkatöistä irtautuneet kertovat, miten ovat rakentaneet työurastaan unelmiensa paketin. https://www.hs.fi/visio/art-2000008195642.html
Artikkeli: esimiesten ja nuorten työkyky alentunut koronan aikana.
Ap: syyttää nuoria laiskoiksi. Miksi esimiehet ei samalla logiikalla ole laiskoja vätyksiä?
Vai voisiko olla että esimiestyö on niitä tehtäviä jotka oikeasti ovat etänä vaikeampia, joka vaikuttaa eniten sekä itse esimiehiin että työuraansa aloitteleviin nuoriin jotka vielä tarvitsevat tukea ja perehdytystä?
Mun entinen työ"kaveri" arvosteli ja kanteli selkäni takana pomolle, kun minä, häntä kymmenisen vuotta nuorempi työntekijä olen niin ja niin huono jne. Teen sitä ja en tee tätä. Totuus oli että tein asiat vain eri tavalla kuin hän ja kaikenlisäksi nopeammin. No, nyt hänen oma lapsensa on täysi-ikäinen ja olen kuullut että hän on aikamoinen lusmu työntekijä sekä jättää ilmestymästä työpaikalle. Ei kuulemma vaan muistanut mennä töihin. Toki ei hänen täydellinen (vain omasta mielestään) äitinsä tätä kerro, vaan olen kuullut tämän muualta. Että mites meni omasta mielestäsi tämä?
Keski-ikäiset leikkaa ensin ammattikoulusta kolmanneksen pois "säästäessä resursseja" ja sitten valittaa kun nuoriso ei osaa töihin tullessa hommiaan. Hävettää muidenkin puolesta. -keski-ikääinen
Se 25v sivari teki työtään 5 euron päiväpalkalla. Olisiko itselläsi motivaatiota tehdä töitä tuolla palkalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset puhuvat avoimemmin näistä asioista nykyään. Oltiin sitä ennenkin työkyvyttömiä ja uupuneita, mutta ei siihen saanut apua samalla tavalla kuin nykyään.
Tämä on ihan täyttä fuulaa. Ennen miehet olivat miehiä eikä mitään kimeällä äänellä hameisiin pukeutuvia soijapoikia! Silloin ei uhriuduttu, silloin luotettiin itseensä ja toisiin miehiin, sen sijaan että oltiin täysin riippuvaisia yhteiskunnan tukipilareista. Silloin vaadittiin ITSELTÄ enemmän, nyt vaan vaaditaan muilta ja yhteiskunnalta.
No entä sitten naiset?? On niin helvetisti korkeaa koulutusta, asunto kivalla paikalla, kavereita, voi ostaa ja reissata niitä joogareissuja ja silti, silti vedetään masennuslääkkeitä ja uhriudutaan jonkun toisella puolella maailmaa kuolleen narkkirikollisen puolesta.
Ei todellakaan mene läpi tämä "kyllä ennenkin".
https://www.businessinsider.com/ratio-of-ceo-to-average-worker-pay-2016…
Johtajien palkat ainakin suhteessa tavallisten työläisten palkkoihin ovat nousseet räjähdysmäisesti. Ehkä ihmisiä huvittaisi vaatia itseltä enemmän, jos siitä saisi palkkioksi muutakin kuin roposia.
Ennen urheiltiin illalla :D
Päivän huutonaurut.
Nämä nuoret jotka jaksavat tehdä korkeintaan kolmen tunnin työpäiviä ovat vastuussa myöskin suomen puolustuksesta. Naurattaisi jos ei pelottaisi.
Missähän niitä nuoreja naiseja näkisi, niissäkö... mitäs ne olikaan... röipaikoillako?
Minäkin syyttäisin nykyistä itseohjautuvuuden painottamista. Käytännössähän se on heitteille jättöä, kun sitä vaaditaan jo liian nuorilta eikä opeteta. Oppivat sitten lusmuilemaan, eikä siitä varsinaisesti heitä voi syyttää.
Ne "metsästä kerätyt" marjatkin IG -kuvissa on oikeasti 3D tulostimella tulostettuja muovinpaloja jotka on sitten aseteltu hienon näköisesti esille, ja käytetty tietysti kaikkia mahdollisia kuvafilttereitä.
Vierailija kirjoitti:
luulenpa että omasta (näennäisestä) paremmuudesta käsin halveksuvien kommenttien pudottelu ei ainakaan paranna asiaa- voi jopa olla osasyynä koko juttuun. Meinaan siis etä kyyläävä ja nilittävä ilmapiiri vie mehut ihmisestä.
Mitä kyyläämistä ja nillittämistä se on, jos esimies kertoo esim. päivän tehtävät ja antaa palautetta? Ai mutta joo, kyllähän se on häirintää, stalkkausta ja kiusaamista, josta herkkä sielu menee rikki. Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Kovaa on tämän hetken nuorten haukkuminen. Menkääpä nyt muistoissanne omaan nuoruuteen. Olitteko kaikki tosissanne virheitä tekemättömiä, koulun kymppioppilaita? Tuskin. Eihän niitä nuoria huvita töissä olla jo pelkkä asenne työnantajalla on jo että -jaa olet tuon ikäinen, tuskin mitään osaat?
Mielenterveysongelmia on ihan yhtä lailla sekä aikuisilla että nuorilla. Nuoremmat uskaltaa jo niihin hakea apua, valitettavasti moni vanhempi ei hae ja se näkyy sitten väkivaltana ja alkoholiongelmina ynnä muuna.
Mannerheimin lastensuojeluliitto perustettiin 1920, koska nuoriso oli huonokuntoista. Liiton toiminnan avulla oli tarkoitus saada nuorten Suomen nuorista fyysisesti kykeneviä. Sama valitus jatkuu kuin sata vuotta sitten. Maailma on siinä suhteessa täysin ennallaan.
Ei pidä paikkaansa. Hyvinvointi on vain polarisoitunut, kun osa nuorista on totutettu siihen, ettei etujen eteen tarvitse ponnistella. Ei se ole ihme, että masentaa ja väsyttää, kun saa huomata ettei maailma edelleenkään toimi kuten äiti ja iskä. Syyttävä sormi kohdistuu siis pumpulikoteihin ja kasvatukseen.