IL: Nuorien työkyky on kelvottomalla tasolla. Mistä se johtuu, miksi nykynuori ei jaksa edes nykyajan kevyitä työtehtäviä?? Ennen tehtiin raskasta työtä ja urheiltiin illalla.
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/3d889e2b-8ef7-498a-82c5-4647764dbe30
Töissä on ollut näitä nykyajan nuoria, mutta työsuhteet on pitänyt päättää mikä on ollut molempien osapuolien etu.
Yksi nuori oli sellainen, että ei koskaan ymmärtänyt tulla ajallaan töihin. Oli helpottunut, kun purin työsuhteen ja minulle jäi se käsitys, ettei hän alunperin edes halunnut olla töissä. Elämänhallinta täysin retuperällä, 25 v sivari siis.
Toisella oli niin pahat mielenterveyden ongelmat, ettei niiden kanssa voinut olla työelämässä.
Kaksi oli niin ylipainoisia ja fyysisesti nollakunnossa, että eivät voineet seisten tehdä töitä ja toinen vaati toimiakseen energiajuomaa muutaman minuutin välein. Nämäkin lähetin kortistoon.
Sitten on ollut näitä jotka yks kaks saavat jonkun hullun idean ja lähtevät sitä toteuttamaan ennen kuin edes ehtivät oppimaan työtään.
Miksi nuoret ovat tuhonneet maineensa??
Kommentit (252)
Vierailija kirjoitti:
Ensin vanhempaa sukupolvea olevat vanhemmat rikkovat lapsen alkoholismillaan ja perheväkivallallaan, omilla käsittelemättömillä ylisukupolvisilla traumoillaan. Mt-ongelmiin nuori ei saa apua. Sitten nuori kasvaa maailmaan jossa tulevaisuuden näkymät ovat surkeat, kun työelämä, yhteiskunnan palvelut ja luonto on pilattu. Nuori siirtyy työkkärin pakottamana työelämään jossa työolot ovat huonot tai jopa vaaralliset, palkka on niin huono ettei sillä elä Suomessa ja lisäksi työmäärä vastaa 2-3 henkilön työmäärää. Motivaatio yrittää kuolee. Niin ne ajat ovat muuttuneet ja paha mennä syyttämään lapsia siitä että heitä varten on rakennettu tälläinen pska systeemi. 🤔
Mihin aikaikkunaan vertaat tätä nykyistä paśkaa systeemiä? 100 vuotta ei ole kaukana takanapäin ja siihen aikaan verrattuna jokainen Suomessa elää luxuselämää.
Vierailija kirjoitti:
Kumppanin työpaikalla on ollut näitä pilvin ja pimein. Työ on fyysistä mutta ei haluttakkaan oppia työtä, odotetaan että joku tekee vaikeimmat vaiheet puolestasi, saikulle jäädään heti kun fysiikka ei kestä, myöhästellään, ei ilmoiteta töihin jollei tulla, ollaan omilla vapailla eikä ilmoiteta poissaolosta työnantajalle mitään, puhelinta vaan tuijotetaan joka käänteessä jne jne. Näitä sitten liukuhihnamaisesti tulee ja menee... Sadasta noin vajaa kymmenessä on jotakin "ainesta" työntekoon.
Vai että jo oikein kumppani. Hih.
Ihmettelen nykyajan ammattikoulutusta missä ollaan koulussa muuta tunti ja jos ollaan töissä sieltä myös vain muutama tunti.Aikanaan kun itse sen kävin oli koulutunnit jo ensimmäisestä päivästä lähtien 7 tuntia + koulumatkat bussilla päälle niin päivästä tuli se 8 tuntia ja joka päivä oli näin.Eihän nykyaikana muksut opi työelämään kun koulussa annetaan jo lusmuilla.Olihan se aluksi raskasta mutta kaikkeen tottuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan nykynuoret monetkin velttoja, saamattomia. Hirveää liksaa pitäisi vaan saada tekemättä juuri mitään. Sitoutuminen työhön puuttuu.
Sitoutuminen on vähän niinkun kakspuoleinen juttu. Kun tietää että jatkuvat YT:t niin kannattaako sitoutua? Palkka ei nouse. Inflaatio nousee. Korot nousee. Ahkerana poltat vaan itsesi loppuun työssä jota inhoat. Pomo kuittaa bonukset työstäsi.
Rupea yrittäjäksi sitten.
Vierailija kirjoitti:
Monien nuorten työelämätaidot eivät ole samalla tasolla kuin aiemmilla sukupolvilla. Kun itse olin nuori 15 v sitten, niin vielä silloin osattiin soittaa pomolle, töissä tehtiin annetut tehtävät ja kysyttiin, mitäs sitten tehdään jne. Kännykkä ei räplätty töissä ja työpaikalle mentiin ajoissa. Oli itsestäänselvää, että töissä tehdään töitä ja työnantaja määrää. Nykyään odotetaan jo todella nuorilta itseohjautuvuutta, mutta enää ei opeteta monia asioita ja koulussa vaatimustaso on laskenut. Iso osa nuorista ei ole tottunut soittamaan vaikka työpaikan pomolle tai hoitamaan muuten virallisia asioita puhelimessa. Jos ei kouluaikoinakaan ole opittu työelämätaitoja, niin eivät ne mystisesti tipahda syliin töissä. Ja kaikki nuoret eivät ole tällaisia. Sanoisin, että viisaiden ja kypsien nuorten määrä on kasvanut, mutta sitten on entistä suurempi joukko, jolla ei ole ihan perus työelämätaitoja.
Tiedä sitten mitä virallisilla asioilla tarkoitat, mutta yhteiskunta on liikkunut etenkin viimeisen 10 vuoden aikana hyvinkin sähköiseen asiointiin ja tämä on normaalin ihmisen kannalta elämää helpottava asia. Joskus olisi hyvä poistua sieltä 2000-luvun alun maailmasta tähän päivään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin vanhempaa sukupolvea olevat vanhemmat rikkovat lapsen alkoholismillaan ja perheväkivallallaan, omilla käsittelemättömillä ylisukupolvisilla traumoillaan. Mt-ongelmiin nuori ei saa apua. Sitten nuori kasvaa maailmaan jossa tulevaisuuden näkymät ovat surkeat, kun työelämä, yhteiskunnan palvelut ja luonto on pilattu. Nuori siirtyy työkkärin pakottamana työelämään jossa työolot ovat huonot tai jopa vaaralliset, palkka on niin huono ettei sillä elä Suomessa ja lisäksi työmäärä vastaa 2-3 henkilön työmäärää. Motivaatio yrittää kuolee. Niin ne ajat ovat muuttuneet ja paha mennä syyttämään lapsia siitä että heitä varten on rakennettu tälläinen pska systeemi. 🤔
Mihin aikaikkunaan vertaat tätä nykyistä paśkaa systeemiä? 100 vuotta ei ole kaukana takanapäin ja siihen aikaan verrattuna jokainen Suomessa elää luxuselämää.
Kyllä sata vuotta on ihmisiässä erittäin paljon!! Iso osa ihmisistä ei edes elä niin vanhaksi!!!
Esim. tällä palstalla tuskin on ketään yli satavuotiasta!!
Tämä saattaa järkyttää joitakin, mutta minulla on muutakin elämää kuin työ. Itse asiassa firmani tulos ei voisi vähempää kiinnostaa. Teen työtä vain rahan takia
Olen 200 työntekijän metallipajassa töissä ja täällä on uusia työntekijöitä laitettu parin viikon jälkeen pois. Aikuiset ihmiset myöhästyy töistä joka päivä tai saikulla niin ettei yhtään kokonaista viikkoa ole. 20-40 vuotiaita miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Vai että energiajuomaa muutaman minuutin välein? Olisi kuollut sydäriin jo sellaisella määrällä, joten lopeta provoilu.
Tietäisit vain kuinka paljon tuota litkua nuoret aikuiset juo! Yksi mies ostaa pari tölkkilaatikkoa kerralla kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen nykyajan ammattikoulutusta missä ollaan koulussa muuta tunti ja jos ollaan töissä sieltä myös vain muutama tunti.Aikanaan kun itse sen kävin oli koulutunnit jo ensimmäisestä päivästä lähtien 7 tuntia + koulumatkat bussilla päälle niin päivästä tuli se 8 tuntia ja joka päivä oli näin.Eihän nykyaikana muksut opi työelämään kun koulussa annetaan jo lusmuilla.Olihan se aluksi raskasta mutta kaikkeen tottuu.
Olipas tässä melkoinen avautuminen.
Ei kännykkää käsillä, tervehditään, osataan sanoa kiitos, anteeksi. Tehdään se työ mitä on tullut tekemään, kysytään neuvoa jos ei osaa, tullaan täsmällisesti eikä huohottaen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykynuoret eivät enää suostu orjatyöhön, niin kuin aikaisemmat sukupolvet, koska heillä arvomaailma erilainen, eikä raha ja materia ole se ykkösjuttu, vaan työn tulee olla mielekästä ja arvoihin pohjautuva ja tämä taas vaatii työnantajalta aivan toisenlaista johtamista, eikä se vanha tyyli ja käskyttäminen auta. Tilanne on maailmanlaajuinen, kun elintaso noussut ja ovet maailmalle avautunut. Nyt ei enää etsitä työpaikkaa läheltä, vaan maailmalta, kun suomalaisten nuorten kielitaito on huippua.
Oman havaintoni työelämästä (35v) , niin nuoret eivät suinkaan ole laiskistuneet, päinvastoin heiltä löytyy paljon enemmän osaamista esim. teknologian osaamista, kielitaitoa jne. kuin aikaisimmilta sukupolvelta, mutta johtamistaidon ja tyyli on myös Suomessa muututtava yhä kansainvälisempään suuntaan.
Ja sä meinaat, että jokaikiselle nuorelle on heti ekan työpaikan oltava "mielekästä ja arvoihin pohjautuvaa" paikka jossa on hyvä "pöhinä" ja palkka tietty ilman työkokemusta vähintään 5k/kk?
Eli käytännössä kaikki suorittava työ häviää maailmasta? Koska nuoret eivät pysty siis sitoutumaan eikä palkka kiinnosta, jos työ ei oo superkliffaa?
Kerro miten joku ravintolatyö tai siivoustyö on johtamisella "mielekästä ja arvoihin pohjautuvaa"?
Itse olen ollut nyt vuoden verran siivoustyössä ja pidin työpaikastani siihen asti, kunnes aloin huomata nuorten ja ulkomaalaistaustaisten tahallista sumuttamista palveluesimiehen toimesta. Esimerkiksi työterveys evättiin kokonaan tietyiltä ihmisiltä. Kyllä meni maku paikkaan ja etsinkin koko ajan uutta tilalle. Itse työnkuva on mukava, pidän fyysisestä ja ripeästä tekemisestä.
N27
Vierailija kirjoitti:
Ei kännykkää käsillä, tervehditään, osataan sanoa kiitos, anteeksi. Tehdään se työ mitä on tullut tekemään, kysytään neuvoa jos ei osaa, tullaan täsmällisesti eikä huohottaen.
Ok boomer.
Vierailija kirjoitti:
Koulutuksesta ei leikata! Leikattiin silti. T. Sipilän hallitus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutuksesta ei leikata! Leikattiin silti. T. Sipilän hallitus
Leikkausta ei saa nimittää leikkaukseksi, tai putoatte ikkunasta!
Ja pomot, yhtälailla ilmeisesti??
Itse saan ainakin omalla työpaikallani lähinnä kettuilua vanhoilta työntekijöiltä osakseni, ja pomolta syyttelyä. Siinä sitten pitäisi ainoona ylläpitää positiivisuutta 😂 edeltäjät on kaikki sairaseläkkeellä (sekä nuoret että vanhat)
Se sama sukupolvi, joka valittaa nuorten kelvottomuudesta, on niitä nuoria ollut kasvattamassa.
Vierailija kirjoitti:
Se sama sukupolvi, joka valittaa nuorten kelvottomuudesta, on niitä nuoria ollut kasvattamassa.
Näin juuri. Ovat paskoneet lastensa mielenterveyden ja elämän, ja nyt ihmettelevät "mikä näitä nykynuoria oikein vaivaa".
Te jotka väitätte nykynuoria ahkeraksi, miksi nykynuoria ei sitten näy kesäisin marjametsissä poimimassa?
Jos kyse on kahvilasta, niin oletan että työntekijät on nuoria naisia? Kokeilepa nuorten miesten kanssa ja kerro sit uudestaan.