Hyvä ja armahtavainen Jumala - mutta vain Uudessa Testamentissa?
Haluaisin uskoa, että Jumala todella olisi hyvä ja armollinen, mutta mielestäni seuraavat Vanhan Testamentin kohdat sotivat tätä vastaan:
Jer. 13:14 "Ja minä murskaan heidät, toisen toistansa vastaan, sekä isät että lapset, sanoo Herra. Minä en sääli, en säästä enkä armahda, niin että jättäisin heidät hävittämättä."
1. Sam. 15:3 "Näin sanoo Herra Sebaot: Mene siis ja voita amalekilaiset, ja vihkikää tuhon omaksi kaikki, mitä heillä on; äläkä säästä heitä, vaan surmaa miehet ja naiset, lapset ja imeväiset, raavaat ja lampaat, kamelit ja aasit."
Naah. 1:2,6 "Kiivas Jumala ja kostaja on Herra. Herra on kostaja ja vihastuvainen ... Kuka seisoo hänen tuimuutensa edessä, ja kuka kestää hänen vihansa hehkua? Hänen vihastuksensa vuotaa niinkuin tuli, ja kalliot halkeilevat hänen edessänsä."
Hoos. 14:1 "Samaria joutuu syystänsä kärsimään, koska se on niskoitellut Jumalaansa vastaan: he kaatuvat miekkaan, heidän pienet lapsensa ruhjotaan, ja heidän raskaat vaimonsa halkaistaan."
Jer. 19:9 "Ja minä (Herra) panen heidät syömään poikiensa ja tyttäriensä lihaa, ja he syövät toinen toisensa lihaa siinä hädässä ja ahdistuksessa ..."
Jer. 4:8 "Sen tähden kääriytykää säkkeihin, valittakaa ja parkukaa, sillä Herran vihan hehku ei ole kääntynyt meistä pois."
2. Moos. 32:27 "Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: Jokainen sitokoon miekkansa vyölleen. Käykää sitten edestakaisinleirin halki portista porttiin ja tappakaa jokainen, olkoon vaikka oma veli, ystävä tai sukulainen."
Hes. 9:5-7 "Ja niille toisille hän (Jumala) sanoi minun kuulteni: Kiertäkää kaupungin läpi hänen jäljessään jasurmatkaa. Älkää säälikö, älkää armahtako, tappakaa tyyten vanhukset, nuorukaiset, neitsyet, lapset ja vaimot."
4. Moos. 25:4 "Ja Herra sanoi Moosekselle: Ota kansan kaikki päämiehet ja lävistä heidät paaluihin Herralle, vastenaurinkoa, että Herran vihan hehku kääntyisi pois Israelista."
1. Sam. 6:19 "... ja kansa suri sitä, että Herra oli surmannut niin paljon kansaa."
Psa. 7:12-14 "Jumala on vanhurskas tuomari ja Jumala, joka vihastuu joka päivä. Jos kääntymystä ei tule, niin hänteroittaa miekkansa, jännittää jousensa ja tähtää sillä; hän valmistaa surma-aseet ja tekee nuolensa palaviksi."
5. Moos. 20:16-17 "Mutta näiden kansojen kaupungeissa, jotka Herra, sinun Jumalasi, antaa sinulle perintöosaksi, äläjätä ainoatakaan henkeä eloon, vaan vihi ne tuhon omiksi: heettiläiset ja amorilaiset, kanaanilaiset ja perissiläiset,hivviläiset ja jebusilaiset, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt."
Tuom. 14:19 "Silloin Herran Henki tuli häneen, ja hän meni Askeloniin, löi siellä kuoliaaksi kolmekymmentä miestä."
4. Moos. 15:36 "Silloin koko seurakunta vei hänet leirin ulkopuolelle, ja he kivittivät hänet kuoliaaksi, niinkuin Herra oliMoosekselle käskyn antanut."
Jumala tuntuu suorastaan veren himoiselta Vanhassa Testamentissa :( Nykyisin voimassa on Uuden Testamentin laki, sen tiedän toki ja siihen muut uskovat aina vetoavat, mutta eikö teitä ollenkaan häiritse edellämainitut Raamatun kohdat?
Itse olen yrittänyt tulla uskoon, mutta koko homma on alkanut tuntua turhalta, kun mielessä vaan pyörii, että VT on kamalaa luettavaa...En ikäänkuin pääse yli noista kohdista
Apua, vertaistukea? Tuntuu, että ei tästä tule mitään. En vaan pysty uskomaan, että esim kenenkään kivittäminen olisi koskaan mistään syystä oikeutettua. Ehkä ansaitsen joutua hel vettiin kun kyseenalaistan?
Kommentit (101)
Koska Israelilaiset sekosivat Jumalista, alkoivat palvoa välillä Aherahia, Baalia jne. Jeesushan sanoi juutalaiseliitille, etteivät he hänen Isäänsä tunne.
Jeremian kirja 7:22 "Minä en antanut käskyä isillenne uhritoimituksista"
Jeremia 8:8 Lainopettajien kynä on väärentänyt Herran lain.
Kannattaa ottaa sivustot ylös ja lukea ajan kanssa.
Varsinkin jälkimmäisen sivuston teksteihin kannattaa tutustua, historiallisia ylös kirjattuja tapahtumia ja muuttaa käsityksemme uskonasioista.
https://www.bible.ca/revelation/Bible-Only-Revelation-Commentary-Joseph…
Vanha testamentti on juutalaisten pyhä kirja, ei kristittyjen. En edes ymmärrä miksi se on raamatussa.
Sama Jumala on kyseessä ja jotenkin ärsyttää, kun eräs kaverini hokee jatkuvasti, kuinka Jumala on niin suuri ja hyvä ja Jeesus rakastaa sinua ym ym ja sitten avaat Vanhan Testamentin ja ruma totuus lävähtää silmille - ei Jumala siellä vaikuta ollenkaan hyvältä...
Jumala on oikeudenmukainen. Jeesuksen sovitustyön kautta ihmiskunta on siirtynyt lain alta armon alle.
Jeesus oli täydellinen uhri meidän synneistämme. Hänen kauttaan syntimme ovat sovitetut, ja kun annamme elämämme hänelle, meidän ei tarvitse kärsiä hirmuista rangaistusta vaan omistamme iankaikkisen elämän.
Vaikka joku alkaisikin palvoa vääriä jumalia niin oikeuttaako se kyseisen ihmisen ja hänen perheensä/sukunsa/heimonsa brutaaliin murhaamiseen? Jumalahan itse hävitti kansoja väkivaltaisesti...
Vierailija kirjoitti:
Koska Israelilaiset sekosivat Jumalista, alkoivat palvoa välillä Aherahia, Baalia jne. Jeesushan sanoi juutalaiseliitille, etteivät he hänen Isäänsä tunne.
Jeremia 8:8 Lainopettajien kynä on väärentänyt Herran lain.Kannattaa ottaa sivustot ylös ja lukea ajan kanssa.
Varsinkin jälkimmäisen sivuston teksteihin kannattaa tutustua, historiallisia ylös kirjattuja tapahtumia ja muuttaa käsityksemme uskonasioista.
Tuolla on niin paljon historiallisia todisteita mitä nykykirkko ei kerro. Jeesus tuli jo ja tuhatvuotinen valtakunta oli jo. Ihmisen pojan merkki näkyi kolmen eri historioitsijan todistamaan Jerusalemin yllä ja myös komeetta. Jos haluaa sivistää itseään, oli uskovainen tai ateisti, kehoitan erityisesti tuohon revelationrevolution sivusto artikkeleihin tutustumaan. Täyttä asiaa alusta loppuun jossa on Linkit ja tietoa Rooman historiasta, kirkkohistoriasta ja mitä Raamatussa milläkin todella tarkoitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Jumala on oikeudenmukainen. Jeesuksen sovitustyön kautta ihmiskunta on siirtynyt lain alta armon alle.
Jeesus oli täydellinen uhri meidän synneistämme. Hänen kauttaan syntimme ovat sovitetut, ja kun annamme elämämme hänelle, meidän ei tarvitse kärsiä hirmuista rangaistusta vaan omistamme iankaikkisen elämän.
Ja sinua ei siis Vanhan Testamentin julmat lait häiritse lainkaan? Vieraiden kansojen hävitykset ym
Tuohan vain todistaa sen, että Jumala muuttaa luonnettaan, kunhan tekstien laatijat niin haluavat. Täysin keksittyä settiä alusta loppuun, jonka ainoa tarkoitus on pitää alamaiset peloteltuina ja kuuliaisina ja valtaapitävät vallankahvassa.
Miksi vanhassa testamentissa Jumala käskee tappamaan milloin kenetkin mutta kuitenkin myös käskyissä kieltää tappamisen?
Ilmeisesti Jumala vain saa tap paa mutta ihminen ei...
Ihmettelen, miten uskovat pystyvät suhtautumaan Raamattuun niin, että eihän siitä Vanhasta Testamentista tarvi välittää, kun nyt on Uusi Testamentti ja vain se koskee kristittyjä...
Mutta miettikää, mitä jos olisitte itse syntyneet ja kasvaneet Vanhan Testamentin lain alla ja teidätkin olisi voitu vaikka kivittää aviorikoksesta tai vastaavaa
Vierailija kirjoitti:
Miksi vanhassa testamentissa Jumala käskee tappamaan milloin kenetkin mutta kuitenkin myös käskyissä kieltää tappamisen?
Kenen luulet olevan se Saatana, joka eksytti koko maailman? Tämä Jumalana esiintyvä lähetti Israelin erämaavaelluksen aikana myrkkykäärmeitä puremaan ihmisiä, kun he pyysivät lihaa ja kunnon ruokaa mamman tilalle. Jeesus sanoi taas 'millainen Isä se on, joka antaa lapsilleen käärmeen ( tai skorpionin riippuen käännöksestä ) , jos lapsi pyytää häneltä kalaa?
Jos haluat olla saatana ja eksyttää koko maailman, esiinny silloin Jumalana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinua ei siis Vanhan Testamentin julmat lait häiritse lainkaan? Vieraiden kansojen hävitykset ym
Oikeuden oli tapahduttava. Tuolloin Jeesus ei ollut vielä tullut ja sovittanut ihmisen syntejä. Ihminen oli lain ikeen alla.
Vaikka emme ehkä aina ymmärrä kaikkea, voimme luottaa siihen, että Jumala ymmärtää. Hän on täydellisen hyvä, viisas ja oikeudenmukainen.
Ihmisten kirjoittama.ja heidän egonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeuden oli tapahduttava. Tuolloin Jeesus ei ollut vielä tullut ja sovittanut ihmisen syntejä. Ihminen oli lain ikeen alla.
Vaikka emme ehkä aina ymmärrä kaikkea, voimme luottaa siihen, että Jumala ymmärtää. Hän on täydellisen hyvä, viisas ja oikeudenmukainen.
Ok, hyvä sinulle, että VT:n julma laki ei häiritse uskosi syvyyttä. Olisipa se minullekin yhtä helppoa, olla kyseenalaistamatta ja vain uskoa...
Kaverini tuli uskoon, oli ennen ns normaali, mutta nyt se vain hokee, että ihanaa Jeesus, kiitos Isä, Jumala on niin hyvä ja minä olen niin syntinen ja paha...Ahdistavaa, tuntuu kuin olisin menettänyt ystäväni Jumalalle :/
Mua suututtaa, kun Jumalaa ja Raamattua ei saisi ollenkaan kyseenalaistaa, pitäisi vain sokeasti uskoa ja hyväksyä ihan kaikki, mitä siellä sanotaan. Tuskin olen ainoa, joka kyseenalaistaa omaa uskoaan
Vierailija kirjoitti:
Jeremia 8:8 Lainopettajien kynä on väärentänyt Herran lain.Kannattaa ottaa sivustot ylös ja lukea ajan kanssa.
Tuossa jälkimmäisessä linkissä on tietoa myös, mitä tarkoittaa Ilmestyskirjan Apyllyon ( se oli eräs Rooman legioona ) , ja ne ihmeellisen näköiset olennot ( kuvauksis Rooman aseista, haarniskoista, legioonista jne ). Kaikki ne on kirjattu historiankirjoihin, ne kaikki kirjat on googletettavissa ja hyvin varustelluists kirjakaupoista/kirjastoista löydettävissä. Valitettavasti näitä asioita ei opeteta kirkoissa, yliopistoissa tai oikein missään muuallakaan, koska kirkon ja yliopistojen valta on todella suuri, vaikkakin ehkä eri suuntaiset näkemykset heillä. Jos todella haluatte tietää historian ja Uuden Testamentin todellisuuden, lukekaa nuo tekstit ( niiden kuvien alla yleensä viittaus Tacitukseen, Josephukseen ( sivunumerot kirjoihin myös, löytyy kirjastoista ), tai kirkkohistoria otsikoiden kirjoituksiin.
Jotkut varhaiskristityt suuntaukset tulivat siihen johtopäätökseen että vanhan testamentin jumala oli oikeasti piru.
Hyviä pointteja...
Aika erilainen Jumala VT:ssä kuin UT:ssa. Helposti usko horjuu, jos lukee liikaa tuota VT:ta