IS:Ministeri Kurvinen hehkutti vierailuaan turkishuutokaupassa "upeaksi" Jenni Haukiolta paljonpuhuva twiitti
https://www.is.fi/politiikka/art-2000009053674.html
Kokoomusnuorten puheenjohtaja Matias Pajula kirjoitti Twitterissä pitävänsä todella härskinä sitä, että ministeri mainostaa julkisesti pörssiyritystä, jonka osakkeita hän omistaa ja jonka alan sääntely kuuluu hänen työpöydälleen.
Helsingin kaupunginvaltuutettu Otto Meri (kok) vaati Twitterissä turkistarhauksen kieltämistä ja sanoi, ettei eläinten kärsimyksellä ole hyväksyttävää tehdä bisnestä.
KURVINEN kyseli Twitterissä, onko väärin omistaa suomalaisia pörssiosakkeita.
Ei yllättänyt, mutta siltikin vähän yllätti pääkaupunkiseudun tietyn kuplan parkaisu sille, että maa- ja metsätalousministeri vierailee turkishuutokaupassa ja antaa tukensa maaseudun vientialalle. Turkis ei ole sen kummempaa kuin lihan- tai maidontuotanto, Kurvinen kommentoi kritiikkiä.
Kurvinen jatkoi, että somen älymystö haluaa tuhota parin sadan miljoonan vientielinkeinon ja viedä rahat ja työpaikat pois pienistä vähäväkisistä kunnista.
Oman elämän ympäristöongelmat ei kiinnostele, Kurvinen kirjoitti.
Keskiviikkona keskusteluun osallistui myös vapaa kirjailija, presidentin puoliso Jenni Haukio, joka jakoi Twitterissä linkin turkistarhauksen kieltämistä vaativaan kansalaisaloitteeseen. Haukio jakoi myös Eeva Kilven runon.
Minä riipun sinun olkapäilläsi tapettuna. Minä pelkään kun lähestyt pihdit kädessä. Minä istun ja odotan sinun häkissäsi... Minulla on ahdasta. Minä kärsin, Kilpi runoilee.
Twiittiin Haukio oli linkittänyt kansalaisaloitteen turkistarhauksen kieltämisestä.
Kommentit (43)
Rumaakin rumempi on ihminen jolla ei ole empatiaa.
Hyvä Jenni Haukio! Täytyykin käydä allekirjoittamassa tuo hänen linkittämänsä aloite.
Siitä vaan allekirjoittamaan niin saadaan tämä eläinrääkkäys kiellettyä Euroopassa.
Minusta turkistuotantoa pitäisi kohentaa. Ei sitä loppumaan saada kuitenkaan, joten eikö eläimille pitäisi saada paremmat olosuhteet nyt ainakin.
Jos halutaan elää ekologisetsi ja luonnonmukaisesti kylmässä maassa on nimenomaan lisättävä turkisten käyttöä ja unohdettava mikromuovia levittävät keinokuidut.
Vierailija kirjoitti:
Jos halutaan elää ekologisetsi ja luonnonmukaisesti kylmässä maassa on nimenomaan lisättävä turkisten käyttöä ja unohdettava mikromuovia levittävät keinokuidut.
Minäkin inhoan keinokuituja. Turkiksia saa kyllä käytettynäkin. Samoin muita lämpimiä vaatteita. Eläinrääkkäystä en missään nimessä kannata. Tuolla aloitteessakin luki että turkistarhoilla eläinten hyvinvointi ei voi koskaan toteutua.
Mieluummin luonnonmukaisia vaatteita, kiitos. Turkikset on niihin sattuvat kuulumaan, joten paremmat olisuhteet turkiseläimille.
Olen todella kyllästynyt kauppojen keinokuituvaatetarjontaan. Kylmät ilmat painaa taas päälle eikä kaupoissa ole kunnollisia lämpimiä vaatteita. En todella osta mitään polyesterihousuja enkä viskoosipaitoja!
Vierailija kirjoitti:
" Nahkaa muun muassa liotetaan, muokataan ja värjätään sekä käsitellään useilla kemikaaleilla. Valtaosa maailman nahkatavaroista käsitellään kromilla. Tällöin ympäristöön pääsee useita myrkyllisiä aineita, kuten lyijyä, sinkkiä, formaldehydiä, väriaineita ja muita syanidipohjaisia yhdisteitä. Energian suurkuluttajana nahkateollisuus on samaa luokkaa alumiini-, paperi-, teräs-, sementti- ja öljyteollisuuden kanssa.
Nahkatuotteet ovat periaatteessa biologisesti hajoavia, mutta parkitsemisaineen päätehtävänä on kollageenisäikeiden stabiloiminen niiden biologisen hajoamisen ehkäisemiseksi. Keinonahkatuotteet eivät aina ole ympäristöystävällisempi vaihtoehto, mutta tulevaisuudessa tilanne on toivottavasti aina niin. Esimerkiksi USA:ssa on myynnissä kenkiä, joiden raaka- aineena on käytetty kierrätettyjä muovipulloja ja autonrenkaita. Kenkiä voi valmistaa myös kasvikuidusta. "
Lähde: https://vegaaniliitto.fi/tietoa/miksi-veganismi/elainten-olot/
Kenkäsuunnittelija Minna Parikka ekologisesta muodista: "Muotiteollisuuden on nyt todella aika tukea muutosta"
Kenkiä tehdään jo nyt muun muassa ananas- ja omenakuidusta ja materiaalien valikoima tulee vain kasvamaan.
https://yle.fi/uutiset/3-11088133
"Eläinten ylösnousemisen päivänä turkiksenne raatelevat teidät".
Onko ekologista ostaa hikipajoissa
lapsityövoimalla tehtyjä vaatteita ja kenkiä. Työläinen tekee koko valveillaoloaikansa työtä ympäristössä, jossa palkka on surkea ja työturvallisuus tuntematon käsite.
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin luonnonmukaisia vaatteita, kiitos. Turkikset on niihin sattuvat kuulumaan, joten paremmat olisuhteet turkiseläimille.
Olen todella kyllästynyt kauppojen keinokuituvaatetarjontaan. Kylmät ilmat painaa taas päälle eikä kaupoissa ole kunnollisia lämpimiä vaatteita. En todella osta mitään polyesterihousuja enkä viskoosipaitoja!
Mites villasta tehdyt vaatteet?
Vierailija kirjoitti:
Onko ekologista ostaa hikipajoissa
lapsityövoimalla tehtyjä vaatteita ja kenkiä. Työläinen tekee koko valveillaoloaikansa työtä ympäristössä, jossa palkka on surkea ja työturvallisuus tuntematon käsite.
Tämän takia ostankin kaikki vaatteeni kirpputorilta. Tai ostan minä alusvaatteet uusina mutta suomalaiselta valmistajalta.
Siis Kurvinen on periaatteessa maksanut koronatukia itselleen. On SagaFursin osakkeenomistaja ja teki päätökset firman koronatuista! Jos Sanna olisi tehnyt, palstalla olisi jo hirveä meteli.
Vierailija kirjoitti:
Siitä vaan allekirjoittamaan niin saadaan tämä eläinrääkkäys kiellettyä Euroopassa.
Mulla on nyt sellainen ongelma tuon kansalaisaloitteen kanssa, etten muista olenko allekirjoittanut sen. :(
Olen allekirjoittanut todella monia eri eläinsuojelujärjestöjen ja vastaavien aloitteita ja vetoomuksia, etten enää pysy kärryillä. Pitäisi alkaa laittaa ylös näköjään. Olen aivan varma, että jonkin turkistarhausta vastustavan aloitteen olen allekirjoittanut. Se ei ilmeisesti ole tuo, mutta kun en ole varma, ja tuossa pitää vahvistaa, ettei ole aikaisemmin kannattanut aloitetta.
Onkohan joku paikka, josta asian voisi tarkistaa? Ja ei kai siitä mitään sanktioita tule, jos kuitenkin kahdesti allekirjoittaa? Vai voikohan tulla ja mitä? Tietääkö joku?
Minulla on keeppi aitoa turkista, käytän sitä tilaisuuksissa joissa pukeudutaan juhlapukuihin. Haluaisin myös aitoa turkista kaulukseen ja hihansuihin teettämääni takkiin. Kyllä turkissomisteita edelleen saa, mutta hieman hankalaksi se on tehty.
Minkkiä tai muiden vastaavien eläinten turkiksesta en vain satu pitämään, ainoastaan kani miellyttää pehmeydellään. En pidä kaniturkkia kovinkaan epäekologisena tai epäeettisenä. Sitä paitsi tuo keeppi ja turkissomisteet kestävät loppuelämäni, kun kerran on hankkinut. Toisin kuin tekoturkit ja muu kertakäyttövaate.
Upeaa Jenni. Toivottavasti hän on 18-20 v päästä mukana presidentinvaaleissa ehdokkaana.
Toisilla ei ole luonnostaan empatian kykyä, mikä on surullinen juttu. Mutta kun ei ole järkeäkään, jotta voisi rationaalisen päättelyn avulla ymmärtää jotakin, se on suorastaan säälittävää. Miten kehnoilla korteilla toisten onkaan pelattava. Kuten tämän keskustapoliitikon.