Eksä jättää elatusmaksut maksamatta aina kun ostan jotain isompaa
Kaipa hän ajattelee, että "eipä tuo muija tarvii enempää rahaa, kun on varaa ostella kaikkea". Ärsyttää taistella jatkuvasti noista maksuista.
Kommentit (266)
Vierailija kirjoitti:
Jos on varas tehdä jatkuvasti isompia ostoksia, niin et tarvitse elatusmaksuja.
Jos ei oo varaa maksaa lapsen elatusta, kannattaa käydä lääkärillä nipsauttamassa piuhat poikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Facepalm, ne on lapsen etu. Jos lähivanhempi ei huolehdi esim lapsille kuuluvaa tukea hän syyllistyy emotionaaliseen kaltoinkohteluun.
Pliis. Kukaan ei sitä kyttää miten lähi elarit käyttää. Mitään tilivelvollisuutta ei ole. Toivottavasti tuo muuttuu tulevaisuudessa. Moni lähi käyttää elarit omiin juttuihinsa.
Ei ole ok et sillä lähivanhempi nostaa omaa elintasoaan.
Herranjumala nyt taas. Ei se elintaso elareilla pääse nousemaan vaikka yrittäisi. Lapsista on aina kuluja ja velvollisuus niiden maksuun on kahdella aikuisella, niillä jotka ovat olleet siitoksen hetkellä paikalla.
Elari ei ole köyhäinapu vaan sinun osuutesi omien jälkeläistesi elinkustannuksista.
Kyllä muuten monella naisella nousee oma elintaso juuri lapselle tarkoitetuilla elareilla. Lapsen kulut ei meillä ydinperheessä tule koskaan olemaan niin korkeat, mitä monien eroperheiden lasten kulutuksesi lasketaan.
Tietenkään ei ydinperheessä kulut ole yhtä korkeat kuin eroperheessä. Eroperheen lapsilla on esim kaksi kotia joista pitää maksaa. Mahdollisesti kaksi autoa jotta molemmat vanhemmat pystyvät heitä kuskaamaan, kahdet huonekalut jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketju nro 432351 aiheesta miehen ei kannata mennä naimisiin ja tehdä lapsia. Onneksi yhä useampi mies ymmärtää tämän.
Onneksi naiset täällä kertoo millaista naimisissa oleminen on. Jos miehet näitä kirjoittaisi, ei kukaan nuori mies niitä uskoisi.
Nussikaa naisia, älkää naiko.
Tämä ongelmahan syntyy nimenomaan nussimalla, naimisiinmeno ei liity elareihin mitenkään. Pidä mulkku housuissa tai suojaa se kumilla niin ei tarvitse uhriutua kun omat jälkeläiset pitää elättää.
Erittäin hyvä neuvo! Tämä kannattaa pitää mielessä kun nainen alkaa puhumaan lapsista.
Kun elatusmaksuista on käräjillä päätetty, niin Kela maksaa ne lapsen huoltajalle, ja perii siltä elatusvelvolliselta kuukausittain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketju nro 432351 aiheesta miehen ei kannata mennä naimisiin ja tehdä lapsia. Onneksi yhä useampi mies ymmärtää tämän.
Onneksi naiset täällä kertoo millaista naimisissa oleminen on. Jos miehet näitä kirjoittaisi, ei kukaan nuori mies niitä uskoisi.
Tämä ongelmahan syntyy nimenomaan nussimalla, naimisiinmeno ei liity elareihin mitenkään. Pidä mulkku housuissa tai suojaa se kumilla niin ei tarvitse uhriutua kun omat jälkeläiset pitää elättää.
Erittäin hyvä neuvo! Tämä kannattaa pitää mielessä kun nainen alkaa puhumaan lapsista.
Tai kun mies alkaa puhua lapsista. Kyllä suurin osa miehistäkin niitä lapsia haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elarit joutuu kyllä maksamaan oli naimisissa tai ei.
Eikä tämä ole sukupuolisidonnaista. Suomessa on myös paljon lapsia, jotka asuvat isänsä luona, eli äiti maksaa elarit.
Näin juuri. Jännästi tässäkin yritetään saada naisten viaksi se, että mies karkaa velvollisuuksistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai kun mies alkaa puhua lapsista. Kyllä suurin osa miehistäkin niitä lapsia haluaa.
Haluaa
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei sapeta enempää kuin maksella elatusmaksuja joka kuukausi naisen tilille, ja hän sitten käyttää rahat niinkuin huvittaa. Olisi täysin eri asia jos rahat menisivät takuuvarmasti lyhentämättöminä lapsen/lasten hyväksi, koska heille se on tarkoitettu eikä äidille. Järjestelmä on mätä.
Miksi sinä haluat päätösvallan naisen omiin palkkatuloihin, mihten hän saa ne käyttää? Tuota minä en ole koskaan ymmärtänyt. Kuvittelevatko miehet, että naisen pitää käyttää koko palkkansa lapseen ja mies maksaa sitten, kun naisen rahat on loppu ja lapselle pitää saada ruokaa ja vaatteita loppukuuksi? Eikö teillä mene ymmärrykseen, että nainen käyttää omia tulojaan omiin hankintoihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei sapeta enempää kuin maksella elatusmaksuja joka kuukausi naisen tilille, ja hän sitten käyttää rahat niinkuin huvittaa. Olisi täysin eri asia jos rahat menisivät takuuvarmasti lyhentämättöminä lapsen/lasten hyväksi, koska heille se on tarkoitettu eikä äidille. Järjestelmä on mätä.
Miksi sinä haluat päätösvallan naisen omiin palkkatuloihin, mihten hän saa ne käyttää? Tuota minä en ole koskaan ymmärtänyt. Kuvittelevatko miehet, että naisen pitää käyttää koko palkkansa lapseen ja mies maksaa sitten, kun naisen rahat on loppu ja lapselle pitää saada ruokaa ja vaatteita loppukuuksi? Eikö teillä mene ymmärrykseen, että nainen käyttää omia tulojaan omiin hankintoihin?
Käytännössä elareita maksamaton mies käyttää äidin rahoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Facepalm, ne on lapsen etu. Jos lähivanhempi ei huolehdi esim lapsille kuuluvaa tukea hän syyllistyy emotionaaliseen kaltoinkohteluun.
Pliis. Kukaan ei sitä kyttää miten lähi elarit käyttää. Mitään tilivelvollisuutta ei ole. Toivottavasti tuo muuttuu tulevaisuudessa. Moni lähi käyttää elarit omiin juttuihinsa.
Jos ulkoistaa vastuun omasta lapsesta toiselle, joutuu maksumieheksi. Turha itkeä elareista, kun ne voi välttää huolehtimalla omasta lapsestaan. Minun mielestäni elarit voisivat olla enemmän ja ne saisivat mennä ihan hyvin myös lapsesta huolehtivan vanhemman hyväksi. Ikään kuin palkka siitä, että hoitaa myös toisen vastuun.
T. Lapseton
Ei voi välttää kuules. Luepa korkeimman oikeuden tapaus, jossa äiti ja isä pitivät TASAN YHTÄ PALJON lasta (vai lapsia?) luonaan, äiti sai lapsilisät ja silti isä joutui maksamaan elatusapua.
Älä ole typerä.
Niin ja elatuskyvyssäkään ei ollut osapuolten välillä eroa:
"Ratkaisussa KKO 2010:38 korkein oikeus arvioi kohtuulliseksi elatusavun määräksi 150 euroa kuukaudessa, kun lapsi asui yhtä paljon molempien vanhempien luona ja vanhemmilla oli yhtä suuri elatuskyky."
Tätä on suomalainen tasa-arvo!
Niin mikä tasa-arvo? Jos tarkoitat sukupuolten välillä, niin maksaahan se etä-äitikin elarit.
Minä olen niin pienituloinen, että menivät kelalta, mutta ei olisi paljoa tarvinnut tienata että olisin joutunut itse maksamaan, normaalituloiselle isälle.Kenelle tuli lapsilisät? Oliko lapset teillä täysin puoliksi?
Ei olleet puoliksi, eihän minulla olisi ollut varaa, eikä ollut edes tavata.
Mutta en kyllä usko että tähän asiaan sukupuoli vaikuttaa.
Tarkkaan se lastenvalvoja laski, ja piti tositteet olla asumiskuluista, että pitääkö minun n. 600e tuloistani maksaa elatusmaksut.
Niin, ja yritti se isä minuakin saada maksamaan puolet lasten vaatteista yms. vielä päälle, sukulaistensa kannustamana. Olen aina ostanut lapsille kaikkea, jos olen edullisesti saanut. Olen ostanut tablettia, vaatetta, tietokonetta, harrastusmaksuja, ruokaa ja herkkuja, mutta olisi pitänyt vielä maksaa toisen (ja sukulaistensa) valitsemia kalliita vaatteita.
Itse kuljen ryysyissä ja syön makaronia.
Että voitaisko nyt haukkua ne ahneet isät myös.
Ei sekään riipu sukupuolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ulkoistaa vastuun omasta lapsesta toiselle, joutuu maksumieheksi. Turha itkeä elareista, kun ne voi välttää huolehtimalla omasta lapsestaan. Minun mielestäni elarit voisivat olla enemmän ja ne saisivat mennä ihan hyvin myös lapsesta huolehtivan vanhemman hyväksi. Ikään kuin palkka siitä, että hoitaa myös toisen vastuun.
T. Lapseton
Ei voi välttää kuules. Luepa korkeimman oikeuden tapaus, jossa äiti ja isä pitivät TASAN YHTÄ PALJON lasta (vai lapsia?) luonaan, äiti sai lapsilisät ja silti isä joutui maksamaan elatusapua.
Älä ole typerä.
Niin ja elatuskyvyssäkään ei ollut osapuolten välillä eroa:
"Ratkaisussa KKO 2010:38 korkein oikeus arvioi kohtuulliseksi elatusavun määräksi 150 euroa kuukaudessa, kun lapsi asui yhtä paljon molempien vanhempien luona ja vanhemmilla oli yhtä suuri elatuskyky."
Tätä on suomalainen tasa-arvo!
Niin mikä tasa-arvo? Jos tarkoitat sukupuolten välillä, niin maksaahan se etä-äitikin elarit.
Minä olen niin pienituloinen, että menivät kelalta, mutta ei olisi paljoa tarvinnut tienata että olisin joutunut itse maksamaan, normaalituloiselle isälle.Kenelle tuli lapsilisät? Oliko lapset teillä täysin puoliksi?
Ei olleet puoliksi, eihän minulla olisi ollut varaa, eikä ollut edes tavata.
Mutta en kyllä usko että tähän asiaan sukupuoli vaikuttaa.
Tarkkaan se lastenvalvoja laski, ja piti tositteet olla asumiskuluista, että pitääkö minun n. 600e tuloistani maksaa elatusmaksut.Niin, ja yritti se isä minuakin saada maksamaan puolet lasten vaatteista yms. vielä päälle, sukulaistensa kannustamana. Olen aina ostanut lapsille kaikkea, jos olen edullisesti saanut. Olen ostanut tablettia, vaatetta, tietokonetta, harrastusmaksuja, ruokaa ja herkkuja, mutta olisi pitänyt vielä maksaa toisen (ja sukulaistensa) valitsemia kalliita vaatteita.
Itse kuljen ryysyissä ja syön makaronia.
Että voitaisko nyt haukkua ne ahneet isät myös.
Ei sekään riipu sukupuolesta.
Kyllä. Pitäisi haukkua ahneet ja itsekkäät vanhemmat, ihan sama mikä sukupuolensa sattuu olemaan, ja ihan sama ovatko nämä vanhemmat edes eronneet. Outoa, että aikuiset ihmiset eivät halua pitää omista jälkeläisistään huolta edes minimitasolla.
Älä ap lähde tuohon pelleilyyn mukaan millään tavalla.
Jos ei maksa elareita sovitusti niin kela sitten maksaa ja hän saa itse valita maksaako elarit kelalle vai antaako mennä ulosottoon.
Eiköös se exä ole kuitenkin aikuinen ihminen jonka luulisi osaavan huolehtia asioistaan
Vierailija kirjoitti:
Konomi on pop
Myös kieruka ok
Tämä tapahtui taas ja nyt mulla tuli mitta täyteen. Varasin ajan lastenvalvojalle, mutta mitä jos ex kieltäytyy tulemasta paikalle?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tämä tapahtui taas ja nyt mulla tuli mitta täyteen. Varasin ajan lastenvalvojalle, mutta mitä jos ex kieltäytyy tulemasta paikalle?
Ap
Sitten hommaat asianajajan. Saat maksutonta oikeusapua koska edustat huoltajana lasta ja lapsen etua.
Mulla riitti asianajajan tiukka kirje pinnarille, ilmaantui lastenvalvojalle ja asiat saatiin sovittua. Ei tarvinnut siis mennä edes käräjille asti.
Meillä on tällainen ongelma:
Olemme uusperhe, naimisissa, molemmilla on omia lapsia, ei yhteisiä. Minun lapseni saavat arvokkaampia lahjoja kuin miehen lapset.
Miehen lapsille ei voi mitään arvokasta hankkia, koska muuten eksä tulee linjoja pitkin ja alkaa vaatia lisää elareita. Perusteluna se, että koska sinulla on varaa lapsille jotain hankkia, niin sinulla on rahaa muutenkin.
Eikä tämä jää huutamiseen. Hän on tehnyt vaikka mitä valituksia ja rikosilmoituksenkin, kuinka mies pimittää tulojaan.
Koko pointti on siinä, että minulla on pääomatuloja, joiden tulot käytän perheen hyväksi. On sääli, että minun lapseni saavat välillä jotain kallista, ja miehen lapsille jotain halpaa, ja sitäkin toitotetaan, kuinka kaikki mummit ja kummit ovat lahjassa mukana, ja siksi pystyttiin ostaa 400 e lahja. Onneksi lapset ovat niin eri-ikäisiä, ettei vertailua tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sitten hommaat asianajajan. Saat maksutonta oikeusapua koska edustat huoltajana lasta ja lapsen etua.
Mulla riitti asianajajan tiukka kirje pinnarille, ilmaantui lastenvalvojalle ja asiat saatiin sovittua. Ei tarvinnut siis mennä edes käräjille asti.
Onhan isäkin huoltaja, jos on yhteishuoltajuus..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, myönnän. Käytän koko 150e mitä isänsä viitsii maksaa, niin kokonaan kyllä.
Elarit joutuu kyllä maksamaan oli naimisissa tai ei.
Eikä tämä ole sukupuolisidonnaista. Suomessa on myös paljon lapsia, jotka asuvat isänsä luona, eli äiti maksaa elarit.