Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä itse tehtyä sinä haluaisit joululahjaksi?

Vierailija
05.09.2022 |

Taloudellisesti on sen verran tiukkaa, että täytyy joululahjaksi laittaa läheisille jotain itsetehtyä. Haluaisin antaa kuitenkin jotain sellaista, joka oikeasti ilahduttaa saajaa ja tulee käyttöön, niin en siis aio muovailla askartelumassasta erikoisia koristeita. Joten: mitä itsetehtyä sinä haluaisit saada joululahjaksi? Tai jos olet joskus saanut jonkun todella mieluisen itsetehdyn lahjan, niin mikä se oli?

Kommentit (474)

Vierailija
441/474 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leipomukset olisivat ihania. Kakut, pullat, makeiset yms. Tee tai glögi kelpaisi myös.

Miten teetä tehdään itse? Eikö se kasva vain jossain Intiassa? 

Vierailija
442/474 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villasukat, suklaata tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/474 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neulotut lahjat; sepä se, täällä on ollut niin montaa pituutta, väriä, kuviota mitä haluttaisiin että jos et osu oikeaan niin joulun jälkeen palstalla maristaan kun tuli niin omituiset villasukat lahjaksi. 

Vierailija
444/474 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuvene kelpaisi, isompi tai pienempi, haapiokin oli mieluisa lahja

Vierailija
445/474 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villa töppöset tai sukat

Vierailija
446/474 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villasukat kelpaa aina. Hillot ja muut säilykkeet ovat hyviä myös.

Vierailija
447/474 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulostetta ja kusta

Vierailija
448/474 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusmaitosuklaalevy/kahvi/teepaketti, johon olisi askarreltu jouluinen kääre. Itsetehty hassu jouluristikko tai sanasokkelo. Jämälangoista ranteenlämmittimet tai säärystimet. Pieni piparkakkurakennelma, jonka sisälle mahtuu led-tuikku. Kierrätyksestä siistejä palapelejä, pelejä, kirjoja... Tärkeintä on, että lahjat ovat helposti käytettäviä, hävitettäviä tai eteenpäin annettavia eikä kaapin perälle unohdettavia.

Vierailija
449/474 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaimenperä, niihin on monta vaihtoehtoa. Tai simppeli kangaskassi jostain kierrätysmateriaalista kuten vanhoista puuvillaverhoista tehtynä.

Vierailija
450/474 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan mitään outoja viritelmiä. Oudoin minkä olen saanut, oli 4 isoa puuluskkaa, joihin oli sulatettu suklaata ja tungettu kylmäkuivattija vadelmanpaloja. Se oli vaikea syödä ja maistui omituiselta. Mieluummin vaikka sitten se vadelma-jukurttisuklaapatukka suoraan kaupasta.

Olen saanut paljon itse tehtyjä avainenperiä. Ihan kiva, jos niitä ei ole tarpeeksi ennestään. Jokin helmikoruista askarreltu viritelmä nro 5 alkaa olla jo liikaa. 

Hillopurkit on niitä, jotka seisoo nykyajan ihmisillä jääkaapissa vuoden ja sitten heitetään pois. Harva alle 50-vuotias mitään hilloja syö. 

Minusta parhaat itse tehdyt lahjat on niitä, joissa on jokin muisto. Vaikkapa valokuva yhteiseltä reissulta. Toinen on se, että lahjan saajalla ei ole samanlaista. Esimerkiksi jouluna piparit on aika turhia, kun niitä yleensä on kaikilla. Ruuan kanssa nyt yleisesti on se ongelma, että kun ihmiset hamstraavat kaupat tyhjiksi joulunpyhiä varten, niin siinä helposti jää jokin itse tehty joululimppu tai kuivakakku syömättä, kun ruokaa on aina liikaa. Villasukissa on sama, että olisi fiksua ottaa etukäteen selvää, onko sukkien saajalla komerossa yksi pari villasukkia vai 10 paria. Lisäksi monet meistä eivät käytä villasukkia juuri ikinä, joten eivät ne kulu.

Vierailija
451/474 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perusmaitosuklaalevy/kahvi/teepaketti, johon olisi askarreltu jouluinen kääre. Itsetehty hassu jouluristikko tai sanasokkelo. Jämälangoista ranteenlämmittimet tai säärystimet. Pieni piparkakkurakennelma, jonka sisälle mahtuu led-tuikku. Kierrätyksestä siistejä palapelejä, pelejä, kirjoja... Tärkeintä on, että lahjat ovat helposti käytettäviä, hävitettäviä tai eteenpäin annettavia eikä kaapin perälle unohdettavia.

Kahvi, tee ja kaakaopapu eivät kasva Suomessa. 

Täällä on yleissivistys kyllä hukassa. 

Vierailija
452/474 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa hyvällä mielellä omasta tahdostaan antaa itsetehdyn joululahjan niin pikkuleipiä toivoisin, kaneliässiä :)

Pikkuleivät on kyllä juuri niitä, jotka ei monelle maistu. Keksit on korvanneet pikkuleivät. En kyllä itse tykännyt kaneliässistä edes lapsena, mutta niitä kuului syödä 80-luvulla, vähintään vanhempien sukulaisten juhlissa. Omat lapset eivät syö pikkuleipiä, mutta eipä ne syö pipareitakaan. Eikä taatelikakkua tai hedelmäkakkua. Tai täytekakkua. Mulle maistuu sellaiset kuten mokkapalat. Mistä tulikin mieleen, että siinä vasta olisi hyvä lahjaidea. Ei ehkä jouluksi, kun kaikilla on kaapit täynnä herkkuja, mutta tuliaisiksi tai nimipäiväylläriksi.

Vierailija
453/474 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miniän neulomat villasukat olisivat ihana lahja. Nytkin on yhdet jalassa.

Kaverilta saadaan joka jouluksi hyvä sinappi kinkulle. Sitä odotan tänäkin vuonna.

Vierailija
454/474 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on varmaan hyvin erilaisia näkemyksiä. Itse en pidä ruokalahjoista. Siis tuo sinappi, jonka joku mainitsi, jää meillä syömättä, mutta eipä meillä sitä kinkkuakaan syödä. Hyvänmakuista silliä en ole vielä eläessäni maistanut. Leivonnaiset taas on ihan turhia ja kerryttää huomaamatta liikakiloja. Kun itse yrittää pitää linjoistaan huolta, niin toivoisi, ettei toiset tuputa mitään sokeria ja vehnäjauhoa ainakaan. 

Käsitöistä pidän, mutta myönnän, että villasukkia en käytä. Ei tarvitse, kun asutaan kerrostalon 3. kerroksessa, jossa on ennemminkin liian kuuna kuin kylmä sisällä. Eikä ne villasukat mahdu talvikenkiinkään. Töissä sairaanhoitajana en pysty käyttämään muuta kuin työasua (sisältää puuvillasukat ja hoitotyöhön soveltuvat sandaalit). En minä kuitenkaan lahjan antajalle sanoisi, etten käytä villasukkia. 

Hauskin itse tehty lahja on ollut saunaan pefletit, joihin lahjan antaja oli painanut kangasväreillä pyllyn muotoisen ääriviivat. Ja nimikirjaimet.

Vierailija
455/474 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä villasukat kelpaa, etenkin pitkällä varrella talvipakkaslle. Meille ei missään nimessä itse tehtyjä herkkuja. Taatelikakkua tai pikkuleipiä emme syö. Minulla on diabetes ja olen kauan aikaa sitten luopunut ylimääräisestä sokerihötöstä. Lapsetkaan eivät syö pikkuleipiä tai kakkuja. Toki heillä on karkkipäivä kerran viikossa, mutta eivät ole tottuneet itse tehtyihin karkkeihin. Vältämme koko perhe sokeria, joten jos haluaa antaa marjoja, niin mieluiten ei hillopurkissa. Tietysti pakastemarjat kelpaavat ja niistä saa hyvän smoothien. 

Sokerittomat hillot voi umpioida lasipurkeissa, tai kokonaiset Marjat. Myös hedelmä soseet. Pieniin purkkeihin jotka saa käytettyä nopeasti. Martoilta ohjeet, umpiointi. 

Vierailija
456/474 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avaimenperä, niihin on monta vaihtoehtoa. Tai simppeli kangaskassi jostain kierrätysmateriaalista kuten vanhoista puuvillaverhoista tehtynä.

Nuo olisi mulle turhakkeita. Varsinkin simppeli kassi, niitä on kertynyt vuosien varrella liikaakin. Joku vähän erikoisempi mutta käytännöllinen kassi pitäisi olla, että pääsisi käyttöön.

Vierailija
457/474 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä villasukat kelpaa, etenkin pitkällä varrella talvipakkaslle. Meille ei missään nimessä itse tehtyjä herkkuja. Taatelikakkua tai pikkuleipiä emme syö. Minulla on diabetes ja olen kauan aikaa sitten luopunut ylimääräisestä sokerihötöstä. Lapsetkaan eivät syö pikkuleipiä tai kakkuja. Toki heillä on karkkipäivä kerran viikossa, mutta eivät ole tottuneet itse tehtyihin karkkeihin. Vältämme koko perhe sokeria, joten jos haluaa antaa marjoja, niin mieluiten ei hillopurkissa. Tietysti pakastemarjat kelpaavat ja niistä saa hyvän smoothien. 

Sokerittomat hillot voi umpioida lasipurkeissa, tai kokonaiset Marjat. Myös hedelmä soseet. Pieniin purkkeihin jotka saa käytettyä nopeasti. Martoilta ohjeet, umpiointi. 

Mä syön marjat mieluusti sellaisenaan pakasteesta. Hilloa menee ehkä purkillinen vuodessa lättyjen kanssa. Tämäkin lasten toiveesta. 

Vierailija
458/474 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen

Vierailija
459/474 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villasukkia olen saanut ja ne on olleet hyviä.

Vierailija
460/474 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Villasukkia olen saanut ja ne on olleet hyviä.

Sama, olen saanut myös lapaset ja ruokalahjoina mm. pipareita, taatelikakkua, sinappia, mesimarjahilloa, pähkinöitä, karjalanpiirakoita jne. Kaikki on olleet hyviä ja tervetulleita lahjoja kun itse en leivo ollenkaan niin jouluna maistuu makeakin.