No oliko se Amazonin LOTR niin kauhea, kun on riehuttu?
Ihmiset meni ihan hysteerisiksi tästä jostain syystä. Yritin eilen etsiä järkeviä arvosteluja, mutta vaikea sanoa, kun jengi riehuu ja liioittelee ihan täysillä. Yksi YouTube arvostelija rinnasti katselukokemuksen siihen, kun tarjoilija olisi tuonut lautasellisen koirankakkaa eteen ravintolassa. Toiset photoshoppaa kuvakaappauksia sarjasta ja vääristelee ja tulkitsee ihan kaiken negatiivisen kautta. Mun on vaikea uskoa, että tuotanto, johon on laitettu noin paljon rahaa ja jota on ollut tekemässä noin paljon ammattilaisia, olisi pelkästään huono, ilman mitään hyvää.
Olen ihmetellyt tätä tosi paljon, miten voi mennä näin tunteisiin? En itsekään tykkää Amazonista, olen boikotoinut jo vuosia, ja Bezos vaikuttaa inhottavalta tyypiltä, mutta eihän Bezos sitä sarjaa itse käsikirjoita ja kuvaa. Vaan siellä on paljon muita ammattilaisia tuontantotiimissä. Musta tuntuu kurjalta, että näiden ihmisten työ vedetään lokaan ilman mahdollisuutta reiluun arvosteluun vain ennakkoluulojen ja asenteiden takia. Itseäni kiinnostaa, oliko se sarja oikeasti hyvä, vai oliko se huono ja miksi? Mikä oli hyvää, mikä oli huonoa?
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan jees muuten mutta taivas että minä inhoan tuota woketusta ja "diversiteetin" tunkemista väkisin joka paikkaan.
välillä tuntuu että jotkut kulkee kaupan pakastekaapin vierelläkin, lukee pakkausten tuoteselostetta ohimennessään ja mutisee itsekseen: Ehei, ei tota woke-ateriaa, liikaa wokea, tota ei ainakaan, tosiwoke pizza, no tossa ei näytä olevan wokea eli toi otetaan...
Nykyään voisi ollakin näin. Ennen ei ollut mulla ollenkaan. Esim. juuri elokuvissa ei minua haitannut ollenkaan minkä värisiä ihmisiä niissä oli. Mutta kun on mennyt yli se värillisten ja myös seksuaalivähemmistöjen tuputus, niin nyt ne ärsyttää joka paikassa. Olen tehnyt jopa päätöksen että en katso yhtäkään elokuvaa teatterissa, jossa on värillinen pääosan esittäjä :D (Tosielämässä töissäni olen paljonkin tekemisissä kansainvälisen porukan kanssa, eikä minulla ole mitään minkäänvärisiä vastaan)
Onhan scifi-sarjoissakin valtaosa näyttelijöistä valkoihosia vaikka valkoisia vähemmistö planeetalla.
Jos on koko maailman yhteinäinen liitto niin miten ihmeessä Enterprisen yms miehistö on pääasiassa valkoisia?
Kyvykkäimmät valitaan Enskaan.
Nehän kuolevat jatkuvasti tyhmyytensä takia.
Vuosien varrella katsellut National Geographics dokkareita ja Yhdysvaltojen aseteollisuudessa työskentelee insinööreinä Bangladeshilaisia, Intialaisia, Pakistanilaisia, Kiinalaisia vaikka kuinka paljon. Tulevaisuudessa heikäläisiä on vielä enemmän.
Silti scifi on täynnä valkosia. Firefly sarjassakin Kiinalaiset kuulemma hallitsevat puolta maailmasta, ja päähenkilötkin puhuvat Kiinaa, mutta Kiinalaisia ei näy missään.
Vierailija kirjoitti:
Frodohan on kirjassa päälle 50 vuotias mutta elokuvissa hieman yli 20 vuotias silokasvo.
Jostain syystä tarkkuudesta hokevat eivät pidä metakkaa aiheesta vaikka kyseessä on räikeä muunnosa kirjaan verrattuna.
Mutta hobitithan ikääntyvät ihmisiä hitaammin, ja tulevat täysi-ikäisiksikin vasta kolmekymppisinä. Olisiko Aragornia pitänyt esittää oikeasti kahdeksankymppinen mies?
Toki pidin Elijah Woodia silti liian nuorena Frodon rooliin ja niin piti moni muukin. Joku kolmekymppinen näyttelijä olisi käynyt paljon paremmin.
Minua ei haitanneet ihonvärit sarjassa. Tolkienin Keski-Maassa on tummaihoisia hobitteja, tummaihoisia ihmisiä ja tummaihoisia kääpiöitä. Ainoa mistä voisi sanoa että hmm, höh, on haltiat, kun niiden pointti on se että ne on ihan vitivalkoisia, se on niiden rodullinen ominaisuus kirjoissa. Siinä kohtaan olisin ollut tyytyväisempi jos oltaisiin voitu pysyä uskollisena kirjalle, mutta kuten sanoin, ei haitannut katsomista, ei se ollut se asia mikä sarjasta teki ohuen oloisen. Mutta noin muuten, en osaa ihan nyt sanoa oliko tuo kuinka linjassa Tolkienilaisen ontologian kanssa, siitä on niin kauan kun luin Silmarillionin. Tuntuu että ei ihan ehkä osunut nappiin. Mutta ihan viihdyttävää fantasiaa silti. Toivottavasti Tolkienin metafysiikka tulee lopulta läpi. Ainakaan matkalla lännen maihin Valinoriin ja takaisin ei näkynyt kuinka haltialaiva löytää suoran tien pois kaarevan maailman meriltä, niin kuin Silmarillionissa jotenkin suurinpiirtein sanotaan...
Ja kuka se komeettaheebo on siinä kakkososan lopussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Frodohan on kirjassa päälle 50 vuotias mutta elokuvissa hieman yli 20 vuotias silokasvo.
Jostain syystä tarkkuudesta hokevat eivät pidä metakkaa aiheesta vaikka kyseessä on räikeä muunnosa kirjaan verrattuna.
Mutta hobitithan ikääntyvät ihmisiä hitaammin, ja tulevat täysi-ikäisiksikin vasta kolmekymppisinä. Olisiko Aragornia pitänyt esittää oikeasti kahdeksankymppinen mies?
Toki pidin Elijah Woodia silti liian nuorena Frodon rooliin ja niin piti moni muukin. Joku kolmekymppinen näyttelijä olisi käynyt paljon paremmin.
Hobitit tosiaan ikääntyvät ihmisiä hitaammin. Mutta minusta kyllä Elijah Wood on ainoa oikea Frodo. Olihan hän nuori, mutta silti hän _oli_ Frodo. En voisi kuvitella enää ketään muuta tuohon rooliin. Jackson teki muuten todella fiksusti kun ei valinnut rooleihin mitään Hollywoodin supertähtiä vaan löysi näyttelijöitä jotka todella pystyivät luomaan sen vaikutelman, että kyseessä ovat aivan todelliset henkilöt, nekin jotka eivät ole ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan jees muuten mutta taivas että minä inhoan tuota woketusta ja "diversiteetin" tunkemista väkisin joka paikkaan.
välillä tuntuu että jotkut kulkee kaupan pakastekaapin vierelläkin, lukee pakkausten tuoteselostetta ohimennessään ja mutisee itsekseen: Ehei, ei tota woke-ateriaa, liikaa wokea, tota ei ainakaan, tosiwoke pizza, no tossa ei näytä olevan wokea eli toi otetaan...
Nykyään voisi ollakin näin. Ennen ei ollut mulla ollenkaan. Esim. juuri elokuvissa ei minua haitannut ollenkaan minkä värisiä ihmisiä niissä oli. Mutta kun on mennyt yli se värillisten ja myös seksuaalivähemmistöjen tuputus, niin nyt ne ärsyttää joka paikassa. Olen tehnyt jopa päätöksen että en katso yhtäkään elokuvaa teatterissa, jossa on värillinen pääosan esittäjä :D (Tosielämässä töissäni olen paljonkin tekemisissä kansainvälisen porukan kanssa, eikä minulla ole mitään minkäänvärisiä vastaan)
Onhan scifi-sarjoissakin valtaosa näyttelijöistä valkoihosia vaikka valkoisia vähemmistö planeetalla.
Jos on koko maailman yhteinäinen liitto niin miten ihmeessä Enterprisen yms miehistö on pääasiassa valkoisia?
Star Trekin maailmassa useimmat sairaudet, kuten tummaihoisuus ja vinosilmäisyys, osataan parantaa. Jotkut eivät vain periaatesyistä suostu menemään näihin hoitoihin, ja siksi niitä näkyy vielä jonkin verran.
Voi jestas sentään tätä palstaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hobitit tosiaan ikääntyvät ihmisiä hitaammin. Mutta minusta kyllä Elijah Wood on ainoa oikea Frodo. Olihan hän nuori, mutta silti hän _oli_ Frodo. En voisi kuvitella enää ketään muuta tuohon rooliin. Jackson teki muuten todella fiksusti kun ei valinnut rooleihin mitään Hollywoodin supertähtiä vaan löysi näyttelijöitä jotka todella pystyivät luomaan sen vaikutelman, että kyseessä ovat aivan todelliset henkilöt, nekin jotka eivät ole ihmisiä.
Tottahan Elijah Wood oli oikein hyvä Frodo. Tarkoitin vain, että hän oli hyvin erilainen siihen Frodoon verrattuna, jonka kuvittelin mielessäni kirjoja lukiessani. Ei kylläkään ulkonäöltään, se oli ok, mutta olemukseltaan kuvittelin Frodon kypsemmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Minua ei haitanneet ihonvärit sarjassa. Tolkienin Keski-Maassa on tummaihoisia hobitteja, tummaihoisia ihmisiä ja tummaihoisia kääpiöitä. Ainoa mistä voisi sanoa että hmm, höh, on haltiat, kun niiden pointti on se että ne on ihan vitivalkoisia, se on niiden rodullinen ominaisuus kirjoissa. Siinä kohtaan olisin ollut tyytyväisempi jos oltaisiin voitu pysyä uskollisena kirjalle, mutta kuten sanoin, ei haitannut katsomista, ei se ollut se asia mikä sarjasta teki ohuen oloisen. Mutta noin muuten, en osaa ihan nyt sanoa oliko tuo kuinka linjassa Tolkienilaisen ontologian kanssa, siitä on niin kauan kun luin Silmarillionin. Tuntuu että ei ihan ehkä osunut nappiin. Mutta ihan viihdyttävää fantasiaa silti. Toivottavasti Tolkienin metafysiikka tulee lopulta läpi. Ainakaan matkalla lännen maihin Valinoriin ja takaisin ei näkynyt kuinka haltialaiva löytää suoran tien pois kaarevan maailman meriltä, niin kuin Silmarillionissa jotenkin suurinpiirtein sanotaan...
Mistä ihmeestä olet saanut mielikuvan, että Tolkienin maailmassa olisi tummaihoisia hobitteja ja kääpiöitä? Ok, tummaihoisiksi hobiteiksi voi toki nykypäivänä tulkita ne, joiden sanotaan olevan "brown", mutta ennen vanhaan tuolla tarkoitettiin ihan vain auringon ruskettamaa ihoa. Mutta tummaihoisissa kääpiöissä ei ole juurikaan logiikkaa. Melaniinilla ei maan alla tee mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Star Trekin maailmassa useimmat sairaudet, kuten tummaihoisuus ja vinosilmäisyys, osataan parantaa. Jotkut eivät vain periaatesyistä suostu menemään näihin hoitoihin, ja siksi niitä näkyy vielä jonkin verran.
Voi jestas sentään tätä palstaa.
No hei, är aa sismi voi olla hauskaakin, jos sen oikein oivaltaa. Älä ota sitä vakavasti! ;)
Persut vihaa tätä sarjaa ja sen takii tykkään siitä ketä enemmän 😅
Niin no, olisihan ne tummaihoiset näyttelijät voitu meikata vaaleiksi sarjaa varten, mutta siitäkin olisi sitten riehuttu aivan varmasti. Ymmärrän kyllä pointin, että ihmisiä pitäisi pystyä palkkaamaan työhönsä ihonväriin katsomatta. Mutta ymmärrän myös sen, että tulisi näyttää ulkoisesti roolihahmoltaan. Ennen se ei ollut ongelma meikata vaaleaa tummaksi, tai toisinpäin, mutta nykyään sekin on lähes pyhäinhäväistys.
Järkyttävää, että herranvuonna 2022 ihonväri dominoi keskustelua fiktiivisestä sarjasta. Oikeasti kiinnostaa enemmän, onko se sarja hyvä meriiteillä: käsikirjoittaminen, juoni, näyttelijät, maailman rakentaminen, visuaalisuus jne. Onko se yhtään kiinnostava, haluaako sitä katsoa lisää, jos nyt unohdetaan ihonväri?
Koko tarina perustuu eri r o t u j e n välisille ris
tiri id oille (ih mis et, kä äp iöt, h al tijat jne.). Ja sit sarjan t ekijät lä ss ytt ää kuinka ei ro du ill a ole me rki ty stä :D
Kyllä jos oike ass akin eläm ässä v alk ois ten ja m u sti en välillä on ollut ja on edelleen ri sti ri it oja niin miten tuossa maailmassa ei ole? Ei mitään sel ity stä, miksi joku yksi ttäi nen kä äp iö, ha lt ija tai ih m ine n on m u s ta, se vaan pitää hyv äks yä, vaikka ei siinä ole mi tä än jär k eä, eikä kukaan se lit ä, mik si vaikka jossain ih mis- tai kää piö kylä ssä on niin monta mu sta a/ei -valk ois ta.
Kyll ähän Tol kien in maai lm assa oli tum mem pia ih mis iä, eikös ne ollut niitä jotka oli siinä vik ass a le ffa ssa jota in me ri ro sv o ja ja Sa ur o nin pu ole lla?
Vierailija kirjoitti:
Koko tarina perustuu eri r o t u j e n välisille ris
tiri id oille (ih mis et, kä äp iöt, h al tijat jne.). Ja sit sarjan t ekijät lä ss ytt ää kuinka ei ro du ill a ole me rki ty stä :DKyllä jos oike ass akin eläm ässä v alk ois ten ja m u sti en välillä on ollut ja on edelleen ri sti ri it oja niin miten tuossa maailmassa ei ole? Ei mitään sel ity stä, miksi joku yksi ttäi nen kä äp iö, ha lt ija tai ih m ine n on m u s ta, se vaan pitää hyv äks yä, vaikka ei siinä ole mi tä än jär k eä, eikä kukaan se lit ä, mik si vaikka jossain ih mis- tai kää piö kylä ssä on niin monta mu sta a/ei -valk ois ta.
Kyll ähän Tol kien in maai lm assa oli tum mem pia ih mis iä, eikös ne ollut niitä jotka oli siinä vik ass a le ffa ssa jota in me ri ro sv o ja ja Sa ur o nin pu ole lla?
Anteeksi vaikealukuisuus. Yritin kolme kertaa saada läpi hyväksytyksi ja sit luovutin ja vaan laitoin kaikki sanat tolleen :D
Vierailija kirjoitti:
Aivan nerokas syy pitää viihteestä... Kertoo paljon siitä miksi äänekästä wokejengiä ei kannata kuunnella kun tämä on se kiinnostuksen taso ja lähde heillä. Eli se somekouhotus ei tarkoita että se realisoituu minkääntasoisena katsojamääränä oikeasti. Tästä johtuen on viisautta ymmärtää että todellakin: Get woke, go broke.
Vierailija kirjoitti:
Musta se oli ihan jees! Ei tosiaankaan Tolkienia! Näitä tunnettujen kirjojen (yms.) "perusteella" tehtyjä sarjoja pitää katsoa ilman, että pitää niitä samana kuin kirja (yms.). Jos ne ovat ihan muutoin ok, niin sitten kaikki on ok. Musta hyviä ovat olleet:
- tämä LOTR
- ajanpyörä
- sandman
- paper girls
Mutta Säätiö oli täyttä kuraa!!!!! (tosin minusta Säätiö-trilogia on maailman paras kirja(sarja)...)
Säätiötä ei tulla ikinä tekemään kunnolla. Ei saada uskottavaa kun kuvaus kirjoissa käsittää galaktista imperiumia ja miljoonia asuttuja planeettoja. Skaala on liian valtaisa.
Vierailija kirjoitti:
Mistä helvetistä sinä olet saanut päähäsi että persut fanittaa Tolkkia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta se oli ihan jees! Ei tosiaankaan Tolkienia! Näitä tunnettujen kirjojen (yms.) "perusteella" tehtyjä sarjoja pitää katsoa ilman, että pitää niitä samana kuin kirja (yms.). Jos ne ovat ihan muutoin ok, niin sitten kaikki on ok. Musta hyviä ovat olleet:
- tämä LOTR
- ajanpyörä
- sandman
- paper girls
Mutta Säätiö oli täyttä kuraa!!!!! (tosin minusta Säätiö-trilogia on maailman paras kirja(sarja)...)
Säätiötä ei tulla ikinä tekemään kunnolla. Ei saada uskottavaa kun kuvaus kirjoissa käsittää galaktista imperiumia ja miljoonia asuttuja planeettoja. Skaala on liian valtaisa.
Tottakai säätiö voitaisiin tehdä kunnolla. Se vain vaatisi käsikirjoittajia joita kiinnostaisi seurata kirjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä helvetistä sinä olet saanut päähäsi että persut fanittaa Tolkkia?
Eri, mutta Tolkki on sivistynyt mies ja Timo vielä kaupan päälle:
Wokepaskaa. Ei jatkoon. -Tolkien-fani