Jaksaisiko joku jakaa ajatuksia :( Parisuhdeongelma, pettäminen
Minulla ei ole ystäviä, jakaisiko joku ajatuksiaan.
Mies petti kesällä minua ystävänsä kanssa. Ei pahimmalla mahdollisella tavalla, mutta keskusteltu raja ylittyi. Ystävyys jatkuu heillä kuten ennen pettämistäkin. Tapaavat monta (2-3) kertaa viikossa, harrastavat, kyläilevät ja viettävät aikaa kuten ennenkin. (Sinkku)nainen kuulemma edelleen ihastunut mieheeni, mutta mieheni puolelta ei ole enää mitään seksuaalista, pelkkää ystävyyttä. Minä kuulemma ylireagoin, ei ole enää syytä huoleen. Ystävyyden/tapaamisten lopettaminen ei ole kuulemma mahdollista. Olen kärsinyt asiasta tosi paljon, valmiiksi huono mielenterveyteni järkkyy joka tapaamisen aikaa uudestaan.
Ajatuksia, neuvoja? Mieliala lääkityksen olen aloittanut ja terapiaan pääsyä odotan.
Kommentit (2372)
Vierailija kirjoitti:
Minun ex-miesystäväni jäi kiinni siitä että kun joku nainen oli lähestynyt häntä somessa, ja puhunut kuinka he sopisivat yhteen, ja hän haluaisi tavata, niin mies oli vastannut tähän "olisi kiva tavata".
Tämä oli suhteen alkumetreillä.
Minua asia on kuitenkin jäänyt kaivelemaan. Hänellä on hirveä hinku kerätä kauniita naisia (nuorempia) kavereikseen, ja nimittää näitä nettinaisia ystävikseen. Niitä on satoja.Joskus tuli puhetta siitä että luopuisi ennemmin minusta kuin näistä "ystävistään".
Siinähän se oikeastaan näkyy kuinka paljon välittää minusta...
Sinunkin tilanteesi näyttäisi olevan se, että se ystävä on tärkeämpi kuin sinä.
Jätä se etsimään sellaista jolle tuollainen käytös ei ole ongelma.
Lisään vielä tähän, että itse soimaan itseäni, ettei ystäviin pitäisi puuttua. Mutta jokin sanoo ettei tuollaisessa huomionhaussa kaikki ole ok, ja miksi pitää ne kaikkien naisten profiilit katsoa ja pyytää kaveriksi ja tykkäillä, jos on nätti nainen.
Minä taas olen kuullut haukkuja, olen läski tms.
Varmaan jos joku näistä naisista ehdottelisi, niin vastaus olisi taas sama, olisi kiva tavata, ja minulle seliteltäisiin vain, että saahan sitä ystäviä olla.
Kukaan ei varmaan huolisi tuota miestä kun näkisi oikeasti millainen on, mutta se että miehellä näyttää olevan vahvasti ajatus että hän on paremman arvoinen, ottaa rankasti päähän.
Näitä voi väännellä millä tahansa perusteilla ja sanasalaateilla mihin suuntaan tahansa. Oleellista on ap:n rajat. Ja saattaa toiminta sen mukaiseksi. Joskus se vaatii ihmissuhteista luopumista, mutta mikään ei ole sen arvoista, että omia rajoja rikotaan tai hämärretään.
Jos ap sinusta tuntuu, että sinulla ei ole rajoja, niitä rikotaan, ne ovat väärällä kohdalla tai epäselvät, mieti mistä se johtuu. Miksi et tiedä mitä haluat? Miksi et osaa pitää puoliasi? Oletko saanut riittävästi peilautua toisiin? Millainen omanarvontuntosi on? Mitä saavutat ja mitä menetät sillä, että piirrät rajasi ja pidät niistä kiinni? Mikä on arvokkainta? MIten tämä kaikki vaikuttaa henkiseen hyvinvointiisi?
Olen jättänyt kihlatun yhdestä huor***elusta. Se oli ensimmäinen ja viimeinen kerta, kun hän kohtelee minua niin. Toiset taas jäävät, antavat sen mennä yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos.
Täällä linkkailtiin joku pv dokumenttia Anders, minä ja ne 23 muuta naista. Tämä on opettavainen dokumentti.
https://areena.yle.fi/1-4468804
Siinä on täysin patologisesti valehteleva ja paneva empaattista ja avuliasta ja vähän reppanaa hurmuria esittävä Anders. Sitten on nainen, joka ryhtyy tekemään hänestä dokumenttia, kun hänen 23 muuta naissuhdettaan paljastuu. Ja sitten on niitä muita naisia.
Osalla naisista on terve suhtautuminen ja he irrottautuvat Andersista välittömästi totuuden paljastuttua. Dokumentaristi on joku pelastajasyndroomainen tai läheisriippuvainen ja jää pelastamaan Andersia. Hän uskoo Andersin valheet ja hänen haluunsa ja kykyynsä muuttaa itsensä "kunnolliseksi" (Andersilla itselään vastaavaa aitoa halua ei ole). Lisäksi Anders pystyy edelleen uimaan muutaman naisen liiveihin, vaikka heidänkin pitäisi tietää totuus. Anders valehtelee jokaiselle ja käy panemassa paljaalla. Olettaisin, että hankki dokumentin aikana myös uusia naisia, joista dokumentaristi ei tiennyt mitään.
Ihmisessä on joku suojamekanismi sille, että hänen itsensä on vaikeampi uskoa suoraan häneen kohdistuvaa huijausta. Muut sivussa näkevät sen selvemmin.
Ap, mikä on miehen suhde omaan äitiinsä? Ja millainen anoppi sinulla on?
En huolisi miestä, jolle en olisi niin läheinen ja rakas kumppani, että hän ryhtyisi toimimaan kuten ap:n mies tekee. Tai siis, jos olisin erehdyksessä huolinut, olisi saappaan kuva takalistossa hyvin pian. Ihan itse saa tehdä valintansa, mutta minä teen myös omani. Jos alistun toisen valintojen kohteeksi, elämäni menee kaaokseen eikä ole hallinnassa.
Omat standardit ovat korkealla ja niin tulee olla myös toisella osapuolella. Toki saa tukea ja empatiaa, mutta ei minun mielenterveyteni kustannuksella.
Olet sinäkin aika vaikea ihminen. Niin naiivi ja herkkäuskoinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en oikeesti ymmärrä näitä naisia jotka haluaa pitää miehen joka on pettänyt. Mulle se mies ois pilalla jos sen muna ois dipannut vieraaseen pilluun. En voisi ikinä kuvitella mitään romanttista sen kanssa. Max. kaveri ois
Ja mä en ymmärrä näitä naisia, jotka kommentoivat lukematta kunnolla aloitusta ja tapausselostusta. Tässä oli kerrotun mukaan suudeltu kerran. Tietysti on mahdollista, että on tapahtunut muutakin. On myös mahdollista, että ei ole.
99% varmaa että sitä on dipattu muualla kuin ap:n sisällä
Vierailija kirjoitti:
Vielä hypoteettinen kysymys: Jos asiat olisivat ihan oikeasti juuri niin kuin mieheni ne minulle on kertonut. Jos olisi pakko valita, valitsisi minut. Ei haluaisi kuitenkaan jättää ystäväänsäkään, seuraukset voisivat olla kohtalokkaat (mt-ongelmainen). Ei petä enää. Jos asia ihan ihan oikeasti olisi juuri näin, niin onko silloin kaikki hänen toiminnassa ok ja minä yritän nyt vaan sopeutua. Voisiko joku vielä vastata ihan objektiivisesti tähän?
Ap
Jos kaikki olisi noin niinkuin tässä oletetaan, niin miehesi toiminta ei olisi oikein.
Ensinnäkään hän ei voi ottaa tuollaista vastuuta toisen ihmisen elämästä (mt-ongemainen "ystävä"-nainen) Se ei ole terve ajatus itsessäänkään, vaan mielestäni tarkoituksenhakuista oikeutusta omalle itsekkälle sua polkevalle käytökselle. Vetoaa tässä myös törkeästi sun ilmiselvään hyväntahtoisuuteen ja empaattisuuteen, käyttää sitä hyväkseen. Ja samalla jättää huomioimatta sun oiketetut tunteet ja ajatukset tilanteesta, eikä tee mitään niiden eteen. Miksei huolehdi edes puoleksi yhtä paljon sun hyvinvoinnista tässä tilanteessa, vaan huoli ainoastaa tuosta toisesta naisesta...? Ei kuulosta oikeudenmukaiselta. Saako hän sen takia loukata sua ja aiheuttaa sulle tällaista kärsimystä? ei tietenkään saisi. Vaikka ei enää pettäisi fyysisesti, niin itäisi tajuta ettei tuolaista tiannetta voi siti jatkaa.
Hänellä on suhde tämän naisen kanssa, vaikka mitään ei enää tapahtuisi, niin vähintään nainen on rakastunut mieheesi ja se ole ystävyyssyhde silloin. Ja kyllä hänen sydämensä varmastikin särkyisi jos miehesi hänet nyt jättäisi. Tällä naisella on myös vastuu omista valinnoistaan, hän tietää ja on todennäköisesti (?) tiennyt alusta asti, että että mies on varattu. (Sitä emme tiedä mitä miehesi on tälle naiselle esim. kertonut teidän suhteesta, onko valehdellut antanut ymmärtää jotain tms. Jos on, niin siitä on miehesi itse vastuussa ja hänen pitää korjata asia.)
On parempi itse asiassa myös tälle "ystävä"naiselle, että mies lopettaa suhteen ja rakastuneen roikottamisen. Hän aiheuttaa sillä tälle naiselle myös koko ajan kärsimystä, joka vain pahenee, mitä kauemmin mies pitää suhdetta yllä, jos asia on kuitenkin niin, että mies vaitsisi sinut ja perheenne jos siihen mennään. Mies siis ei auta tätä naista, vaan tekee myös hänelle koko ajan väärin. Ja mitä kauemmin roikottaa tätä toista, niin sitä kurjemmaksi hänenkin tianteensa menee.
Sut ja sun täysin oikeutetut tunteet jätetään kokonaan huomioimatta, vaikka asiat olisikin täysin niinkuin sanoo. Se ei ole tietenkään oikein eikä reilua, eikä sinusta välittävän rakastavan ihmisen toimintaa. Miehen pitäisi ottaa etäisyys tuohon "ystävä"naiseen. Vaikka mitään fyysistä ei enää taphtuisikaan, jutella hänen kanssaan asia ja tilanne myös rehellisesti läpi. Sitten tällä toisellakin naisella olisi mahdollisuus päästä asiassa ja elämässä eteenpäin, eikä roikkua varatussa miehessä. Miehesi toimii kaikkia kohtaan itsekkäästi, vaikka sanoo hauavansa auttaa, ja ehkä jollain tavalla luuleekin niin tekevänsä.
Mies on sotkunsa keittänyt, hänen pitäisi nyt suoraselkäisesti ja rehellisesti lopettaa tällainen pitkittynyt epäterve tilanne. On outoa, ettei hän näe ongelmaa. Jos mies sitä ei osaa oma-alotteisesti tehdä, niin sun pitää ottaa ohjat ja laittaa toiminnalle rajat, mitä hyväksyt ja mitä et. Se, että mies on tukenut sua aiemmin, ei oikeuta häntä nyt kohtelemaan sua huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en oikeesti ymmärrä näitä naisia jotka haluaa pitää miehen joka on pettänyt. Mulle se mies ois pilalla jos sen muna ois dipannut vieraaseen pilluun. En voisi ikinä kuvitella mitään romanttista sen kanssa. Max. kaveri ois
Ja mä en ymmärrä näitä naisia, jotka kommentoivat lukematta kunnolla aloitusta ja tapausselostusta. Tässä oli kerrotun mukaan suudeltu kerran. Tietysti on mahdollista, että on tapahtunut muutakin. On myös mahdollista, että ei ole.
99% varmaa että sitä on dipattu muualla kuin ap:n sisällä
Olen myös 95 % varma, että kerta ja nainen ei ole ensimmäinen. Eri.
Jos tämä on totta niin sanonpa vaan että mäkeen tommonen jätkä, et mitään tee tommosella!
Niin sitä vaan sille kaverinaisellekin kelpaa toisen jämät. Itsekunnioitukset puuttuu niin häneltä kuin sinulta. Tyhmä mies! Hajaantukaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä hypoteettinen kysymys: Jos asiat olisivat ihan oikeasti juuri niin kuin mieheni ne minulle on kertonut. Jos olisi pakko valita, valitsisi minut. Ei haluaisi kuitenkaan jättää ystäväänsäkään, seuraukset voisivat olla kohtalokkaat (mt-ongelmainen). Ei petä enää. Jos asia ihan ihan oikeasti olisi juuri näin, niin onko silloin kaikki hänen toiminnassa ok ja minä yritän nyt vaan sopeutua. Voisiko joku vielä vastata ihan objektiivisesti tähän?
ApMitä sitten? Sillä ystävällä on oma elämänsä ja teillä on teidän perhe. Et sinäkään voi rampata 2-3 x vko kannattelemassa jotain omaa ystävääsi.
Edes omat hyvät, rakkaat ystäväni eivät ole jättäneet perheitään ja rynnänneet avukseni. Ja se on ok! Edelleen ollaan ystäviä, mutta heidän perheet on heille ykköset, kuten pitääkin.
Miehen asenne on niin kiero ja perseestä, ettäse pilaa terveytesi ja perheenne. Sinäkin olet mt-ongelmainen. Hyysääkö miehesi sinua yhtä suurella innolla?
Hyysää se minuakin ja enemmän kuin ystävää.
Ap
Saako kysyä, että millä tavalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApJos kaikki olisi noin niinkuin tässä oletetaan, niin miehesi toiminta ei olisi oikein.
Ensinnäkään hän ei voi ottaa tuollaista vastuuta toisen ihmisen elämästä (mt-ongemainen "ystävä"-nainen) Se ei ole terve ajatus itsessäänkään, vaan mielestäni tarkoituksenhakuista oikeutusta omalle itsekkälle sua polkevalle käytökselle. Vetoaa tässä myös törkeästi sun ilmiselvään hyväntahtoisuuteen ja empaattisuuteen, käyttää sitä hyväkseen. Ja samalla jättää huomioimatta sun oiketetut tunteet ja ajatukset tilanteesta, eikä tee mitään niiden eteen. Miksei huolehdi edes puoleksi yhtä paljon sun hyvinvoinnista tässä tilanteessa, vaan huoli ainoastaa tuosta toisesta naisesta...? Ei kuulosta oikeudenmukaiselta. Saako hän sen takia loukata sua ja aiheuttaa sulle tällaista kärsimystä? ei tietenkään saisi. Vaikka ei enää pettäisi fyysisesti, niin itäisi tajuta ettei tuolaista tiannetta voi siti jatkaa.
Hänellä on suhde tämän naisen kanssa, vaikka mitään ei enää tapahtuisi, niin vähintään nainen on rakastunut mieheesi ja se ole ystävyyssyhde silloin. Ja kyllä hänen sydämensä varmastikin särkyisi jos miehesi hänet nyt jättäisi. Tällä naisella on myös vastuu omista valinnoistaan, hän tietää ja on todennäköisesti (?) tiennyt alusta asti, että että mies on varattu. (Sitä emme tiedä mitä miehesi on tälle naiselle esim. kertonut teidän suhteesta, onko valehdellut antanut ymmärtää jotain tms. Jos on, niin siitä on miehesi itse vastuussa ja hänen pitää korjata asia.)
On parempi itse asiassa myös tälle "ystävä"naiselle, että mies lopettaa suhteen ja rakastuneen roikottamisen. Hän aiheuttaa sillä tälle naiselle myös koko ajan kärsimystä, joka vain pahenee, mitä kauemmin mies pitää suhdetta yllä, jos asia on kuitenkin niin, että mies vaitsisi sinut ja perheenne jos siihen mennään. Mies siis ei auta tätä naista, vaan tekee myös hänelle koko ajan väärin. Ja mitä kauemmin roikottaa tätä toista, niin sitä kurjemmaksi hänenkin tianteensa menee.
Sut ja sun täysin oikeutetut tunteet jätetään kokonaan huomioimatta, vaikka asiat olisikin täysin niinkuin sanoo. Se ei ole tietenkään oikein eikä reilua, eikä sinusta välittävän rakastavan ihmisen toimintaa. Miehen pitäisi ottaa etäisyys tuohon "ystävä"naiseen. Vaikka mitään fyysistä ei enää taphtuisikaan, jutella hänen kanssaan asia ja tilanne myös rehellisesti läpi. Sitten tällä toisellakin naisella olisi mahdollisuus päästä asiassa ja elämässä eteenpäin, eikä roikkua varatussa miehessä. Miehesi toimii kaikkia kohtaan itsekkäästi, vaikka sanoo hauavansa auttaa, ja ehkä jollain tavalla luuleekin niin tekevänsä.
Mies on sotkunsa keittänyt, hänen pitäisi nyt suoraselkäisesti ja rehellisesti lopettaa tällainen pitkittynyt epäterve tilanne. On outoa, ettei hän näe ongelmaa. Jos mies sitä ei osaa oma-alotteisesti tehdä, niin sun pitää ottaa ohjat ja laittaa toiminnalle rajat, mitä hyväksyt ja mitä et. Se, että mies on tukenut sua aiemmin, ei oikeuta häntä nyt kohtelemaan sua huonosti.
Juuri näin. Paitsi että mitä viimeiseen kappaleeseen tulee niin tietenkään nämä ihmiset eivät näe vikaa itsesään, eivät tule aidosti parantamaan toimintaansa eivätkä osaa kohdata toista aidosti ja empaattisesti eivätkä ole suoraselkäisiä vaan munattomia opportunisteja (tosin munallisia siinä mielessä, että sitä kyllä jaetaan mielellään muille). Näistä suhteista pitää opetella lähtemään pois, sillä nuo tyypit kyllä antavat sinun roikkua paikalla niin kauan kunnes et rupea liian häiritseväksi.
Omia oikeuksia perätessään saakin sitten kuulla olevansa liian herkkä, mustasukkainen, epäluuloinen, kontrolloiva, itsekäs tms kaasuvalotusta.
Onko ap:n suhteessa monta kertaa viikossa seksiä ja sellaista, että mies huomioi hyvin myös ap:n ja ollaan aidosti läheisiä?
Olin joskus vähän vastaavassa tilanteessa ihmissuhteessani. Miesystävä alkoi hyysätä ulkopuolista naista ja taisin tänne palstallekin kirjoittaa siitä avauksen.
Minulle muodostui läheisriippuvaisen oireita, voin todella huonosti, ajatukseni eivät olleet riittävästi itsessäni vaan liikaa miehessä ja siinä, mitä tarvitsen häneltä. Minulla ei ollut lapsia, joten ne eivät kärsineet, mutta miten ap:n lapset tulevat huomioiduksi tällaisessa elämäntilanteessa?
Lopulta kaivoin nettiä päivästä toiseen ja löysin sopivaa self-helpiä. Sisuunnuin ja irtauduin miehestä, joka oli ollut yli vuosikymmenen elämäni rakkaus ja hänen sanojensa mukaisesti myös minä hänen. Läheisriippuvaisuuden oireet katosivat yhtä nopeasti kuin olivat tulleetkin ja aloin muodostaa uutta kuvaa itsestäni ilman, että tuo itselleni rakas mies on peilinä siihen. Nyt olen aikuinen ja seison omilla jaloillani. Minua ei alista eikä kaltoinkohtele enää kukaan, olen siihen liian arvokas.
Vierailija kirjoitti:
Asiat eivät ole aina mustavalkoisia. Esim. itselläni on miespuolinen ystävä, joka on minuun ihastunut ja jossain sopivassa tilanteessa hän saattaisi yrittää suudella. Ikinä tällaisista ei tiedä, miten tilanne voi viedä mennessään, jos on vaikka vähän alkoholia alla jne. Itselläni ei ole haluja moiseen, mutta en vanno mitään. Kerrottakoon, etten ole koskaan pettänyt puolisoani. Ystäväni periaatteessa kunnioittaa parisuhdettani, mutta sitten kuitenkin lipsauttelee todellisia ajatuksiaan ja joskus mietin, onko hän ystäväni vain ihastuksen vuoksi. Se on mielestäni häiritsevää ja olisimme varmaan parempia ystäviä ilman tuota lipsauttelua ym. Minulla ei ole juurikaan hyviä ystäviä ja tämä on minulle tärkeä ystävyyssuhde, vaikka siinä noita ongelmia onkin. Mieheni sietää tämän ystävyyden, mutta luulee sitä varmaan pinnallisemmaksi tuttavuudeksi. Mies on myös huomannut tuon ihastuksen. Taustalla on kuitenkin myös parisuhteemme ongelmat ja kipuilut, miehen aiemmat toilailut ja täydellinen tuen puute. Enää en luovu ystävistäni miehen takia. Minusta sinun miehesi kuitenkin viettää liikaa aikaa tuon ystävänsä kanssa ja erityisesti tässä tilanteessa, mikä teillä on. Toki jos siihen liittyy yhteinen harrastus, jonka puitteissa he viettävät aikaa, niin se on ymmärrettävämpää.
No jos se itse harrastus on miehellesi TOSI tärkeä ja rakas, niin miksei hän perehdyttäisi myös rakasta vaimoaan samaan harrastukseen? Sittenhän teilläkin olisi enemmän yhteistä, mitä jakaa keskusteluissa. Reilu peli vaan tuskin miehesi siihen suostuisi?
Kysäisepä, että mieltäsi piristäisi kovasti jos saisit lähteä kerran mukaan kokeilemaan...
Vierailija kirjoitti:
Jos teille tulee riitaa niin mies hyppää oitis tuon naisen sänkyyn.
Tulee myös hetki, kun mies kyhää riidan, jotta pääsee lähtemään tuon naisen sänkyyn "luvallisesti".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee myös hetki, kun mies kyhää riidan, jotta pääsee lähtemään tuon naisen sänkyyn "luvallisesti".
Joo, tai vastaavasti jos vaimolla on huono aikakausi (koska jokaiselle niitä tulee joskus elämässä) niin sitä voidaan sitten käyttää taas tekosyynä "kun sä et antanut mulle tarpeeksi huomiota, niin mä petin"..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, tai vastaavasti jos vaimolla on huono aikakausi (koska jokaiselle niitä tulee joskus elämässä) niin sitä voidaan sitten käyttää taas tekosyynä "kun sä et antanut mulle tarpeeksi huomiota, niin mä petin"..
Enkä edes pettänyt, koska kävin vaan hoitamassa tarpeeni muualla. Jos kotona ei ole ruokaa niin sitten käydään ulkona syömässä...