Jaksaisiko joku jakaa ajatuksia :( Parisuhdeongelma, pettäminen
Minulla ei ole ystäviä, jakaisiko joku ajatuksiaan.
Mies petti kesällä minua ystävänsä kanssa. Ei pahimmalla mahdollisella tavalla, mutta keskusteltu raja ylittyi. Ystävyys jatkuu heillä kuten ennen pettämistäkin. Tapaavat monta (2-3) kertaa viikossa, harrastavat, kyläilevät ja viettävät aikaa kuten ennenkin. (Sinkku)nainen kuulemma edelleen ihastunut mieheeni, mutta mieheni puolelta ei ole enää mitään seksuaalista, pelkkää ystävyyttä. Minä kuulemma ylireagoin, ei ole enää syytä huoleen. Ystävyyden/tapaamisten lopettaminen ei ole kuulemma mahdollista. Olen kärsinyt asiasta tosi paljon, valmiiksi huono mielenterveyteni järkkyy joka tapaamisen aikaa uudestaan.
Ajatuksia, neuvoja? Mieliala lääkityksen olen aloittanut ja terapiaan pääsyä odotan.
Kommentit (2372)
jos tilanne oikeasti olisi se että Ap on ollut täydellinen puoliso niin siinä tapuksessa voisi TÄYSIN syyttää miestä pettäjä paskiaiseksi.
Miehillä on todella rajallinen kyky käsitellä tunteitaan. Esim hylätyksi tulemisen kokemusta, vaille jäämistä jne. Mitä mies tekee?
No senhän me tiedämme, mies etsii lohtua muualta.
Toki on varmaan poikkeuksia eli miehiä jotka ovat kosketuksissa tunne- elämäänsä ja selvittäneet traumansa ja pystyvät kohtaamaan tällaisessakin tilanteessa tunteensa ( kun kokee että puoliso ei ole ollut tarpeeksi häntä varten, oman rikkinäisyytensä takia) jolloin yhteys puolisoon ei katkea.
Apn tapauksessa näin ei ole käynyt.
En missään nimess tarkoita että Apn pitäisi hyväksyä miehen käytöstä. eI!!! Mutta ymmärtää että miehen käytöksen takana on Aina asioita.
Ainoa vaihtoehto on PARITeRAPIa. Ap laitat ehdot miehelle että sä et pysty jatkamaan suhteessa , ellei mies suostu pariterapiaan. Se on ainoa miten sä ja sun oma mielenterveys voi jaksaa tämän, että saatte ulkopuolista apua.
Olen itse samankaltaisessa tilanteessa, onneksi en ihan noi pahassa ( ei pettämistä) mutta sama tausta.
Tsemppiä Ap. Laita omat rajasi. Paskaa ei tarvitse sietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen käytöksessä on narsistisia piirteitä ainakin. Tyypillistä on, että läheiset kärsivät henkisesti ja voivat todella pahoin tuollaisten lähellä, vaikka eivät osaisi osoittaa syytä.
Mies on yhtä lailla uhri. Ap ei pystynyt huomioimaan häntä silloin kun kaipasi tukea
Pettäjä ei ole uhri!!!
Ap sanonut ettei huomioinut miestä. Ei ihme että hakee huomiota muualta, kun ei kotoa saa
No vaikka olisi noin niin on se ihme. Normaali, aikuinen ihminen hoitaa asiat kuntoon siellä kotona, tukee toista jne ja sitten jos alkaa tuntua, ettei siitä kertakaikkiaan tule mitään, erotaan ja sitten etsitään uudet tukijat ja tuettavat.
Miksi ap ei tukenut miestään silloin kun hän olisi sitä tarvinnut? Ilmeisesti asuvat jossain maalla, siellä on normaalia mennä yhteen nuorina jonkun luokkatoverin kanssa ja elää huonossa suhteessa koko elämä kun ei uskalleta erota. Pidetään kulissia yllä vaikka mikä olisi.
Hyvää yötä AP!
Vaikka sinusta tuntuu nyt varmasti todella pahalta, niin ei se paha olo loputtomiin jatku. Ota päivä kerrallaan ja keskity omaan ja lastesi hyvinvointiin. Yritä nukkua, yritä syödä ja yritä hengittää. Ole itsellesi hyvin lempeä. Muista myös, ettet ole yksin. Sinulla on paljon kohtalotovereita ja saat ainakin täältä vertaistukea. Vaikka petetyksi joutuminen onkin kuin maailmanloppu, niin ei se elämä siihen lopu. Suurin osa petetyksi tulleista on löytänyt uuden alun elämäänsä - aika moni jopa paremman alun kuin ennen.
Joten älä vaivu epätoivoon, sinä selviät kyllä <3
Ap sun miehestäsi tulee koko ajan vaan ällöttävimpiä puolia esiin. Siis toi että tarvitsee aikaa miettiä ja ei halunnut loukata Mirkkua sanomalla ei?!!! Typerintä mitä oon ikinä kuullut. Erohan toi on. Ymmärrän ettet halua itse olla "syypää" eroon (mitä et missään tilanteessa olisikaan) mutta toivottavasti henkisesti ymmärrät että liittonne oli tuossa. Jos olisin sinä niin laittaisin eropaperit vetämään saman tien. Vtu mikä pelle tuo "miehesi". Ilkeä, typerä, itsekäs.
Teidän olisi pitänyt mennä pariterapiaan selvittelemään ongelmia jo vuosia sitten, viimeistään silloin kun mies koki jäävänsä ilman tukea. Mikäli hän haluaa vielä korjata suhteensa varmasti lähtee mukaan terapiaan. Jos ei halua tehdä töitä niin sitten on luovuttanut. Lasten takia ei kannata jäädä suhteeseen, jossa molemmat voivat huonosti.
Terapeutti osaisi myös puolueettomana henkilönä antaa molemmille tilan puhua asioista ja antaa avaimet niiden asioiden käsittelyyn ja purkamiseen.
Onko ap:n mt-ongelmat hoidossa? Entä milloin olette harrastaneet viimeksi seksiä? Sanoit miehen sanoneen ettette harrasta mitään seksuaalista. Tuollainen ikävä kyllä vaikuttaa ihmisen psyykeeseen, ketään sormella osoittelematta
Vierailija kirjoitti:
Onko ap:n mt-ongelmat hoidossa? Entä milloin olette harrastaneet viimeksi seksiä? Sanoit miehen sanoneen ettette harrasta mitään seksuaalista. Tuollainen ikävä kyllä vaikuttaa ihmisen psyykeeseen, ketään sormella osoittelematta
Ennen oli paljonkin, nyt ollut täysin tyhjää sillä osastolla.
Ap
Nyt on tullut niitä miestäkin tukevia kommentteja, vaikka ovatkin vain pieni murto-osa kaikista. Ovat juuri tismalleen sitä mitä mies on minulle koko ajan sanonut. Lähti hakemaan tukea muualta ja minä omalla pahoinvoinnillani työnsin hänet toisen luokse. On itsekin sanonut, ettei niin olisi saanut tehdä ja että hänen olisi pitänyt toimia toisella tavalla, mutta myös että se on syynä hänen toimintaan. Jos meillä olisi kaikki ollut hyvin, näin ei olisi koskaan tapahtunut.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Nyt on tullut niitä miestäkin tukevia kommentteja, vaikka ovatkin vain pieni murto-osa kaikista. Ovat juuri tismalleen sitä mitä mies on minulle koko ajan sanonut. Lähti hakemaan tukea muualta ja minä omalla pahoinvoinnillani työnsin hänet toisen luokse. On itsekin sanonut, ettei niin olisi saanut tehdä ja että hänen olisi pitänyt toimia toisella tavalla, mutta myös että se on syynä hänen toimintaan. Jos meillä olisi kaikki ollut hyvin, näin ei olisi koskaan tapahtunut.
Ap
Juuri siksi teidän pitäisi hakeutua mitä pikimmiten pariterapiaan ellette ole jo. Miehelläkin on oikeus tunteisiinsa, vaikka mammat ovat päättäneet täällä hänen olevan tunteeton narsisti ja ties mitä. Mutta fakta on se, ettei kukaan meistä tiedä asioiden oikeaa laitaa ja voidaan vain arvailla. Mies ei voi puhua täällä omaa kantaansa, mutta terapiassa voi. Uskon että siellä moni asia selkiytyisi, niin sinun kuin miehesi osalta.
Toimintaehdotus: ota ero, eläimet teuraalle, talo myyntiin, jne. Mies asumaan Mirkun luo (käytännössä hän jo asuu siellä muttei hoida velvollisuuksiaan kotona). Et päästä miestä millään viikonloppuisyydellä vaan vuoroviikko-systeemi. Siinä on sulle omaa aikaa joka toinen viikko järjestellä omia asioita ja Mirkkukin saa ymmärtää mitä on seurustelu miehen kanssa jolla on lapsia. Nyt tuo pariskunta pääsee kuin koirat veräjästä kaikkien velvollisuuksien kanssa ja sinä uuvut.
Mieheltä et kuuntele enää sanaakaan, puheet pelkkää valetta ja manipulointia.
Sen pariterapian juna on kyllä mennyt jo ajat sitten. Tuohon suhteeseen ei enää luottamusta rakenneta. Sitäpaitsi haloo ap, se mies haluaa olla toisen kanssa, ei sun kanssa!
Vierailija kirjoitti:
Ap
Vaikutat sellaiselta ihmiseltä että aiemmat 52 sivua sinua puolustavia kommentteja menee sivu suun sen takia että yhdellä sivulla on muutama miestä puolusteleva. Kyllä, voi olla että mies lähti hakemaan seuraa elämäänsä sen takia ettei saanut sinulta tukea. Se ei silti tee asiasta oikeaa eikä syy ole sinun! Mies teki silloin valinnan, toinen vaihtoehto olisi ollut puhua sinulle ongelmista ja mennä vaikka pariterapiaan. Nyt päätti pettää. Se ei ole sinun vikasi vaikka miten kääntäisi.
Toisekseen mies on valehtelija sanoi kuka tahansa mitä vaan. Ensiksi sanoi valitsevansa perheensä, mutta kun laitettiin valitsemaan ei valinnutkaan perhettään. Sanoi että Mirkku on vaan kaveri, no hups heijakkaa hän onkin rakastunut mieheesi eikä mieskään halunnut sanoa hänelle ei. Ihan normaalia kaveruutta mutta siitä ei saa kellekään kertoa. Yms, jatkuisi loputtomiin.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Vaikka syy Mirkun luo menemiseen olisi tuosta johtunut mies on silti tehnyt väärin. Miehen olisi pitänyt keskustella sinun kanssasi miltä hänestä tuntuu että olisitte voineet yhdessä korjata teidän parisuhdetta. Sen sijaan mies päätti valehdella sinulle ja aloittaa parisuhteen Mirkun kanssa. Asiat olisi voitu korjata, mutta nyt koko soppaan on vedetty kolmas ihminen joka myös tulee kärsimään. Hän nimittäin ilmoitti että on rakastunut mieheesi ja haluaa oikean parisuhteen. Jos mies kieltäytyy hän on käytöksellään rikkonut kaksi ihmistä itsensä lisäksi. Miten tämä kuvio on muka siis oikein kun olisi voinut yrittää korjata tilanteen kanssasi? Teillä on nyt semmonen soppa keitetty että siinä ei tule olemaan voittajia.
Vierailija kirjoitti:
Sen pariterapian juna on kyllä mennyt jo ajat sitten. Tuohon suhteeseen ei enää luottamusta rakenneta. Sitäpaitsi haloo ap, se mies haluaa olla toisen kanssa, ei sun kanssa!
Jokaisen ihmisen olisi hyvä käydä terapiassa edes kerran elämässään. Ulkopuolinen näkee asiat aivan eri lailla kuin itse. Tekisi hyvää sille miehellekin, vaikuttaa olevan hukassa itsensä kanssa, kun yhtäkkiä platonisen suhteen ohella saa muutakin.
Pariterapia on jo myöhäistä. Tällaista ei ikinä tulla korjaamaan niin, että ap voisi olla iloinen ja luottavainen miehen kanssa.
Pariterapian ei välttämättä ole tarkoituskaan päätyä onnelliseen suhteeseen, vaan saada molemmat tekemään itsereflektiota tahollaan ja pohtia keskinäistä vuorovaikutusta. Se voi saada pariskunnan myös eroamaan. Mutta olipa lopputulos mikä hyvänsä, suosittelisin kyllä sitä tälle pariskunnalle.
Uhkana pariterapiassa on se että siellä kuunnellaan taas tuntikausia miehen valheita ja manipulointia joille ei pitäisi antaa aikaa enää hetkeäkään että ap pääsisi aloittamaan paranemisprosessin. Jos mies suostuu pariterapiaan niin hän ei tasan mene sinne parantamaan suhdetta ap:n kanssa vaan ainoastaan pelaamaan tämän sairaan kolmiodraaman jatkamista.
ap mikä tilanne?
Milloin mies tuli ja mitä olette puhuneet?
Ja ps. vielä: oli minullakin oma taustani ei mikään ruusuinen.