Millaiset saunakäytännöt teidän perheessänne on?
Mä asun vielä vanhempien ja siskon kanssa eli aika pieni perhe. Me käydään yleensä vaan kaikki samanaikaisesti koska se sauna on kuitenkin melko iso. Jos joku haluaa omaa rauhaa hän käy viimeisenä.
Kommentit (29)
Teini-iässä lopetin vanhempien kanssa saunomisen. Siskon kanssa kyllä kävin saunomassa ja nyt aikuisena tulee joskus saunomaan minun luo, kun hänellä ei saunaa.
Meillä tytär (11-v) on halunnut käydä yksin suihkussa / saunassa jo 9 veestä alkaen, joten hän saa käydä yksin. Sillä kumpi menee ensin ei ole mitään väliä, joskus hän haluaa käydä ensin ja joskus antaa minun mennä ensin. Saunotaan aika harvoin, tyttö käy hetken aikaa istumassa ja painuu suihkuun, minä istuisin vaikka koko illan mutta alkaa taju lähtemään jo vartin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Onko kehonosat peitetty varmasti. Miksi yksin saunovan pitäisi käydä viimeisenä, muiden hikoilun, hönkimisen, kosteiden löylyjen ja haisemisen jälkeen? Eikö yksin saunova voi mennä etukäteen, olla tarpeeksi ja muut sitten. No jokainen tavallaan.
Meillä se yksin saunova käykin ensin, hän kun lähinnä peseytyy. Minä menen viimeisenä saunaan, koska haluan olla yksin niin pitkään kuin huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kehonosat peitetty varmasti. Miksi yksin saunovan pitäisi käydä viimeisenä, muiden hikoilun, hönkimisen, kosteiden löylyjen ja haisemisen jälkeen? Eikö yksin saunova voi mennä etukäteen, olla tarpeeksi ja muut sitten. No jokainen tavallaan.
Meillä se yksin saunova käykin ensin, hän kun lähinnä peseytyy. Minä menen viimeisenä saunaan, koska haluan olla yksin niin pitkään kuin huvittaa.
Se on kyl tosi mukavaa
Ensin saunoo muija ja mukulat ja sitten perheen pää lopuksi ja sen jälkeen lähdetäänkin viemään perheen päätä ensiapuun persuksiin kiukaasta tulleiden palovammojen vuoksi. Onneksi se ei satu kovan juovuketilan vuoksi juuri lainkaan.
T: Perheen pää
Vierailija kirjoitti:
Omassa lapsuudessa käytiin ensin saunassa minä, veli ja äiti. Isä kävi myöhemmin kun tykkäsi miedommasta lämmöstä. Sitten kun me lapset kasvettiin, niin alettiin jokainen käydä yksin saunassa.
Meillä jokainen perheenjäsen käy erikseen, kun tykätään saunoa yksin ja kaikilla omat tottumukset. Lapset jo teinejä, joten siksikin tietysti. Perheessämme äiti, isä ja teini-ikäiset tyttö ja poika.
Sauna lämpenee päivittäin. Pikkulapset 2- ja 4-vuotiaat käyvät joka toinen päivä, joko minä tai isänsä käyttää. 10- ja 14-vuotiaat pojat käyvät joko yksin tai minun kanssani, joskus myös kahdestaan. Vanhimmat teinit 17 ja 19 ovat toisinaan viikonloppuna täällä ja saunovat yksin. Jaetaan vuoroja vähän sen mukaan miten kukanenkin ehtii sinne mennä. Onneksi puusauna :) Esimerkiksi tänään saunotin pikkulapset mutta käyn vielä hetken kuluttua yksin, kun en ehtinyt syystä tai toisesta pesemään itseäni kunnolla.
Lapsena käytiin kaikki samaan aikaan, myöhemmin teini-iässä muutettiin niin, että menin äidin kanssa ensin ja sitten isä ja veli kävivät meidän jälkeen. Jossain vaiheessa aikuisuudessa lakkasi "hävettämästä" ja voidaan ihan hyvin käydä veljen kanssa kahdestaan saunassa. Mökillä kun oltiin kahdestaan, niin saunottiin sitten kahdestaan. Väliäkö tuolla.
Omassa perheessä lapset on vielä pieniä, mutta minä käyn pääasiallisesti ensin yksin, sitten taaperon kanssa ja isi tulee sitten perästä. Kuopus 5kk ei vielä sauno, mutta kunhan oppii istumaan, niin otetaan hänetkin mukaan. Ennen kuopusta käytiin kaikki porukassa niin, että minä olin ensin yksin, sitten oltiin yhdessä ja mies jäi viimeisenä rauhassa niin, että aikuiset sai ottaa sellaista löylyä kuin halutaan ilman, että lapsi käristyy.
meillä isi ja poijat yhtä aikaa 2-3 kertaa viikossa vähint. puu sauna.