Millaiset saunakäytännöt teidän perheessänne on?
Mä asun vielä vanhempien ja siskon kanssa eli aika pieni perhe. Me käydään yleensä vaan kaikki samanaikaisesti koska se sauna on kuitenkin melko iso. Jos joku haluaa omaa rauhaa hän käy viimeisenä.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Omassa lapsuudessa käytiin ensin saunassa minä, veli ja äiti. Isä kävi myöhemmin kun tykkäsi miedommasta lämmöstä. Sitten kun me lapset kasvettiin, niin alettiin jokainen käydä yksin saunassa.
Eikö sauna ole hirmu kauan päällä jos kaikki käy erikseen?
Meillä ei juurikaan kukaan sauno... mutta kun joku innostuu sen lämmittämään, yleensä tytär 18v, niin menee sinne sitten joku muukin. Jälkeenpäin.
Lasten teini-ikäistyessä ei olla enää perhesaunomista harrastettu. Tai mä ja mies kyllä, mutta lapset ovat käyneet itekseen. Sauna on pieni, ettei olisi mukava siinä kylkikyljessä puhista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omassa lapsuudessa käytiin ensin saunassa minä, veli ja äiti. Isä kävi myöhemmin kun tykkäsi miedommasta lämmöstä. Sitten kun me lapset kasvettiin, niin alettiin jokainen käydä yksin saunassa.
Lämmitys on joka sähkön imaisee. Ei lämpimänä pito paljonkaan.
Meillä oli pieni sauna. Naiset (mummo, äiti, minä) kävimme ensin ja miehet (pappa, isä, veli) sen jälkeen. Ei olisi kaikki mahduttu kerralla, kun sauna oli myös peseytymistila.
Mä lopetin perheen kanssa saunomisen 12v. Kävin kotona suihkussa.
No just noin meilläkin kutenn ap. kerroit. Jos haluu yksityisyyttä niin viimesinä. Sauna lämpiää puulla joten aikaa on. Suhkussa käydään kukin vuorollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lämmitys on joka sähkön imaisee. Ei lämpimänä pito paljonkaan.
Aha kiitos tiedosta ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puuta siihen jonkin verran menee, mutta ei sitäkään tolkuttomasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puuta siihen jonkin verran menee, mutta ei sitäkään tolkuttomasti.
Joo mietin siis sähkökiukaan kannalta
Meillä käy teini aina ensin saunassa.
Sitten menee mies, ja minäkin yleensä.
Yleensä puuhailen iltapalan ensin valmiiksi ja vasta sitten menen saunaan.
Nautin siitä, kun saan yksin nauttia juuri sopivista löylyistä. Saunasta siirryn terassille vilvoittelemaan ja siitä sitten iltapala pöytään.
Mies juo iltapalan kanssa pari olutta, jotka aina valitsee tarkkaan, itse juon pienen 2 dl:n viinipullon.
Saunailta meillä on edelleen, se lauantai-ilta.
Ilmaset lenkki saunat. On naisten ja miesten vuorot. Miksi maksaisi omasta sauna vuorosta?
Isä, äiti ja teinityttö yhtäaikaa, teinipoika haluaa käydä yksin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä sauna on päällä niin kauan kuin joku heittää klapia sisään.
Ensin käy tyttö yksikseen, sitten isä ja poika, ja viimeisenä minä, joka seuraksi mies vielä tulee.
Onko kehonosat peitetty varmasti. Miksi yksin saunovan pitäisi käydä viimeisenä, muiden hikoilun, hönkimisen, kosteiden löylyjen ja haisemisen jälkeen? Eikö yksin saunova voi mennä etukäteen, olla tarpeeksi ja muut sitten. No jokainen tavallaan.
Niin kauan käytiin kimpassa, kun lapsilla teini-ikä ja ujous sekasaunomiseen iski. Sen jälkeen teini-ikäinen kävi etu- tai jälkikäteen riippuen tykkäskö miedommista vai kovemmista löylyistä. Lapset käyneet sitten yleensä puolisoiden kanssa jälkikäteen viimeisenä. Välillä vävyt appiukon kanssa. Joskus vävyt yksinäänkin. Välillä lapset kukin omalla vuorollaan, joskus siskokset keskenään tai lapset omine lapsineen. Miten milloinkin kukakin haluaa. Meillä pihasauna eli lämpiää puulla, saattaa helposti olla montakin tuntia "päällä" varsinkin jos kaikki ovat kotona.
Vierailija kirjoitti:
Onko kehonosat peitetty varmasti. Miksi yksin saunovan pitäisi käydä viimeisenä, muiden hikoilun, hönkimisen, kosteiden löylyjen ja haisemisen jälkeen? Eikö yksin saunova voi mennä etukäteen, olla tarpeeksi ja muut sitten. No jokainen tavallaan.
Meillä on semmonen pitkä laudeliina mutta kyllä saunassa ihan alasti kuitenkin. Ap
Ei minkäänlaiset kun isäukko poltti saunan kännipäissään jo juhannuksena 95, eikä meistä kumpikaan ole jaksanut tehdä uutta tilalle. Asutaan siis kahdestaan.
-Pietu 55
Minä ja äiti käydään ensin ja sitten isä ja isosisko.
M15