Millaisista asioista olette luopuneet tänä syksynä taloudellisista syistä?
Meillä laitettiin pari harrastusta tauolle. Sähköä säästetään monin pienin keinoin, mm. saunominen vähemmälle.
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Niin ja joululahjat ostan vain kummilapsille, en heidän sisaruksille tai hyväntekeväisyyteen tänä jouluna
Miksi kummilasten sisaruksille pitäisi ostaa muutenkaan lahjoja?
Luovuin lehdestä ja vähennän herkkuja ja valmissalaattiannoksien ostamista.
En mistään, olen pihi ollut muutoinkin ja aina säästänyt missä voin, pihistellyt vettä, sähköä, käytän pesuaineet loppuun laittamalla jämään vielävettä.. Niin sama käytäntö jatkuu edelleen. Toisaalta, käyn kampaajalla ja hierojalla kuten tähänkin saakka.
En oikein missään säästä, kun elän muutenkin jo todella säästeliäästi. Mielestäni on vain hyvä ettei kuluteta liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vaatteiden osto. Olemassa olevat riittää ihan hyvin koko tämän vuoden. Siinä säästyy satasia.
Ostaako joku vuosittain satasilla vaatteita :S
En ole luopunut mistään. Asun korvessa pienessä yksiössä, sähkö kuuluu vuokraan (289e/kk). Tällä hetkellä "tuloni" on toimeentulotuki ja asumistuki. Kiitos indeksikorotuksen, tuo tarkoittaa sitä että pakollisten kulujen jälkeen jää 530e/kk käteen. Minusta se on tälläiselle yksin asuvalle enemmän kuin tarpeeksi.
Tein pesänselvityksen. Kävin kaikki kaapit, laatikot, komerot läpi ja lajittelin koko omaisuuteni. Käyttökelvottomat heitin pois. Toimivat mutta itselleni turhat myin pois. Mitään ei nyt tarvitse ostaa kun tiedän mitä minulla on ja missä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten Saksasta tilataan viinejä?
Sivustoja on useita. Itse olen tilannut alks fi ja kuljetukset tilaukselle olen tilannut fransberg eu. Hyvin helppo homma, suomeksi toimii tuo alks-sivusto.
Itse hoidat kuljetuksen niin muistathan maksaa verot juomista? Vinkkasin ip:si eteenpäin.
En vielä mistään. Tai no, ostan entistä vähemmän kalaa ja lihaa. Olen muutenkin kyllä enimmäkseen kasvissyöjä. Juustojen hinnat alkaa olla aika järkkyjä, joten niillä tulee varmaan herkuteltua vähän harvemmin. Kai tässä pitää alkaa ruokakaupassa katsomaan tarkemmin mitä ostaa, kun tuntuu, että joka kerta kaupassa käydessä on jonkin tuotteen hinta noussut.
Matkustelusta en ajatellut tinkiä, ellei hinnat tuplaannu tai muuta vastaavaa.
Tulli kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten Saksasta tilataan viinejä?
Sivustoja on useita. Itse olen tilannut alks fi ja kuljetukset tilaukselle olen tilannut fransberg eu. Hyvin helppo homma, suomeksi toimii tuo alks-sivusto.
Itse hoidat kuljetuksen niin muistathan maksaa verot juomista? Vinkkasin ip:si eteenpäin.
Nolo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatteiden osto. Olemassa olevat riittää ihan hyvin koko tämän vuoden. Siinä säästyy satasia.
En ole tuo, jolle vastasit, mutta kyllä. Joka vuosi tarvitsee jotain. Ulkoiluvaatteet ja kunnolliset talvikengät on jo niin hintavia, että niistä kertyy satasien summa. Hyvät talvihanskat on jo monta kymppiä. Ei niitä joka vuosi osteta, mutta silloin kun ei ulkovaatteita tarvitse päivittää, niin alusvaatteita, farkkuja ja muuta päivittäin käytettävää on uusittava. Pelkät sukat vie pari kymppiä vuosittain.
Kausivalojen polttaminen vie sähköä niin vähän, että niistä tinkimällä ei säästä kuin pari euroa. Isoimmat kulut tulee lämmityksestä, lämpimästä vedestä, sähköliedestä, sähkösaunasta ja sähköauton latauksesta. Ite nautin tunnelmasta ja kausivaloista en tingi, koska säästö on niin mitätön.
Ite mietin, että pidennän grillikautta, kun kaasua näytti olevan vielä reilusti jäljellä. Katoksen alla voi grillailla talvellakin. Tulee uunia pouhuutettua vähemmän. Toki eipä se kaasukaan oo ilmaista. Järkevä hankinta vois olla myös airfryer, se ja mikro on paljon energiatehokkaampia kuin sähköliesi. Mikroa vois opetella hyödyntämään ruuanlaitossa enemmän. Esim puurot ja muut laittais mikroon, eikä tekis hellalla tai uunissa. Uunipuuro on kyllä parempaa, mutta kai jostain pitää tinkiä.
Kylppäristä otin lattialämmöt pois päältä ja huonelämpötilaa aion pitää pari astetta matalammalla. Läppärit ja kännykät lataan jatkossa töissä enkä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erittäin moni. Varsinkin talvivaatteet on hintavia. Niinkuin tiedät.
Meikkaamisen jättämisestä kyllä ei tule mainittavaa säästöä, jos käyttää 3-4€:n Essencejä, jotka kestää monta kuukautta. Mutta ehkä köyhäily tuntuu vielä jalommalta, kun jättää ripsivärin pois. Säkkiä ja tuhkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Snart åker man hem igen och behöver inte spara på något. Här har jag lämnat alla produkter som endast har text på finska i affärerna. De är rätt många.
Tytär luopui pitkästä ruotsista lukiossa. Säästyy kirjarahat ja yo-maksu. Ei tarvitse suorittaa enää yhtään kurssia nyt abivuonna.
Kan du förklara hur det kommer sig att alla språkhatare stoltserar med att de inte kan, inte tänker lära sig eller jublar över att deras avkomma inte lär sig? Är det frågan om något gen fel?
Kyse on yksinkertaisesti siitä, että ruotsi on useimmille täysin tarpeeton kieli. Itse kirjoitin laudaturin ruotsista, mutta mihinkään en ole kieltä tarvinnut. Tytär keskittyy nyt viimeisenä lukiovuotenaan Espanjaan, sille on jo nyt ollut paljon enemmän käyttöä.
... Ja tuon espanjan lisäksi on opiskellut myös kiinaa lukion ulkopuolella. Ruotsi nyt vaan ei ole sellainen kieli, jolle nykysuomalaisella olisi käyttöä. Pohjoismaisissa yhteistyökuvioissakin puhutaan lähes aina englantia.
Aiempi
Minusta on kiva puhua ruotsia suomenruotsalaisen mieheni kanssa. Hänen perheeseensä tutustumisenkin hoidin ruotsiksi, vaikka suomea osaavat kaikki.
Tykkään käydä Tukholmassa viikonloppureissuilla ja käytän aina vain ruotsia. Ei olisi pakko, mutta ihan kivaa vaihtelua se minusta on.
Pakkoruotsin kannalla en niinkään ole. Kerroin vaan miten omassa elämässäni ruotsilla on vahva asema ja se on tuonut elämääni hyvää.
-eri
Aikaisemmat tarinat ovat olleet miehekkäitä. (Vaikutelman mukaan.)
Välimerelle suunnittelemastani matkasta ja uusien vaatteiden ostosta. Ehkä käyn vain 1-2 kauneushoidossa sen sijaan että yleensä syksyllä otan 3-5 sarjahoidon.
Vierailija kirjoitti:
Saatan investoida Brittboxin tilauksen vuodeksi jotta kotona on mukavampi istua nuukailemassa murhia ratkoen. Jää silleen ostamatta vaatteita, kosmetiikkaa ja muuta turhaketta. Olen shoppaillut paljon tylsyyteen aiemmin.
Toisinaan on hauska lähteä kaupungille ilman lompakkoa tai mitään maksuvälineitä. Voi katsella ja sovitella ihan samalla tavalla, muttei tarvi yhtään pohtia että ostaisko.
Vierailija kirjoitti:
Mä yritän miettiä kokoajan mistä voisin säästää tai luopua. Alkaa olla vaan tekemätön paikka kun kaikesta turhasta on luopunut jo aikaa sitten.
Ei ole autoa, ei saunaa. Ei astianpesukonetta tai kuivausrumpua. Ei netflixejä tai bookbeateja. Eikä lemmikkiä tai salijäsenyyttä. En tupakoi tai käytä alkoholia. En hae noutoruokaa tai -kahveja. En tilaa/osta lehtiä. En käy leffassa tai matkustele. En käy kosmetologilla enkä kampaajalla eikä ole tekokynsiä/-ripsiä. Vaatteita vain tarpeeseen eli lähinnä alusvaatteita/sukkia tulee ostettua uusia vuosittain.
Astianpesukone säästää paljon lämmintä vettä, se voi siis olla ihan järkihankinta. Ellei asu yksin ja käytä lähinnä paria lautasta ja haarukkaa, niillä ei kone tule täyteen.