Onko sinulle merkitystä meneekö lapsesi amikseen vai lukioon?
Vai toivotko salaa tai vähemmän salaa jompaakumpaa vaihtoehdoista?
Kommentit (174)
Voi tehdä myös kaksoistutkinnon, ammatillinen perustutkinto+yo
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut tarpeeksi hyvä lukioon. Kuha opiskelee ammatin.
Kuhan pyydystäjäksi?
Ressun kävivät kumpikin. Olen tyytyväinen.
Ei ole tullut amis mieleen kun tuntee omat lapsensa.
Tottakai mieluummin lukio. Kaksoistutkinto on myös ok.
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä joku peräkylän vammaishoitola?
Toivottavasti käy lukion. 15v liian nuori päättämään ammattiaan. Lukion jälkeen voi sitten valita ihan mitä vaan. Sitäpaitsi olen kuullunut että amiksessa opetus on ala-arvoista, sitä ei ole, opettajia ei ole. Opiskelijat tuuliajolla.
Vierailija kirjoitti:
Amikseen toivon, raksa, sähkö tai lvi. Kunnollinen ammattilainen saa aina töitä ja aloilla on hyvät palkat, siten tietäisin että lapseni elää palkallaan. Lisäksi ovat niin käytännönläheisiä ammatteja, ettei jää sormi suuhun vaikka mitä kävisi ja taas tullaan siihen, että pärjää maailmalla itsenäisesti. Vanhempana painajaiseni olisi, että lapseni olisi niin avuton, että joutuisi turvautumaan ostettuihin palveluihin tai tuttujen hyväntahtoisuuteen. Mieluummin olisi se, jolta apua pyydetään!
Ikään kuin käytännön ammatin opiskellut ei osaisi mitään teoriaa tai korkeakoulutettu ei osaisi mitään käytännössä. Ei se noin mene. Eikä myöskään niin, että yksi henkilö osaa ihan kaikkea. Aina tarvitsee muiden apua myös, ja ostettuja palveluja myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuhan pyydystäjäksi?
Ehhehhee..
Oletpa kiva ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisihan se valtava pettymys, jos ei lukiota kävisi. Sitten saa opiskella tai tehdä ihan mitä haluaa, vaikka sitten opiskella itselle joku käsityöläisammatti. Peruskoulussa jää tuo yleissivitys kuitenkin vielä hyvin ohueksi ja onhan esimerkiksi kielijäkin hyvä opiskella peruskoulun jälkeen vielä ihan kunnolla.
Lukion käymättömyys myös hankaloittaa, jos myöhemmällä iällä haluaakin opiskella lisää tai vaihtaa uraa.
Kyllä se yleissivistys jää lukiossakin vielä hyvin ohueksi.
Toki jää, mutta vielä ohuemmaksi se jää, jos homman jättää peruskouluun. Hieman sentään lukiossa nuori oppii lukemaan, pohtimaan ja selvittämään asioita sentään.
Vierailija kirjoitti:
On. Hänen keskiarvonsa oli lähempänä kymppiä. Onneksi meni lukioon, enkä kyllä koskaan muuta ajatellutkaan.
Sama juttu täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
🤣 voi ressuja
Mun lapsi meni amikseen mutta kävi niin että jo ekan vuoden harjoittelussa sai harjoittelupaikastaan 17-vuotiaana vakituisen työpaikan ja kävi tutkinnon loppuun oppisopimuksella tienaten koko ajan ihan normaalia palkkaa.
Tottakai olen ylpeä hänen saavutuksistaan.
Ehtii sitä opiskella myöhemminkin jos alkaa alanvaihto tai eteneminen kiinnostaa mutta onhan hänellä nyt parikymppisenä ihan erilainen lähtökohta itsenäiseen elämään kuin lukiolaisilla.
Ei ole väliä pää asia että osaa jotain ja tietää miten. Mutta parempi lukion kautta voi mennä myös amikseen tai korkeakouluun. Tai lukion voi suorittaa amiksen jälkeen. Työssä tietysti oppii kesätöissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuhan pyydystäjäksi?
Ehhehhee..
Oletpa kiva ihminen.
Sehän olisi hyvä ammatti.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi meni amikseen mutta kävi niin että jo ekan vuoden harjoittelussa sai harjoittelupaikastaan 17-vuotiaana vakituisen työpaikan ja kävi tutkinnon loppuun oppisopimuksella tienaten koko ajan ihan normaalia palkkaa.
Tottakai olen ylpeä hänen saavutuksistaan.
Ehtii sitä opiskella myöhemminkin jos alkaa alanvaihto tai eteneminen kiinnostaa mutta onhan hänellä nyt parikymppisenä ihan erilainen lähtökohta itsenäiseen elämään kuin lukiolaisilla.
Ja tuolla oppisopimus-ammattitutkinnolla on täysi hakukelposuus korkeakouluihin ihan siinä missä ylioppilaillakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dorka, ressun lukio on helsingissä.
Teatteri koulu ja sitten teeskentelee jotain loppuelämän.
On, toivottavasti menee lukioon, mutta pääasia, että menee johonkin.
Amiksen käynyt voi käydä lukion myöhemminkin, jos halua ja intoa riittää.
Voi käydä aikuislukiona tai iltalukiona.
Yleissivistystä voi hankkia itsekin.
Ei ole minun asiani pakottaa lapsiani kumpaakaan.
Näyttää siltä, että poika on nyt yläkoulussa enemmän lukuihmisiä ja tyttö orienteitunut enemmän käytänöllisesti.
Tyttö saattaa hyvin hakea ammattikouluun esim. hotelli-ja ravintola-alalle, matkailupuoli kiinnostaa häntä.
Siitähän voi sitten jatkaa, miten pitkälle tahansa, jos ala tuntuu omalta.