Jos sinulle soitetaan, että lapsesi on koulussa kaatunut ja lyönyt päänsä saaden aivotärähdyksen, lähdetkö sairaalaan heti vai usean tunnin kuluttua?
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meille koulusta kukaan soittaisi, että lapsi sai aivotärähdyksen, koulussa ei ole lääkäriä koko ajan paikalla. Saisin soiton, että lapsi on viety sairaalaan ja joku aikuinen on tietenkin siellä hänen kanssaan. Menee 8-12 tuntia ennen kuin lasta edes tutkitaan, joten pyydän sen saattavan aikuisen numeron, soitan hänelle ja varmistan tilanteen. Tarkistan myös sen, onko hänellä mahdollisuus olla lapsen kanssa miten pitkään ja lupaan korvata vaivannäkönsä. Menen itse paikalle vasta töiden jälkeen, otan mukaan evästä ja juotavaa. Tulee taas pitkä yö lääkäriä odotellessa.
Kukahan on tämä joku aikuinen, joka on paikalla?
Lasta ei saa lähettää koulusta sairaalaan ENNEN KUIN vanhemmalle on ilmoitettu ja jos lähetetään, täytyy mukana olla saattajan. Jos ei ole, niin rehtori ja opettaja saavat vakavan varoituksen.
Eli pitää odottaa hengenvaarassakin ensin, että vanhemman saa kiinni? Ei tartte olla kuin opiskelija tentissä ettei voi heti vastata.
Vierailija kirjoitti:
Ei meille koulusta kukaan soittaisi, että lapsi sai aivotärähdyksen, koulussa ei ole lääkäriä koko ajan paikalla. Saisin soiton, että lapsi on viety sairaalaan ja joku aikuinen on tietenkin siellä hänen kanssaan. Menee 8-12 tuntia ennen kuin lasta edes tutkitaan, joten pyydän sen saattavan aikuisen numeron, soitan hänelle ja varmistan tilanteen. Tarkistan myös sen, onko hänellä mahdollisuus olla lapsen kanssa miten pitkään ja lupaan korvata vaivannäkönsä. Menen itse paikalle vasta töiden jälkeen, otan mukaan evästä ja juotavaa. Tulee taas pitkä yö lääkäriä odotellessa.
Sinä idiootti sius oletat, että joku ihminen koulusta on sairaalassa SINUN lapsesi kanssa?
70- luvulla ei lähetetty sairaalaan aivotärähdyksen takia. Lääkärissä kyllä käytettiin missä määrättiin lepoa ja tarkkailua.
Aivotärähdys ei kuulosta hätätilanteelta. Kurjaa toki.
Kukaan ei osannut vastata edes kysymykseen. Olenko yllättynyt? Ja vastaus: en lähtisi sairaalaan heti. Riippuen toki tavasta jolla lapsi on lyönyt päänsä.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei osannut vastata edes kysymykseen. Olenko yllättynyt? Ja vastaus: en lähtisi sairaalaan heti. Riippuen toki tavasta jolla lapsi on lyönyt päänsä.
Etkö sä osaa lukea??
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä kysymys. Tietysti lapsen luokse välittömästi. Mikään työ ei ole niin tärkeä. Eikä kukaan ole korvaamaton.
Jatkan rauhassa töitäni, kukaan ei ole korvaamaton.
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä Viikkarin laivalla. Jos soitetaan vapaapäivänä pääsen heti lähtemään, jos taas sattuu olemaan työpäivä niin sieltä laivalta on aika paha ykskaks lähteä.
Helikopteri hakee
Vierailija kirjoitti:
Itse en pidä omaa puhelinta äänet päällä töissä, eikä pidä vaimokaan. Päiväkoti tai koulu ei vaan voi vaatia, että vanhemmat olisivat kokoajan tavoitettavissa. Sitten joskus välillä, kun töiltämme ehdimme, saatamme vilkaista, onko kukaan soittanut tai laittanut viestiä. Joskus soitetaan takaisin, joskus ei. Hengissä on kuitenkin lapset pysyneet, vaikkei olekaan kokoajan vanhempi vahtimassa.
Ette voi pitää ääniä päällä vai päätätte olla pitämättä? Tuo kyllä oikeasti on ongelmallista, jos kumpaakaan huoltajaa ei saa langan päähän koulupäivän aikana, jos jotain odottamatonta sattuu. Toivottavasti työskentelette paikassa, jonka yleisestä, Wilmaan ilmoitetusta puhelinnumerosta joku voi sitten teitä tavoitella.
Minulla yläkouluopena on ihan vaikka flunssakaudella useita kertoja viikossa tilanne, että oppilaan pitää lähteä kotiin kesken päivän. Edes yläkouluikäistä nuorta emme saa päästää kotiin ilman, että huoltaja tavoitetaan antamaan lupa. On tosi kurjaa sille esim. oksentavalle oppilaalle, kun kumpikaan ei vastaa ja hän joutuu johonkin varastokoppiin ämpärin kanssa odottamaan, että koti tavoitetaan.
Entä sitten, kun tapahtuu jotain oikeasti odottamatonta ja äkillistä? Ymmärrän siis, jos työnkuva on sellainen, ettei vastaaminen vain ole mahdollista. Silloin on hyvä ilmoittaa koululle joku sellainen aikuinen, jolla on lupa ottaa lapsi vastaan kesken päivän tai antaa lupa lähteä koulusta (vähän niin kuin päiväkodin varahakija). Mutta sellaista asennetta en ymmärrä, että koulu ei voi velvoittaa olemaan tavoitettavissa, joten teemme molemmat etätyöpäivämme kännykät äänettömällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä Viikkarin laivalla. Jos soitetaan vapaapäivänä pääsen heti lähtemään, jos taas sattuu olemaan työpäivä niin sieltä laivalta on aika paha ykskaks lähteä.
Helikopteri hakee
Ai, kuka sen helikopteri matkan maksaa?
On nimittäin kallista vuokrata helikopteri ja kuljettaja siihen.
Vierailija kirjoitti:
Näitä vanhempia ryntää välillä ensiapuun raivoamaan ja vaatimaan heti sitä hoitoa.
Kannattaa ensin soittaa ja kysellä tilannetta.
Tuotiin lapsi päivystykseen itse ja saatiin paarit lapselle samalta alueelta, johon ambulanssi tuo hoidettavia.
Yksi ensihoitohenkilökunnasta pysähtyi meidän kohdalle kysymään mikä on tilanne, kun lapsi on niin väsähtäneen näköinen. Oltiin odotettu tunti ja käyty itse kysymässä milloin lääkäri katsoo lapsen tilanteen. Ei mitään vaikutusta. Tämän kuultuaan ensihoitaja piipahti kansliassa kiuirehtimässä asiaa ja saatiin lääkäri paikalle ja edelleen lähete eteenpäin. Hoitajien priorisointikyky ei aina toimi.
Joskus käy niin ettei ehdi hyvästellä. Kannattaisi lähteä heti ellei ole jokin todella pakottava syy jäädä hetkeksi vielä töihin.
Vähän vaikea lähteä töistä yhtäkkiä kun on vastuussa muista ihmisistä. Toki jos olisi joku toimistotyö niin sitten lähtisin saman tien.
Luotan kyllä siihen että lapsi toimitetaan hoitoon ja siellä osataan hoitaa ilman äidin läsnäoloa.
Älkää tunkeko sairaalaan sillä henkilöstöä on alle kriitinen määrä. Te tapatte jonkun tällätapaa. Äänestyslipukeessa TE päätitte että asia menee näin. Syylinen löytyy peilistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä sille aivotärähdykselle pitäisi sairaalassa tehdä?
Olen sh ja meille kyllä lähetetään lapsia, jotka ovat lyöneet päänsä esim kaatuessaan asfalttiin.
Tutkitaan, ettei mitään vakavampaa vammaa ole tullut, päävammat voivat olla kohtalokkaita.Nyt puhuttiin aivotärähdyksestä, ei epämääräisestä päävammasta.
Että se aivotärähdys vain todetaan päikyssä ilman tutkimuksia?
Niin sinä äänestäjä - SINÄ teit päätöksesi eli ihastele lopputulosta. Ja äänestää mitä? Mikä on vähiten paha kakki-kasa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä sille aivotärähdykselle pitäisi sairaalassa tehdä?
Olen sh ja meille kyllä lähetetään lapsia, jotka ovat lyöneet päänsä esim kaatuessaan asfalttiin.
Tutkitaan, ettei mitään vakavampaa vammaa ole tullut, päävammat voivat olla kohtalokkaita.Nyt puhuttiin aivotärähdyksestä, ei epämääräisestä päävammasta.
Että se aivotärähdys vain todetaan päikyssä ilman tutkimuksia?
Ei todeta vaan tutkitaan mm silmistä, kognitioista, muista neurologisista oireista yms.
Mutta kun te äänestitte niin....
No aikana ennen kännyköitä koulussa olleille sairastuneille soitettiin taksi viemään kotiin, tai sitten odotettiin kolmeen koulubussia. Vanhempien työpaikalta saattoi saada kiinni, jos älysi missä he ovat töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö sä osaa lukea??
Etkö sä osaa kirjoittaa? (Ja lukea).
Se voi olla, että se koulun työntekijä on siellä koulussa sen takia töissä, että sitä tarvitaan siellä tekemään töitä.
Sitten kun sen työaika on loppu ni saatte sopia ihan mitä vaan mutta hänen työajallaan sinä varmasti ymmärrät soittaa ihan oman lapsenvahdin paikalle.