Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos sinulle soitetaan, että lapsesi on koulussa kaatunut ja lyönyt päänsä saaden aivotärähdyksen, lähdetkö sairaalaan heti vai usean tunnin kuluttua?

Vierailija
04.09.2022 |

Mikä on prioriteettisi, oma lapsesi vai työsi?

Kommentit (95)

Vierailija
41/95 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos on vaan lyönyt päänsä (eikä vielä tutkittu lääkärissä), niin lähtisin heti tai soittaisin tukiverkostosta jonkun, joka pääsis paikalle. Jos taas olis jo lääkärissä, voisin hoitaa käsillä olevan homman loppuun ja lähteä vasta sitten eli tunnin kuluessa. 

Tosiasiassa jos en pääse heti lähtemään, olen asiakkaan kanssa esim. altaassa ja minua ei tavoittaisi edes puhelimella, vaan soittelisivat sieltä koululta seuraavalle ilmoitetulle henkilölle ja kuulisin asiasta vasta kun voisin lähteä heti. 

Vierailija
42/95 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tietenkin lapsen kunnosta lähtisinkö viemään päivystykseen. Mieheni tekee etätöitä ja hän pääsee huomattavasti nopeammin kuin minä paikalle ja arvioisimme tilanteen tapahtuneen ja lapsen kunnon mukaan. Tietenkin jos olisin vieressä, niin lähtisin vartin sisällä lapsen luokse.

Vanhin lapsemme on saanut kolme kertaa aivotärähdyksen sählätessään. Ekalla kerralla hän sai sen noin 1,5- 2 vuoden ikäisenä, kun oli kiivennyt pinnasängystä itse pois ollessani keittiössä ja tuli pää edellä lattiaan. Soitin miehen paikalle ja kävimme sairaalassa, jossa ei tehty muita kuin katsottiin, että lapsi kävelee, puhuu ja on normaalisti. Kehotettiin seuraamaan ja herättämään pari kertaa yöllä.

Pari kertaa aivotärähdys tapahtui leikkiessä ja koska lapsi oli ihan ok, niin rauhoitimme tilanteen ja seurailimme noin vuorokauden tilannetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/95 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai, pysäytän junan heti ja lähden taksilla kohti sairaalaa.

T: veturinkuljettaja

Minäkin toivottelen kesken leikkauksen potilaalle hyvät jatkot ja tsemppiä.

t. kirurgi

Vierailija
44/95 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti kun pääsen. Se ei välttämättä ole just sillä samalla sekunnilla kun saan tiedon.

Mitenköhän käytännössä toimitaan, jos vanhempi on jossain oikeasti kaukana. Veturinkuljettaja Rovaniemellä kun lapsi joutuu sairaalaan Etelä-Suomessa, tai vaikka lentoemäntä/lentäjä saa tiedon laskeuduttuaan Bankokiin. Onko firmoilla joku varajärjestelmä vai miten homma toimii?

Vierailija
45/95 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä Viikkarin laivalla. Jos soitetaan vapaapäivänä pääsen heti lähtemään, jos taas sattuu olemaan työpäivä niin sieltä laivalta on aika paha ykskaks lähteä.

Vierailija
46/95 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä kysymys. Tietysti lapsen luokse välittömästi. Mikään työ ei ole niin tärkeä. Eikä kukaan ole korvaamaton.

Sellainen vanhempi, joka asettaa työnsä etusijalle, ajattelee, että se oma lapsi ei ole korvaamaton. Tällaisia valitettavasti löytyy. T. Se sama sh.

Tai sitten se vanhempi on myös sh, joka ei yksinkertaisesti voi lähteä heti. T:Oikea sh

Oikea shkin pääsee kyllä lähtemään heti.

Vierailija
47/95 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oikeasti kysymys on siitä, että pystytkö lähtemään heti vai et? Sen jälkeen kun tuohon kysymykseen vastaa kyllä, voi miettiä, että lähdenkö heti vai en.

Itse en pidä omaa puhelinta äänet päällä töissä, eikä pidä vaimokaan. Päiväkoti tai koulu ei vaan voi vaatia, että vanhemmat olisivat kokoajan tavoitettavissa. Sitten joskus välillä, kun töiltämme ehdimme, saatamme vilkaista, onko kukaan soittanut tai laittanut viestiä. Joskus soitetaan takaisin, joskus ei. Hengissä on kuitenkin lapset pysyneet, vaikkei olekaan kokoajan vanhempi vahtimassa.

Vierailija
48/95 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai, pysäytän junan heti ja lähden taksilla kohti sairaalaa.

T: veturinkuljettaja

Minäkin toivottelen kesken leikkauksen potilaalle hyvät jatkot ja tsemppiä.

t. kirurgi

Kesken kiireellisen sijoituksen täytäntöönpanon ilmoitan, että lapset voi jäädä kotiin, en nyt kerkeäkään, pitää mennä moi!

Vierailija
49/95 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meille koulusta kukaan soittaisi, että lapsi sai aivotärähdyksen, koulussa ei ole lääkäriä koko ajan paikalla. Saisin soiton, että lapsi on viety sairaalaan ja joku aikuinen on tietenkin siellä hänen kanssaan. Menee 8-12 tuntia ennen kuin lasta edes tutkitaan, joten pyydän sen saattavan aikuisen numeron, soitan hänelle ja varmistan tilanteen. Tarkistan myös sen, onko hänellä mahdollisuus olla lapsen kanssa miten pitkään ja lupaan korvata vaivannäkönsä. Menen itse paikalle vasta töiden jälkeen, otan mukaan evästä ja juotavaa. Tulee taas pitkä yö lääkäriä odotellessa.

Kukahan on tämä joku aikuinen, joka on paikalla?

Lasta ei saa lähettää koulusta sairaalaan ENNEN KUIN vanhemmalle on ilmoitettu ja jos lähetetään, täytyy mukana olla saattajan. Jos ei ole, niin rehtori ja opettaja saavat vakavan varoituksen.

Vierailija
50/95 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä Viikkarin laivalla. Jos soitetaan vapaapäivänä pääsen heti lähtemään, jos taas sattuu olemaan työpäivä niin sieltä laivalta on aika paha ykskaks lähteä.

Luuletko ettei hätätilanteisiin ole protokollaa? Lukaisepas läpi ohjeet, kuuluu ihan jokaisen tietää miten toimia.

Vierailija
51/95 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heti kun pääsen. Se ei välttämättä ole just sillä samalla sekunnilla kun saan tiedon.

Mitenköhän käytännössä toimitaan, jos vanhempi on jossain oikeasti kaukana. Veturinkuljettaja Rovaniemellä kun lapsi joutuu sairaalaan Etelä-Suomessa, tai vaikka lentoemäntä/lentäjä saa tiedon laskeuduttuaan Bankokiin. Onko firmoilla joku varajärjestelmä vai miten homma toimii?

Eiköhän tuollaisissa tapauksissa lapsella ole muutenkin toinen vanhempi tai muu hoitaja lähempänä. Se joka hakee tarhasta tai on menossa kotiin iltapäivällä ruokaa laittamaan ja harrastuksiin kuskaamaan.

Vierailija
52/95 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meille koulusta kukaan soittaisi, että lapsi sai aivotärähdyksen, koulussa ei ole lääkäriä koko ajan paikalla. Saisin soiton, että lapsi on viety sairaalaan ja joku aikuinen on tietenkin siellä hänen kanssaan. Menee 8-12 tuntia ennen kuin lasta edes tutkitaan, joten pyydän sen saattavan aikuisen numeron, soitan hänelle ja varmistan tilanteen. Tarkistan myös sen, onko hänellä mahdollisuus olla lapsen kanssa miten pitkään ja lupaan korvata vaivannäkönsä. Menen itse paikalle vasta töiden jälkeen, otan mukaan evästä ja juotavaa. Tulee taas pitkä yö lääkäriä odotellessa.

Sun kuuluu soittaa tukiverkkoasi läpi ja järkätä joku lapsesi luokse, jotta mahdollinen koulun työntekijä pääsee hoitamaan omaa työtään tai kotiin työpäivän päättyessä.

Ja missä näin sanotaan? Jos sille koulun työntekijälle sopii, että hän jää lapsen kanssa ja minä maksan siitä vaikka 80 e/h, niin mihin sitä tukiverkkoa tarvitaan?

Vierailija
53/95 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai heti, mutta päikyn tädit ei aina ymmärrä että mami tai daddy voi olla vaikka tunnin matkan päässä, joten heti ei voi olla paikalla vaikka haluaisi. Itsekin kuullut jotain marmatusta kun tullut soitto jostain kuume 37,1 ja maininnut että olen kaukana, joten siellä vasta tunnin kuluttua.

Daddy oli kerran kyllä vähän hassu kun oli lähempänä ja lupasi mennä hakemaan, mutta ei mennytkään heti, kun oli kokkaamassa.

Ja en nyt erityisesti syyllistynyt siitä että marmatetaan, kun sanoo että kestää tunnin, mutta joskys tulu sellaista: "kun joutuu nyt olemaan täällä makaamassa ja odottamassa yksin" Joo siihen vaan pakko sitten selittää lisäselvityksenä: "Olen kaupunginosassa x ja bussilla kestää n. tunnin mukaanlukien bussin odottelu ja kävelyt bussipysäkeiltä.

Vaikka en olisi ollut töissä vaan muissa asioissa tai jopa vapaalla, nopeammin en voi tulla.

Vierailija
54/95 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä kysymys. Tietysti lapsen

luokse välittömästi. Mikään työ ei ole niin tärkeä. Eikä kukaan ole korvaamaton.

Niin, jos pystyy työstään lähtemään.

Kaikista töistä ei pysty lähtemään, ennenkuin on sijainen on tullut paikalle.

Kirurgi ei voi perua leikkausta, ja lähteä katsomaan lasta toiseen sairaalaan.

Ei myöskään anestesialääkäri, eikä leikkaussalin eikä tehohoitaja.

Bussin kuljettajakaan ei voi jättää ihmisiä korpitaipalelle ja tilata taksia viemään hänet sairaalaan.

Ensin tietysti selvitetään, miten vakavasti lapsi on loukkaantunut. Ja sitten toimitaan sen mukaan.

Ja yhtä hyvin sinne sairaalaan voi mennä isäkin jos hän töistään pääse helpommin. Tai isivanhemmat.

Kokonaan eri asia, jos lapsi olis kuolemaisillaan.

Vierailija
55/95 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko ettei hätätilanteisiin ole protokollaa? Lukaisepas läpi ohjeet, kuuluu ihan jokaisen tietää miten toimia.

Lapsen aivotärähdys, jota hoidetaan sairaalassa, ei nyt ole mikään hätätilanne.

Vierailija
56/95 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä kysymys. Tietysti lapsen luokse välittömästi. Mikään työ ei ole niin tärkeä. Eikä kukaan ole korvaamaton.

Sellainen vanhempi, joka asettaa työnsä etusijalle, ajattelee, että se oma lapsi ei ole korvaamaton. Tällaisia valitettavasti löytyy. T. Se sama sh.

Kaikki vanhemmat ei ole sen koulun vieressä töissä.

Työssäkäyntialue on liki sata kilsaa ja moni kulkee julkisilla jotka ei myöskään kulje joka minuutti.

Eli lähdet heti kun pystyt?

Vierailija
57/95 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki vanhemmat ei ole sen koulun vieressä töissä.

Työssäkäyntialue on liki sata kilsaa ja moni kulkee julkisilla jotka ei myöskään kulje joka minuutti.

No tässä kysyttiin nyt lähtisitkö, eikä että olisitko heti perillä. Vaikka menisi tunti tai kaksi matkaan, niin se on eri asia, kuin että lähtee vasta työajan loputtua, tai salitreenin valmiiksi saamisen jälkeen.

Itseltäni kysyttiin kun lapsi vietiin ambulanssilla ja itse olin töissä, että tuleeko ambulanssi hakemaan mut matkan varrelta, vai tulenko sairaalaan suoraan. Itse valitsin tässä sairaalan, koska halusin priorisoida sen, että ambulanssi pääsee sinne mahdollisimman pian.

Henkilökunnan asenne ei aina ymmärtäväinen vaikka lähtisit heti, mutta sanot että kestää tunnin. "Siellä se vaan shoppailee tai makoilee sohvalla."

Vierailija
58/95 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen aivotärähdys, jota hoidetaan sairaalassa, ei nyt ole mikään hätätilanne.

Meidät soitettiin itse hakemaan lapsi pois päivähoidosta, kun oli loukannut päänsä. Lähdettiin heti töistä ja vietiin lapsi päivystykseen, josta edelleen yliopistosairaalaan lastenlääkärille.

Vierailija
59/95 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä vanhempia ryntää välillä ensiapuun raivoamaan ja vaatimaan heti sitä hoitoa.

Kannattaa ensin soittaa ja kysellä tilannetta.

Vierailija
60/95 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukahan on tämä joku aikuinen, joka on paikalla?

Lasta ei saa lähettää koulusta sairaalaan ENNEN KUIN vanhemmalle on ilmoitettu ja jos lähetetään, täytyy mukana olla saattajan. Jos ei ole, niin rehtori ja opettaja saavat vakavan varoituksen.

Näin itsekin olen ajatellut, että koululta soitetaan vanhemmille ja opettaja tai joku henkilökunnasta lähtee matkaan. Tuossa ylempänä joku tuumasi, että heille ei koululta soitettaisi vaan saisi soiton (mistä/keneltä?) ja joku aikuinen on paikalla. Mietin, että onko tässä kaupunkikohtaisia eroja. Meille on 4 kertaa soitettu terveydenhoitaja ja tai tuntiopettaja tapaturmasta. Yhdellä kertaa lapsi viety ensin terveyskeskukseen tikattavaksi ja sieltä mukana ollut opettaja soitti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi