Kokemuksia kotihoidosta
Isäni on kotihoidon uusi asiakas. Olen hieman ihmetellyt montaakin asiaa tässä hoitamisessa. Millaista kotihoito teidän läheiset saavat?
Kommentit (26)
Aivan. Tuo kuntouttava työote saattaa myös aiheuttaa närää. Ajatellaan, että ompas huonoja hoitajia kun eivät puolesta tee. Kannustavat, ohjaavat ensi sijaisesti tekemään itse. Erityisesti alueilla, joissa on kotikuntoutus jakso, erityisesti uusille asiakkaille. Ja teknologia. Aika laajasti on käytössä esimerkiksi lääkeautomaatteja ja yhtenä palveluntarjoamisen välineenä etäkotihoito. Itsekin pitkään työtä tehneenä myönnän hämmästyneeni sitä kuinka monta käyntiä teknologialla voidaan toteuttaa. Näin vähäistä resurssia saadaan sinne missä hoitajan läsnäolo on välttämätön. Osa käynneistä boi olla etänä. Osa fyysisiä, samalla asiakkaalla. Kaikesta kuvastuu se, kuinka yhteiskunta pyrkii vähillä resursseilla ihmisiä hoitamaan.
Kotihoidon pitäisi mielestäni joustaa asiakkaiden tarpeiden mukaan.
Kyllä, tarpeet ovat nimenomaan avainasemassa. Eivät niinkään mielihalut tai toiveet, niitä ei valitettavasti aina voi toteuttaa. Joskus kuitenkin, ja toiveet toki kuullaan ja arvioidaan onko sellaista mitä voudaan toteuttaa. Palvelutarpeen arvioinnista se kaikki lähtee.
Suosittelen lukemaan Antti Vuorisen yleinen yhteiskunta oppi kirjan ja pudota sieltä pilvilinnoista. Jos täällä kukaan edes osaa lukeakkaan.
Jyväskylän kotihoito antoi lupauksia jotka eivät olleet totta. 83 vuotias jätettiin ilman tukea - järkyttävää. Kun olin paikalla kaikki luvattiin mutta ei ollut totta
Usein ihmisillä on tosiaan vääränlainen ennakko-odotus siitä, mitä kotihoidon työntekijän kuuluu tehdä. Hoitajat hoitavat ihmistä, ei kotia. Ja myös hoitajien käyttämä kuntouttava työote käsitetään usein väärin; asiakas odottaa saavansa "palvelua" kun kerran siitä maksaakin, ja loukkaantuu, kun hoitaja ohjaakin tekemään asioita itse, mikäli toimintakykyä vielä on, mutta esim. aloitekyvyssä on puutetta.