Maksan yksin taloudenkulut ja tuntuu, ettei hyväkään tili riitä mihinkään. Onko henk.koht. palkankorotuksia tulossa enää kenellekään?
Olen eronnut vuosia sitten ja siinä yhteydessä jouduin laittamaan kaikki talousasiat uusiksi, asuntoa myöten. Kohta teini-iässä olevia poikalapsia on muutama ja he ovat luonani säännöllisesti (50%).
Tienaan kohtuullisen hyvin (verojen jälkeen noin 3000e), mutta silti tuntuu, että mihinkään ylimääräiseen ei ole enää varaa. Lainaan ja vastikkeeseen menee näillä pienillä koroilla noin 1000 euroa ja tämäkin summa taitaa nousta hyvin pian aikakin sinne 1200 euron hujakoille. Sen päälle kaikki laskut, olisiko siihen hintalappu n. 500e kuukaudessa, kauppaostokset ja polttoaineet noin 1000 euroa. Joku satanen jää säästöön per kuukausi, mutta sitten säännöllisin väliajoin vastapainoksi tulee yllättäviä menoeriä -> vanhan auton kuluvia osia, renkaita, taloyhtiön lisälaskuja, vaate-/kenkä-/harrastevälineostoksia jne.
Isompia tilejä tulee joitakin kertoja vuodessa, ylimääräisiä palkkioita, lomarahoja, matkakorvauksia jne, niin ne laitan pahan päivän tilille/pieniin sijoituksiin, että pakkotilanteessa rahaa/rahaksi muutettavia osakkeita olisi vähintäänkin 10 000 euroa. Tätä on säästämistä on ollut tarkoitus tehdä hissukseen tässä samalla, jotta eläkevuosillekin jäisi jotakin.
Olen kiitollinen hyvästä työpaikasta, vaikka tosin näillä hinnoilla on käynyt mielessä, tuleeko henkilökohtaisia palkantarkastuksia enää. Ala miesvaltainen ja palkankorotuksia on tullut aikaisemmin aika mukavaan tahtiin, mutta loppukohan se lysti nyt? Teen paljon vaativia erikoistehtäviä, joten palkannostoille on ollut perusteltu syy, varsinkin kun olen suoriutunut tehtävistä hyvin.
Olen seurustellut eron jälkeen muutaman vuoden erään mukavan miehen kanssa, mutta eron kokeneena olen vähän varovainen yhteenmuuttohommiin - ilman sen kummempia "oikeita" syitä. No, kolmio kävisi vvähän ahtaaksi, se ehkä järkevin syy. Olen kuitenkin myös miettinyt, raha ei varmaan tule riittämään jatkossakaan yhtään sen paremmin, jos itsekseni tässä aikuisena asun ja kaikki myös omasta pörssistä maksan. Siinä mielessä yhteenmuutto houkuttelee, toisaalta siihenkin on vähän uutuudeltaan tykästynyt, että on oma "valtakunta".
Minkälaisia ajatelmia teillä on aiheesta?
Kommentit (89)
Minä menin pyytämään palkankorotusta ja sain 12%, oletko ap käynyt milloin neuvottelemassa palkkaasi viimeksi?
The_Purge kirjoitti:
Muista että nyt pitää olla vain positiivinen sillä hallinto sanoo että olemme maailman onnellisin maa ei meillä voi olla mitään ongelmia... hymyillään ja kehutaan miten hyvin asiat ovat joka päivä... (totalitarismi)
No niin. Tästä provossa oikeasti on kyse. Nyyyh nyyt, keskiluokka lärsii. Äänestä kokoomusta!
Ja sitten se keskiluokka vasta kärsiikin. Mutta se on sitä parempaa kärsimistä.
Vierailija kirjoitti:
The_Purge kirjoitti:
Muista että nyt pitää olla vain positiivinen sillä hallinto sanoo että olemme maailman onnellisin maa ei meillä voi olla mitään ongelmia... hymyillään ja kehutaan miten hyvin asiat ovat joka päivä... (totalitarismi)
No niin. Tästä provossa oikeasti on kyse. Nyyyh nyyt, keskiluokka lärsii. Äänestä kokoomusta!
Minä en tiedä onko aloitus provo mutta minun, tähän ketjuun kommentoineet, tilanne on ainakin täyttä totta. Olen hyvätuloinen vuoroviikkovanhempi, jolla ei rahat enää riitä. Kyllä keskiluokka aivan aikuisten oikeasti on tiukoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
The_Purge kirjoitti:
Minä en tiedä onko aloitus provo mutta minun, tähän ketjuun kommentoineet, tilanne on ainakin täyttä totta. Olen hyvätuloinen vuoroviikkovanhempi, jolla ei rahat enää riitä. Kyllä keskiluokka aivan aikuisten oikeasti on tiukoilla.
Tiukoilla eli joutuu keksimään säästökohteita, ettei joudu tinkimään säästämisestä.
Käsitys on vääristynyt. Mitä sen keskiluokan oikeasti pitäisi saada, että olisi tyytyväinen.
T. Keskiluokkainen
Meidän firmassa ei tuu pennin jeniä korotuksia (it-ala) mutta vaihtamalla paikkaa palkat kyllä nousee ja voi tulla vaikka vuoden päästä takaisin vielä paremmalla palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
The_Purge kirjoitti:
Tiukoilla eli joutuu keksimään säästökohteita, ettei joudu tinkimään säästämisestä.
Käsitys on vääristynyt. Mitä sen keskiluokan oikeasti pitäisi saada, että olisi tyytyväinen.
T. Keskiluokkainen
Kai se on sitten vääristynyt. Tässä maassa on turha opiskella ja tehdä niska limassa töitä vuosikymmeniä, koska mihinkään se ei kuitenkaan riitä. Joskus nuorempana sitä ajatteli että kuuden tonnin bruttopalkka on jotain aivan käsittämätöntä. Ei ole. Silti joudut tinkimään ja laskemaan ja kieltäytymään ja kieltämään lapsiltasi. Nöyränä vaan jatkat niska limassa tekemistä ja toivot että joku päivä helpottaa. Haudassa viimeistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varakas vela kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avioero ei ollut oma päätös, mutta entisen puolison käytös pakotti siihen lopputulokseen. Nämä on niitä asioita, joita en ollut ainakaan itse suunnitellut yhtään lapsientekovaiheessa. Elämä ei kuitenkaan mene suunnitellusti ja näillä mennään. Olen ollut kiitollinen siitä, että saan kuitenkin elätettyä itseni ja lapset ilman yhteiskunnan erikoistukia tai elatusmaksuja. Toki laskea saa kovasti ja pihistääkin, mutta niin joutuu moni muukin.
Totta tuo, että rahatilanne helpottaa vuosien päästä, mutta nyt pitäisi vielä monta vuotta selvitä kunnialla tästäkin tilanteesta. Tämän hetkinen inflaatiolaukkahan se hirvittää, kukaan ei tiedä lähiaikojen menojen suuruutta, eikä työpaikoistakaan ole taikaa. Se tuo yksinasujille varmasti paineita.
Miten niin ilman elatusmaksuja? Jos lasten etävanhempi ei maksa elatusmaksuja, niin yhteiskunta maksaa.
Aloituksen mukaan lapset on 50% aloittajalla, ei kai näissä tilanteissa useinkaan makseta elareita jos tuloerot ei ole isot?
silloin osallistutaan Kaikkiin kuluihin tasapuolisesti, mies jos taas huomattavasti paljon isompi tuloinen niin kandee ilman muuta että elarit lapselle. Lasten parhaaksi.
Jos mies on huomattavasti paljon isompi tuloinen niin kandee ilman muuta että matkustelut ym. isän kanssa. Lasten parhaaksi.
Ei tässä aloituksessa eikä jatkokommentoinnissa ole ap:n osalta provoiltu yhtään. Olen vain miettinyt tätä absurdia tilannetta, että palkka alkaa olla sinänsä oikein hyvä, mutta kun senkin kans alkaa olla tupella, kun hinnat laidasta laitaan nousevat pilviin. Tämä tilanne tuli itsellenikin puun takaa, koska itsekin aikoinani mietin parisuhteessa ollessani, että tällä palkalla voisi elää leveästi. Yksin kun maksaa kaikki kulut, asia ei todellakaan näin ole. Laskea saa joka asian ja samaten raataa töissä iltaa ja viikonloppua myöten, keskimääräisen työpäivän pituudeksi (ma-pe) tulee yli 10 tuntia päivässä. Alalla, missä työt tehdään tietokoneella ja pää pitäisi olla terässä joka hetki, tuo on pitkä päivä.
Palkka on noussut muutaman vuoden aikana noin 800 euroa kuukaudessa, mikä kuulosta hurjalta summalta. Hintojen nousu ja verottajan kahmaisu puolet valtion kassaan tasaa tuon noston siihen, että rahatilanne säilyy samana. Äkkiseltään voisi kuvitella, että yhtiöt ei nosta palkkoja jatkuvalla syötöllä ja tämä inflaatio on kai tilanne, kun myös palkanmaksajat yrittävät säästää, koska ylimääräisiä kuluja tulee heillekin ja palkkojennosto jäädytetään ja virkataan, että se kiihdyttäisi inflaatiota ja lopuksi kertovat omasta säästökuuristaan, koska kulut nousseet.
Yllämainittujen nostojen ja vallitsevan inflaatiotilanteen takia en usko, että seuraavassa palkkakeskustelussa 500 - 700 euron palkankorotusta niellään mitenkään päin. Ja jos nieltäisiin, sehän olisi loistavaa, mutta toki verottaja sieppaisi nostetavasta summasta vähintään puolikkaan itselleen.
Joo, eihän se paljoa ole. Muutama teini on ehkä 3. Sp ei muista tarkemmin.
Ja asunto on kolmio. Sinne piti provossa muuttaa vielä uusi mies.