Maksan yksin taloudenkulut ja tuntuu, ettei hyväkään tili riitä mihinkään. Onko henk.koht. palkankorotuksia tulossa enää kenellekään?
Olen eronnut vuosia sitten ja siinä yhteydessä jouduin laittamaan kaikki talousasiat uusiksi, asuntoa myöten. Kohta teini-iässä olevia poikalapsia on muutama ja he ovat luonani säännöllisesti (50%).
Tienaan kohtuullisen hyvin (verojen jälkeen noin 3000e), mutta silti tuntuu, että mihinkään ylimääräiseen ei ole enää varaa. Lainaan ja vastikkeeseen menee näillä pienillä koroilla noin 1000 euroa ja tämäkin summa taitaa nousta hyvin pian aikakin sinne 1200 euron hujakoille. Sen päälle kaikki laskut, olisiko siihen hintalappu n. 500e kuukaudessa, kauppaostokset ja polttoaineet noin 1000 euroa. Joku satanen jää säästöön per kuukausi, mutta sitten säännöllisin väliajoin vastapainoksi tulee yllättäviä menoeriä -> vanhan auton kuluvia osia, renkaita, taloyhtiön lisälaskuja, vaate-/kenkä-/harrastevälineostoksia jne.
Isompia tilejä tulee joitakin kertoja vuodessa, ylimääräisiä palkkioita, lomarahoja, matkakorvauksia jne, niin ne laitan pahan päivän tilille/pieniin sijoituksiin, että pakkotilanteessa rahaa/rahaksi muutettavia osakkeita olisi vähintäänkin 10 000 euroa. Tätä on säästämistä on ollut tarkoitus tehdä hissukseen tässä samalla, jotta eläkevuosillekin jäisi jotakin.
Olen kiitollinen hyvästä työpaikasta, vaikka tosin näillä hinnoilla on käynyt mielessä, tuleeko henkilökohtaisia palkantarkastuksia enää. Ala miesvaltainen ja palkankorotuksia on tullut aikaisemmin aika mukavaan tahtiin, mutta loppukohan se lysti nyt? Teen paljon vaativia erikoistehtäviä, joten palkannostoille on ollut perusteltu syy, varsinkin kun olen suoriutunut tehtävistä hyvin.
Olen seurustellut eron jälkeen muutaman vuoden erään mukavan miehen kanssa, mutta eron kokeneena olen vähän varovainen yhteenmuuttohommiin - ilman sen kummempia "oikeita" syitä. No, kolmio kävisi vvähän ahtaaksi, se ehkä järkevin syy. Olen kuitenkin myös miettinyt, raha ei varmaan tule riittämään jatkossakaan yhtään sen paremmin, jos itsekseni tässä aikuisena asun ja kaikki myös omasta pörssistä maksan. Siinä mielessä yhteenmuutto houkuttelee, toisaalta siihenkin on vähän uutuudeltaan tykästynyt, että on oma "valtakunta".
Minkälaisia ajatelmia teillä on aiheesta?
Kommentit (89)
No ei varmasti tule hankilökohtaisia palkankorotuksia, jos tessit lakkautetaan ja kaikesta sovitaan paikallisesti. Alkaa se jatkuva selittely, että juuri nyt ei ole varaa palkankorotuksiin.
Varakas vela kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varakas vela kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avioero ei ollut oma päätös, mutta entisen puolison käytös pakotti siihen lopputulokseen. Nämä on niitä asioita, joita en ollut ainakaan itse suunnitellut yhtään lapsientekovaiheessa. Elämä ei kuitenkaan mene suunnitellusti ja näillä mennään. Olen ollut kiitollinen siitä, että saan kuitenkin elätettyä itseni ja lapset ilman yhteiskunnan erikoistukia tai elatusmaksuja. Toki laskea saa kovasti ja pihistääkin, mutta niin joutuu moni muukin.
Totta tuo, että rahatilanne helpottaa vuosien päästä, mutta nyt pitäisi vielä monta vuotta selvitä kunnialla tästäkin tilanteesta. Tämän hetkinen inflaatiolaukkahan se hirvittää, kukaan ei tiedä lähiaikojen menojen suuruutta, eikä työpaikoistakaan ole taikaa. Se tuo yksinasujille varmasti paineita.
Miten niin ilman elatusmaksuja? Jos lasten etävanhempi ei maksa elatusmaksuja, niin yhteiskunta maksaa.
Heillä on 50/50-systeemi, ja jos tulot ovat samaa luokkaa, ei elatusmaksuja välttämättä makseta.
Silloinhan lasten kulut on joka tapauksessa puolitettu ja toinen vanhempi on aivan samassa tilanteessa.
Nimenomaan molemmat voivat olla tahoillaan samassa tilanteessa, eikä kumpikaan saa elatusmaksuja tai -tukea.
Kuitenkin, päiväkotimaksut yms. tulee aina lähivanhemmalle, ei niitä mitenkään automaattisesti puoliteta. Se vaatii sopimista (tai tappelua).
Pidimme aikoinaan palaverin lastenvalvojan kanssa ja siellä käytiin lävitse myös nuo elatusmaksut. Minulla taisi olla vuositulot silloin noin 50k e vuodessa ja exällä noin 55k e, joten lastenvalvoja sanoi, että elatusmaksuja ei makseta kenelläkään ko. tilanteessa, koska lapset 50-50%. Myöhemmin oma palkka nousikin jonnekin 58ke/v, sittemmin vielä noin 62k euroon per vuosi. Olen kiittänyt luojaa noista nousuista, koska karvaasti tässä on saanut oppia, että hyväkään palkka ei ole hyvä, kun verottaja syö hyvin tuota nousua ja tosiaan yksinasuvan kulut näillä hinnoilla on uskomattoman suuret. Eipä tuota maksujen määrää ole aikaisemmin ymmärtänyt, kun on parisuhteessa ollut ja kulut maksettu kutakuinkin puoliksi. Nykyään pidän tarkkaa kirjaa menoista ja tuloista.
Kauppa- ja polttoainekulut 1000 euroa voi kuulostaa suurelta, mutta tuossa on kaikki ruoka, pesuaine, mahdolliset yksittäiset ravintolakulut, supermarketista ostetut vaatteet (sukat, verkkarit) ja nuo polttoainekulut. Polttoainetta menee minkä menee ja turhaa ajoa ei ole. Töissä on kuitenkin pakko käydä, kuten myös yksittäiset reissut ja ruokakauppakäynnit. Julkinen liikenne puuttuu täältä ja on kuitenkin äkkiä yli 10 kilometriä etäisyyttä paikkoihin. Tavallista arkiruokaa syödään ja vertaillaan hintoja, mutta tämä on totuus näillä hinnoilla.
Joka kuukausi rahaa säästöön ja sijoituksiin ja silti vingut, ettei mihinkään ylimääräiseen jää rahaa. Huh-huh, miten typerä ihminen olet.
"Kohta teini-iässä olevia poikalapsia on muutama ja he ovat luonani säännöllisesti (50%"
Ei kukaan sano näin!
"Sen päälle kaikki laskut, olisiko siihen hintalappu n. 500e kuukaudessa,"
Sepä se, kun on niitä mystisiä "laskuja", jotka eivät kuitenkaan ole ruokaa, eikä asumiskuluja. Eiköhän ne ole juuri sellaisia laskuja, joita pienituloisilla ei ole.
Se on sitä extraa, johon sinulla ei mukamas ole varaa enää. Se on omaan itseesi ja lapsiisi laitettua rahaa. Et vain viitsi mainita rahan käyttökohteita tarkemmin, koska muuten "yhyy, minulla ei ole rikkaana varaa mihinkään" -provo menisi pieleen.
Vierailija kirjoitti:
Sepä se, kun on niitä mystisiä "laskuja", jotka eivät kuitenkaan ole ruokaa, eikä asumiskuluja. Eiköhän ne ole juuri sellaisia laskuja, joita pienituloisilla ei ole.
Se on sitä extraa, johon sinulla ei mukamas ole varaa enää. Se on omaan itseesi ja lapsiisi laitettua rahaa. Et vain viitsi mainita rahan käyttökohteita tarkemmin, koska muuten "yhyy, minulla ei ole rikkaana varaa mihinkään" -provo menisi pieleen.
Joo siellä on todennäköisesti asunnon hoitovastikkeen lisäksi mm 75e/kk luxuskuntosalin jäsenyys, ei siinä mitään pahaa mut nää on valintoja. Jos sinne on pakko päästä niin sitten pitää vaan maksaa.
Hmm. En tiedä muista, mutta minun on ainakin maksettava sähkö- ja vesilaskut, talon vakuutusmaksut, auton vakuutusmaksut, autoverot, autopaikkavuokra, puhelinlaskut, nettilasku, omat ja lasten vakuutuslaskut. Olen pitänyt kuluista kirjaa ja lopputulos nousseilla hinnoilla on keskimääräisesti 500 euroa per kuukausi. Autoa en pitäisi, jos ei olisi pakko, mutta se on pakollinen jo aivan työssäkäyntiin. Eipä se silloin auta kun maksaa nuo "mystiset laskut".
Minäkin mietin aikoinani, että 3000 euron käteen jäävä palkka on kerrassaan huikean iso ja sillä voisi mällätä vaikka kuinka. Tässä tilanteessa voin sanoa, että sitä se mällättäväksi asti siitä ei tosiaan ole. Kaikki laskut on kilpailutettava viimeiseen tappiin, muut menot katsottava tarkasti ja hyödyntää alennuksia. Palkalla elää kyllä, mutta tarkkana saa olla.
Kaikki tuet ja elarit ovat lapsen parhaaksi. Hassua että että suominainen on tuollainen raataja ,joka kehuu etten ota tukia. Se eronnut mies tuhlaa yleensä paljon enemmän ja pitää vaan pakosta lapsia luonaan. Ei yleensä edes tee mitään lasten kanssa vie surutta Mäkkäriin syömään. Minä sinuna AP muuttaisin miesystävän kan
ssa nyt yhteen. Onhan kahden palkkakin aina enemmän. Kun olette jo aikuisia kannatta rahasioista tehdä viralliset sopimukset paperille ei tarvitse sitten pelätä että parisuhde tuli kalliiksi. Hommatkaa semmonen asunto että on tilaa. Tulevaisuudestaan muutkaan ei tiedä mitään varmaa.
Ei ne tuet ole sellaisia, että niitä haluamalla saa. Kuten kerroin, elariasia on päätetty jo aikaisemmin eikä siihen ole kummatkaan, en minä enkä ex, oikeutettu. Kelalta ei silloin myös saa korvauksia asian suhteen.
Monella taitaa unohtua, että ns. hyväpalkkaiset ei saa näitä avustuksia vaan kaikki raha on tehtävä aivan itse töissä raatamalla, halusi tai ei ja valtion veroihin menevä osuus on huomattavan iso, joilla kustannettaan sitten mm. näitä muiden tukiaisia. Olen joskus miettinyt, että verotuksessa olisi hyvä ottaa huomioon talouskohtaiset tulot. Itsellä menee lähes 40% tuloista veroihin ja muihin vähennyksiin. Se todella kova lovi.
Vierailija kirjoitti:
Hmm. En tiedä muista, mutta minun on ainakin maksettava sähkö- ja vesilaskut, talon vakuutusmaksut, auton vakuutusmaksut, autoverot, autopaikkavuokra, puhelinlaskut, nettilasku, omat ja lasten vakuutuslaskut. Olen pitänyt kuluista kirjaa ja lopputulos nousseilla hinnoilla on keskimääräisesti 500 euroa per kuukausi. Autoa en pitäisi, jos ei olisi pakko, mutta se on pakollinen jo aivan työssäkäyntiin. Eipä se silloin auta kun maksaa nuo "mystiset laskut".
Minäkin mietin aikoinani, että 3000 euron käteen jäävä palkka on kerrassaan huikean iso ja sillä voisi mällätä vaikka kuinka. Tässä tilanteessa voin sanoa, että sitä se mällättäväksi asti siitä ei tosiaan ole. Kaikki laskut on kilpailutettava viimeiseen tappiin, muut menot katsottava tarkasti ja hyödyntää alennuksia. Palkalla elää kyllä, mutta tarkkana saa olla.
Kuvailit juuri normaalia elämää.
Yhteishuollossa on huonona puolena ettei oikeastaan pääse eroon siitä eksästä. Täytyy edelleen raportoida tekemisiään ostoksiaan ja lomiaan. Uusi parisuhde on uuden toivon alku ja voi olla paljon parempi kuin se nuoruuden valinta. Minä sain ihnan uuden puolison ja vielä yhden lapsen. Eikä mies ole kitupiikki. Kukaan ei rohkaissut uuteen, vaikka tämä toinen mies on maailman paras ja hänen sukunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo siellä on todennäköisesti asunnon hoitovastikkeen lisäksi mm 75e/kk luxuskuntosalin jäsenyys, ei siinä mitään pahaa mut nää on valintoja. Jos sinne on pakko päästä niin sitten pitää vaan maksaa.
Omat kuukauden menoni (en ole aloittaja, mutta vastaavassa tilanteessa) keskimäärin kuukaudessa. Vaatteisiin menevä on vain arvio. Mulla on kaksi teiniä. Välillä menee enemmän, välillä vähemmän. Yllättävät menot on esim. lasten kampaamokäyntejä. Kuten luvuista huomaa, kukaan meistä ei harrasta mitään kallista. Jos harrastaisi niin aika tiukoilla olisin.
Asuminen kaikkinensa 1200 (laina, sähkö, vesi, kiinteistövero, jätemaksut, nuohous jyvitettynä per kuukausi)
Vakuutukset 135
Puhelimet, netti, netflix, digihesari 125
Ruoka ja päivittäistavarat 600
Lasten viikkorahat 120
Vaatteet 100
Yllättävät menot 100
Auto 150 (bensa, huolto, katsastus)
Harrastukset 50
Yht. 2580
Mikä siellä on luksusta? Netflix ja digihesari varmaan. Ne on noin 30 euroa kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat kuukauden menoni (en ole aloittaja, mutta vastaavassa tilanteessa) keskimäärin kuukaudessa. Vaatteisiin menevä on vain arvio. Mulla on kaksi teiniä. Välillä menee enemmän, välillä vähemmän. Yllättävät menot on esim. lasten kampaamokäyntejä. Kuten luvuista huomaa, kukaan meistä ei harrasta mitään kallista. Jos harrastaisi niin aika tiukoilla olisin.
Asuminen kaikkinensa 1200 (laina, sähkö, vesi, kiinteistövero, jätemaksut, nuohous jyvitettynä per kuukausi)
Vakuutukset 135
Lasten viikkorahat 120
Vaatteet 100
Yllättävät menot 100
Harrastukset 50
Yht. 2580Mikä siellä on luksusta? Netflix ja digihesari varmaan. Ne on noin 30 euroa kuussa.
Miten sun lapset saa noin kauheasti viikossa rahaa? Joku roti tuohon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakuutukset 135
Lasten viikkorahat 120
Vaatteet 100
Yllättävät menot 100
Harrastukset 50
Yht. 2580Mikä siellä on luksusta? Netflix ja digihesari varmaan. Ne on noin 30 euroa kuussa.
Miten sun lapset saa noin kauheasti viikossa rahaa? Joku roti tuohon.
15 euroa viikossa on oikeasti kauhea määrä teinille?
Itsellä tuntuu vähän samalta kuin silloin opiskeluaikoina, kun jouduin kesäisin sossusta hakemaan tukea. Toki nyt lähinnä yritän säästää muista menoista, jotta on varaa maksaa jättimäiset sähkölaskut talvikuukausina. Mutta koko ajan semmoinen olo, että seison talouden suhteen jyrkänteen reunalla ja jännitän, että putoanko vaiko en.
Vierailija kirjoitti:
Monella taitaa unohtua, että ns. hyväpalkkaiset ei saa näitä avustuksia vaan kaikki raha on tehtävä aivan itse töissä raatamalla, halusi tai ei
Eli sinä et oikeasti halunnut opiskella etkä siihen työhön, jossa olet? Kuka pakotti?
Vierailija kirjoitti:
Yli 3000e tulot ja ei riitä?
Jos kahden vanhemman ja yhden lapsen perheessä olisi yhteensä tulot 3000e he olisi pienituloisia. Ei kai se ole mikään ihme jos yhden vanhemman ja kolmen (?) teini-ikäisen, aikuisen verran syövän perheessä sama rahasumma tuntuu niukalle (vaikka lapset ei olekaan koko aikaa).
17 sai 2,5% 0,8% yleiskorotuksen sijaan ihan pyytämättä. Kerran vuodessa palkkaa on tarkistettu pomon aloitteesta, meillä edes ole mitään kehityskeskusteluja, pienen insinööripuljun etuja varmaan.