Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä avuksi kun lapsi herättää joka yö monta kertaa

Vierailija
02.09.2022 |

Lapsi täyttää ihan kohta viisi ja edelleen herättää minut joka yö. Ei itke, ja nukahtaa kyllä uneen heti tarkistettuaan missä olen, eli riittää kun hänelle sanoo hys tai äiti tässä tms ja uni jatkuu. Jos ei sano mitään niin lapsi herää enemmän ja alkaa huutelemaan missä äiti ja lopulta menee paniikki-itkuksi jopa. Minä olen aivan järkyttävän väsynyt, kun joudun heräämään joka yö kesken unien, pahimmillaan siis monta kertaa. Mikä ihme avuksi?

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko hylännyt hänet joskus yksin tai ollut vauva/taaperoaikoina öitä poissa?

Vierailija
2/65 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko hylännyt hänet joskus yksin tai ollut vauva/taaperoaikoina öitä poissa?

En koskaan. Eikä hän on päiväsaikaan koskaan edes vauvana hätääntynyt edes vahingossa siten, että olisin kotona kadonnut vessaan tms eli yhtään sellaista paniikkia lapsella ei ole taustalla. Toki olen välillä ollut pois, mutta lapsi on voinut ennakoida asian eikä hätääntynyt. Öitä en koskaan ole ollut pois.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa iässäni lapsellani oli sama. Muuten vain halusi yöllä tietää onko kaikki kotona. Ohjeistin, että yöllä nukutaan ja hän saa tulla luokseni, minä nukun enkä nouse, jos ei ole "maailman loppu". Ei se itse sitten niin mielellään lähtenytkään omasta sängystä.

Vierailija
4/65 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei kuulostaa kyllä raskaalta!

Minulla myös 5-vuotias kuopus. Hän on myös sellainen että varmistelee missä olen ja yöt välillä levottomia mutta pääosin nukkuu yönsä ja on nukkunut jo pitkään. Nuorempana oli tuota samaa mitä teillä.

Hänen sänky on meidän makkarissa ja kiinni minun sängyssä. Se miksi on välillä levotonta on että hän tulee viereen. Osaa kyllä tulla hiljaa ja monesti aamulla lapsi löytyy minun tyynypäädystä poikittain 😅 Nukun siis niin että päädyssä on puolen metrin väli.

Olen koittanut laittaa hänen sängyn reunalle laidakai esim kirjoja tuomaan turvaa. Auttoi vähän. Joku katosverho voisi auttaa kyllä myös mutten sellaista koskaan laittanut.

Meillä tuo varmistelu että äiti tai isä lähellä johtuu siis lähinnä siitä että pelkää pimeää.

Vierailija
5/65 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa iässäni lapsellani oli sama. Muuten vain halusi yöllä tietää onko kaikki kotona. Ohjeistin, että yöllä nukutaan ja hän saa tulla luokseni, minä nukun enkä nouse, jos ei ole "maailman loppu". Ei se itse sitten niin mielellään lähtenytkään omasta sängystä.

Meillä yöheräily ei koskaaan vauva-ajan jälkeen loppunut vaan tämä on ollut aina tätä. Olen ohjeistanut lasta monta kertaa ja monta kertaa ollaan puhuttu, että yöllä nukutaan. Ei sillä mitään vaikutusta ole ollut. Ap

Vierailija
6/65 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ei kuulostaa kyllä raskaalta!

Minulla myös 5-vuotias kuopus. Hän on myös sellainen että varmistelee missä olen ja yöt välillä levottomia mutta pääosin nukkuu yönsä ja on nukkunut jo pitkään. Nuorempana oli tuota samaa mitä teillä.

Hänen sänky on meidän makkarissa ja kiinni minun sängyssä. Se miksi on välillä levotonta on että hän tulee viereen. Osaa kyllä tulla hiljaa ja monesti aamulla lapsi löytyy minun tyynypäädystä poikittain 😅 Nukun siis niin että päädyssä on puolen metrin väli.

Olen koittanut laittaa hänen sängyn reunalle laidakai esim kirjoja tuomaan turvaa. Auttoi vähän. Joku katosverho voisi auttaa kyllä myös mutten sellaista koskaan laittanut.

Meillä tuo varmistelu että äiti tai isä lähellä johtuu siis lähinnä siitä että pelkää pimeää.

Minusta lapseni ei pelkää pimeää ja hän nimenomaan haluaa nukkua ihan pimeässä. Hän vain havahtuu unesta keskellä yötä hetkeksi ja heti äidin huutelu alkaa. Ap

Vierailija
7/65 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä yöheräily ei koskaaan vauva-ajan jälkeen loppunut vaan tämä on ollut aina tätä. Olen ohjeistanut lasta monta kertaa ja monta kertaa ollaan puhuttu, että yöllä nukutaan. Ei sillä mitään vaikutusta ole ollut. Ap

No jos ei nätisti, niin sitten vaikka keskellä yötä hieman ääntä korottamalla, että voi tsekata hissunkissun, mutta ei herätä, ellei kyseessä ole kasvukivut yms. Viesti pitää saada perille.

Minä en nykyään edes välttämättä herää, jos lapsi käy yöllä vaikka painajaisten takia herättämässä puolisoa.

Vierailija
8/65 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on hyvä laadukas neuvolatoiminta. Miksi et asiassa käänny heidän puoleen? Pelkätkö jotain? Onko kotinne ilmapiiri huono ja lapsi oireilee kyseisellä tavalla? Lapsi joka saa riittävästi läsnäoloa ja ulkoilua,nukku hyvin ikään katsomatta.Ei mitään 1-2h.Kunolla ulkoilua kuten päiväkodissakin lapset ulkoilee. Ja viellä päivälisen jälkeen vanhemmat vievät 1h lapsen ulos purkaa energiaa. Teillä vietetään dikiaikaa sinä kun tänne aikaa kirjoittaa ja lasta viihdytää dikimaailma.Missä muuten nyt lapsesi on ?Yksi katsoo TV ?

Vierailija
9/65 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos ei nätisti, niin sitten vaikka keskellä yötä hieman ääntä korottamalla, että voi tsekata hissunkissun, mutta ei herätä, ellei kyseessä ole kasvukivut yms. Viesti pitää saada perille.

Minä en nykyään edes välttämättä herää, jos lapsi käy yöllä vaikka painajaisten takia herättämässä puolisoa.

On ärähtämistäkin kokeiltu, se on tuntunut vain pahentavan asiaa. Ja olen itse niin herkkäuninen, että herään heti jos joku könyää sänkyyn tms. Ap

Vierailija
10/65 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi auttaa, jos mikään ei toimi. Käänny neuvolan puoleen. Kiitos.

Vierailija
11/65 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on hyvä laadukas neuvolatoiminta. Miksi et asiassa käänny heidän puoleen? Pelkätkö jotain? Onko kotinne ilmapiiri huono ja lapsi oireilee kyseisellä tavalla? Lapsi joka saa riittävästi läsnäoloa ja ulkoilua,nukku hyvin ikään katsomatta.Ei mitään 1-2h.Kunolla ulkoilua kuten päiväkodissakin lapset ulkoilee. Ja viellä päivälisen jälkeen vanhemmat vievät 1h lapsen ulos purkaa energiaa. Teillä vietetään dikiaikaa sinä kun tänne aikaa kirjoittaa ja lasta viihdytää dikimaailma.Missä muuten nyt lapsesi on ?Yksi katsoo TV ?

Olen puhunut yöheräilystä siellä alusta saakka, en ole saanut siihen apua. Miksi kirjoitat noin syyllistävästi? Meillä ei edes ole telkkaria. Ja ulkoilemme tietenkin joka päivä. Lapsi on koko elämänsä ollut joka päivä ulkona, jo vauvana. Lapsi nukkuu vielä hetken, herätän hänet 10 min päästä. Ap

Vierailija
12/65 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli tuollaista vielä talvella, mutta nyt kun 6-vuotispäivä lähestyy, ei enää joka yö heräile. Ei me oikein mitään tehty, käytiin vain aina yöllä peittelemässä uudestaan uneen ja taisinpa aika useasti nukkua loppuyön hänen sängyssään. Ei siis ole vinkkejä, mutta lohdutusta, että kyllä se joskus loppuu. Onko sinulla puolisoa, jonka kanssa voisitte vuorotella? Saisit edes välillä nukkua täysiä öitä.

Vierailija
13/65 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä sain apua, kun väsyneenä miljoona kertaa yössä herättyä itkin lääkärissä, että pää hajoaa, kun ei olla nukuttu kunnolla pitkään aikaan. Heräämisien syy oli eri, mutta samantien saatiin apuja ja arki helpotti.

Ei nyt kovin hyvin mene, kun mikään keino ei auta, kukaan ei auta ja nyt viimeisenä oljenkortena haet täältä apua. Vastaukset ei vain miellytä sinua.

Vierailija
14/65 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli patja sänkyni vieressä johon sai tulla yöllä ja usein tuli jo illalla. Pystyi itse varmistamaan että olen siinä ja jatkamaan unia. Sitä varmistelua oli jo taaperona ja nukuin usein käsi lapsen sängyssä, riitti kosketus . Missä ap lapsesi nukkuu? Omahuone vai teidän kanssa?

Vierailija
15/65 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä sain apua, kun väsyneenä miljoona kertaa yössä herättyä itkin lääkärissä, että pää hajoaa, kun ei olla nukuttu kunnolla pitkään aikaan. Heräämisien syy oli eri, mutta samantien saatiin apuja ja arki helpotti.

Ei nyt kovin hyvin mene, kun mikään keino ei auta, kukaan ei auta ja nyt viimeisenä oljenkortena haet täältä apua. Vastaukset ei vain miellytä sinua.

Jos kerran saitte apua niin miksi et voinut kertoa AP:lle että millaista apua ja mikä lopetti yöheräilyt?

Vierailija
16/65 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kerran saitte apua niin miksi et voinut kertoa AP:lle että millaista apua ja mikä lopetti yöheräilyt?

Tässä on muutamia vinkkejä annettu jo ap:lle, jotka ovat kuulemma tehottomia, neuvolakin on tehoton. Teet niin tai näin, ei toimi. Ei toimi myöskään tuo keino, joka toimi meillä. Sen tietää jo Erkkikin. Ja kuiten heräämisien syy oli eri kun ap:llä.

Pointti oli se, että yliväsyneenä apua sai, kun lääkäri näki, et nyt mennään unien kanssa jaksamisen rajoilla.

Vierailija
17/65 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset ota ap lasta sänkyyn viereesi nukkumaan ihan koko yöksi, jottei herättele sinua vaan jatkaan uniaan tyytyväisenä havaittuaan sinun olevan vieressä?

Vierailija
18/65 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on muutamia vinkkejä annettu jo ap:lle, jotka ovat kuulemma tehottomia, neuvolakin on tehoton. Teet niin tai näin, ei toimi. Ei toimi myöskään tuo keino, joka toimi meillä. Sen tietää jo Erkkikin. Ja kuiten heräämisien syy oli eri kun ap:llä.

Pointti oli se, että yliväsyneenä apua sai, kun lääkäri näki, et nyt mennään unien kanssa jaksamisen rajoilla.

Mistä tiedät, että teidän keino ei toimisi? Ja mistä tiedät, että syy on eri? Jos AP kerran on neuvolassa jo monta kertaa puhunut yöheräilystä saamatta apua niin niinhän se sitten on, että sieltä hän ei saa apua. En ymmärrä tätä palstaa. Muka yritetään auttaa aloittajaa, mutta vain näennäisesti ja lähinnä haukutaan.

Vierailija
19/65 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät, että teidän keino ei toimisi? Ja mistä tiedät, että syy on eri? Jos AP kerran on neuvolassa jo monta kertaa puhunut yöheräilystä saamatta apua niin niinhän se sitten on, että sieltä hän ei saa apua. En ymmärrä tätä palstaa. Muka yritetään auttaa aloittajaa, mutta vain näennäisesti ja lähinnä haukutaan.

Ap on tässä saanut jo minultakin muutamat vinkit, kun ei kuulemma toimi, ei toimi. En voi muuta sanoa. Jos ei saa muualta apua, en voi auttaa " av mammana". Jos neuvola auttaa minua, muttei häntä, en voi sille yhtään mitään.

Vierailija
20/65 |
02.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna se huostaan.